Erfarenheter om sk ärrgraviditet

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Re: Erfarenheter om sk ärrgraviditet

Oläst inläggav Alicia » 03 feb 2011, 16:09

Usch, vilken jättejobbig situation du är i !! Jag följde med lite i juli-tråden och blev då ren så illa berörd över ditt missfall som skedde rätt sent, fast man hade sett tidigare att fostret levde, och så nu dethär... :ledsen: Lider verkligen med dig! :kram: Har inga tröstande ord att säga annat än att jag hoppas innerligt operationen lyckas och du sedan blir gravid och ni får ert efterlängtade andra barn!
Bild
Bild
Bild
Alicia
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Lime » 06 feb 2011, 04:10

Tack för ditt besök Alicia! Vad trevligt att höra att du föjlt med redan tidigare.

min mens e int ännu heller över.. D kommer inget eller bara ett litet streck i trosskyddet under dagen men nu e d redan andra natten i rad jag smutsat ner lakanen o bäddmaddrassen! Cd 13 var d väl redan.. så mensen har väl då också fastnat vid ärret.. :(

Tips på hur man får blod bort från lakan? Gallstenstvål använde jag igår men nä, fläckarna sitter fast på vitt lakan. Satt på nytt en gång till o 90 graders tvätt ti natten, hoppas d hjälpte.. **edit: nä, d hjälpte int.
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav EmMia » 06 feb 2011, 09:26

Lime skrev:Tack för ditt besök Alicia! Vad trevligt att höra att du föjlt med redan tidigare.

min mens e int ännu heller över.. D kommer inget eller bara ett litet streck i trosskyddet under dagen men nu e d redan andra natten i rad jag smutsat ner lakanen o bäddmaddrassen! Cd 13 var d väl redan.. så mensen har väl då också fastnat vid ärret.. :(

Tips på hur man får blod bort från lakan? Gallstenstvål använde jag igår men nä, fläckarna sitter fast på vitt lakan. Satt på nytt en gång till o 90 graders tvätt ti natten, hoppas d hjälpte.. **edit: nä, d hjälpte int.

Vanish? Sätt på fläckarna o sen oxå tillsammans med tvättpulvret.

-mia
Emmi 21.4.2006 <3 Elina 7.6.2010 <3 Alexander 24.6.2013
Änglason 9.6.2012 <3
Användarvisningsbild
EmMia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lime » 06 feb 2011, 09:59

Satt dom med pinka sprutflaskans ämne i tvätten för en timme sen, om jag kommer ihåg rätt e d Vanish.. :) **edit: Nope, hjälpte int med Vanish heller..** Tack Mia för ditt besök!

Vi har föresten bestämt oss (redan för en tid sen) att vi inte vill berätta om vårt fall offentligt, speciellt om livmodern tas bort. Dvs släkt o övriga vänner som int hittills fått veta, kommer inte att få veta heller. Ifall nån frågar varför vi inte skaffar mera barn, vet jag nog int direkt vad mitt svar e.. Alla nämligen vet att jag vill ha mera barn, har varit mycket öppen om d. Men nu känns det här så himla personligt, att jag vill nog int berätta.

Så ifall du känner igen mig, är jag väldigt tacksam för din tystnad. Du får gärna berätta om för mig det, men inte vidare det du läst här. Jag vet att några av mina IRL vänner är registrerade här, men vet inte deras användarnamn.
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav Lime » 20 feb 2011, 09:22

Så var min vintersemester näåstan över. Skööönt med semester :) Hade tösen med mig hemma, härligt. En glimt av hemmamammatiden :)

Ja, för en vecka sen hade jag då träffen med opererande läkarna och en av de läkarna som var med i december. De ultrade mig och "testade" livmodern med sterilt vatten. Först utvidgades livmodern fint, men sen började den läcka.. har då alltså även ett hål i livmodern. Opererande läkarna tröstade att ett hål är lättare att reparera. Frågade om de kunde samtidigt reparera ärret, och jo, det är meningen. De ska sy ihop livmoder på ett sånt sätt att kejsarsnittärret, sköra livmoderväggen och hålet på en gång blir bort och det kommer ett nytt, bättre ärr i stället.

Frågade igen hur detta hänt, och fick ett rakt svar: kejsarsnittet är orsaken. Dvs jag har inte en dålig livmoder, har inte själv orsakat detta, graviditeten har inte orsakat detta osv. Vågade sen inte fråga om det är frågan om en sk hoitovirhe.. Det har ju nog ingen skillnad, huvudsaken att nu går det bra. Sade åt båda opererande läkarna att jag inte vill att livmodern ska tas bort, och de svarade att det inte på nåt sätt är deras mening. De vill också få min livmoder reparerad. Så diskuterade de sinsemellan en massa med läkarterminologi som jag inte hängde med i..

På de senaste dagarna har jag tyvärr fått en rädsla av döden, att jag dör under operationen. det är väl rädsla av operationen som gör det. Jag ska bli insövd. Tänkte igår på att jag inte kommer att göra övertid (jobb mån-tis), för jag får ändå int allt färdigt där. Jag har mycket viktigare här hemma, min familj, min dotter. Har sovit dessutom dåligt de senaste 2 veckorna, men nu inatt o förra natten sov jag äntligen helt okej. Att operationen är nu så här nära, gör mig både rädd o glad. Oberoende hur det går, så är ett skede snart över i vårt liv.
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav Cupcake » 20 feb 2011, 21:38

Har följt med i tråden och vill skicka en stor styrke :kram: till dig! Hoppashoppas att operationen lyckas och det blir möjligt för er att få ett till barn.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lime » 21 feb 2011, 07:06

Tack Cupcake för ditt besök! Vill tacka er alla som håller tummarna för mig :)

har så underlig blödning på gång.. På lördag morgon kom d mittialt en massa blod, inget resten av dagen. Samma imorse. Har ätit p-piller utan paus, förra veckan började andra pillerplattan. Så kanske det är nu tid för mensen och kropppen vill göra annat än pillrena säger :yawn:
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav Lime » 22 feb 2011, 07:10

Usch vad räddslan för döden blir bara större.. Vet int riktigt vad jag ska göra. O ena sidan har jag lärt mig att lita på mina instinkter och försöker undvika att gå med i situationer jag inte känner mig säker i. O andra sidan så e d ju bara en liten operation, har varit nedsövd tidigare, dödsrisken är minimal osv.. Ändå "ser" jag en svart framtid, min man utan fru och min dotter utan mor.

Vill jag för mycket? Tar jag en för stor risk med att bli opererad, borde jag nöja mig vid situationen som den är?

Min man är lyckligtvis inte rädd, det tröstar en hel del.

Usch.
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav Solglimt » 22 feb 2011, 17:15

Lime skrev:Frågade igen hur detta hänt, och fick ett rakt svar: kejsarsnittet är orsaken. Dvs jag har inte en dålig livmoder, har inte själv orsakat detta, graviditeten har inte orsakat detta osv.

Kände att jag måste skriva lite, eftersom din situation påminner lite om min. Jag hade ett utomkvedshavandeskap i mars 2009 som opererades o. i samband med operationen var dom tvungna att ta bort ena äggledaren eftersom den var så skadad. Minns inte om jag fick svar på varför min äggledare var så skadad o. hittar ingen epikris, men misstänker själv att äggledaren skadades av ärrvävnaden som bildades i samband med att jag snittades i min första graviditet. Snittet syddes inte enligt min mening ihop så snyggt o. det ledde kanske till att det blev ärrvävnad som i sin tur påverkade dom fina "håren" i äggledaren som ska föra ägget framåt. Därför fastnade ägget på vägen. OBS. Detta är mina egna funderingar o. vet inte om någon läkare skulle hålla med. Men tycker det är konstigt att jag hade en normal graviditet o. blev relativt lätt gravid med ettan som kom till världen via kejsarsnitt. Men sen efter kejsarsnittet var det svårt o. bli gravid o. det slutade som sagt med ett utomkveds. Efter operationen blev jag snabbt gravid med tvåan o. har idag en härlig 1-åring :heart: Din situation är ju mycket svårare än min, men jag tror o. hoppas ju att allt ordnar sig till det bästa o. att operationen lyckas.

Lime skrev: På de senaste dagarna har jag tyvärr fått en rädsla av döden, att jag dör under operationen. det är väl rädsla av operationen som gör det. Jag ska bli insövd.

Jag opererades dagen efter att utomkvedet upptäckts så jag hann inte tänka så mycket på saken. Men sen när jag kommit hem igen började mörka tankar dyka upp o. jag insåg att det skulle ha kunnat sluta mycket illa. Inte så mycket operationen, men min äggledare skulle ju kunna ha spruckit medan jag var hemma o. lett till att jag blött in i buken (enligt kirurgen hade jag blött endel, vilket förklarar magkramperna som jag hade haft ett par gånger före utomkvedet konstaterades) Insåg att jag haft tur i oturen, när äggledaren hållit ihop ända fram till operationen. Men nog låg jag många nätter o. tänkte dystra tankar medan man ännu var konvalescent o. såret värkte o. funderade över framtiden, skulle vi lyckas bli gravida eller inte. Men så småningom lättade det, pratade mycket med min man o. kompisar, ältade samma saker om o. om igen.

Så jag känner igen mycket av dina tankar o. funderingar, samma hade jag. Men jag önskar dig en lyckosam operation o. du ska se att det går vägen, många styrke :kram:
Skönheten 08/06, Operasångaren 02/10 och Storöga 04/12
Användarvisningsbild
Solglimt
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Lime » 22 feb 2011, 17:52

Hjärtligt tack Solglimt för ditt besök och inlägg! :D Det var bra att få läsa kort om din situation, fast dev inte var exakt samma. Jag hör gärna av er alla som läser, samma situation eller ej. Det uppiggar att höra att det finns läsare.

Så var jobbet för denna vecka gjort. Borde laga mat idag för imorgon åt familjen, packa en kass med till sjukhuset, gå i bastun. Läsa igenom på nytt hur jag sku förbereda mig hemma redan.. samt gå i säng i tid. Kl 7 ska jag vara på sjukhuset, vet inte ännu om jag tar bussen eller taxin. Bussen sku vara billigare så klart, men det är en längre bit att gå till hållplatsen och i den här kylan låter det kanske int så bra.. Taxin kostar 20e.
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav solblomma1 » 22 feb 2011, 18:24

Har ingen erfarenhet om nåt liknande,men ville bara önska lycka till och ge en styrke :kram: !
solblomma1
Guldmedlem

Oläst inläggav Lime » 24 feb 2011, 08:03

Tack solblomma!

Jo, jag e vid liv.. :) skönt! Men hur operationen gick, vet jag int ännu. Läkaren kommer hoppeligen nu under morgonen.

Var då igår kl 7 här på sjukhuset. Satt på soffan o väntade att sjukskötaren sku föra mig ti mitt rum. Där satt med mig en kvinna som berättade att hennes livmoder skulle opereras bort pga stor cysta. Hon är tur nog redan 50... Hon är även min rumskompis.

Ganska snabbt efter att vi bytt om till sjukhuskläder förbereddes jag dvs fick diapam, naveln putsades och könshåret rakade. Sen förde dom iväg mig till operationsrummet. Började gråta då de förberedde att nersöva mig, åtminstone två tröstade mig och lovade ta bra hand om mig.

12.30 vaknade jag i heräämön. Hade värk och svårt att vakna o andas (kändes som nån sku ha suttit på min bröstkorg) så blev förd tillbaka till rummet först kl 16. Slumrade av o an under hela kvällen.

Natten sov jag ganska dåligt, andra rumskamraten (ca 60) vaknade under natten flera gånger för att läsa sin tidning o lyssna på radio. Dålig hörsel som hon har var den ganska högt o hon slumrade fram o tibaka med dagstidningen i hand (ni vet hur tidningen prasslar..). Fick be nattsköterskan ganska många gånger att släcka av radion. Andra gången bad jag också öronproppar men de hjälpte inte mycket pga volymen.

Nu väntar jag på morgonmål..
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav Lime » 28 feb 2011, 09:36

Jag har min livmoder kvar, jee! Men kommer inte ihåg mycket av vad läkaren berättade. Dom hade hittat igen en polyp i livmodern, ärret såg inte alls så illa ut som på ultraljuden, men vad som till slut gjort kommer jag inte ihåg. Väntar på att få epikrisen hem den här veckan. Check-up i maj, ifall inget händer här imellan. Ska äta p-piller tills check-upen, sen ser vi hur vi ska fortsätta. Men ingen mens ska jag alltså ha. Lättare sagt än gjort, blöder ju igen..

Men om det sen tillslut inte såg alls så illa ut, så undrar jag nog ännu mer på diagnosen i slutet av december: bort med livmodern. WHAT?! TUR att jag inte då sa att okej, ta bort direkt då.

Min man sökte mig hem från sjukhuset på torsdag eftermiddag, och jag har sovit o sovit. Söndagen var vi hela familjen ute i det vackra vädret, var inte mera så trött. Men efter att ha varit ute (och stått o gått) en tid, blev jag nog trött och öm om magen. Sjukledigheten är nog bra att ha. 2½ vecka fick jag sammanlagt.

Magen har varit ganska sjuk o fast jag har lösa kläder på mig, så märker jag att det är skönare utan kläder. Såren ser ut att läka helt bra, men magen kliar ganska mycket (torr hud + vinter) och får vara försiktig att jag inte skrapar där stygnen är.

En kompis satt upp i fb en utmaning om att göra kort till prematurer. Gick in o läste, klickade mig fram några länkar och kom till Yle Arena där det var en intervju av en mamma för en prematurdotter. De hade haft problem från vecka 12 med graviditeten och hon hade bara bestämt hållit sig hemma, vilat och bara varit. Graviditeten gick till vecka 24, sen föddes dottern och är nu en frisk flicka, hade väl just börjat lågstadie.. Vad härligt att de har allt bra :)

Men jag fick så illa att vara. Om jag bara hade vilat. Om jag bara hade blivit hemma, inte varit på jobb (mitt skitstressande jobb ännu till...). Läkarna sa ju åt mig varje gång jag var på polikliniken att det inte mera rekommenderas att vila o bli sk sängpatient. Jäklar. Vad OM det sku ha hjälpt i mitt fall?? Sku vara nu i vecka 22. Och min bebis sku ha om några veckor möjligheter att överleva. :ledsen: :cry:
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav Cupcake » 30 mar 2011, 21:34

Hur går det för dig, Lime? Jag kom att tänka på dig idag och undrade hur du mår. Kram
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lime » 31 mar 2011, 05:42

Hejsan Cupcake! Tack, det går helt ok.. väntar fortfarande på min epikris, så jag sku få läsa hur operationen gick. Ringde igår igen till avdelningen o denna gång tog sköterskan upp min personbeteckning och skulle ge meddelande vidare till avdelningsskötaren. Hon sa att det tar 3 veckor att få epikrisen, men i mitt fall har det gått redan 5 vckor.
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn