Erfarenheter om sk ärrgraviditet

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Re: Erfarenheter om sk ärrgraviditet

Oläst inläggav Klösamaja » 31 mar 2011, 08:57

Har läst din berättelse här och det måste vara en väldigt, väldigt tung tid du har bakom dej. Roligt att läsa att operationen gått bra. :kram:
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav anonym » 31 mar 2011, 19:22

Hej. Jag läste din berättelse just. Känner lite igen mig också!!!
Har nu två utomkvedshavandeskap bakom mig, och en lyckad, fullgången graviditet däremellan. Känner så väl igen det du skriver, tankarna om att det kanske inte blir fler barn. Fick alltså utomkveds i höst, trolig orsak är ärrbildning efter op -05 av det utomkveds jag hade då. Så en operation påverkar många år framöver, tyvärr. Risken för nytt utomkveds ökar efter varje op/utomkveds, och sådan dödsångest jag hade när vi bestämde oss för att försöka bli med barn igen har jag aldrig upplevt tidigare. Hursomhelst hade vi innan beslutet pratat ordentligt igenom hur vi vill att våra liv ser ut. Vi har ett underbart barn redan, får vi inga fler, så kan vi leva med det. Visst, det blir en sorg att inte kunna få syskon, men vi klarar det.
Det jag var mest rädd för var 1. tänk om jag måste opereras igen, tänk om jag dör under operationen. 2. då blir vårt barn utan mamma, mamma är ju den viktigaste personen i hela världen.3. är det själviskt att "riskera mitt liv" för att få ett syskon? Men trots all oro så blev jag gravid och fastän jag är orolig varje dag att något ska gå fel (vet ju att jag inte kommer att kunna få hur många chanser som helst att bli gravid) så har allt hittills gått bra.

Jag hoppas att operationen har lyckats för dig, och att du och din man verkligen har stöd i varandra (men det verkar det som :nicka: ) Varmaste omtanke!!!
/anonym mamma
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Lime » 10 apr 2011, 20:10

Tack anonym mamma för ditt besök och din berättelse! :kram: Dumt nog, men det tröstar att höra om liknande situationer..

Fick min epikris äntligen, men den öppnade inga nya tankar för mig. Har börjat på mitt nya jobb o varit där nu två veckor.. skönt att märka att man inte behöver ha den där strypande känslan jag sku ha haft på mitt föregående jobb den här veckan.

I slutet av maj är min check-up efter operationen. Ai jo, tappade mitt p-piller recept men hittade det igen. Äter ju p-piller i sträck utan paus. Vad SKÖÖÖÖÖNT att vara utan mens :clap:
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav Lime » 01 maj 2011, 17:52

Kanske inte värt att berätta, men berättar ändå.. måste fr.o.m. förra måndagen ta en veckas paus med p-pillren, jag blödde igen smått o hade helt tydligt pms. Mensen började på fre-lör natten o äsch vad jag idag är svullen, mår illa o har ont i magen. INGET jag saknat.

Väntar på slutet av månaden då jag har min läkartid.. hoppas allt ser bra ut o vi får lov att fortsätta vårt "projekt" för lillebror/-syster :)
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav vero » 01 maj 2011, 20:52

Har vätat på rapport Lime. Hoppas allt visar bra på det kommande läkarbesöket. Håller tummarna!
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Cupcake » 23 maj 2011, 21:06

Hur går det för dig, Lime?
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lime » 23 maj 2011, 21:41

Tack vero o Cupcake för besöket!

Inget nytt med mig o vår situation förutom att läkarbesöket närmar sig. På fredagen efter kl 13 är jag kanske en gnutta smartare! Hoppas även lyckligare, med ett ja från läkaren?

njuter verkligen av vädret, härligt att sommaren e på väg :) ska redan om 3 veckor ha semester, ska bli sååå skönt!
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav Lime » 29 maj 2011, 07:24

PÅ fredagen hade jag då min läkartid.. Hade bestämt mig att inte hålla hoppet uppe, att vårt barnantal är nu här. Men ändå så föll jag..

I ultraljudet såg min livmoder helt normal ut, eller så normal som en snittad livmoder ser ut. Men opererande läkaren tyckte att 3 månader är alldeles för lite för min livmoder att läka efter operationen, att vi väntar 3 månader till. Han frågade hur många barn jag tänkte göra till, svaret var bara ett vilken han inte ville tro. Sade att jag sku ta fast 10 barn till, men vi har kommit överens om ett med min man.

Suck o pust. Suck för att jag blev nog besviken.. :( Pust för att nu behöver vi inte ännu bestämma oss om det är värt att prova. Värt det ifall det händer missfall eller värre. Klarar jag psykiskt av ett nytt (eller flera) missfall? Jag tror orkandet ligger nånstans vid gränsen.. :ledsen:
90% av kvinnor med graviditet där ägget fastnat i äggstocken, lyckas med nästa graviditet. Bara 10% fastnar pånytt i äggstocken.. Direkt kan man ju inte dra slutsatsen till en graviditet som fastnat vid snittärret, men så hopplös är det alltså ändå inte.. Mitt snitt är ju ändå nära livmodermunnen.

Tänkte dock ändå sluta med p-pillren. Helt onöjdigt o tråtta i mig hormoner. Glömde nog fråga om de har en viktig roll i läkandet.. Så, i början av september e vi igen en gnutta klokare.
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav Lime » 25 jul 2011, 09:55

Hade så tänkt mig att okej, jag har några projekt här jag få skött. Eftersom jag inte mera kan påverka babyprojektet, så tar jag i tu med vikten, den kan jag påverka! :D

Men av nån underlig anledning, fast jag bantat (1200-1800 kcal i dygnet) stiger vikten. Först går den bra ner, sen händer något som får mig att gå i fällan igen, bara för en dag någo skräpmat o nästa dag opp på benen igen. Men nej, vikten har gått opp!

Nu är jag 2,5kg tyngre än i maj! ARGH! Hoppas mina kolesterolvärden ens blivit bättre.. nya blodprov i augusti.
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav Lime » 29 jul 2011, 11:50

Varje gång jag har mens, blir jag bara mer negativ. Det har droppat smått i 2 dagar, idag tredje dagen.. min mens är inte som förut. Har en mycket dålig känsla. Tror att mensblodet fastnar i ärret = en graviditet e omöjlig. Vet ju inte. Men tror så.

Men vågar jag låta bli att pröva, ifall vi får lov? Vågar jag ta risken? :osaker:
Senast redigerad av Lime 01 aug 2011, 20:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav anonym » 01 aug 2011, 20:10

Hoppas mensen reder upp sig och att "ärret" inte ställer till med än mer krångel än vad det redan gjort :osaker:
Jag kan inte svara på dina frågor, om du vågar.

Som jag skrev hade jag precis samma tankar, när vi fick lov att pröva igen... Från det att vi bestämde oss (visste när jag har ÄL) tills det att att jag fick plus på testet tog det ca 3 veckor. 3 långa veckor av ovisshet. Sedan tog det ännu tre veckor innan det kunde konstateras på tidigt UL att graviditeten satt rätt och såg normal ut. De tre veckorna var fasansfulla. Jag vet faktiskt inte vad jag skulle ha gjort om det hade visat sig vara en grav. utanför livmodern, hade nog kraschat då. Så på ett vis borde man kanske vänta tills man är så stark mentalt att man orkar ta även dåliga nyheter? Det tänker jag nu.

Men ändå. Längtan efter att få ett barn till är så (idiotiskt?) stark, åtm. för mig, att jag valde att satsa. Ett skäl var också att ärrbildning efter operationer blir mer och mer när åren går, vilket ökar risk för komplikationer.

Mitt råd är ändå att försöka möta din rädsla och diskutera era alternativ tillsammans. Ha en plan B ifall "det värsta" sker, min plan B var att sjukskriva mig länge och fara på någon lång resa med vår lilla familj..Att på något vis ställa in sig på att hur det än går så fortsätter livet, ert liv tillsammans;du, din man och ert barn, DET kan ingen ta ifrån dig!

stor kämpa-på kram :kram: och hoppas verkligen att allt löser sig!
/anonym mamma
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Lime » 01 aug 2011, 20:46

anonym mamma, du har så visa ord! Jag tackar dig hjärtligt för att du skriver :kram:
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav Lime » 26 aug 2011, 06:56

Jag hade mens, denna gång var den som tidigare dvs vad som varit normalt för mig! Skönt faktiskt :) Nästa onsdag har jag läkare igen, då får vi se vad svaret är.. mitt dummadumma hjärta önskedrömmer om en eventuell mammaledighet, om jag sku bli gravid fr typ oktober ovulation sku vi kanske vara 2-barnföräldrar nästa augusti? O d ju naturligtvis ifall allt sku gå bra..
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

Oläst inläggav anonym » 28 dec 2011, 22:21

Hejsan! Ville bara höra hur du har det nuförtiden? Vi som "nästan" suttit i samma båt. Hoppas allt är bra med dig!!

/H. Anonym mamma
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Lime » 27 jan 2012, 21:22

Hej anonym mamma!

Inget nytt med oss.. fjärde clomifen cykeln på gång, men inget händer. Jag är nästan hysteriskt rädd för missfall.. men vill sååå mycket få ett barn till, ett syskon åt vår tös.

cd 17 idag, men ingen ovulation ännu. Köpte ovulationstest för den här gången..

har kvar clomifen för två gånger ännu - vet inte om vi fortsätter mer efter att clomifenen tar slut..
Användarvisningsbild
Lime
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn