Ska börja utredning

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Re: Ska börja utredning

Oläst inläggav hoppfull » 12 sep 2011, 18:28

Hejsan!
Tänkte uppdatera lite fast jag inte har så mycket att komma med. Är ju egentligen mest nyfiken hur det går för dig *Linn* :blink:

Hursomhaver, nu har jag varit på 4 akupunkturtillfällen. Under det senaste tillfället satte hon som vanligt några nålar i magen. Två av dem lade hon precis vid äggstockarna och direkt hon hade lagt i dem började det dra och pulsera otroligt mycket i dem. Det var så skönt att känna, precis som om det betyder att det händer något med dem. Hoppas det är ett gott tecken. Är så glad att jag provade akupunkturen oavsett vad resultatet blir. Men också min akupunktör lät hoppfull och ansåg att chanserna är goda att vi skall klara det på egen hand.
Nu har vi paus då jag har mens, men jag har redan bokat en ny tid till nästa måndag. Oh yeah, den här månaden ska det ske! :lipa:

Hoppas att jag skall ha många fina folliklar då jag skall på ultrat den 20:e. Egentligen skall de ju titta på endometrioscystor, men lite annat kan ju också vara intressant att titta på.

Många kramar!
//hoppfull
hoppfull
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav *Linn* » 12 sep 2011, 21:35

Hej!

Oj vad skönt att du skicka det där -just nu! Har nämligen varit på Ultrat idag vilket var en stor besvikelse! Folliklarna var exact som förut och hade inte växt ens en mm,trots att jag nu avslutat första Clomifen kuren.. Men egentligen var jag lite förberedd på det eftersom jag alltid direkt känt av både olika p-piller och Terolut. - Och denna gång med Clomifen (som hade världens låna biverkningslista) inte kände ett skit! Inte den minsta lilla "mensvärk/ÄL-värk" ömma bröst -INGET! :scared:
Så gissade nog att kroppen inte tagit emot dem på rätt sätt! Så nästa mån skall jag nu då äta dubbel Clomifen dos och så på nytt Ultra 12 dagen. Om dom växt närmare 2 cm då men är lite under så ger de en hormaonspruta till som extra skjuts! Men jag är skeptisk om dom inte växt alls den här gången varför skulle dom göra det nästa mån.!? Usch hoppet försvann nog lite idag... :ledsen:

Men du inspirerade mej verkligen nu med akupunkturen! -Yes vad bra att du reagerar sådär på den, Superbra!!! :tummenupp: Jag skall helt klart ringa och boka tid åt mej nu med! Kan man månne ta clomifen och ta akupunktur samtidigt? Har hört att vissa alternativa metoder skall tas utan att du har medicinering!? Men sen skulle det ju kunna ha dubbel verkan vilket skulle vara toppen!

Jag hoppas verkligen på färre cystor och FLER STORA FETA FOLLIKLAR den 20:de! :heart:

Du fick faktiskt lite liv i denna sega soffpotatis nu! :love: Kramar!
*Linn*

Oläst inläggav hoppfull » 13 sep 2011, 19:58

Nej, vad synd att det inte hade haft någon verkan med Clomifemet! :osaker: Förstår absolut att du är besviken.
Men kanske det kan bero på att de börjar med en låg dos..? Eller jag vet inte, jag bara antar att alla säkert reagerar lite olika på mediciner, så läkarna vill säkert försäkra sig om att man inte ger för mycket i början. Det är ju ändå ganska stor ökning nu om du ska äta dubbel dos.

Ja, jag är verkligen glad att jag provat akupunkturen. Idén fick jag ju av dig så det tackar jag för :blink:
Boka en tid och så kan du ju höra med akupunktören vad han/hon tycker. Jag vet ju bara att min resonerade som så att hon först vill kolla en cykel hur min kropp reagerar på akupunkturen, och sedan kommer hon också att ge mig örter som komplement. Kanske är det lite samma med medicinering: att det är svårt att veta vilken verkan akupunkturen faktiskt har om man äter medicin samtidigt. Men eftersom du redan är på gång med Clomifemet kanske det inte spelar så stor roll?

Nu håller vi tummarna för fina folliklar för oss båda! Banne mig nu skall det bli barn :tummenupp:
Många kramar!
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav *Linn* » 15 sep 2011, 09:31

Tack för peppandet, jag behövde nog lite; Banne mig nu skall det bli barn!!! :D
Frågade nu av akupunktören om hon ger i samband med clomifen-ätandet, - och det gör hon! :D
Så nu skall jag ringa reception och boka en tid! :clap: Men jag glömde att fråga om man skall börja på nån viss dag i cykeln!? Min ÄL borde ju egentligen vara idag så för den här cykeln är det ju försent. Men borde jag ändå boka en tid nu före mensen och sen tar man fler gånger närmare nästa ÄL? Har din akupunktör sagt när den har som bäst effekt? För nu sjutton skall det bli effekt Dubbeldos Clomifen + akupunktur = Trippeldos! :blink:
Tänker du fråga nu då du far på Ultrat om varför det inte prövats med Clomifen på dig?
Kraaam!
*Linn*

Oläst inläggav hoppfull » 18 sep 2011, 13:17

Vad kul att höra att du är så taggad! :tummenupp:
Jo, jag kommer att träffa en ny läkare nu och tänker spela helt dum och fråga också av henne om vi kan prova clomifem medan vi är i kö för IVF. Och om hon svarar nej vill jag ha veta orsaken.
Min akupunktör har inte sagt något om när det är bäst att börja, bara att jag inte skall få någon behandling under mensen. Det är nog bra att få behandlingar tätt under vissa delar av cykeln, men sen behöver kroppen också få vila från behandlingarna. Imorgon skall jag på 5:e behandlingen, men första i en ny cykel.
Kommer säkert att uppdatera under veckan eftersom jag har både akupunktur och ultra. Är lite nervös över ultrat... Vill ju se lite resultat nu av allt som hänt den senaste månaden. Hoppas på stora fina folliklar. Och hoppas verkligen att jag inte förstört denna cykel nu i helgen då jag både ätit massa sötsaker och druckit alkohol... :unsure:
Kram!
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav hoppfull » 19 sep 2011, 17:44

Nyss hemkommen från akupunkturen som igen var avslappnande. Känner ännu att det drar lite nere i magen... :blink: Och så ska jag dit på nytt redan på torsdag.

Trist nog ringde de från gyn.poli. idag och ändrade tiden till nästa vecka. Vilket betyder att ultrat blir efter ÄL vilket i sin tur betyder att jag inte får se hur akupunkturen påverkat folliklarna. Trist, men inte så mycket att göra åt.
Det är tredje gången tiden flyttas nu: första tiden passade inte mig, så då ringde jag och ändrade den, men nu har de ringt två gånger och flyttat den sedan dess...
Kramar!
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav hoppfull » 29 sep 2011, 19:18

Hejsan hoppsan!
Igår blev äntligen besöket till gyn.poli och nya läkaren av. Naturligtvis började jag gråta, men denna gång av en vettig orsak. När jag kom dit sa hon nämligen att hon inte hade fått någon ordentlig remiss och att enda infon hon hade fått var att jag hade endometrios och att hon skulle bedöma om jag behövde operera bort några cystor. Jag blev så skärrad över att bli tvungen att berätta för henne om hela barnlöshetsgrejen att tårarna började rinna. Men, men till sist var vi överens om vad som var på agendan och hon hittade inga stora cystor utan bara de två små som också fanns förra gången.
Så nu är vi officiellt i kö för IVF! :tummenupp:
Jag hoppas ju förstås att vi skall vara gravida redan före det, men nu är vi i alla fall på gång, det finns en plan.
Sååååå skönt!
Hoppas allt är väl med dig *Linn*!
Kram!
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav *Linn* » 29 sep 2011, 22:58

Halloj!

Sorry, att jag inte uppdaterat på en tid, fast jag tänkt på dig varje dag! :blink:
Äsch vad synd att du inte hade ÄL-tider vid ultrat. Skulle ju ha varit så spännande att se om akupunkturen hjälpt till nåt. Nu när du ändå har varit så här pass många gånger...
Åå va JOBBIGT när inte infon inte fungerar! Alltså man blir så slut med sånt, förstår bra att du började gråta! :kram: Frågade du nåt om Clomifen annars? Men det var ju bra att ni kom i kön nu åtminstone.. Sa dom hur länge väntetiden brukar vara?

Min updatering då:
Jag var på min första akupunktur idag. Det kändes inte så mycket, men lite ont i ryggen fick jag då jag kom hem!? Sådär som när man har mensvärk i korsryggen. Så hoppas det var ett bra tecken i såfall! Men väl ute och i kassan fick man ju verkligen en chock: 79€ !!! För en gång! Sen hörde jag med en kompis som är gravid och hon får akupunktur för illamående via sjukhuset! Detta var ju privat via Folkhälsan men jag visste inte att man kan få akupunktur via sjukhuset och endast betala pol.avgift. Men jag tänker fråga om man kan få det. Kan gravida få så MÅSTE väl barnlösa oxå få! :blink: Har du lika dyr akupunktur!?? Men nu då jag är taggad för akupunktur, beställde jag ändå en ny tid till nästa vecka - Fan den som ger sig! Kosta vad de kosta vill men den här månaden tänker jag äta dubbeldos Clomifen och köra akupunktur samtidigt!!!
På måndag skall jag på nytt ultra så får vi se hur det ser med folliklarna till nästa veckas ÄL! Tyvärr kan jag inte säga att jag märkt nåt denna gång heller fast jag äter min dubbeldos. En aning känningar nere i magen och jättelite illamående. ( Så kanske 10% känningar denna gång - men förra var det ju 0% så! :huh: )

Jaa tänk att vi börjar närma oss IVF. Skulle nån ha sagt det för 1 år till mig skulle jag säkert ha sagt: Neeej det orkar jag nog inte med, det måste gå på nå annat sätt! Men nu känns det rätt skönt att veta att det är till näst om inget händer inom denhär el nästa månad. Och på nåt sätt känner jag mig lugnare att veta det och så blir det ju inte samma "sexstress" heller! =)
Många Kraamaar!
*Linn*

Oläst inläggav hoppfull » 30 sep 2011, 18:41

Oj, det var verkligen dyrt! För min del kostar det 45 euro per gång, och jag tyckte att det var mycket, särskilt de veckor då jag går två gånger. Det skulle ju vara underbart om sjukhuset skulle bekosta en del av priset. Jag har aldrig hört talas om det, men om gravida kan få det borde väl vi också kunna få det... Men jag tänker som du: nu tusan är jag så taggad att jag nog skulle betala vad som helst :blink:
Jag frågade faktiskt om Clomifemet, men hon sa att man inte brukar ge det till patienter med endometrios eftersom det kan förvärra symptomen. Så det är nog akupunkturen eller IVF som måste fungera för oss.
Om man bortser från det faktum att hon inte hittade ngn remiss på oss så var min nya läkare jättebra. Hon funderade en stund på om det skulle vara värt att operera endometrioscystorna, men efter lite funderande kom hon fram till att vi trots allt har försökt så länge att det inte är vettigt att skjuta på IVF-beslutet längre. Och det är jag tacksam för. Trots att jag har förhoppningar på akupunkturen, så är jag hemskt tacksam att vi nu är i kö. Det känns som om vi har både en plan A och en plan B.

Oj, oj,oj, hur skall jag få ngt gjort på måndag då jag vet att du skall på follikelultra?! Spännande! Hoppas att de små känningarna betyder något! :tummenupp:

Kolla din inkorg, skickar lite mer "privat info" där.

Kram, hoppfull
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav *Linn* » 03 okt 2011, 12:44

Hejps!

45€ det var ju då "billigt" jämnfört med mina 79€! :osaker: Men får försöka kolla runt om man skulle hitta någon lite billigare akupunktör bara...
Nu var det min tur att få ultrat flyttat till onsdagen istället! - Slött nu när man verkligen vill få svaret så fort som möjligt! Men tyvärr har jag inte haft några känningar alls på senaste dagarna - så jag anar nog att inget hänt denna gång heller! :roll:

Det låter jättebra att ni nu fått både en plan A och en plan B! Skönt att veta att det händer nåt och går framåt!
Det var lite det jag väntar på nu på onsdagen också, om inte folliklarnaväxt till sig, att vi kommer i IVF kö då medsamma. Så det börjar gå lite undan för en gång skull! :blink:

Hörs på onsdagen!
Kraaam!
*Linn*

Oläst inläggav hoppfull » 03 okt 2011, 18:24

Äsch då! Det är så typiskt att de skjuter på tiden när man är taggad att få fortsätta.
Håller tummarna på onsdag! :tummenupp:

//hoppfull
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav *Linn* » 06 okt 2011, 19:44

Hejps!

Nu kommer du inte tro dina öron (el. rättare sagt ögon) för min vänstra äggledares folliklar hade växt och hela vänster äggledare såg normal ut!!! (Till skillnad från höger sida som strongt håller sej fast vid att förbli liten och död!) :arrow: :tumme:
Kan du förstå vilken chock jag fick där jag låg med benen i vädret, och hade just förberett mig på mitt lilla "övertalningstal" -> att sättas i IVF -kö redan nu eftersom min kropp ändå inte svarar på hormonerna jag ätit. Det var absolut det jag trodde och det enda jag tänkte: jag måste få henne övertalad! Det var ju tur att jag som sagt låg ner när hon sade glatt: Men det här ser ju ut som det ska! :w00t:
Men sen skall det ju förståss alltid komma nåt negativt också. Så när hon kollat folliklarna så frågade hon om jag brukar ha svamp. -Nej svara jag det har jag nog aldrig haft och inte nåt annat heller vad jag vet om. Sen sa hon att det ser lite irriterat ut och så tog hon ett bakterieprov. Och fortsatte med att säga så tyvärr kan det vara lite svårare att bli gravid denna månad, för svampbakterier kan göra så att inte spermierna slipper förbi... Och tyvärr så skulle ta till måndagen innan provsvaret kommer och jag har ju ÄL typ idag! Så jag fråga om jag ändå inte kunde äta medicin för säkerhetskull för att minska risken att det tar död på spermierna. Men det ville hon inte att jag skulle göra eftersom jag inte haft besvär av det. Och hon menade ändå att jag kan bli gravid denna månad!!! Men vad är oddsen!?-På snart 25år har jag aldrig haft tillräckligt stora folliklar och heller inte svamp. Nu har jag (förmodligen) båda samtidigt! (Nå hon får säga vad hon vill, jag satte ändå in en vagitorie som ska ta bort eventuella bakterier, receptfri från apoteket) Banne mig INGENTING ska få stoppa min ÄL och hindra några spermier här inte! Om det för första gången ever finns en chans!!!!! :clap:
Med byxorna väl på igen frågade jag sen om akupunktur. Sade att jag har förstått att gravida kan få det och att jag gärna skulle ta emot det för ÄL. Läkaren var direkt med på noterna och sade ja det var ju en bra ide och tyckte självklart jag skall få om gravida också kan få. Så hon ringde mödrapol. och jag fick gå med samma dit på akupunktur. Och dom var jättebra och berättade om allt möjligt ang. alternativ med. Häftigt att se att jag också kände betydligt mycket mera denna gång på akupunkturen. Punkterna där dom stack var sjuka och jag kände ett drag nere i magen. Jag tror absolut att akupunkturen förra veckan i kombination med dubbeldos Clomifen var det som började sätta tillväxt på folliklarna. I och med att det inte hände något med dem förra månaden, inte ens 1 mm hade de ju växt då. Och då hade jag ju inte testat någon akupunktur alls, så därför tror jag nog att lite sprätt på hormonerna måste den nog ha gjort. Nu får jag iallafall fortsätta gå till sjukhuset på akupunktur och dom skulle göra ett eget pogram åt mej! :blink: och om det inte nappar denna månad så skrev hon ut hormonspruta som jag också kommer ta nästa månad samtidigt som dubbeldos clomifen + teroluten då också förståss! Så om inte nu MEN NÄSTA MÅNAD BLIR DET BARN! Så är det bara!
Och du skall ju till den andra akupunktören så du får lov och hänga på nästa månad! För nu om nångång är det vår tur! It has to be!!! :clap:

Många "Nu-kör-vi-kramar till dej! :heart:
*Linn*

Oläst inläggav hoppfull » 09 okt 2011, 15:02

Åh, så roligt med lite glada nyheter! :tummenupp: Vad spännande med stora, fina folliklar! Det skulle ju verkligen vara typsikt om en liten infektion skulle förstöra den här månaden då. Tur att du är lite olydig och gör som du själv tycker :blink:
Nu håller jag både tummar och tår för dig och dina folliklar. Jag, och för din sambo också förstås, hehehe.

Själv har jag dragit på mig världens förkylning samtidigt som mensvärken härjar i nedre magen. Känns lite jobbigt att snörvla och hosta samtidigt som jag snyter mig 15 ggr om dagen. Men jag försöker se det positiva: det är bra att förkylningen kom nu istället för om 2 veckor då jag skall till akupunktören. Är så taggad för det! Jag tror ju verkligen på att hon kan krympa mina endometrioscystor samtidigt som hon får äggstockarna att aktivera sig. Hoppas!

I fredags fick jag också hem brevet om att remissen skickats iväg för IVF så nu är det bara att vänta på ett nytt brev där vi kallas på ett första besök.

Många kramar och lyckönskningar!
:kram:
hoppfull
Silvermedlem

Föregående

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn