IVF syskonförsök

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

IVF syskonförsök

Oläst inläggav Venla » 27 jan 2011, 16:50

Tänkte starta en tråd för oss som börjar fundera på syskon åt våra IVF barn. Vår dotter är snart 7 månader så man börjar fundera så smått på syskon, inte ännu men till sommaren eller hösten. Man är ju inte så ung längre och så vill jag inte att det ska vara så stor åldersskillnad mellan dom. Jag har ännu inte ringt till AVA kliniken och tagit reda på hur snabbt efter förlossning man kan börja med IVF igen. Vi gjorde ju ICSI. Vi ska nog försöka på naturlig väg nu först men jag har inga stora förhoppningar på att det ska lyckas. Hoppas det är andra som kommer med i denna tråd! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Venla
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: IVF syskonförsök

Oläst inläggav emma_m » 28 jan 2011, 19:58

jag har för mig att de säger att barnet ska vara runt 1 år... är inte hundra på det men där runt...

lycka till...
emma_m
Guldmedlem

Oläst inläggav Angel » 29 jan 2011, 08:38

Hej! Jag hänger med här. Vi fick en flicka med hjälp av IVF och hon är nu 7 månader. Jag frågade då redan på kliniken när man kan försöka få syskon och då svarade de (Väestöliitto) ganska surt (tyckte jag åtminståne) att jag först skulle koncentrera mig på den här babyn. När jag insisterade så sa dom att ett år efter fölossningen. Så jag tänkte nu boka tid till planeringsbesök nån gång i slutet av april, så att vi skulle kunna börja genast i juni. Vi har 3 embryon i frysen men jag har inte så stora förhoppningar att det skulle lyckas med dem, för de är av ganska dålig kvalitet.

Just nu går jag bara och väntar på att min mens skulle börja (jag har slutat amma), så att vi skulle kunna försöka själva först i ett par månader (jag tror inte heller att det kommer att lyckas). Jag skulle så gärna vilja ha så liten åldersskillnad som möjligt mellan barnen. Våran första dotter har varit rätt krävande så jag vet nog vad jag ger mig in på. Vi lyckades ju på våran första IVF (3 inseminationer före det) men nu är jag rädd att det inte kommer att lyckas. Jag börjar ju också så småningom ha åldern emot mig, så med tanke på det så kan vi nog inte vänta alltför länge.
Angel
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav imsewimse » 01 feb 2011, 19:33

Hej, hänger med på den här tråden. Vi har en IVF dotter på snart 6 månader och har varit i kontakt med Tyks om syskonförsök. Vi har 4 ägg i frysen och ska till Tyks i mars för planering för ett till IVF. Jag har åldern emot mej 40 strecket rusar emot mej och därför har vi bestämt att vi försöker igen. Chansen att lyckas "normalt" är lite så vi går direkt på IVF. Vi kan ju inte ha sån tur att vi lyckas på första försöket igen så är lika bra att börja så kanske man lyckas innan pensionen iaf... :sneaky:

Tyks tyckte de var inget att vänta på och tyckte att vi kör på. Jag hoppas att vid den här tiden om 1 år ska ha en liten prins eller prinsessa :heart:
imsewimse
Guldmedlem

Oläst inläggav Angel » 02 feb 2011, 13:34

imsewimse: Har din mens börjat redan? Kommer insättningen att ske i naturlig menscykel eller måste du ta hormoner? Sätter de in ett embryo i gången?

Jag ringde redan till Väestöliitto igår, jag kunde bara inte vänta. Där sa dom att jag borde först ha mens två gånger och sedan kan jag kontakta dom så kan en insättning göras efter det. Så nu väntar jag ännu mera på att mensen ska börja. Vi bestämde för att inte vänta ända till sommaren (om vi inte måste) utan köra på genast jag har haft mens två gånger. Som sagt så vet man ju inte hur länge det tar innan det lyckas.
Angel
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Venla » 09 feb 2011, 18:27

Va kul att vi är fler här som börjar fundera på syskonförsök! :tummenupp: Jag ringde till Ava kliniken och de sa att barnet ska vara minst 6 månader och så ska man ha slutat amma och ha regelbunden mens igen innan man kan börja med syskonförsök. Vi har ju inga ägg i frysen så det blir ju att börja om från början igen. Vår lilla prinsessa kom ju till genom FET. Jag hoppas det går lika snabbt med syskon som det gick med henne, vi gjorde ju ICSI och de satte in ett embryo först men det misslyckades sen fick vi ett till frysen som blev vår söta dotter :love: Jag har fått min mens tillbaka för ca. en månad sedan så nu ska vi pröva på den naturliga vägen först. Har satt min man på en vitaminkur för att försöka förbättra hans spermier. Har inga stora förhoppningar men man vet ju aldrig, mirakel kan ske. Tycker mest det är jobbigt att försöka på naturlig väg, de där samma känslorna kommer tillbaka och man blir lika besviken varje månad när mensen kommer. Men vi ska hoppas! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Venla
Guldmedlem

Oläst inläggav Angel » 11 feb 2011, 14:58

Jippii, idag började min mens :tumme: . Tänk vad man kan bli glad över en sån sak :shock: .

Venla: Jag tror nog att vi hamnar och göra IVF från början också, jag tvivlar på att våra embryon ens klarar upptining. Vi gjorde det korta programmet senast och jag tyckte inte det var så farligt (det kan man ju lätt säga så här efteråt när det lyckades). Det blir ju bara så himla dyrt och nu när föräldraledigheten tar slut och jag ännu inte ska på jobb så har man ju inte pengar i överflöd precis. Men min man har sagt att han kan jobba extra, så vi ska väl nog klara det på nåt vis.
Angel
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Venla » 12 feb 2011, 12:04

Va kul att din mens kom igång nu Angel! Jo, det är nog sällan man är glad att den kommer men man vill ju att den ska komma igång så man kan börja försöka igen. Jag var också jätteglad när min mens kom igång trodde att den skulle komma först när jag helt slutat amma men den kom då jag slutade nattamma. Jo, det blir dyrt om man ska börja med IVF helt från början vi måste ju göra det och precis som för er så har man ju inte mycket extra pengar när man är mammaledig men nog löser det sig och det är ju värt varje cent om det lyckas! Men det kan verkligen lyckas även om det inte är några topp embryon, vårt var ju inte det och vi hade ju bara ett i frysen men det blev vår fina dotter :love: Jag var också som du tvivlade på att det skulle lyckas och började redan diskutera nästa IVF försök med läkaren.
Användarvisningsbild
Venla
Guldmedlem

Oläst inläggav imsewimse » 18 feb 2011, 10:15

Angel: Jo jag har fått igång mensen, slutade amma för ca 1½ månad sen och då hade den redan kommit ett par gånger i liten skala. Jag har nog redan haft 3-4 ggr och har för tillfället oxå.

Jag ska till Tyks i mars och planera, vet inte hur de tänker göra. Har 4 ägg i frysen och om det blir i naturlig eller hormoner igen aning än...Antar att de bara sätter in ett ägg eftersom vi lyckades på första försöket vid vår förra IVF men beror väl på äggens kvalitet.
Vi känner precis som er, kanske vi aldrig lyckas eller kanske det tar länge, så vi vill komma igång oxå så fort som möjligt. Men ibland blir jag och fundera, kanske vi skulle vara glad för de vi har? Kanske vi har fått vår underbara dotter och vi ska vara nöjda och glada för det? Kanske nästa barn inte blir friskt (älskar det lika mycket ändå) och att graviditet eller förlossning blir jobbigt/problem? Har så många tankar som snurrar runt i huvudet, blir ju 40 i vår så börjar ju snart bli "sista chansen". Sen tänker man på vår dotter, nu är hon älskad och har en mamma & pappa som dyrkar henne och kan ge henne 100% om hon får ett syskon får inte hon lika mycket uppmärksamhet och vi hinner inte lika mycket med. Tänk om jag blir en hemsk mamma som bara är grinig och suckar över barnen (ser så många utslitna mammor som bara skriker åt barnen i affärer osv) - jag vill ALDRIG!!!! bli så. Är säkert helt normalt men vill undvika de så långt de går o ett barn till - är inte det att utmana ödet? Men jag vill ha flera barn - är jag egoistisk då? Många tankar....och mycket kärlek :heart:
imsewimse
Guldmedlem

Oläst inläggav Venla » 19 feb 2011, 09:48

Fick min mens för några dagar sedan :( Så nog verkar det som om vi har samma problem ännu, man tänker ju att kanske man skulle lyckas på naturlig väg nu att kanske min mans spermier blivit bättre och att jag blir lättare gravid nu. Men inte tror jag att vi kommer att lyckas på naturlig väg, jobbigt när alla säger att kanske ni lyckas nu på naturlig väg. Man blir ju lika besviken varje gång mensen kommer fast man vet att den troligtvis kommer men hoppet finns ju alltid där. Imsewimse- jag vet hur du känner, ibland tänker man att kanske man skulle vara nöjd med sin underbara dotter för de är ju ett mirakel och man är ju så tacksamma att man fått åtminstone ett barn. Men man vill ju så gärna att de ska få ett syskon. Jag hade en väldigt jobbig förlossning så man funderar ju lite över det också att tänk om det blir lika jobbigt. Det är mycket man funderar över men vi ska nog försöka få syskon till vår dotter :nicka: Man får hoppas på det bästa.
Användarvisningsbild
Venla
Guldmedlem

Oläst inläggav Skruttis77 » 13 mar 2011, 18:05

Hej, är det liv i denna tråd? Syskonförsök på G. Har gjort FET och har testdag på tisdag. Tjuvtestade idag och det var minus, men KANSKE antydan till ett lodrätt streck på CB?!?! Men kanske det var för att jag så ville att det skulle vara ett aningens ljuststreck där :hm:
Skruttis77

Oläst inläggav anonym » 13 mar 2011, 22:58

HEJSAN
vi har ett barn som kom till med IVF. nu har vi försökt på egenhand i 6 månader men inte lyckats :( . förra månaden var fösta månaden jag testa om jag har ägglossning och testet visa positivt å då blev de till att försöka men inte lyckades vi :( .just nu känns allt för j.....t. för jag hadde bestämt att nu lyckas vi men nej de gjord vi inte. jag blev överlycklig när ägglossningstestet visa positivt.
vi har inte ännu bestämmt oss om vi försöker ännu på egenhand eller om vi tar kontakt med läkaren.
förra gången när vi gjorde IVF lyckades vi på tredje försöket. vårt barn är nu 1 år och 4 månader.
skriver nu som anonym för har finns så många som jag känner.

"solrosen"
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Angel » 17 mar 2011, 10:40

Jag är nog fortfarande här. Jag fick min andra mens på lördagen och bestämde att jag inte vill vänta en sekund längre. Så jag ringde kliniken och fick tid till måndagen. Då ska de ultra och om allt är okej så blir det FET redan i den här menscykeln dvs inom ett par veckor :scared: . Nu redan har jag börjat tänka på allt som kan gå fel. Ultrat kanske visar att jag inte har någon ägglossning fast jag har haft mens. De få embryon som vi har nedfrusna klarar inte av upptiningen eller embryot fastnar inte i livmodern.

Jag måste säga att jag är precis lika nervös nu andra gången fast vi redan har ett barn. Jag vill bara så hemskt gärna ha ett syskon åt henne (jag har själv flera syskon), men jag är sååå rädd att vi inte kan få flera barn.

Orsaken till att jag bestämde att köra igång nu genast är för att nästa ägglossning med stor sannolikhet inträffar under påsken då kliniken har stängt några dagar, i maj är vi på resa, i juni kommer jag att jobba ett par veckor och i juli har ju kliniken stängt 2 veckor. Så med dålig tur kanske nästa förösk blir först i augusti. Vi lyckades ju på vårt första IVF så jag kan inte bara tro att vi skulle ha samma tur nu. Dessutom är ju chancen att lyckas med FET lite mindre.

Nej nu ska jag beställa ägglossningstest och så håller jag tummarna att vi ska få göra FET i den här menscykeln.
Angel
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Skruttis77 » 18 mar 2011, 16:26

ANGEL: Kunde varit jag som skrivit ditt senaste inlägg här. Jag/Vi är i PRECIS samma situation!!! Bara att jag har gjort ett misslyckat FET redan - testade minus i tisdags... Nytt försök nu i naturlig cykel dvs jag får börja ÄL testa alldeles snart och så dax för tåget till Tammerfors igen. Har en son född 08 - föddes efter lyckat första IVF/ICSI - rädd att inte ha lyckan och turen att åter lyckas... Vi kan väl följas åt!!!???
Skruttis77

Oläst inläggav Angel » 18 mar 2011, 19:33

Skruttis77: Vad ledsamt att eran FET inte lyckades. Ni har alltså flera embryon nedfrusna då ni genast kan göra en FET till? Jag hoppas verkligen att nästa lyckas. Våra embryon är av så dålig kvalitet att det känns som om jag inte får ha för stora förhoppningar. Visst är det konstigt. Jag trodde det skulle vara lättare med behandlingarna nu andra gången då vi redan har ett barn. Men det känns precis lika jobbigt och jag får ångest och tårar i ögonen bara jag tänker tanken att vi inte kanske inte kommer att få flera barn. Vi har inga släktingar på orten vi bor och det gör ont i hjärtat då jag tänker på att vår dotter kanske måste växa upp utan syskon och alla kusiner också bor långt borta. Jag vet att jag borde vara tacksam att vi har ett barn då det är så många som trots flera år av behandlingar aldrig lyckas. Jag vill bara så jättemycket vara gravid en gång till och hålla ett nyfött barn i min famn ännu en gång. Jag har en så stark känsla att det saknas en person i vår familj.

Jag vet inte hur många behandlingar vi har råd att göra, det är ju verkligen dyrt att gå privat. Har man månne rätt att göra syskonförsök kommunalt? Vi var ju i den kommuanla IVF kön till vårt första barn men vi orkade inte vänta utan bestämde att vi kunde och hade råd att göra ett försök privat och det lyckades. Jag blir ju 35 år i år och det känns som om tiden håller på att ta slut för mig och det är bråttom. Ett blodprov (då när alla förundersökningar gjordes) hade lite höga värden och det visade att mina äggstockar inte fungerar så bra längre dvs de kanske inte kommer att producera så många ägg mera eller så är de av dålig kvalitet.
Angel
Supermedlem
Supermedlem

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn