Vill ha barn utan en man

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Re: Vill ha barn utan en man

Oläst inläggav Baby Blues » 20 jan 2011, 08:24

Vad fint Sissi! Hoppas allt går riktigt bra och att du snart får hålla din fina baby i din famn och se 'den' sova i spjälsängen!
Kramar :kram: och LYCKA TILL me de närmaste veckorna!
Baby Blues

Oläst inläggav Sissi » 14 feb 2011, 23:29

Jahapp. Mitt BF kom och gick utan nån action. Det är väl för mysigt där på insidan :) Jag undrar lite hur det går för dig Baby Blues...?
Sissi
Silvermedlem

Oläst inläggav ninaTT » 17 feb 2011, 21:50

Plääh, skrev redan i andra (nya) kedjan men mina funderingar hörs ju än så länge mera hit en dit. Visste inte om att kedjan fanns, men nu har jag läst igenom det hela (eller nästan - ladies, va ni skriver mycket! :w00t: )

Efter att läst om era erfarenheter med donator via klinik har jag börjat fundera på det alternativet igen. Det finns två större problem:

1. Skulle de verkligen ge behandlingar åt en som e så ung som jag? Är nu 22 år, eventuella behandlingar skulle vara aktuella om typ 1,5 år, då jag är 23. Men kanske de skulle förstå att jag vet någolunda vad jag ger mig på eftersom jag redan har ett barn? Och att jag vill att barnet ska få syskon, och att jag vill ha mina barn helst nu, inte lämna det tills senare o senare o senare...

2. Pengar. Detta skulle inte vara ett problem om man hade ett garanti på resultat men det har man ju inte. Om jag inte hade ett barn från förut så vore det heller inget som helst problem. Men. Just nu som vårdledig/studerande/ med jobb i låglönebranschen skulle det kännas orättvis mot det redan existerande barnet om ja sku sätta in massor med pengar på något som inte kanske skulle lyckas. Har räknat ut att utgifterna skulle vara åtminstone 1500€ vilket inte alls skulle vara ett problem, men sen kan de ju också ta 4000€ eller mera, och det skulle nog börja vara för mycket. Men om man sattit in ett par tusen euro så kan man ju inte sluta så där bara o säga adjö till pengarna o ge upp? Då vill man ju fortsätta tills man fått resultat...?

Tredje alternativet är att hitta en ny privat donator, någon som inte skulle behöva vara så aktivt med i familjelivet. Har en väninna som fick sin lilla prinsessa med hjälp av en privat donator som hon inte numera har kontakt med. Blehh.

Eller kanske behandlingar i Estland? :unsure: Vet inte om det skulle bli avsevärt billigare än i Finland, och sen är ju donatorn inte registrerad vilket jag inte riktigt tycker om... Äsch. Skickade en elpost till en klinik i Tarto, bara för att få veta om huruvida det faktiskt är något billigare där. Kan tänka mig att med IVF eller typ donerade äggceller kan kostnadsskillnaderna vara mera märkbara.

Jag längtar så efter att ha fler barn, åtminstone ännu ett till. Min dotter skulle vara en utmärkt syster, och dessutom skulle syskonen ha varann och inte bara mig. En man vill jag inte ha. Är mera intresserad av kvinnor, och dessutom är jag inte monogam. Det blir väldigt krångligt med att försöka hänga upp hela livet på en mänska, Mr Right, som också borde plötsligt befinna sig i mitt liv i rätta tidpunkt. Det går inte. Jag kanske träffar någon senare i livet, och eftersom jag redan har ett barn, så måst ju vilken som helst eventuella framtida partner acceptera att jag har barn från förut. Eller sen träffar jag aldrig någon. Det tycks ju vara helt tabu att prata om det här, att alla inte träffar någon. För jämt höra att jag är ung, att det händer nog, men det gör det ju inte alltid. Och jag vill inte vänta med att leva ut mitt liv tills jag kanske möjligtvis träffar någon att dela den med - när jag inte egentligen ens vill träffa någon man, och när en eventuell kvinnlig livspartner ändå borde acceptera mitt första barn. ARGH. Alla tycks veta bättre vem jag är och hur mitt liv kommer att gå. Jag är faktiskt ganska nöjd med mitt liv nu, med att vara "singel" (egentligen har jag tre älskare/älskarinnor, men det är ju inte "riktiga förhållanden") att ha barn, att studera, leva ett vanligt liv... Det som jag vill ha av framtiden är: Flera barn (en i taget, får se om resurserna räcker till fler en till), fortsätta studierna, hopperligen ha en fin karriär, och jo, ha kärlek i mitt liv. Att få ett barn till på egen hand skulle inte vara ett hinder för nåt av det här. Men "alla" andra tycks veta bättre, tex mina föräldrar, några av mina vänner, etc.

Så klart tycker jag att flera föräldrar i en familj skulle vara bäst för barnet. Har nu 2,5 års erfarenhet av singelmamma livet. Men min familj är helt fenomenal vad angår hjälp och stöd med barn :) Och det är ju inte så, att alternativ 1 är vanlig kärnfamilj, lyckligt gift med en bra man/pappa, alternativ 2 det som jag funderar på... Alternativen är 1. inga fler barn eller 2. göra nåt åt saken, tex bilda familj med en vän eller gå ut på egen hand.
ninaTT
Silvermedlem

Oläst inläggav Sissi » 19 feb 2011, 00:41

Vad rolig och spontan du är ninaTT :) Först och främst, det är nog bara att strunta i att andra tror sig veta bättre vad som är bäst för dig. Att sedan få hjälp med insemination/IVF med donator via klinik är ju dyrt... Så det är ett problem. Men eftersom du är så ung så borde ju fertiliteten ligga på topp och därmed också chanserna att lyckas utan allt för många försök. Dessutom görs ju en hel del hormontest innan, bland annat, så då kan man också säga lite om chanserna. Om du får behandling som 22-åring har jag inte en aning om. Kanske psykologsamtalen blir ganska avgörande där för hur läkaren beslutar? Eller är det så det funkar ni andra? Det bästa är väl att höra av sig till nån av klinikerna helt enkelt och fråga. Får du nej finns det ju flera länder att vända sig till.
Sissi
Silvermedlem

Oläst inläggav Sissi » 23 feb 2011, 16:55

Hej! Min bebis är på insidan ännu. Jag såg just en jättefin dokumentär om barn som har blivit till med donator: http://svtplay.se/v/2320601/dox/donator_okand Annars har ju många filmer och TV-program som jag har sett i ämnet i höst/vinter haft en lite konstig approach till ämnet. Men den här var fin :)
Sissi
Silvermedlem

Oläst inläggav viki » 24 feb 2011, 19:00

ninaTT låter som om du har en hel del att fundera på. Fundera i lugn och ro, du kommer nog att känna vad som är rätt för just dig och din familj. Vad beträffar övriga, så kommer andra alltid att ha åsikter om hur man borde göra med sitt liv, oberoende vilka val man gör, så vad gäller deras åsikter tycker jag att det bästa är att i lugn och ro lyssna på dem, men sedan bestämma själv hur man vill ha det. Ingen annan kan leva ens liv, så ingen annan kan heller avgöra vad man skall göra.

Vad gäller några praktiska saker. Vet några som varit till klinik i Estland, och de har varit jätte nöjda! Det kostar naturligtvis även där, men är nog betydligt billigare än i vårt dyra land. Vill man får man använda öppen donator (alltså så att barnet kan leta reda på honom efter 18 års ålder) även där, men kan hända att jag minns fel. Vad gäller ålder så har många kliniker en åldersgräns på 25 år, men vet inte om alla har det, och det kan också hända att de avgör lite från människa till människa - att veta vad man vill och känna sig själv är ju ingalunda direkt relaterat till ålder.

Jag har också funderat på dig Babyblues och undrat hur du mår.

Nalle, du är också i mina tankar, ofta! :kram:

Själv mår jag finfint, bebis sparkar allt mer, ibland går hela magen i vågor. När h*n sover är favoritstället att ligga till vänster och trycka sig själv utåt, tar till och med ont ibland, men är nog samtidigt lite magiskt att tydligt kunna känna liten där just under huden, för känns som om det bara skulle vara lite skinn som skiljer oss åt :love: Jag brukar ligga och smeka honom/henne :heart: och tror att det är ryggen som är mot min handflata :)

Sissi, försöker sända så mycket tankar jag kan till din Lillis att det är dags att komma ut nu :)
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav viki » 26 mar 2011, 09:28

Hur mår ni? Hur går det för er? Babyblues, Nalle, NinnaTT? Tänker på er ganska ofta och undrar hur era olika vårdplaner fortlöpt. Kramar åt er alla :kram:
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav ninaTT » 27 mar 2011, 01:34

Jag funderar o funderar... Tycks vara att babyplanerna får ännu vänta åtminstone ett år, tills sommaren 2012. Jag vill faktiskt resa till indien o sen sku de ju inte vara en dålig idé att börja på universitetet för nästa kommer, sen kan man ju fortsätta i den takt som känns bäst. Men det känns så svårt att vänta. Längtan efter barn blev bara värre med den första, när jag har fått erfarenhet av allt det ljuvliga barn betyder. Dessutom tycker jag nog at dottern "behöver" et syskon. Blaah. Just nu har jag haft det fullt upp med studentskrivningar o jobb så har inte ens hunnit fundera på det desto mera. Jag borde prata med min vän, han som jag hae planer med men inte längre är så säker om saken.
ninaTT
Silvermedlem

Oläst inläggav Baby Blues » 31 mar 2011, 07:52

Förlåt att jag inte hört av mig på ett tag. Har för tillfället gett upp (eller har paus) i mina planer om klinik-hjälp.

Lycka till med dina funderingar och dina studier och allt du planerar ninaTT. Förstår bra dina tankar om syskon och problemen ekonomiskt och allt annat. Tycker att det skulle vara helt bra för dig att t.ex. tala med din vän, som du föreslår. Nu när studentskrivningarna äntligen är över kanske du hinner samla tankarna och fundera vad du vill (fast jag tycker inte alltid alls att ett förhastat beslut behöver vara så illa heller även om alla typ säger så). Det viktiga är väl mera vad man gör av sina beslut och hur man efterbehandlar dem :D ...
Senast redigerad av Baby Blues 08 maj 2014, 09:29, redigerad totalt 1 gång.
Baby Blues

Oläst inläggav eowyn » 27 dec 2011, 13:23

Jag glömde totalt mitt gamla lösenord och kommer inte ihåg vilken e-post adress jag har använt här förr :shock: så här är jag på nytt, med ny namn :thx: Jag är alltså fd ninaTT.

Det har skett en stor förändring i mina planer: Mannen som jag berättat om förut, D, har ändrat sina planer. I stället har jag nya planer med min kompis R. Vi ska börja med heminsemination i maj om nu tidtabellet håller. Vi har inga planer om att bo ihop eller nåt sånt, men R ska nog vara en pappa åt barnen. R är homosexuell och kan därför inte få barn "den vanliga vägen". Just nu siktar vi på "perhevalmennus" som är ihopsatt av regnbågsfamiljerna rf. Efter det ska vi börja med själva försöket. Yay! :tumme:
eowyn

Oläst inläggav viki » 31 dec 2011, 09:49

Lycka till eowyn/ninaTT :tumme: Låter bra att förbereda med perhevalmennus, är nog massor att tänka på och ta ställning till och tror det är jätte bra att i lugn och ro fundera färdigt på allt det innan ni börjar försöka. Vad fint för R att också via dig få möjlighet att få ett barn :) Hoppas att det lyckas smidigt och bra! Ifall heminsemination inte lyckas så får man också ha egen donator, som alltså då blir registrerad pappa, på klinik, åtminstone den klinik jag var på.
viki
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn