Ska börja utredning

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Re: Ska börja utredning

Oläst inläggav hoppfull » 04 aug 2011, 17:59

Hej och tack för styrkekramarna! Det känns så bra att ha någon att dela allt detta med. :kram:

Nu börjar chocken ha lagt sig och jag har så småningom börjat vänja mig vid tanken på IVF. Samtidigt har jag insett att jag aldrig tänkte på att fråga vår läkare vilka våra chanser är att bli gravida på egen hand. Blev så paff då hon började prata om IVF att jag inte tänkte riktigt klart. Precis som du säger så borde inte 1,7 vara sådär jättehögt, men i kombination med ett FSH-värde som har varit förhöjt bägge gångerna det har kollats, tyder på att mina äggstockar är slöa. Samtidigt finns det ju endometriosen där i bakgrunden och försvårar alltihop. Hon sa inget om huruvida alla mina "fel" hänger ihop, men det tänkte jag ta reda på vid nästa besök. Tack för tipset om vad man kan göra vid förhöjt FSH-värde! Efter att ha surfat runt lite har jag bestämt mig för att prova på akupunktur igen. Denna gång blir det traditionell akupunktur istället för laserakupunkturen som jag provade förra gången.

Hur går det för dig då? Har du börjat med din Clomifem-kur? Några biverkningar isf?
Kram!
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav *Linn* » 12 aug 2011, 10:29

Hej! Jag har så tänkt på dej efter "IVF-beskedet"... Hur är det me dej nu?
Har du gått på akupunkturen redan?
Hittills har jag bara ätit min första terolut-kur. Och mådde helt bra med tanke på hur skit jag mådde av första terolut-kuren jag åt för ca. 1 år sedan. Nu har jag haft mens och på tisdag är det 11:e dagen i menscykeln och så då ska jag på Follikel Ultra. Och då hoppas jag verkligen att de kan säga vad som är "fel" så slipper man grubbla över det sen iallafall! Sen får jag säkert receptet på Clomifem samtidigt. Eller de sade hon ju då åtminstone att stod på tur..?
Och sen skall jag ju då säga till om att jag vill ta sköldkörtelvärdet igen och också fråga om de tagit AMH värdet!? :blink: Här skall ingenting missas! :twisted:
Många Kramar!
*Linn*

Oläst inläggav hoppfull » 12 aug 2011, 17:44

Vad bra om du inte har mått illa av Terolut-kuren! Och spännande med follikelultrat, hoppas det bara är fina folliklar på gång :tummenupp:
Få se då om det blir Clomifem för dig till nästa... Spännande isf, för jag har förstått att det fungerar bra för många som har problem med ägglossningen.

Idag ringde jag och bokade akupunkturen men fick tid först till den 22:a. Vilken tur att du tipsade om alternativa metoder för att påverka FSH-värdet, jag tror inte att jag skulle ha kommit att tänka på det annars. Hoppas SÅ att det skulle sänka FSH-värdet, men försöker samtidigt hålla tillbaka hoppet och börja ställa in mig på IVF.

Det finns så många moment som är läskiga i hela IVF-karusellen att jag inte riktigt vet vad jag är mest orolig för: humörssvängningar av hormonerna, äggplock, ruvning, samt hur det kommer att kännas om vi misslyckas... Oj suck, men det är ju bara att ta en sak i taget, och nu först blir det akupunkturen och vad nu den kan ha för välgörande effekter på mig :blink:

Lycka till på follikelultrat!
Kram!
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav *Linn* » 16 aug 2011, 22:15

Jaha nu var det min tur att bli lite skakis.. På mitt follikel Ultra idag så hade jag många små folliklar och endast 2 st som var nästan 1 cm. Mängden folliklar var väl okej, men dom borde alla har varit närmare 2cm när hon mätte dem på skärmen med tanke på att det var min 11te dag i cykeln. Och sådana hade jag ju inte! :hm: Så det verkar som jag då har rätt dålig ÄL. Sen frågade jag också hur det kan komma sig att ÄL-testen nästan alltid visar positivt.? Och det kunde hon inte riktigt förstå så hon började fundera om den kommer några dar senare. Så det slutade med att jag fick en ny Follikel Ultra tid till fredagen.

Och till råga på allt så tog hon fram sambons spermatest provsvar. Som han då har fått via telefon och då nämndes endast att allt var bra.- Men som nu läkaren idag poängterade att är nedsatt till 1% . Men som jag fattade de så var det inte att de då blev 99% kvar. Utan att det ner till 5% är normalt och det under 4% e lite försämrat antal av bra kvalitets spermier. För sen sa hon att antalet överlag och rörligheten är så pass bra att den nog kompenserar den försämrade kvaliteten. Men som sagt att lite nersatt ändå att lite kan det eventuellt försvåra. - Typ så sa hon, i en enda mening på under 1 min, och jag försökte ta in den jäkligt invecklade spermadialysen i min lilla hjärna.. (som var i nån sorts ännu mindre follikelvärld omringad av pyttesmå Nils Karlsson Pyssling Folliklar! :scared: )

Så jaaa inte blev jag direkt klok på detta eviga problem idag heller! Fåse om jag blir det på fredag iställe!?
Men det som jag by the way kom ihåg var att fråga om de tagit något AMH värde på mig också, men de hade de inte tagits. Och sen bad jag om att få ta ett nytt sköldkörtelprov - och de provsvaret får jag samtidigt på fredag.

Hoppas hoppas att akupunkturen biter denna gång, - jo man får försöka komma ihåg de alternativa metoderna mellan varven fast det känns som man har testat allt i en massa olika skeden ren!!! :0

Kram!
*Linn*

Oläst inläggav hoppfull » 17 aug 2011, 17:44

Hmm, det här med spermierna är ju en hel vetenskap det också, tydligen. Lite svårt att förstå sig på, men om jag förstår dig rätt så är detta alltså något som KAN påverka era förutsättningar att bli gravida, men att det inte nödvändigtvis är ett HINDER för att ni ska bli det..?
Vad bra om du får testat sköldkörtelvärdet en gång till! Håller tummarna för att det är bättre denna gång :tummenupp: Skulle de alls testa AMH då?

Hmm, vet du, det var precis lika för mig på follikelultrat: många och jämna folliklar, men för små med tanke på att det var några dagar före beräknad ÄL. Jag har också brukat få + på ÄL-testen, men det kommer oftast ganska sent med tanke på att jag har 28 dagars cyklar. Oftast får jag + först på dag 16, 17 eller 18, och ÄL äger ju rum 12-24 timmar efter att man fått ett +. Så jag antar att det är resultatet av mina slöa äggstockar. Brukar du få + på testen sent också?

Sa hon något om Clomifem då eller får du veta det på fredag?

Många kramar till dig! :kram:
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav *Linn* » 17 aug 2011, 18:58

Jaa alltså det var var verkligen en hel vetenskap om spermierna också. Men Jo exakt så förstod jag det, och sen började jag fundera att när man har så mycke sex mellan varven som alla vi har! =) ...så kommer det ju också mindre mängd sperma. Och om de då annars e ens lite nedsatta "bra kvalitetsspermier" så kommer de ju sen kanske ännu mindre när man har sex dagen efter igen!? Men ändå sa hon ju att det kompenserar varandra och överlag rätt så bra test!? Så förstå nu sig sen på vad som är vad!?
Nej inte vad jag förstod så skulle de tas nåt AMH värde!? :?:
Och sköldkörtelvärde kommer på fredag och om jag har på gränsen igen så SKA jag ha Thyroxin denna gång! :tummenupp:

Alltså det är det som är så svårt att säga hur sent den kommer i cykeln eftersom jag har haft såå oregelbunden mens. Allt från 30-60 dar!! Men jo oftast så har ju då också ÄL varit på dag 19 typ.. Men sen igen nu då jag ätit Terolut så har jag haft ÄL runt 14de dagen... Men det verkar ju ändå som om det är slöa Äggstockar här med! Fåse på fredag om de ens har växt till sig lite!? Hon sa att förmodligen så är det Clomifem i första hand men att hon ännu vill kolla på fredag.

Fåse om vi någon gång blir kloka på allt detta!? :0

Kramisar!
*Linn*

Oläst inläggav hoppfull » 27 aug 2011, 15:45

Var på en första "akupunkturrunda" i måndags och ska igen nu på måndag. Det var väldigt avslappnande och nu efteråt har det nog hänt saker åtminstone med min kroppstemperatur. Får hoppas att det betyder ngt. Akupunktören rekommenderade att jag skulle prova meditation för att slappna av och få rensat huvudet emellanåt. Tror att jag gav ett ganska stressat intryck då jag kom dit med andan i halsen, var väldigt nervös och började dessutom gråta då jag skulle berätta om våra försök att bli gravida. :hm:

Nu har jag också fått en ny tid för ultra i mitten av september. Då skall det kollas så att jag inte har några stora endometrioscystor som isf måste opereras bort. Tidigare har jag bara haft småa, så det blir väl att hoppas att det fortsättningsvis bara finns sådana. Eller att de helt har försvunnit. Tydligen kan akupunktur också ha välgörande effekt på endometrios. Om det inte behöver opereras bort några cystor så kommer vi att sättas i kö för IVF. Spännande!

Hur blev det på ditt senaste ultra? Hade folliklarna växt till sig?

Kram!
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav *Linn* » 30 aug 2011, 10:52

-Bra, det låter positivt med din akupunktur! Vad sade akupunktören igår då? Hoppas hoppas den kommer att ha gjort bra effekt på endometriosen! - Oj nej, men kanske de var bara bra att det kom ut lite så var du iallafall nerstressad och tömd att ta emot akupunkturen sen! ( Och inte som Charlotte i Sex and the City, när hon ligger med alla nålar och är superstressad) :blink:
I Maj såg de ju en cysta på mig också men den hade ju försvunnit nu. Hoppas det är lika för dig så att du slipper gå på operation igen!

Yes, här kommer också en uppdatering; Folliklarna hade inte växt till sig. Det var fortfarande de där 2 ynka folliklarna som var 1,2 cm. Och de borde ha varit 2cm. Så slöa äggstockar här med alltså.. Sen frågade jag om de kunde utesluta endometrios för det pratade en annan läkare om i juni. Men den här läkaren menade på att endometrios har det aldrig varit frågan om!?! Så det var ju iallafall skönt att få reda på det. Mitt sköldkörtelprov hade inte blivit bättre så nu fick jag Thyroxin på till slut! :blink: Tack för tipset! Så problemet ligger nu i att folliklarna borde få lite tillväxthormon och jag får nu Clomifen på från och med 3dje dagen i cykeln. Så på lördag då, om mensen kommer som den ska, är det dags! Så det blir riktigt spännande! :nicka: Sen skall jag gå på ultra under ÄL perioden så man kan följa med folliklarna hela tiden. Börjar de inte växa nu denna månad så skall jag äta dubbeldos nästa månad. :0 Blev lite stressad då jag såg hur mycket biverkningar Clomifen kunde ge jämfört med Terolut. Men jag är fullt taggad nu iallafall!
Men gissa hur chockad jag blev då läkaren sa (precis då jag höll i handtaget och skulle gå ut) -Ja och sen är det ju så att du får inte äta clomifen mer än 3 månader, för de är så starka och kan ha biverkningar på dina äggledare. Så det blir ett tre månaders försök nu och sen kommer ni automatiskt att sättas i IVF-kö!

3 MÅNADER, 3 MÅNADER, 3 MÅNADER, Jag har 3 MÅNADER på mig att bli gravid! De e helt sjukt, här har man ju varit van med att ställa in sig på år!!!
Första halvåret fick man tänka:
-Jamen mensen kommer inte riktigt igång så bra på det första halvåret efter p-pillerna, så då kan de säkert va lite svårt att bli gravid.
Efter ett år:
-Fortfarande dåligt med någon regelbundenhet, så kanske det kan räcka ännu ett tag.
Efter 1,5 år:
- Va fan blir jag inte gravid för? Haar både haft mensen lite mer regelbunden och ÄL, får lov och testa Terolut då!
Efter 2 år:
Det kan nog ta ett bra tag ännu om man alls får reda på vad felet är!?
Och så nu efter 2 år och 3 mån:
Jag har 3 MÅNADER på mig att bli gravid! Och jag vet vad som är det största felet.. Och lyckas det inte så blir det kö till IVF! Så skönt att äntligen få veta nåt iallafall!

Sen vågar jag inte riktigt tro att clomifen ska hinna bita på mina folliklar så snabbt men man har ju försökt en sista gång sen iallafall...

Hur länge brukar man hamna köa, har du kollat upp det!?

Många Kramar!
*Linn*

Oläst inläggav hoppfull » 30 aug 2011, 19:15

Shit pomfrit så spännande! Det låter ju som om ni är riktigt på gång just nu då. Det där tre månader har jag också hört, och om jag förstått det rätt så är det inte så stor vits att prova Clomifem längre än det eftersom de borde ha fungerat vid det laget om de alls fungerar för en person. Och vad bra att du fick Thyroxin, så behöver du ju inte heller oroa dig för att det skall ställa till problem för er nu då ni försöker mera "på riktigt".

Är lite fundersam med en grej: det låter ju som om vi har ganska lika problematik, men för min del var det tydligen ingen vits att alls prova Clomifem. Hmm, undrar varför? Kanske det är på grund av att jag dessutom har endometrios.

Jag vet faktiskt inte helt säkert hur det är med IVF-köerna. Ofta har folk här på forumet skrivit att de varit ett år i kö innan det blivit dags att börja på. Men jag tror det beror på lite var man bor. Ia-ia som också har hängt här på tråden berättade att köerna i Vasa hade blivit kortare, så att de var t.o.m. ett halvår. Jag hoppas få lite svar på det då jag ska på ultrat i mitten av september.

Akupunkturen igår gick annars bra, förutom då hon skulle sätta nålarna i magen. Det gjorde så otroligt ont, vilket är konstigt eftersom det inte alls gjorde ont förra gången. Hon la dock lite flera nålar i magen denna gång, och också på lite andra ställen, så det kanske var därför. Men avslappnande var det iaf den här gången också och det känns nog som om det händer grejer i kroppen efter varje besök. Till nästa gång skulle hon också fixa ihop ngt örtte som skulle vara "skräddarsytt" för mig. Skulle så gärna vilja tro på att det här fungerar! Då jag låg på akupunkturbritsen igår kom jag på mig själv med att ligga där och visualisera en perfekt cykel som slutade i graviditet. Ungefär som om jag pratade med min kropp. Det är så knasigt och om någon hade sagt för några år sen att jag skulle syssla med sånt skulle jag ha gapskrattat. Men å andra sidan trodde jag ju då att jag skulle vara flerbarnsmamma vid det här laget.

Men oavsett är det skoj att vi båda verkar vara på gång just nu. Spännande tider!
Lycka till med Clomifemet! Håller tummarna för att det blir så lite biverkningar som möjligt men desto fler fina folliklar istället. :tummenupp:
Kram!
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav emma_m » 30 aug 2011, 22:03

hej

ursäkta att jag lägger mig i, men tänkte berätta lite om hur det funkar med menscykler. antalet dagar från första mensdagen till äl kan variera, däremot så är antalet dagar från äl till mensen den samma. tex jag har oregelbunden mens men jag vet att efter äl så har jag 12 dagar till mensen. det antalet dagar behöver inte heller alltid vara 14 utan kan också variera men det är den samma varje gång.
emma_m
Guldmedlem

Oläst inläggav *Linn* » 31 aug 2011, 15:07

Välkommen på Tråden Emma! Är du också på väg att börja utredning?
Ja det är ju det som är lutealfas.
Men min ÄL kommer sent om den alls kommer och mina folliklar vill inte växa till sig vilket betyder att ÄL då uteblir.
För min oregelbundna cykel äter jag därför Terolut, då hålls den på 28 dagar. Och för ÄL så börjar jag äta Clomifen nu, så får man se om det hjälper!
*Linn*

Oläst inläggav *Linn* » 31 aug 2011, 17:55

Alltså problematiken verkar juh helt samma. Och det som var konstigt var ju att de såg en liten cysta på mig i juni och började misstänka endometrios. + Att 6 mån tidigare såg min förra gyn. också en liten cysta. Men nu hade jag ju som tur inga där. Men alltså dom kan ju gå bort av sej själv och inte heller behöva vara så många. Hoppas akupunkturen nu hjälper tills du skall på ditt ultra i september. Och ser de ens lite bättre ut så tycker jag du ska fråga om du inte kan få prova clomifen. :arrow: Det är ju ändå bara 3 mån och medans ni ändå står i kö till IVF... :P

Okej, så du hör till Vasa området, hoppas det inte är mycket längre köer här nere då till VNS...
Det verkar som ett bra tecken i allafall att akupunkturen gjorde ont, de tyder ju på att kroppen reagerade på den. Superbra att du kunde slappna av! Man gör nog vad som hellst i det här läge utan att ens tänka på hur desperat man måste verka!

Jag var på ElectroSomatoGram (hette apparaten) då jag nyss slutat med p-piller. Det var en apparat som mätte alla värden i kroppen allt från vätskemängd, mineraler, hormonbalanser, låsningar som knutar i nacke & rygg - ja hela kroppen. Det var helt sjukt hur man kunde se hur kroppen mådde! Men i allafall så hade jag då FSH värdet -20. Han som jag gick till jobbade också lite med homeopat-medicin och jag fick en sån utifrån vad min kropp visade att den behövde + lite naturpreparat. Sen sa han att P-piller kan också sitta länge i kroppen så man vet ju inte vad de hade haft för inverkan heller. Efter 6 mån gick jag till honom igen på snabb koll och alla mina värden hade återgått till de normala! :D Om det sen hade med homeopat medicinen, naturpreparatet eller att ha varit tillräckligt länge utan p-piller vet jag ju inte!? Men kanske det var en blandning! :blink:

Yes, nu är vi verkligen både på gång - och jag är helt taggad! (För tillfället i allafall! :unsure: :lol:
*Linn*

Oläst inläggav emma_m » 31 aug 2011, 18:11

all problematik har jag varit med om. jag har igentäppta äggledare men jag/vi fick en dotter i maj genom ivf/fet.
emma_m
Guldmedlem

Oläst inläggav hoppfull » 31 aug 2011, 19:35

Hejsan emma_m!
Kul att lära sig ngt nytt. Enligt Fertility Friend där jag sparar data om mina cykler har nog min lutealfas varit mellan 11 och 13 dagar, men det kan ju hända att jag har haft dagen för ÄL lite fel då också. Använder de billiga ÄL-testen och då finns det en hel del utrymme för feltolkningar...
Kanske du kan uppdatera oss lite angående IVF-köerna också? Hur långa är de egentligen? Och hur ont gör ett äggplock? Egentligen är det just det som jag fruktar för mest. :yawn:

Grattis till er lilla dotter!
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav emma_m » 01 sep 2011, 15:17

strax innan jag var på vårt andra fet (privat, AVA) så började jag planera ett kommunalt ivf vid VCS. men där ville de att man hade tömt frysen på AVA innan jag började. så jag knapra olika mediciner när jag planera nästa ivf. o. jag hade inte varit särskilt länge i kö vid VCS heller. jag hade ett missfall i april 2010 o. då sattes jag tillbaka på kommunalkö men börja planera nästa behandling i september 2010. men vad jag har förstått har köerna blivit längre tillbaka. men man ska inte misströsta, det finns de som lyckas mitt i allt på naturlig väg o. då blir kön kortare. hoppas o. håll ut. men vi gick pirvat medan vi vänta på kommunalt.

men istället blev jag gravid med vårt sista frysta embryo i september som resulterade i vår dotter.

äp har jag inte haft obehag av i alla fall. jag har varit bra drogad o. bra bedövad så jag kan inte klaga. kanske lite yr i huvudet strax efteråt men man vilar ju en liten stund efteråt. o. jag skulle säga känner du av något el. har obehag så bör du ju säga till kanske de kan ge dig något extra avslappnande el. något liknande.
emma_m
Guldmedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn