Ska börja utredning

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Ska börja utredning

Oläst inläggav ia_ia » 10 okt 2010, 16:32

Vi har nu försökt i 1 ½ år utan att lyckas. Har endometrios i grunden.

Var för några dagar sedan till gyn privat och hon tyckte att vi inte skulle vänta längre. Jag har också problem med spottings både före och efter mens, blöder färsk blod 1 max 2 dagar. Sedan har jag också problem med mjölk ur brösten. Prolaktin är lite förhöjt, men inte så mycket.

Finns här någon annan som ska börja med utredningen nu eller just har börjat och vill följas åt?
Bild
"Man skaffar inte barn, de är en gåva"
Användarvisningsbild
ia_ia
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Ska börja utredning

Oläst inläggav Titti » 11 okt 2010, 09:28

Hej ia-ia,

Vi börjar utredning imorgon! Ska på första besöket till Kvinnokliniken. Vi har försökt i ca 1år och jag har jätte jätte oregelbunden mens och troligen ingen ägglossning. Dessutom mätte en gynekolog på Mehiläinen min livmoderslemhinna i juli och den var bara 2.7 mm tjock. Det är tydligen JÄTTE tunt...? Sku vara jätte kul att följas åt här på forumet! Du kan läsa hela min historier på "planera graviditet" under rubriken träning och graviditet om du är intresserad. Skiriv gärna mera om hur det går för dig!!! Håller tummarna för oss båda!

//Titti
Titti

Oläst inläggav ia_ia » 11 okt 2010, 12:21

Usch usch usch! Jag bara skakar.

Har just pratat med VCS gyn.pkl. Eftersom jag har endometrios och blev opererad där i mars -09 samt varit på efterkontroller så behöver jag inte gå via HVC, utan vi fick idag tid till gyn pkl. i december för vårt första gemensamma besök. MEN på gyn pkl hade dom en önskan om att vi skulle få en remiss på spermaprov från HVC, och ha med oss svaren på det när vi kommer dit i december.

Jag ringde därför till HVC och dom visste ingenting. Dom undrade om dom inte kan ta provet på gyn pkl o.s.v. Jag fick förklara att såhär har jag blivit informerad på gyn.pkl. (Jag har tidigare haft problem med HVC så det känns alltid motigt att ringa dit. :osaker: ) Det slutade med att den som jag pratade med skulle prata med läkaren och sen kontakta mig. Usch å fy när dom ska göra det så invecklat.

Jag vill bara gråta och gräva ner mig i sanden. :(

Hej Titti!
Va roligt att någon annan är i startgroparna också. Inte roligt att det är så, men roligt att ha lite stöd och sällskap!
Vad spännande det måste ha varit idag. Hoppas att det gick bra! Du får gärna skriva hur det gick om du vill.

Ska genast gå och läsa din story!
Sköt om dig! Kramar!
Senast redigerad av ia_ia 11 okt 2010, 13:42, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
ia_ia
Guldmedlem

Oläst inläggav ia_ia » 11 okt 2010, 13:25

Edit till förra inlägget.

HVC i vår kommun gör ingen remiss till spermaprov, det måste man fixa själv.

Jag ringde ändå till VCS och dom skulle då fixa en remiss åt min sambo till Mehiläinen. Infertilitetsskötaren på VCS var så vänlig och mänsklig. Hon sa att det ska ni inte behöva betala själva, vi gör remissen då om inte HVC vill betala för den.

Jag blev så tacksam och tackade henne så hjärtligt flera gånger. Hon räddade min dag! :clap:

Så nu är det bara att hämta instruktioner och provburk till VCS och vänta på tid till Mehiläinen.

Plötsligt blev allt så verkligt. Vi har faktiskt problem, problem att få ett litet knyte som skulle vara så välkommet... :cry:
Bild
Användarvisningsbild
ia_ia
Guldmedlem

Oläst inläggav Titti » 13 okt 2010, 07:49

Hej ia-ia och alla andra intresserade!

Igår var vi då på Kvinnokliniken på ett första besök. Först ska jag säga att jag var väldigt positivt överraskad, läkaren och alla skötersor var jätte vänliga och allt gick smidigt (hade ganska låga förväntningar). Så här på första besöket hände det inte speciellt mycket ändå. Vi fick båda ta blodprov, dom gjorde en vanlig gyn-undersökning och vi fick lite allmän info. Nu ska mannen lämna spermaprov och om några veckor ska vi dit på nytt båda två. Då ska mina äggledare spolas och alla provsvar borde vara klara så att det kan bestämmas hur fortsättningen ska skötas. Är JÄTTE JÄTTE nervös inför spolningen dock. Här på forumet finns ganska mycket olika erfarenheter av det, endel säger att det var hemskt, andra att det inte var så farligt...? Tänker i alla fall proppa Burana innan!!
Det känns ganska bra att vi är igång på riktigt nu. Fastän vi redan har hållit på och försökt aktivt i ett år så känns det egentligen som om vi börjar på allvar först nu eftersom jag egentligen hela tiden har vetat att vi kommer att behöva hjälp på vägen. (pga min oregelbundna menscykel och allt som oftast uteblivna mens) Nu hoppas jag på graviditet inom ett år, så nu var det sagt :)

//Nina
Titti

Oläst inläggav anonym » 13 okt 2010, 09:51

Är JÄTTE JÄTTE nervös inför spolningen dock. Här på forumet finns ganska mycket olika erfarenheter av det, endel säger att det var hemskt, andra att det inte var så farligt...?

Det är åtminstone inget att vara nervös över, jag tog ett piller bara för att de sa att man kunde göra det, skulle jag göra spolning igen skulle jag strunta i pillret. Det kändes inte överhuvudtaget, på sin höjd som lite svag mensvärk :nicka: . Var nästan lite besviken att det var så lätt överstökat, hade liksom laddat upp för att tåla mer påfrestning. Lycka till :tummenupp:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav ia_ia » 13 okt 2010, 13:48

Oj va skönt att det gick bra! Ni får vara glada för att verkar rulla på relativt snabbt ändå! :tumme:

Själv gjorde jag äggledarspolningen i samband med laparoskopin och då var ja sövd så jag har ingen erfarenhet om smärtan. Det verkar vara väldigt olika från person till person. De papper vi fick från sjukhuset så stod det lite om spolningen. Att smärtan kan känns som mensvärk i nedre buken. Men som sagt det verkar vara väldigt individuellt.

Nu är det väl bara att koppla av tills nästa besök! :kram:
Bild
Användarvisningsbild
ia_ia
Guldmedlem

Oläst inläggav hoppfull » 18 okt 2010, 20:49

Tänkte haka på här om det är ok?
Intressant att läs lite hur det gått för andra som börjat utredning. Vi skall på allra första diskussionen med hälsovårdare nu på torsdag. Är nog lite nervös, men det ska samtidigt bli så skönt att får veta varför det inte har blivit ngt litet knyte för oss ännu...
Lycka till!
//hoppfull
24 år, försökt sedan augusti 2009
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav ia_ia » 19 okt 2010, 18:21

Hej Hoppfull!

Självklart är det okej att komma med här. :nicka: Har sett dig i BIM trådarna när jag själv var aktiv där. Just nu orkar jag inte hänga där, det känns bara jobbigt.

Är det till den kommunala rådgivningen ni ska? Du får berätta sen hur det gick om du vill! Stort lycka till på torsdag!
Bild
Användarvisningsbild
ia_ia
Guldmedlem

Oläst inläggav hoppfull » 21 okt 2010, 12:29

Jo, dedär BIM-trådarna var roliga i början, när det ännu kändes realistiskt att vi skulle lyckas. Men i längden blir det bara fruktansvärt sorgligt att vara tvungen att ta bort sitt namn varje månad så jag tror jag skippar dem nu tills vi får veta mera om våra förutsättningar.

Dagens besök gick nog bra. Inte blev vi så mycket klokare, men nu är vi iaf i rullorna för utredning och behandling. Idag var det bara intervju som gällde och så mätte hon också blodprov och tog papaprov. Inom den närmaste månaden skall jag lämna två blodprov och ett urinprov och sambon skall lämna spermaprov. Efter att alla prov är tagna får vi boka en ny tid till läkare. Hälsovårdaren var trevlig och ansåg att våra chanser för att lyckas höjs av att vi båda är unga (24) och relativt friska. Hon rekommenderade att vi skulle prova ägglossningstester igen nu fram till läkarbesöket. Har nog provat dem någon månad tidigare, men de är ju så fruktansvärt dyra!

När vi kom hem grät jag en skvätt då jag läste broschyren vi fick där det stod att 90 % blir hjälpta av fertilitetsbehandlingar. Är livrädd att vi skall höra till de resterande 10 %. Vet faktiskt inte hur jag skulle klara av vetskapen att vi inte kan få egna barn. Nåja, antar att man får ta den smällen då den kommer isf.

Åh, vad skönt det är att dela denhär berg-och-dalbanan med andra som går genom samma sak!
Ha en trevlig vecka!
//Hoppfull
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav ia_ia » 21 okt 2010, 20:44

Va skönt att det gick bra idag. Nu är ni på gång!
Att nån av oss i tråden skulle höra till den där 10% kan vi inte börja grubbla på nu! Nu ska det här lösa sig!! :nicka: Det måste det, absolut, nåt annat alternativ finns inte.

Du kan beställa ägglossningstest på halpatesti.fi Deras egna stickor är billiga och helt okej att använda när man lär sig dem.

Sköt om er!
Bild
Användarvisningsbild
ia_ia
Guldmedlem

Oläst inläggav hoppfull » 22 okt 2010, 19:59

Tack för tipset, skall kolla på halpatesti efter stickorna.
Jo du har så rätt! Det skulle ju vara dumt att ha väntat sig det värsta när vi ju faktiskt inte vet ännu om/vad som är fel på oss. Samtidigt är jag så rädd för att hoppas nu då vi redan har 15 månader av besvikelser bakom oss. Men det som inte dödar gör en starkare, eller hur :blink:

Nu tusan skall jag peppa mig själv: det kan ju hända när som helst! Och det kommer att hända för oss alla. På ett eller annat sätt skall vi bli föräldrar. Trevligt veckoslut!
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav ia_ia » 23 okt 2010, 17:52

Nej hoppet kan vi ju inte förlora. Även om det inte finns så mycket av det när det gäller att lyckas på naturlig väg. Har mens som bäst, och jag har märkt att jag inte ens tror mera, utan väntar på mensen på samma sätt som före barnplaneringen. :osaker:

Men det finns så mycket hjälp att få nu för tiden, så fasiken, det ska nog gå vägen! :nicka: Ett liv utan barn går ju helt enkelt inte att tänka sej.
Bild
Användarvisningsbild
ia_ia
Guldmedlem

Oläst inläggav ia_ia » 04 nov 2010, 18:01

Hej ni!

Hur går det för er? Nått nytt på gång?

Vi (ja, eller min sambo :wink: ) var och lämnade spermaprov i fredags, så nu får vi vänta på svaret.

Nu sedan i måndags har jag haft ägglossningsliknande flytningar! De som annars brukar vara så sparsamma, håller nu på i fyra dagar!! Så jag vet varken ut eller in när ägglossningen har varit, eller är! Denna cirkus, när ska den ta slut! :huh:
Bild
Användarvisningsbild
ia_ia
Guldmedlem

Oläst inläggav hoppfull » 06 nov 2010, 17:28

Hejsan!
Nytt sedan senast är att jag har varit och lämnat första blodprovet och andra borde jag kunna lämna nu inkommande vecka när mensen börjat. Just nu är jag på dag 27 i menscykel. I vanliga fall brukar jag få mensen som ett brev på posten dag 28 men denna månad hade jag ÄL så sent att den säkert kan vara lite försenad.

Ja, det är nog svårt att exakt kunna förutspå ÄL, tycker själv att varje gång jag börjar se ett mönster som skulle hjälpa mig veta lite mera exakt när jag har ÄL, så ändrar sig kroppen plötsligt helt och jag får nya symptom medan typiska symptomen försvinner. Vad säger ÄL-testen då? Har du haft ngt positivt sådant ännu?

Vad nervkittlande det måste vara att vänta på resultaten från spermaprovet! Håller tummarna för att det finns friska snabba simmare :tumme:
hoppfull
Silvermedlem

Nästa

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn