IVF syskonförsök

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Re: IVF syskonförsök

Oläst inläggav emma_m » 30 mar 2012, 08:24

Nu så ställer jag mig också i det här ledet. Jag har precis ringt till AVA o. fått telefontid till måndag.

Vi fick vår lilla tös i maj 2011. En helt underbar aktiv liten tjej. Men det vore kul om hon kunde få ett syskon så nu har vi tänkt ge det några försök. Mina äggledare är igentäppta o. det har inte hänt något på den naturliga vägen ännu så vi behöver väl hjälp igen. Det jag kan känna är trist är ju att min cykel har bara blivit längre o. längre. I alla fall de två senaste. Upp mot 45 dagar. Men jag hoppas bara att det var tillfälligheter. Jag har annars också oregelbunden mens men ytterst sällan har den gått upp mot 40 dagar. Får se vad de säger. Jag hoppas ju på att kunna få göra första behadlingen i maj. Gärna före det också men det tror jag inte händer. Vi har tyvärr inget kvar i frysen. Vilket kanske skulle ha varit lättare, men man kan inte få allt som man vill.
emma_m
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav imsewimse » 29 apr 2012, 07:57

Hej, grattis till ni som fått + kul att de har blivit nga iaf :tummenupp:
Håller tummarna att de blir flera snart.

Här rusar tiden fram o vår andra prinsessa är nu drygt tre månader :heart:

Lycka till alla :heart:
imsewimse
Guldmedlem

Oläst inläggav lulu75 » 02 maj 2012, 14:25

Tack imsewimse! Tre månaders bebis redan, oj vad tiden går fort!

Lycka till emma_m, Venla och Angel!

Hur har det gått smultronstrå? Hoppas att allt är bra med dig och twinsen x 2! =)

Här är det väl sisådär. Vi ska på fostervattenprov imorgon efter att ett blodprov visat på förhöjd risk för trisomi, bl.a. pga. min ålder. Vi hoppas på det bästa!!
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Venla » 05 maj 2012, 12:53

Hejsan alla! Längesen jag skrivit. Vi hade ju tid till sjukhuset för att bli ställda i kö till kommunal IVF, men jag annulerade tiden. Kändes inte som om jag ville "börja om från början" igen med ny klinik/sjukhus, ny personal där och nya undersökningar plus en lång väntetid. Allt har ju funkat så bra på AVA kliniken förutom att det blivit att kosta mycket pengar nu när det inte lyckats ännu men det är nog mer mina man som hänger upp sig på det ekonomiska och det förstår man ju när det är han som drar in mest inkomster i huset :blink: men som sagt vi har varit väldigt nöjda med AVA kliniken och också bortskämd att gå på en privat klinik så det är nog som min gynekolog sa väldigt svårt att gå kommunalt när man gått på en privat klinik tidigare och blivit van med hur smidigt allt funkar där och ingen lång väntetid och så.

Så nu har jag fått övertalat min man :blink: att göra ännu en IVF/ICSI på AVA kliniken och det blir nog vår sista IVF plus då de FET försök vi gör om det inte lyckas på färskförsöket OM vi får ägg till frysen, sist blev det ju inte så. Men vi vill nog inte göra någon långtidsodling mera för det kändes verkligen som om man blev bestulen på chansen att lyckas när inte embryona klarade långtidsodlingen. Tror nog att de har bästa chanserna att klara sig i livmodern :) Vi börjar nog med IVF nu först i höst och kliniken är ju hursomhelst stängd i Juli. Så nu ska vi samla krafter och ladda upp och hoppas att det äntligen skulle bli vår tur att lyckas i höst! :tummenupp: Börjar verkligen kännas som en bra tid att få syskon åt vår dotter nu, det skulle ju vara jättekul för henne att få syskon :)

emma-m: Vad roligt att se dig här! och Grattis till er lilla dotter! :clap: Tänk vad tiden går snabbt! Visst går ni också på AVA kliniken? När ska ni börja behandlingarna? Jag håller tummarna för er!

Angel: Hur går det för er? Skulle ni göra ett försök till privat eller hur var det?
Användarvisningsbild
Venla
Guldmedlem

Oläst inläggav emma_m » 06 maj 2012, 14:41

Ja tiden går fort. Lilla L blir 1 år imorgon. Helt otroligt. Vi har börjat nu i maj med vårt första syskonförsök. Jag pickar puregon som bäst. Får se sen på tisdag om det har hänt något.

Jag håller nog med om att det är bekvämt med att gå privat. Jag hör också till dem som tycker att det funkar bra på AVA även om det kostar en del. Men hur många försök som helst blir det inte med syskonförsök. Funkar det inte så funkar det inte o. då har vi vår underbara dotter. Men vill ändå ge det någon chans.

Jag känner mig varken nervös el. orolig över att det inte ska funka, inte ännu i alla fall. Jag har ju sett att många verkar ha motgångar med syskonförsöken. Det är ju trist. Men jag hoppas att det löser sig för er o. att små knytten poppar upp snart för oss alla.
emma_m
Guldmedlem

Oläst inläggav Tingel » 06 maj 2012, 16:24

Hej! Vad roligt att hitta den här tråden, här är ju många bekanta från tidigare. Grattis till alla er som lyckats med syskonförsök och lycka till alla ni som försöker!!! Här är vi på gång med vårt första FET om ett par veckor... Vi har 6 embryon i frysen i Åbo. Och en liten gullunge som blir två i sommar.
Tingel
Silvermedlem

Oläst inläggav Venla » 07 jul 2012, 22:29

Hejsan alla! Härinne har det varit tyst länge nu så tänkte skriva och hör hur alla har det? För oss "står det stilla" vet inte riktigt hur vi kommer att gå vidare, har inte orkat tänka så mycket på det nu på sistone, har varit skönt att ta en paus och inte behövt tänka på alla dessa behandlingar. Vi har inte diskuterat så mycket hur vi kommer att gå vidare nu och när vi kommer att göra fler IVF försök. Vi har bara inte orkat, det blev så tufft för oss nu sist när vi inte lyckades, men nog kommer vi att spara pengar och krafter och försöka igen med ännu en sista IVF/ICSI senast nästa sommar. Inte har jag gett upp hoppet ännu inte! :wink: Hur går det för dig Angel, har ni gjort fler försök nu?

Och alla ni andra so0m försöker eller redan är gravida :tumme: hur går det för er?
Användarvisningsbild
Venla
Guldmedlem

Oläst inläggav Angel » 10 jul 2012, 13:41

Venla: Jag har nog varit inne och läst här men inte orkat skriva nåt. Vi gjorde alltså en IVF på kvinnokliniken i maj/juni. Först såg det så bra ut, det blev 7 ägg (de mesta jag nånsin fått). Om man har 5 eller mer befruktade ägg så görs nuförtiden långtidsodling (alltså 5 dagars odling) på kvinnokliniken. Jag var hemskt nervös att inget skulle vara kvar efter så lång odling. Men jag fick en bra blastocyt (inget till frysen alltså) tillbaks och jag var sååå hoppfull, men inget plus blev det. Mitt AMH värde var föresten urdåligt (det var 0,3, om det varit 0,2 så skulle jag inte ha fått nån behandling) vilket tyder på att jag nog hamnar i klimakteriet i ganska unga år. Men jag får åtminståne annu en bahandling på kvinnokliniken och det blir kanske i september (om jag förstått rätt). Jag har nu tröstätit en hel månad och gått upp alla 5 kilo som jag hade gått ner innan behandlingen. Innan behandlingen var jag ju på lågkolhydratdiet i 2-3 månader och jag undrar om det var det som gjorde att jag fick mera ägg. Så igår började jag igen, men svårt är det. Allt känns ganska hopplöst. Har nog börjat tro att vi inte får mera barn. Vi har nu gjort 4 IVF och 2 FET.
Angel
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Venla » 11 jul 2012, 13:01

Angel: Vad jobbigt att det inte lyckades för er nu senast men ge inte upp hoppet ännu! Bara det att ni fick ett blastocyst var ju helt super! Vi gjorde ju också långtidsodling sist men inget av våra embryon klarade sig. Så därför vill jag inte göra långtidsodling igen även om de rekommenderar det när man misslyckats efter flera försök. Vi har satt alla behandlingar på is en stund nu, har inte diskuterat med min man på länge om syskonförsök. Han var ju så emot att göra några fler försök så känns jobbigt att prata om det... även om han nu senast när vi diskuterade saken så gick han med på att göra ännu ett IVF försök.

Det är nog så jobbigt när det inte lyckas och även om man är så tacksam för barnet man har så är ju drömmen ändå så stor och längtan så stor efter syskon inte minst för att det skulle vara så roligt för vår dotter att få syskon. Man vet ju själv hur roligt det är att man har syskon. Jag skulle också behöva börja tänka lite mer på vad jag äter även om jag stressar mycket mindre nu och motionerar lika mycket/lite (förutom att jag inte tränar yoga nu just som jag då gjorde :osaker: ) som jag gjorde när jag blev gravid med min dotter så känns det som jag är sämre i form och äter ohälsosammare nu så det ska jag försöka ändra på nu. Kommer inte att börja med något IVF försök innan jag blivit bättre i form jag vill verkligen veta att jag satsat allt och gjort allt jag kan göra för att förbättra mina chanser att lyckas!

Tingel. Vad roligt att se dig här! :) Jag håller tummarna för er att ni ska plussa nu! :tumme:

emma_m: Kul att se dig här också! :) Jag håller tummarna för er också! :tumme: man vill ju så gärna ge syskon åt sina barn även om man redan har vunnit på lotto när man fått sina efterlängtade skatter :love:
Användarvisningsbild
Venla
Guldmedlem

Oläst inläggav emma_m » 11 jul 2012, 15:41

Jo. Vi skulle gärna ge vår dotter ett syskon. Vi gjorde ett försök i maj. Men det funkade inte. Men vi lyckades med FET. Så jag hoppas lite på det igen. Av någon anledning inbillar jag mig att det är bättre för mig o. min kropp. Vi fick 4 embryon i frysen den här gången. Det är en mera än förra. Troligen ringer jag AVA i höst någon gång. Det känns lite dubbelt tillika. Jag fick jobb från o. med augusti. Det känns lite dumt att börja springa många läkarbesök nu direkt, men vad gör man. Skulle jag vara "normal" kanske det skulle ha hänt något nu o. då skulle det bara varit så. Nu kan jag planera lite. Vill få barn o. även ha jobb i framtiden också. Knepig situation. O. att bara gå hemma verkade inte som någon bra ide ekonomiskt sett för min del.

Jag o. sambon har inte direkt diskuterat hur många försök vi gör. Men jag skulle kanske tro att efter dessa FET som jag får utav det här så kanske vi ger upp. Det är en kostnadsfråga eftersom vi går privat. Jag vet inte om jag skulle ha ork att gå kommunalt. En massa undersökningar o. väntetider på nytt. O. jag skulle även behöva gå ner lite i vikt. Men vete katten hur. Jag är bra på att planera men sedan att förverkliga är jag sämre på. Det är lite knepigt det där. Sambon anser sig själv inte behöva några dieter så här finns frestelser i varje hörn. O. jag har så svårt o. säga nej ibland.

Nu ska jag sluta klaga o. laga mat. Förhoppningsvis bra o. nyttig mat.
emma_m
Guldmedlem

Oläst inläggav Yinka » 14 jul 2012, 12:36

Hej Venla, Emma-m, Tingel och imsewimse!

Har följt med tråden eftersom vi var litet i samma sits när våra barn blev till (vet inte om ni minns men vi fick tvillingar i juni 2010 efter 1,5 års försök). Skriver bara för att ge er en stor kram och önska er lycka till!! Kämpa på, hoppas innerligt att det går vägen för er.

Jag blev änka för ett knappt år sen när min man drunkna och har funderat mycket på detta med att kunna acceptera sin familj som den är, att det är bara vi tre. Det är förstås en helt annan sorts sorg än den man går igenom med barnlöshetsbehandlingar som inte vill gå vägen, men jag börjar tro att kanske jag kan vara nöjd såhär också. Jag har ju mina underbara prinsessor. Nåväl, ville bara skicka en stor kram.
Yinka
Silvermedlem

Oläst inläggav Tingel » 17 jul 2012, 20:17

Men Yinka så hemskt!!! Usch så orättvist så nära efter att ni fått era små sessor! :( Och så tungt det måste ha vart för dig...

Här har det gått bra för oss, blev plus på första FET, så nu väntar jag på att få gå på ultra nästa vecka. Känns som jag aldrig kommer att ha rätt att klaga över något mer, när vi haft sån himla tur. Fast lite orolig är man ju att nåt ska gå fel ännu.
Måste bara skriva att förra gången var "vår" tråd till så stor hjälp för mig och det kändes så skönt att inte vara "ensam" om allt. Håller tummarna för er alla. Kram!
Tingel
Silvermedlem

Oläst inläggav Smultronstrå » 14 sep 2012, 19:22

Gör en copy paste :D
Hej alla!

Nu var det väldigt längesedan jag skrev i tråden, typ sen i mars.
Hade tur och plussade efter 2 frysförsök och 2 färsk ivfer.
Sitter nu här med fötterna i högläge och är i vecka 35+2.
Magen växer så det knakar, eller rättare sagt de två "små" kolosserna där inne. För 3 v vägde de 2 kg var, vågar inte tänka på vad de väger nu.
Vill bara önska alla som kämpar lycka till. Jag har varit i samma situation så jag vet hur fruktansvärt jobbigt det är.
Lyckokramar till er alla!
Smultronstrå

Lulu75: Hur går det för dig?
Användarvisningsbild
Smultronstrå
Silvermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 15 sep 2012, 14:05

Halloj,

Ja, tackar som frågar smultronstrå, nog är väl allt bra här. Allt är ju relativt när man ser alla jättetunga saker som endel på denhär tråden har varit tvungna att gå igenom ... Stor kram till er! :kram:

V 33+3 idag och är nu sjukskriven ända till förlossningen pga lågt liggande moderkaka å sammandragningar. Kan hända att det blir kejsarsnitt pga detta och det är ju inte så kul men om det annars finns stora risker både för babyn och mig, då kan man väl inte direkt vägra det heller.

Hoppas att du smultronstrå haft en lätt graviditet ! Du har inte haft lust att komma med i oktobertråden?? :blink:

Hur går det för er andra?
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Smultronstrå » 18 sep 2012, 12:35

Lulu75: Härligt härligt att FET har lyckats!! Kanske inte så kul med ett ev kejsarsnitt men måste man så måste man ju.
36+0 imorgon för min del och JA, jag har haft en lätt graviditet, men nu känner jag mig rätt otymplig, så det gör inget om de kommer ut snart.
Ska kolla oktobertråden!

Kämpa på alla och tänk på att det sista som överger en är hoppet!
Användarvisningsbild
Smultronstrå
Silvermedlem

FöregåendeNästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn