IVF syskonförsök

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Re: IVF syskonförsök

Oläst inläggav Smultronstrå » 05 mar 2012, 22:48

Lulu75: Har nedräkning till torsdag em, då ska vi på första ultra ( vaginalt).
Om allt är som det ska vara är jag i v 8 (7+2) idag. Vågar verkligen inte ta ut något i förskott, men självklart hoppas man ju!
Jag har också hungerskänslor och är rätt så trött.

Hur långt har du gått?
Användarvisningsbild
Smultronstrå
Silvermedlem

Oläst inläggav Venla » 06 mar 2012, 13:48

Grattis Lulu75! :clap: verkligen roligt att det lyckas för endel här, man blir ju så pessimistisk när det varit så länge som det bara blivit en massa minus härinne.

Angel: Jag håller tummar och tår för dig nu! :tumme: Jag hoppas verkligen att det ska lyckas för dig nu, du har haft det så kämpigt. Känns som vi på många sätt är i samma situation, vi har båda gjort ungefär lika många ET. Vi har ju haft ganska så bra ägg två har ju varit av toppkvalitet men ändå har det inte lyckats så tror inte att man ska tänka för mycket på det där om de är av dålig/bra kvalitet, när vår dotter blev till var det av ett sämre ägg och vid första IVF försöket blev det insatt ett topp ägg men det tog ju inte sig. Så det kan nog gå hursomhelst. De ser ju bara hur äggen ser ut utanpå men det är ju en annan sak hur det5 är inuti.

Jag pratade med min gynekolog på telefon och hon menade nog att jag först måste få en tid och prata med en annan gynekolog så går vi igenom de behhandlingar vi gjort och sen skriver han en remiss till ett större sjukhus här nära så när jag får tid dit antar jag att de kanske tar några prover och så skickar de oss vidare till TAYS. Vet inte ännu hur lång väntetid det är men jag kan tänka mig att åtminståne 6 månader. Men det är helt ok, känns som man behöver en längre paus nu från dessa behandlingar. Får se då hur många försök vi får ännu, men vi gör de försök vi får och lyckas det inte då så får det vara för vår del man vet ju iallafall att man försökt då.
Användarvisningsbild
Venla
Guldmedlem

Oläst inläggav Smultronstrå » 08 mar 2012, 22:50

Jag gör en copy paste från den andra tråden:

Så, nu är vi hemma efter ultrat. Ska dit igen om 2 v, detta pga av att min vänstra äggstock är mycket förstorad. Den är 10 cm och har googlat nu precis, den ska vara 3 cm! Gynekologen frågade om jag har smärta men jag har inte känt någont, vilket jag hoppas är ett bra.
Jag frågade om jag ska vara orolig och han svarade att om jag hade varit på besök för 2 v sen då hade han varit orolig. Detta för att det då skulle vara så tidigt i graviditeten. Graviditetshormonet gör att äggstockarna förstoras en viss del.
Så jag får snällt vänta i 2 veckor och hoppas på det bästa. Ska vara aktsam om magen (speciellt vänster sida) och inte få några hårda slag.

Men nu till den goda nyheten! Jag är GRAVID!
OCH....det ligger 2 bebisar i magen :heart: :heart:
Går allt vägen kommer vi ha 2 tvillingpar i slutet av oktober och därmed 4 barn under 3 år!! Känn på den :clap:
Användarvisningsbild
Smultronstrå
Silvermedlem

Oläst inläggav Angel » 09 mar 2012, 08:05

Venla: Tack. Du har nog rätt att det inte alltid är kvaliteten som avgör om man blir gravid eller inte. Det känns väl bara så, eftersom vi lyckades bli gravida efter första IVF:et då vi hade ett topembryo. Vad bra att ni nu har planer för hur ni ska fortsätta. Jag tycker åtminståne att det känns lite lättare när man vet hur man vill fortsätta. Om vi inte lyckas nu så har vi ju tid redan om ett par veckor till kvinnokliniken. Men just nu är jag också ganska stressad över min man, som verkar vara helt färdig med allt som heter IVF.

Smultronstrå: Oj, oj. Tvillingar igen!!! Många, många kramar och gratulationer. Hade du en lätt graviditet med dina första tvillingar? Håller tummarna att allt går bra och att det inte blir nåt problem med äggstocken.

Ja, själv har jag ju en vecka kvar till testdagen. Men om jag inte är gravid så börjar nog mensen senast på onsdag. Jag har inga känningar alls, eller jo jag inbillar nog mig allt möjligt. Efter varje behandling försöker jag att inte ha några förhoppningar, men det går inte. Jag kommer hela tiden på mig själv då jag tänker att om jag är gravid så kommer tex att babyn födas då och då och så gör jag upp planer och allt möjligt. Ruvartiden är verkligen psykisk tortyr.
Angel
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 09 mar 2012, 08:24

Smultronstrå: Wow, grattis!!!! :clap: Jag visste inte att man kunde se så tidigt om ett eller flera hjärtan slår. Såhär i infertilitetskretsar är ju du värsta supermom! =)

Angel: Håller tummarna för ett fint plus!

Venla: Lycka till! Det känns säkert bra att vägen är lite mer utstakad nu. Man kan lättare ta det lugnt då man vet att man gör något och saker och ting går framåt, även om väntan ibland är jobbig.

Jag "väntar" på mitt första ultra på måndag morgon, borde vara v.6+6 då om jag räknat rätt. Veckoslutet kommer att kännas låååångt men får försöka vara cool bara....
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Smultronstrå » 09 mar 2012, 09:59

Angel: Förra graviditeten var väldigt lätt. Hade inga krämpor what so ever, och ändå väntade jag tvillingar. Det sägs att man ska få dubbelt av allt. Inget illamånde, ingen foglossning, inga sammandragningar förrän vid förlossning.
2 dagar innan förlossning stod jag och målade taket i bebisarnas rum, kan bara hoppas att denna blir lika smidigt :D

Lulu75: Förstår att helgen kommer vara lååång. Annars brukar man ju vilja att den ska vara det bara för man är ledig. Lycka till.
Blev förresten tillbaka flyttad, de räknar lite olika även på kliniken. Idag är jag i 7+4.
Användarvisningsbild
Smultronstrå
Silvermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 12 mar 2012, 11:13

Vi såg ett litet hjärta slå imorse!! :love: Det är något av det vackraste man kan se!! BF slogs fast till 31.10 så det ser ut att bli en allhelgonabebis! Vi är såååå lyckliga!!! :clap:
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Angel » 12 mar 2012, 14:45

Smultronstrå: Hoppas du har en lika lätt graviditet den här gången. Jag kunde knappt gå de sista veckorna av graviditeten.

Lulu75: Oj va härligt. Jag kommer precis ihåg hur det känns när man ser hjärtat slå för första gången. Jag hade nog tårar i ögonen vid alla ultraljud, jag var så lycklig.

För egen del har nog hoppet avtagit en del. För några dagar sen var jag ganska förhoppningsfull, för brösten har blivit ganska stora. Men det är nog bara Lugesteronet som gör det, för nu känns det precis som mensen skulle kunna börja när som helst. Det är meningen att jag ska till labbet och testa på fredagen, men om mensen börjar före det så gör jag nog bara ett hemmatest (för säkerhetsskull).
Angel
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Smultronstrå » 12 mar 2012, 21:51

Lulu75: Härligt!!! Grattis grattis! Förstår om ni svävar på rosa moln :clap:

Angel: Nej, hoppet är ju det sista som ska överge en. Jag hoppas att det går vägen. Ta ett test hemma redan nu istället så slipper du plågas till fredag! Hoppas att det visar +.

Jag hoppas att den blir lika smidig. Första gången hade jag ju bara mig själv att tänka på, ja visserligen gubben också men han klarade ju sig bra på egen hand. Nu är det fullt ös med 2 åringarna. Känner att jag vill utnyttja var endaste minut med dem till fullo innan nästa 2 kommer. Måste dock erkänna att jag har lite dåligt samvete för att vi skaffar barn igen. Fast det är ju så livet är för de allra flesta. Känslan av att inte räcka till för alla. Fast syskon är ju faktiskt det bästa som man kan ge sina barn. Och twinsen hinner bli runt 2 år och 9 mån när de blir storebror och storasyster, en del blir det ju redan vid 1-1.5 år.
Användarvisningsbild
Smultronstrå
Silvermedlem

Oläst inläggav Venla » 14 mar 2012, 20:36

Hejsan alla! Nu har jag varit till gynekologen och han har skickat iväg en remiss för kommunal IVF/ICSI :D så nu är det "bara" att vänta på vår tur. Det är ca. 6 månaders väntetid sa han, men det känns helt ok för oss. Vi skulle ju hursomhelst ta en paus nu från behandlingarna, känns verkligen som det behövs och att vi behöver tänka på lite annat nu en tid framöver. Känns verkligen bra nu att vi vet hur vi ska gå vidare och att min man är med på noterna igen, jag var inte redo att ge upp ännu för det känns verkligen som om vi har chans att lyckas igen.

Har varit en jättejobbigt tid nu efter att senaste försök misslyckades och det känns verkligen som om man lever i en bubbla när man håller på med behandlingarna och när man blir eller om man blir gravid är det som om den bubblan spricker och man plötsligt är "normal" och som alla andra igen. Så kände jag iallafall när jag blev gravid med vår dotter, man blev så ovanligt normal. Nu är man inne i IVF karusellen igen och inser hur svårt det verkligen är att längta efter barn och att inte bli gravid även om vi har en dotter redan men längtan efter syskon åt henne är så stor.

Angel: Hur har det gått för dig? Har du testat ännu?

Smultrånstrå: Wow! Tvillingar igen! det är ju verkligen som att vinna på lotto två gånger! :blink:

Lulu75: Vad roligt att ni fick se ett hjärta slå :heart: Det är verkligen en underbal känsla! Förstår att ni är överlyckliga :)
Användarvisningsbild
Venla
Guldmedlem

Oläst inläggav lulu75 » 16 mar 2012, 10:17

Venla: Låter som ni har en bra plan! =)
Angel: Hur har det gått?
Smultronstrå: Hoppas att din graviditet blir lika lätt denna gång! Jag har liknande tankar angående blivande storasyster, att jag vill ta vara på all tid jag kan med henne nu innan man blir stor och otymplig och helt enkelt inte kan leka med henne på golvet mera och innan man är upptagen med en liten. Hon kommer att vara ca 1 år 10 månader när hon blir storasyster, om allt går bra och enligt planerna (*tar i trä*).

Annars inget nytt här utom att jag är rädd för att denhär graviditeten kommer att bli jobbig. Förra gången var jag fysiskt i toppskick, jag gick på gym 4 ggr/vecka innan jag blev gravid och jag var frisk hela graviditeten, mycket tack vare att jag var i form. Denhär gången plussade jag mitt under värsta influensan, hamnade ta antibiotika och nu är mitt immunförsvar på noll. Så jag är mottaglig för allt och har nu fått ögoninflammation. Suck. Hoppas det blir bättre när våren kommer på riktigt.

Ha det bra ni andra!
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav anonym » 18 mar 2012, 21:12

GRATTIS GRATTIS till er som har lyckats. Har nog följt med er här sen vi lyckades då i september med vår FET.
Här är allt bra. magen växer. har nu 8 veckor kvar att arbeta sen börjar mammaledigheten.

SOLROSEN
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Venla » 26 mar 2012, 12:43

Nu har vi fått tid för första besöket till Vasa centralsjukhus, om ca. en månad ska vi dit. Efter det besöket så sätts vi i kön för IVF till TAYS i Tammerfors. De sa att väntetiden är ca. 1 år men att det kan gå snabbare. Känns som lång tid 1 år men det går nog fort och som jag skrev tidigare så behöver vi ta en längre paus nu från behandlingarna. Men det är skönt att man har en plan nu och att man vet att vi fortfarande har en chans att lyckas.

Angel: Hur har det gått för dig? :kram:

Hoppas vi blir fler här i tråden, det är så många som blivit gravid nu här så vi får hoppas på att andra som kämpar för att få syskon hittar hit snart! :)
Användarvisningsbild
Venla
Guldmedlem

Oläst inläggav Angel » 26 mar 2012, 19:26

Tack för alla som frågat hur det gått. Det gick inte den här gången heller :ledsen: . Mensen började på onsdagen exakt 14 dagar efter äggplock som alltid. Jag har nog varit jätte jätte nere och tröstätit en hel del.

Förra torsdagen var vi ju till kvinnokliniken på planeringsbesök. Den kvinnliga läkaren var jättetrevlig (det hade jag inte alls väntat). Vi berättade ju inte att vi redan har gjort tre IVF (+ FET). Hon ultrade och kollade min papper och tyckte att allting ser bra ut och att vi borde ha stora chanser att lyckas. Alla läkare har ju sagt detta så jag förstår verkligen inte varför det ska vara så svårt. Hon ville dock ännu ta ett AMH prov, som visar hur stor äggreserv man har kvar. Men så fort min mens börjar i april får jag börja med nässpray på dag 21 och i maj skulle det då bli äggplock. Så det känns ju lite bättre nu när vi har planer. Men samtidigt är jag så rädd att vi ska samma dåliga resultat. Jag undrar hur mycket jag orkar ännu.

Venla: Vad konstigt att ni måste vänta så länge. På kvinnokliniken sa de att eftersom jag i april har varit 6 månader i kö, så har jag rätt att få göra IVF då eftersom vårdgarantin är 6 månader. Efter det får jag också göra FET (om vi får nåt i frysen), men sen om jag vill göra ett andra IVF så hamnar jag troligtvis att hamna och vänta i 6 månader igen. Då har jag i så fall tänkt att göra ett sista försök privat medan vi väntar. Jag blir ju 36 i år och jag tycker inte att vi kan skjuta på behandlingarna alls. Speciellt inte som vi har haft så dåligt resultat, jag är rädd att äggkvaliteten bara blir sämre med tiden och det känns som om att nu är det bråttom om vi alls ska ha en chans.

Solrosen: Vad roligt att höra att allting har gått bra. Vad skönt att du snart får gå på mammaledigt.

lulu75: Hoppas du mår bättre nu. Vi har också haft många flunssor på rad.

Smultronstrå: Hur mår du?
Angel
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Smultronstrå » 29 mar 2012, 14:19

Angel: Nej vad trist!!! Håller verkligen tummarna för att det ska gå vägen för er i maj. Vi är snart där! Tiden går otroligt fort nu på våren tycker jag.

Solrosen: Himmel så fort tiden har gått! Bara 8 veckor kvar att jobba! Skönt.

Venla: Skönt att ni tycker det är ok med väntetiden. Kan vara bra att bara ta en paus från allt och ladda batterierna, det behövs efter misslyckande.

Lulu75: Usch och fy för öroninflammation! Imunförsvaret försämras ju under graviditeten. Jag är förkyld för andra gången på bara några veckor. Känns tråkigt! Fick precis reda på att jag har lågt ferritinvärde så nu får jag börja äta järn, fast det är ok. Hade varit värre med typ äggvita i urinen eller nåt annat.
För min del är det tvärtom denna gången. Jag väger 10 kg mindre än vid förra graviditeten och det är jag glad för. Konditionen är också bätttre och det känns bra.
Fick se twinsen igen i torsdags. Kontrollerade den förstorade äggstocken och den hade gått ner till 7 cm ( 10 cm tidigare ) så det är på rätt väg.
Nästa besök hos mödravården i v 15, då ska hjärtljuden kollas, det blir i början av maj.
Användarvisningsbild
Smultronstrå
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn