Finns här andra som är i IVF/ICSI/FET karusellen just nu???

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Re: Finns här andra som är i IVF/ICSI/FET karusellen just nu

Oläst inläggav Mela82 » 07 apr 2013, 13:57

Hejsan alla!

Här har det varit en lugn vinter/vår. Har försökt gå ner i vikt och så har vi varit på en skön resa till solen. Allt detta resulterade i en spontan mens så jag började med hormoner och har utvecklat 2 fina foliklar som vi skulle befrukta på egen hand i för någon dag sedan, men då blev min man akut sjuk så det gick inte naturligt utan fick göras med insimination och nu sitter vi och väntar att mensen inte skall dyka upp.
Spännande tider.

Hur mår ni andra då, denna snöfyllda vår?
Mela82

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Molli » 07 apr 2013, 14:16

Hej

Som väntat blev det Cytotec för mig i onsdags. Nu är det fyra dagar sedan och jag har ännu rätt mycket " mensvärk" men blöder inte så mycket. Känner på mig att allt inte har kommit ut. Kunde inte låta bli att ta ett graviditetstest idag för att se om gravidhormonerna försvunnit, men det hade dom förstås inte. Jag hade aldrig trott att ett positivt grav.test skulle göra mig besviken. Men nu vill jag ju bara att det ska bli negativt, så att vi kan börja försöka igen. Jag har varit väldigt deppig senast veckan. Mår inte så bra fysiskt och mentalt är jag så nere. Kan bara tänka på att jag borde vara gravid i vecka 10 nu. Jag har tappat all arbetsmotivation och glädje. Idag är första dagen sen i onsdags som jag ens bytt om från pyjamas. Har inte varit ute sen i tisdags. Känner mig yr och svag och vill inte gå ut ensam. Förlåt för detta deppis-inlägg, men behöver få skriva av mig lite.

Lycka till Mela82!
Molli

Oläst inläggav Mumintrollet » 07 apr 2013, 18:47

Molli skrev:Hej

Som väntat blev det Cytotec för mig i onsdags. Nu är det fyra dagar sedan och jag har ännu rätt mycket " mensvärk" men blöder inte så mycket. Känner på mig att allt inte har kommit ut. Kunde inte låta bli att ta ett graviditetstest idag för att se om gravidhormonerna försvunnit, men det hade dom förstås inte. Jag hade aldrig trott att ett positivt grav.test skulle göra mig besviken. Men nu vill jag ju bara att det ska bli negativt, så att vi kan börja försöka igen. Jag har varit väldigt deppig senast veckan. Mår inte så bra fysiskt och mentalt är jag så nere. Kan bara tänka på att jag borde vara gravid i vecka 10 nu. Jag har tappat all arbetsmotivation och glädje. Idag är första dagen sen i onsdags som jag ens bytt om från pyjamas. Har inte varit ute sen i tisdags. Känner mig yr och svag och vill inte gå ut ensam. Förlåt för detta deppis-inlägg, men behöver få skriva av mig lite.

Känner så igen mej i vad du skriver. Efter mitt mf 2010 var jag påväg att klappa ihop totalt. Efter att ha försökt i flera år och äntligen komma så långt (kom till vecka 8 ) och sedan förlora allt fick mej totalt att bryta samman. Tror jag var sjukskriven typ 2 veckor om jag minns rätt, men det tog nästan ett helt år innan jag var psykiskt någorlunda i skick igen.. Klarade nätt och jämt att ta mej till jobbet om morgnarna. Så här i efterhand tror jag det hade varit bra att ta kontakt med nån, typ en psykolog för att bearbeta allt..

Styrkekramar till dej! :kram:

Borde väl inte hänga i denhär tråden mera, men på nått vis känns det ändå som om jag fortfarande hör hemma här :oops: , en del av mej kommer väl alltid att känna mej som ofrivilligt barnlös...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav granen » 22 apr 2013, 20:43

Många styrkekramar till dig Molli! :heart: Och många lyckönskningar till dig Mela82, hoppas nån av dina fina folliklar blir en fin bebis.
Bild
granen

Oläst inläggav Zaida_ » 24 apr 2013, 12:27

Hej är helt ny här på forumet. Men denna tråd verkar passa min fråga tror jag :)
Vi gjorde vår första IVF nu i början på april, och i fredags fick vi reda på att blodprovet visa positivt! Overkligt :heart: :clap:
Men för tre dagar sen upptäckte jag bruna flytningar, är nu inne på tredje dagen med dessa flytningar :(( Har läst massor på nätet nu o vet inte vad jag ska tro.. Har nån liknande erfarenheter?? Jag hittar både "det är helt normalt" o sen hittar jag negativa erfarenheter av det... Igår hade jag typ mensvärk också... Usch vad nojjig man blir:(
Zaida_

Oläst inläggav hoppfull » 25 apr 2013, 18:43

Zaida: Grattis till plusset! Jag hade brunaktiga och lite rosaaktiga flytningar dagarna efter att jag hade plussat (efter en FET-behandling). Jag var nog på en akuttid till gyn.poli. för att kolla att allt var ok och då fick vi se en liten böna med bultande hjärta. Så fast det är skrämmande då man blöder behöver det inte betyda det värsta. Sedan hade jag också en betydligt kraftigare blödning i vecka 12, och då rann det massor av rött blod ur mig. Då åkte vi faktiskt in till akuten för jag var helt säker på att jag höll på att få missfall. Men också då visade sig allt vara lugnt. Läkaren sa bara att vissa blöder helt utan orsak ibland, och att det inte behöver vara någon fara.
Lycka till, jag håller tummarna för att allt är som det ska!
hoppfull
Silvermedlem

Oläst inläggav Zaida_ » 26 apr 2013, 14:06

Tack hoppfull för att du dela med dig av dina erfarenheter! Bra att man kan ha blödningar utan att d ska va ngt farligt, men...
Så jäkla jobbigt allt nu, först ska man gå igenom IVF, sen när man äntligen fått plus så ska man få flera dagars bruna/ljusröda flytningar som kan få en att helt flippa:( Man kan aldrig få känna sig lugn. Jag tog ett nytt blodprovet igår, och värdet har höjts med över dubbelt från förra veckans resultat, så det har ju stigit iaf, men vad ska värdet ligga på i vecka 5+? Vet inte ens vad d heter... Ringde gyn idag för att fråga hur högt värdet ska va för att man fortfarande ska va gravid, men som vanligt, så ska man vänta o vänta. Hoppas dom ringer upp snart o lugnar ner mig!
Zaida_

Oläst inläggav granen » 26 apr 2013, 19:14

Jag tog ett blodprov i 4+2 och då låg hcg-värdet på 675. Jag frågade också vad det borde ligga på, men fick veta att det inte finns någon viss gräns på det viset. "Flera hundra i alla fall", sa sköterskan på gyn.poli. Hon tyckte att mitt värde var bra och att jag inte behövde lämna ett nytt blodprov några dagar senare.

Hon sa också att alla graviditeter är olika, vissa har högt medan andra har lägre. Värdet ska väl dubblas på 2-3 dagar. Här finns en tabell: http://www.niomanader.se/content.asp?id=149

Jag har inte haft blödningar men gjorde blodprov eftersom jag ville veta om det var en riktig graviditet eller en kemisk. (Det här är inte en ivf-graviditet, vi blev överraskande gravida på egen hand mellan behandlingar) Jag har haft en kemisk graviditet och började då blöda i 5+3.

En kemisk graviditet betyder att befruktning har skett men att embryot inte fastnat. Så om man gör ett tidigt test ger det ett plus eftersom testen är så känsliga nuförtiden. Men hcg-nivån stiger inte särskilt högt. Vid den kemiska graviditeten togs också hcg-värdet, då i 4+0, eftersom jag var på sjukhus. Då var värdet bara 78, så ganska stor skillnad.

Hoppas du fått svar och att allt går bra för dig!
Senast redigerad av granen 26 apr 2013, 19:25, redigerad totalt 1 gång.
Bild
granen

Oläst inläggav granen » 26 apr 2013, 19:20

Det glömde jag skriva. Jag tog ett nytt blodprov i typ 5+4 eftersom jag hade svåra smärtor och man ville utesluta utomkvedes. Då låg mitt hcg-värde på över 25 000. Vilket var ett fint värde enligt läkaren.
Bild
granen

Oläst inläggav Zaida_ » 06 maj 2013, 14:39

Tack granen för ditt svar!
Har inte vågat spekulera mer, hade vul idag. Och det var tyvärr som jag befarade, tomt :'( Läkaren såg inget:/ Jag ville så gärna att den där blödningen skulle vara "normal och ofarlig", men antar att det va d som va ett tidigt missfall:( kanske d bara blev en Kemisk graviditet som du beskrev? Läkaren ville att jag skulle göra ett grav test iaf, för att se att d är neg, gjorde d hemma o javisst var det ett stort Minus.....
Att första IVFen skulle gå bra va för bra för att va sant!
Jag bröt ihop när jag va på väg ut fr gyn, när en sköterska kom med ett stort leende o skulle fråga hur d va säkert, hon trodde väl att jag faktiskt va gravid...
Hur ska man orka fortsätta? Man gör d bara antar jag, livet är hårt och orättvist......

Ett ägg (elr va man nu säger) i frysen, är för ledsen för att eg tänka på det, men, hur går d till då? Med själva inättning o sånt, första gången måste man ju stimuleras o hela faderuttan...
Zaida_

Oläst inläggav Molli » 09 maj 2013, 15:25

Hej Zaida! Jag beklagar verkligen det som har hänt! Kan tyvärr också säga att jag vet hur det känns. Då jag fick missfall för ca 1 1/2 månad sedan var det någon som skrev "Du kommer att bli glad igen, även om det just nu känns som det är omöjligt". Och jo, man kommer liksom över det. Nu känns missfallet nästan lite overkligt och jag är mig själv igen. Själv väntar jag nu på att börja med sprutorna igen och därmed sätta igång med försök nummer tre. Du undrade hur det går till med insättning av fryst ägg. Dt är mycket enklare, du väntar bara på ägglossning och får då ägget insatt på samma sätt som med färskägget. Detta förutsätter dock att ägget klarar upptiningen. Jag tyckte det var mycket lättare att ruva på frysägget i och med att man inte var fullproppad med hormoner redan från början. Stor kram till dig!
Molli

Oläst inläggav Mela82 » 12 maj 2013, 08:59

Hejsan alla.

Idag är det den där dagen som är så tung i hjärtat, i år igen finns här inga små fötter som kommer med ett kort och några blommor där antingen rötterna hänger kvar eller så är det bara knoppen. Den kallas morsdag.

Här går det si som så...... börjar nog känna att vi snart ger upp och får acceptera den kalla fakta att vårt jordliv inte skulle innehålla barn.
Hur går det för er andra.

Ni alla som firar morsdag med era barn, ta vara på den och njut!
Mela82

Oläst inläggav Molli » 13 maj 2013, 13:52

Hej

Igår började jag med sprutorna igen! Känns skönt att komma igång igen med nytt försök. Kanske går det vägen denna gång, vem vet. Jag känner mig dock väldigt trött på att springa till kliniken på det ena tio minuters besöket efter det andra, och betala över 100e varje gång. Nå jo, det är väl bara att ta en dag i taget och hoppas på att det i slutändan är värt det. Kämparkramar till er alla!
Molli

Oläst inläggav Molli » 27 maj 2013, 11:42

Nu är jag ruvare igen, för tredje gången. Denna gång blev det också så att jag fick två ägg tillbaka, men inget till frysen. ( Vid äggplockningen hade vi 10 ägg. ) Jag tycker det blir mindre spännande för varje gång. Känner mig inte speciellt hoppfull ens. I vilket skedde befinner ni er?
Molli

Oläst inläggav Mela82 » 27 maj 2013, 16:21

Hejsan.

Här lyckades det efter 8 hormonbehandlingen, dock inte IVF. Är nu i vecka 9 och glädjen stiger för varje dag att detta kommer nog att gå vägen.
Kämpa på alla där ute.
Mela82

FöregåendeNästa

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn