Facebook

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Re: Facebook

Oläst inläggav Heidi H » 03 apr 2011, 11:48

Imsewimse - Känner att jag måste informera dig om att alla inte kan/får adoptera barn. Det är inget som man bara bestämmer sig för att göra, det är en invecklad och mycket lång process som man måste gå igenom och alla blir faktiskt inte godkända som adoptivföräldrar. Det finns en mängd saker som kan göra att man blir underkänd av nämnden som bestämmer. Jag tycker det är fruktansvärt att ett litet gäng "experter" som inte alls känner de sökande ska bestämma över deras framtid då det finns så många oönskade barn som föds här i världen.

Olika länder har olika listor på saker de godkänner och inte godkänner av adoptivföräldrarna. De flesta, kanske alla, adopterar inga barn till sådana med svåra sjukdomar som t.ex cancer (spelar ingen roll fast man blivit friskförklarad). Man får inte vara överviktig, man får inte ha en psykisk sjukdom, eller någonsin ha fått diagnosen depression, får inte ha en kronisk sjukdom. Och man får inte vara för gammal. Man får inte finnas i brottsregistret eller ha missbruksproblem (vilket ju kanske är självklart, men ändå..) Vissa länder har krav på att man ska vara aktiv inom kristna kyrkan, nåt land i afrika kräver att man ska bo där i nio månader medan de behandlar adoptionen. Dessutom kan det för många vara en kostnadsfråga, det är stora summor det handlar om. Visst, att adoptera inom landet kostar väl inte så mycket, men väntetiden ligger sist jag kollade på ungefär sju år. Lägg då till att de flesta dessutom har försökt på egen hand med alla möjliga konster i många år innan man kommer till insikten att det helt enkelt inte går att få biologiska barn.

Så du har fel - man kan mycket väl vara "offer" för barnlösheten. Och jo, det finns människor som själv kämpat i åratal och sedan behandlar oss som inte lyckas som om vi hade spetälska. Som tur är vi ju vuxna människor vid det här laget och kan själv bestämma vem vi umgås med.
Heidi H
Silvermedlem

Oläst inläggav imsewimse » 03 apr 2011, 12:18

Heidi H: Japp det har jag mycket väl koll på, min kusin har stått i kö sedan 4 år tillbaka. De har genomgått 6 IVF+2 FET, och har kämpat i över 12 år för att bli gravida. Även en av mina bästa väninnor sedan barnbenen har genomgått det efter att ha kämpat i 16 år, stått i kö i 3 år!! Dock gjorde de ett IVF efter att vi gjorde de, de hade 5% chans att lyckas och de lyckades, dock höll hon på att strycka med pga biverkningar av medicien, men idag har de en dotter mot alla odds. Har suttit med dem och gråtit ihop och skrivit papper, gått igenom träffar och ja det är en h-lvetes tuff tid, men man jag menar att man har alltid alternativ.

Jag kan inte förstå de människorna, om har haft problem på ett eller annat vis så måste man ju ha förståelse för de som kämpar. Fattar inte hur man kan glömma så fort bort de. Jag kanske kan tyckas vara hård ibland i mina ord men jag har aldrig sett mej som ett offer i någon situation i mitt liv utan jag är en av de som har lyckats efter många år att bli gravid och föda en underbar dotter. Vi hade oxå börjat ställa in oss på adoption och visst det är många som inte får adoptera men man måste ju tro på något, precis som vi som inte kan får barn på naturlig väg får tro på medicinernas verkan. Man lever på hoppet...

:heart:
imsewimse
Guldmedlem

Oläst inläggav nalle » 03 apr 2011, 12:26

Mamma Eva, kan int ens börja tänka mej hur det är att mista sina små... Varje förälders värsta mardröm och du har levt igenom den två gånger.

imsewimse skrev:Jag är säkert hård när jag säger detta men man är inget offer som barnlös, utan man har alltid ett val, jag har sett mej som "jag kan inte få barn naturligt" och inte ofrivilligt barnlös, tycker de är stor skillnad mellan detta.

Int tycker jag att du är hård, du har ju rätt till din åsikt och ska respekteras för den.
Jag tycker också hemskt illa om benämningen offer.
Men det ÄR skillnad på ofrivilligt barnlös och "jag kan inte få barn naturligt", men vet inte om vi kanske ändå är av olika åsikt. Jag ser den från den synvinkeln att du inte är ofrivilligt barnlös, du har ju barn, eller hur? Ett IVF-barn. En ofrivilligt barnlös har inte det valet, som du menar att alla har? Man har andra val, men att bli gravid, bära ett barn och föda det är inte ett.
Jag skulle kunna välja att adoptera men för mej är det för tillfället inte ett alternativ. Kanske en dag när jag accepterat min situation.
Eftersom mitt hjärta är som ett öppet sår, jag sörjer dom barn som jag aldrig kommer att få, är jag väl extra känslig när det gäller andras babylycka. Graviditeter och nyfödda är tungt att följa med just nu, men det blir säkert bättre med tiden. Och jag förstår ju att livet fortsätter som förut, det skulle väl bara vara att hoppa på igen och se vart det för. Måste bara samla lite krafter först.
Det som jag tycker att är viktigt att minnas är att alla handskas med sin sorg på olika vis. Och att det är skillnad på att veta att dom barn som man drömmer om aldrig kommer att födas, och veta att man kan få hjälp av behandlingar. Alla håller säkert med om att var och en tar ansvar för sina egna känslor, men respekt för andra befrias man väl aldrig från? Jag känner med dej, Mikaela, jag förstår att andras diskussioner om sömnlösa nätter och alla andra småbarnsbekymmer, som vi bara kommer att få drömma om, är tunga att höra.
nalle
Guldmedlem

Oläst inläggav imsewimse » 03 apr 2011, 12:57

Nalle: jo alla har rätt att sörja på sitt sätt. Jag blir bara så ledsen när man inte ser andras lycka utan bara ser till sin egen olycka, det är det som jag kallar för att se sig själv som ett "offer". Jag har genomgått alla faserna och jo vi lyckades och har ett IVF-barn, men under vår kamp fast jag tyckte de var tungt så unnade jag aldrig någon mamma sin rätt att skriva på FB om sitt barn - är fortfarande vän med dem, tog gärna emot julkort med barnets bild på - önskade att det var mitt barn, såg de små ögonen varje jul och alla familjer som handlade julklappar till sina barn - jag VILLE OXÅ!!! men jag skulle ALDRIG tycka att de inte hade rätt att skryta, visa upp sina barn och komma till jobbet och visa upp barnen. Det är att kränka deras rätt som mamma - det är inte deras fel att jag har varit ofrivilligt barnlös och inte kan få barn på naturlig väg. Är stor skillnad på att ha chansen och inte ha den, men är oxå viktigt att komma ihåg att de som lyckas och har chansen, att det inte är deras fel att de lyckas. Viktigt är att inte ta lyckan från dem utan låta de vara lyckliga mammor. Vet att det är en svår balansgång med sina egna känslor och andras känslor men man får försöka mötas på vägen och respektera varandra.

Nej jag är inte ofrivilligt barnlös och har försökt att inte se mej som det heller under vår kamp, försöker se det positiva istället och se mej som "kan inte få barn på naturlig väg". Jag vet att att inte lyckas är ett rent h-lvete och jag lider med er som kämpar, vi påbörjar vår kamp att lyckas igen med ett syskon till vår dotter om några veckor. Livet är orättvist för många i olika av livets situationer men viktigast är att vi respekterar och tycker om varandra samt är öppna för varandra när det gller känslor.

Hoppas Nalle att du och alla andra lyckas i kampen om att bli gravid
:heart: :kram:
imsewimse
Guldmedlem

Oläst inläggav mamma eva » 03 apr 2011, 13:01

nalle skrev:Mamma Eva, kan int ens börja tänka mej hur det är att mista sina små... Varje förälders värsta mardröm och du har levt igenom den två gånger.

Ett varmt tack och en varm :kram: tillbaka
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav imsewimse » 03 apr 2011, 13:02

Mamma eva: Jag kan inte ens förställa mej din sorg x 2, har inga ord.... :kram: :heart:
imsewimse
Guldmedlem

Oläst inläggav Heidi H » 03 apr 2011, 13:06

Imsevimse: Vilket alternativ till att få barn har man om man är både steril och underkänd som adoptivförälder?
Heidi H
Silvermedlem

Oläst inläggav LindaGP » 03 apr 2011, 13:12

Heidi H skrev:Man får inte vara överviktig,

Varför det?
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Ladies' Bike Club - WIMA Finland
Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Heidi H » 03 apr 2011, 13:18

Linda GP: Jag vet inte, antar att de ser till risken att dö i förtid, typ få hjärtproblem eller stroke som ju ökar om man är kraftigt överviktig. Det gäller inte alla länder, men vissa har t.o.m bestämt under vilket BMI mamman måste vara. Kusligt eller hur?
Heidi H
Silvermedlem

Oläst inläggav Mikaela Sonck » 03 apr 2011, 13:21

Till Imsewimse -
som cancersjuk har man inte möjlighet att adoptera barn, heller inte få fosterbarn. Inte ens om man en dag blir friskförklarad.
Som Heidi skriver finns det en hel rad sjukdomar (folksjukdomar faktiskt) som begränsar möjligheterna till adoption. Med andra ord finns det stor grupp olyckliga barnälskade kvinnor och män i samhället, vuxna mänskor som skulle göra allt för att få barn, biologiska eller inte biologiska, men som av olika orsaker aldrig kommer att få det. Visst lägger sig sorgen, som all sorg gör, med tiden. Det tunga försvinner ju aldrig, men man lär sig leva med det. På något sätt. Man måste.

Under den första och svåraste sorgperioden kan det vara svårt att påminnas om det man sörjer. Barn.
Kort presentation om mig finns att läsa på http://www.soderstrom.fi/Author.php?id=1278
Användarvisningsbild
Mikaela Sonck
redaktör för boken UTAN
redaktör för boken UTAN

Oläst inläggav mamma eva » 03 apr 2011, 15:10

imsewimse skrev:Mamma eva: Jag kan inte ens förställa mej din sorg x 2, har inga ord.... :kram: :heart:

Varmt tack till dig med :kram:
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav Muminmage » 03 apr 2011, 15:25

nalle skrev:Jag tror det var muminmagen som i något inlägg skrev att hon inte diskuterar barn med sina barnlösa väninnor av den ena eller andra orsaken. Finns ju säkert såna som uppskattar det, men skulle mina närmaste utesluta mej från deras liv för att jag är ofrivilligt barnlös skulle jag bli sårad ända in i mitt inngersta.

Kan ju klarlägga att jag inte gjort det då det inte verkat naturligt, då den andra parten blivit svarslös/"konstig" då barnen tagits på tal. Klart jag nämnt NÅT om barnen (de är en del av mitt liv) men inte diskuterat dem på samma "nivå" som jag gjort med andra föräldrar. Skulle en barnlös vän vara genuint intresserad av barnen så skulle jag säkert berätta mer om dem, men de signaler jag fått av mina barnlösa vänner har inte varit såna. Alltså har jag inte tvingat barnprat på vännerna i fråga. Det är ju det där att "känna av" hur folk är. En del vill diskutera politik, andra blöjbyten, förlossningar eller inredning... Har man barnlösa vänner kan man ju pejla in hur ok det är att prata barn med dem.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav imsewimse » 03 apr 2011, 17:13

Heidi H: Som jag skrev, man lever på hoppet. Om det är konstaterat att man inte får adoptera som sista utväg så är ju det hoppet över. Det tragiska är att då får man inse fakta att man inte kan bli mamma och arbeta på sorgen som de innebär. Vilket för mej skulle vara hemskt men så är livet och som jag skrev tidigare, det är orättvist.
Dock tycker jag att det är fel att inte få adoptera pga övervikt, vanliga folksjukdomar och även cancer. Är för det första 2 st som adopterar, vet inte om får göra det ensam men antar inte, och de flesta vanliga sjukdomar går ju att behandla så varför skulle man inte få adoptera tex vid cancer? Då kan man ju fundera, har man rätt att bli mamma om man får cancer? Dvs får du bli gravid om du eller mannen haft cancer? Eller någon är överviktig? Tycker systemet är sjukt men det är en annan diskussion.

Tråden började ju med FB och att skriva om sina barn där samt att visa upp sina barn och skicka julkort. Det är ju de som mina inlägg har handlar om i grunden, att vi som lyckas bli gravida har rätt att vara stolta över våra barn. Men är viktigt att visa respekt för de som inte lyckats men gäller ju oxå viseversa. Jag tror på öppenhet inför varandra och mår man dåligt, berätta de för mamman istället för att prata och tänka illa om henne. Vi älskar våra barn och delar gärna med oss och jag har kämpat i många år och ända tills den dagen vi fick ett + så var jag säker på att jag aldrig skulle bli mamma.

Lycka till, hoppas att jag inte sårat någon det är inte meningen, men jag hoppas att ingen på FB blockerar mej pga av mina bilder på vår dotter samt missunnar mej att berätta något som hon gjort, jag är mamma och hon är det bästa i mitt liv :love: men jag glömmer aldrig att jag en gång var den som kämpade efter mitt + och jag kommer aldrig att sluta sörja för varje - som kommer och gråta med vissa inlägg som jag följer alla dagar.

:kram:
imsewimse
Guldmedlem

Oläst inläggav Pappawannabe » 04 apr 2011, 01:38

Jag vill heller inte såra någon, men det du skriver imsevimse är sant.

Men så kommer det juh åxå till dom som hade 0.01% chans får sin efterlängtade guldklimp och efter några år har noll förståelse för att dom som är barnlösa är bittra.

"var glad för det ni har istället, för att avundas andras"

Det är så lätt, när alla andra har DET ENDA man inte kan få.

Sedan är en annan sak med adoptering, och det är att du får inte ha problem med ekonomin för mycket lån t.ex. (som man med stor sannolikhet har då man gått genom 8-10 ivf på några år)

Men nog för mig i denna tråd.

Ha det bra!
Pappawannabe

Oläst inläggav Heba » 09 sep 2011, 13:46

Började fundera när jag läste era komentarer och kollade därför mina statusar på fb. I typ 1 av 3 nämner jag min dotter men då är det oftast typ "idag har jag och F varit på stan" eller "Nu ska jag och F åka på besök till C". Jag är mammaledig så många av de grejer jag gör har jag dottern med mig.

Pappawannabe skrev:Njah, har inte direkt något mot när dom skriver hur härliga dom är och sånt när dom gjort något fint.

Det som tar på nerverna är detta eviga jävla gnällandet om öronbarn och hur mycket dom får i "nerverna" när barnet bara gråter osv osv.

Skulle ge allt att få sitta uppe en hel natt med ett barn som gråter!

Ett gråtande barn kan få en att gå sönder. Jag har haft tur men det finns barn som sover 3 timmar per dygn och då menar jag inte 1 natt utan alla nätter... Utan sömn blir man galen så jag tycker man får visa respekt mot dessa föräldrar.
Nu blev det inte helt som jag ville men hoppas ni förstår vad jag menar.
Heba
Supermedlem
Supermedlem

Föregående

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn