Svårt med nummer två

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Svårt med nummer två

Oläst inläggav anonym » 29 sep 2010, 21:25

Är det någon annan som har/har haft problem med att lyckas bli gravid med nummer två? Vi har ett barn från tidigare och har i snart två år försökt bli gravid med nummer två. När jag blev gravid med vårt första barn lyckades det på andra försöket, men trots att vi båda kollat upp oss och kollat ÄL lyckas vi inte. Finns det någon som har råd eller tips på vad man kan göra? Det här tar på krafterna och humöret :cry:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Svårt med nummer två

Oläst inläggav trollfröken » 01 okt 2010, 20:14

Jo, det finns flera. Vi har också försökt i två års tid, enda resultatet är ett missfall och jag tror att jag har nog bara blivit olyckligare efter det. Jag har blivit så otroligt trött på hela situationen, det är rent är rent ut sagt för jäkligt (ursäkta svordomen) hur en enda önskan kan påverka ens liv så mycket.

Hoppas det nu lyckas för er snart, tyvärr har jag inga knep att dela med mig av.
trollfröken
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Favola » 01 okt 2010, 20:50

Jo vi hade också svårt med nr 2. Ettan kom till på 3:je försöket. Med 2 an började vi försöka i början av 2009. I juli (tror jag) fick jag veta att jag hade problen med ÄL, allt annat var bra. Fick Clomifen. Blev gravid på hösten, men det blev tuulimuna. Sen blev jag inte gravid (fortsatte med Clomifen, var på UL varje månad. Allt fungerade...

I mars tröttnade vi att vänta (är lite äldre), så vi beställde tid för första besök till AVA. I slutet av april gjorde vi IVF, som lyckades på första försöket. Jag är väldigt glad att vi gjorde det :tumme:

Lycka till! Det är otroligt jobbigt när det inte vill sig andra gången då det gick så enkelt den första gången.
Bild
Favola
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Nella » 02 okt 2010, 15:35

Här är en till med samma problem. Vi har försökt i 1½år nu, ett missfall förra våren. Jag har mycket sällan äl och det är väl det som är problemet. Har ätit 5 kurer Clomifen, blev gravid efter andra, men det slutade i missfall. Efter missfallet har jag ätit 3 kurer. De två första fick jag ingen ÄL och sista kuren med höjd dos fick jag äntligen ÄL, men ingen graviditet... Har nu haft en pausmånad med CC och blött sgs hela tiden. Om mensen nu kommer normalt borde jag börja cc igen, men det börjar nog kännas att det inte kommer att lyckas den här vägen.
Jag tycker det känns otroligt tungt att inte kunna ge ett syskon till vår flicka, åtminstone inte något som sku vara ungefär lika gammalt så hon har en lekkamrat. Dessutom har hon börjat säga att hon vill ha ett syskon. Nu när månaderna bara flyger iväg börjar tron att alls få ett barn till, att minska och märker att humöret överlag är sämre. Känns otroligt knäckande. Dessutom väntar typ hälften av mina kompisar sitt andra barn (första dessutom yngre än mitt) och det känns tungt fast man förstås är glad för deras skull.
Tyvärr har jag inte heller tips eller råd.
Tös 6/07
Nella

Oläst inläggav Syskon » 11 okt 2010, 08:07

Jag kommer att ha 5 år mellan mina barn. Kämpat 3 år med 2an och har haft 3 missfall. Har ätit Clomifen och lugesteron, spolat äggledarna 2 ggr. Blivit undersökt både jag och mannen. Men inget egentligt fel har hittats. Bestämde oss för att gå privat till en fertilitetsklinik och läkaren där var helt ljuvlig. Han såg ingen orsak till att jag åt alla mediciner för varför sku jag äta dom när jag varken hade problem med ägglossning eller gulkroppshormonet. Det enda han skrev ut åt mig var en superdos av Folsyra som man kunde börja med direkt. 1 månad senare var jag gravid och Folsyran åt jag till vecka 12. Dessutom ordinerade läkaren ett tidigt ultra, v7 för att minska på stressen och funderingar kring om allt är bra.

I mitt fall verkar det som om missfallen hänger ihop med att jag inte har tillräckligt med folsyra i kroppen. Det är absolut inte farligt att äta sånt, så det är väl värt att prova...
Syskon
Silvermedlem

Oläst inläggav Nella » 11 okt 2010, 12:54

Kanske jag borde prova med folsyra, vem vet. Fast jag har ju nog problem med ovulation också. Syskon, vilken fertilitetsklinik var du till?
Tös 6/07
Nella

Oläst inläggav CiaA » 11 okt 2010, 16:32

Här är en till som kämpat för att få till nummer två en lång tid. Vi har båda låtit undersöka oss men ingenting har hittats. :cry: Jag har hört eller läst någonstans att zonterapi kan hjälpa. Jag funderade en tid på att beställa tid, men kom mig aldrig för, förrän för någon månad sedan. Jag har varit på mitt första besök och då fick jag en lista med vitaminer och mineraler som främst jag, men också min sambo ska äta. Nästa vecka ska jag på min första behandling. Jag håller verkligen tummarna för att det ska hjälpa! Men redan nu är jag mycket mer positiv än jag var innan jag var på mitt första besök. Bara känslan av att man gör något åt hela situationen ger en slags tillfredsställelse :)
Bild
Bild
Bild
CiaA
Guldmedlem

Oläst inläggav Syskon » 12 okt 2010, 07:49

Trollfröken: Vi var till Graviditas och Eero Varila. Han pratade svenska och jag tyckte han var jätte sympatisk. Dom har t.om. kvällstider där... Kliniken ligger mittemot Stockmann i H:fors....
Syskon
Silvermedlem

Oläst inläggav Nella » 12 okt 2010, 12:12

Ok, bra att veta om vi bokar tid. Försöker nu 1-2 ggr med Clomifen ännu.
Tös 6/07
Nella

Oläst inläggav heimbacka » 08 jan 2011, 20:43

Skönt att läsa att vi är många med samma problem. Har ett barn (-07) o skulle så gärna få ett syskon,men men... Har förut inte haft problem med att bli gravid förut men har fått 3 missfall på ett år... Gick igenom prov för att hitta en orsak till missfallen men ingenting hittades... Nu när vi igen försöker så blir jag inte gravid... Läkaren sa att jag ska äta disperin 50 mg (ifall missfallen beror på små blodproppar)... Kan det bero på att jag äter det? Mensen som annars alltid har varit regelbunden är inte det längre... Känns jobbigt, tycker att alla andra går med stora magar :ledsen:
heimbacka

Oläst inläggav Nella » 15 jan 2011, 22:01

Jag fick mitt andra missfall nyligen och ska ta prover när mensen kommer igång för att se om det finns någon orsak till missfallen. Har haft 2 på ett år men läkaren tyckte att man kunde kolla vilket jag är glad för. Knappast hittar man någon orsak men då är det i varje fall kollat. Åt mig sade läkaren att jag kunde börja med aspirin sen om jag blir gravid igen, men inte när vi försöker.
Jag har använt Clomifen och Pregnyl nu flera ggr, ska nästa gång prova med Femar och Pregnyl. Har någon erfarenhet av Femar?
Tös 6/07
Nella

Oläst inläggav Boleyn » 20 sep 2011, 09:17

Försökte med 2:an i nästan 2 år... Första barnet blev till efter 3:dje försöket. Min ÄL var regelbunden o allt var ok då jag var på undersökning. Började gå på akupunktur i somrast o fick där även olika råd om hur jag kunde ändra kosten o ta olika ört-preparat som kunde höja fertiliteten. (jag tror starkt på alternativa vårdmetoder) Iallafall så är jag gravid nu. Vet inte om det är tack vare akupunkturen eller om det var så att det bara var vår tur...
Boleyn

Oläst inläggav mipima » 20 sep 2011, 11:50

Vi hade också svårt med nummer 2, så svårt att det tog 5 år förrän det lyckades. Vi ville inte genomgå några behandlingar för det, vi resonerade att i och med vi lyckats med nummer 1 så kan det inte finnas ngt fel på någondera av oss. För två somrar sedan beslöt vi att nu får det räcka med besvikelse, vi är glada med vår nummer 1. En vecka efter vårt beslut visade sig att jag var gravid :nicka: förvåningen var stor. Nu har syskonen 7 års åldersskillnad (både i gott och ont) . Med facit i hand så kunde vi kanske ha försökt få hjälp, men jag tror allt har sin mening; det var meningen att vi fick vänta på nummer 2 så länge.
Har ni samma känsla som jag hade under dedär 5 åren som vi fösökte, att det egentligen inte är acceptabelt att klaga över sekundär barnlöshet i och med man ju redan har ett barn...?
Önskar att alla ni som har svårt med nummer 2 lyckas!
mipima

Oläst inläggav lulu75 » 21 sep 2011, 13:54

Mitt enda råd är att kontakta gynekolog för att få hjälp. TS, du säger att ni båda har "kollat upp er" och också kollat ÄL. Betyder det att ni varit hos gynekolog/androlog (tror att männens "gynekolog" heter så...)?

Som någon redan sade i tråden, det känns mycket bättre om man faktiskt gör något konkret åt saken!

Vi själva fick vår dotter med hjälp av IVF och gick igenom undersökningar av alla de slag, medicineringar, en operation och 4 inseminationer innan vårt IVF lyckades. Så jag vet precis vad ni går igenom.

Och detdär om att det inte är acceptabelt att klaga över sekundär barnlöshet. Jag tror att det, som mycket annat, är relativt. Om man blev gravid på typ första försöket med det första barnet och sedan gnäller att det tar så länge att gravid med andra då man försökt typ 2-3 månader, det tycker jag personligen att man inte ska gnälla om. Jag tycker inte heller att man ska klaga på att det inte funkar om man låter åren gå och inte söker hjälp fastän man inte blir gravid och fastän man skulle ha (bl.a ekonomiska) möjligheter att få hjälp. Det är min erfarenhet att om man verkligen verkligen verkligen vill ha detdär barnet som inte kommer är man redo att gå igenom vadsomhelst för att få det!

Lycka till åt er alla! Vi själva ska senare i höst träffa vår läkare för att planera in IVF för att förhoppningsvis få ett syskon till vår flicka :tumme:
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn