11 försök...

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

11 försök...

Oläst inläggav mrs h » 30 aug 2011, 14:15

är alldeles ny här, känner jag vill prata av mig med andra som har svårt att bli gravida. vi har försökt 11 ggr utan resultat, prickat in iaf 4 ggr ägglossning. men inget plus än. har oregelbunden mens men tycker mig märka av ägglossning varje månad. nu ska jag bli uppringd av min gyn.dr och förhoppningsvis få börja med terolut och/el clomifen. redan för ett halvår sen på rutinkontroll mumlade han nått om att jag ev. kunde behöva dessa preparat för att bli gravid. har tydlig lätt pco på ena äggstocken och andra äggstocken är förstorad. någon som har erfarenheter av dessa preparat och fått plus på stickan?
mrs h

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: 11 försök...

Oläst inläggav LindaGP » 30 aug 2011, 14:32

Välkommen med till forumet mrs h!
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Ladies' Bike Club - WIMA Finland
Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav MammaTroll » 19 dec 2011, 19:18

Hej!
Jag har nu först hittat in på "svårt att få barn" sidan... Jag vet inte om jag hör hemma här, har inte läst reglerna.... Vi har en dottern som är 4,5 år. Har nu sen mars 2011 försökt få ett syskon.

Såg att ingen svarat på ditt inlägg. Hur går det för dig nu? Det börjar ju vara ett tag sedan du skrev. Jag har ingen erfarenhet av clomifen eller terolut, tyvärr.
Jag har också funderat på att fara och kolla upp mig... skulle bara inte ha råd att gå privat. :( Och att gå kommunalt så kostar väl skjortan. :osaker:
FÅR MAN ens boka tid när det gått 9 månader? MÅSTE man vänta ett år? (till kommunalt alltså...)
BildBild
MammaTroll
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: 11 försök har blivit 15

Oläst inläggav mrs h » 21 dec 2011, 11:24

hej Mammatroll!
ja det går inget vidare här inte... 15 försök nu utan resultat, fick mens imorse.. Har genomgått 2 clomifen kurer och min gyn. vill att jag inte tar fler än 3 kurer. Om inte tredje försöket lyckas vet jag inte sen vad nästa steg blir. Har oregelbunden mens och ägglossning, fått PCO konstaterad. Fattar inte varför det inte tar, har trots allt utslag på äl.test och Vaginalt ultraljud visade i clomifen kur på fint ägg.
Har lagt om min kost nu också som ett led i att försöka förbättra min PCO (läs skilt inlägg jag skrivit om PCO o kost). Vi påbörjade undersökning ganska exakt efter år, men jag ringde nog och bokade tid innan ett år gått eftersom jag kände på mig att allt inte stod rätt till (är ju kötid också). Min mans spermiekvalitet är undersökt och den är god. Således är "felet" hos mig och jag mår verkligen skit psykiskt. Har en titthålsoperation inbokat, blir trol. i februari, som jag ska genomgå om jag inte blivit gravid innan. Gyn. vill utesluta endometrios samt spola äggledarna på samma gång.

Men känner du att du vill kolla upp dig, tänj lite på orden när du ringer om du inte tror du får hjälp nu utan måste vänta 3 mån till. Säg att ni hållit på ca 1 år och att inget händer.
Först får man gå på inskrivningssamtal där mannen ska med. Sen väntar en massa blodprovstagningar på olika dagar i menscykeln samt spermieprov för mannen. Sen bestämde min gyn. att vi testar clomifen. Jag har även haft några vaginala ultraljud, ett före och ett i en clomifen kur. Hittills för alla undersökningar har vi enbart betalat vanlig poliklinik avgift, inte stora summor alltså. Hittills har vi gått via offentliga vården. Om ingen händer här småningom funderar iaf jag (mannen ej lika säker) på att vi borde söka oss till AVA-kliniken el. dyl. privat vård.

Hoppas du fått svar på några funderingar iaf, fråga gärna mera om du tror jag kan hjälpa!
kramar fr. mrs H
mrs h

Oläst inläggav Trean?? » 21 dec 2011, 12:56

Hej,

hör egentligen inte hemma här men jag undrar om du har provat babyklister http://helsehelse.dk/shop/fructus-femin ... 6602p.html?

Har läst på olika bloggar om detta och att det ska hjälpa till att få ägget att fastna. Men du kan ju kolla på nätet om det finns mera information. Kanske din gyn. känner till det?

Kämpa på och lycka till!
Trean??

Oläst inläggav mrs h » 21 dec 2011, 17:45

nej det har jag inte. tack för tipset, allt är värt ett försök!
mrs h

Oläst inläggav Anna-Bella » 25 dec 2011, 15:34

Hej!
Jag har PCO och lyckade bli gravid med Clomifen och en spruta Pregnyl. Först fick jag äta Terolut i över ett halvt år, men det hjälpte inte min ägglossning, fast min dåvarande gynekolog sade att det gjorde det. Efter det böt jag gynekolog och den nya gjorde en del undersökningar, bl.a spolning av äggledarna, diverse blodprover ( t.ex sköldkörtel), clamydiatest och liknande, och efter att det visade sig att jag bara har för högt Testosteronvärde så tyckte hon att vi kan pröva med Clomifen. Min första gynekolog ville skriva ut Clomifen utan dessa kontroller, men det ska du inte gå med på. När man äter Clomifen måste nämligen ägglossningen följas upp med ultraljud. Ibland kan det vara nödvändigt att äta dubbelkur Clomifen och ibland överstimuleras äggstockarna och då måste man vara försiktig med läkemedlet. Nåja, hur som helst så fick jag äta en kur Clomifen och hon kollade med ultraljud några gånger hur ett ägg växte till. När ägget var tillräckligt stort fick jag en spruta Pregnyl och det i sin tur innebär att man har ägglossning inom 24 timmar, så det var bara att gå hem och ha sex den kvällen. Trodde aldrig att det skulle gå så fort, men här sitter jag nu och är i vecka 19 :heart:
Lycka till!!!
Anna-Bella

Oläst inläggav mrs h » 26 dec 2011, 10:43

Hej och tack för ditt svar!
Ja enl. min gynekolog så skulle jag ju då bara få 3 försök med clomifen och detta är sista gången då.. Men gjorde bara kontrollultra i första clomifen cykeln och då fanns ett fint ägg men inte blev det graviditet för det. Kanske det är så att mitt ägg inte vill släppa.. Om denna omgång heller inte ger resultat ska jag fråga min gynekolog om jag inte kan få ta en fjärde kur clomifen (finns ändå 5 tabl kvar till en 4e kur i burken så...) och jag har själv funderat på om jag skulle behöva just ett pregnyl preparat el. dyl.
Hur många cykler har ni andra fått ta clomifen?
verkar vara väldigt olika det där...
Men ditt svar ger mig hopp, jag har ju trots allt mens varje månad men det är det förhöjda testosteron värdet som ställer till det här med.
Många kramar och grattis till din graviditet!
mrs h

Oläst inläggav Mumintrollet » 26 dec 2011, 18:14

Jag har tagit totalt 9 kurer clomifen om jag minns rätt.. 3 st utan koller överhuvudtaget, 2 med koller + 1 med koll o. pregnyl. 3 st i samband med insemination. Så det är nog möjligt att ta mera än 3, om det sedan är någon nytta med det så är ju en annan sak..

Lycka till!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cecilia » 26 dec 2011, 21:48

Jag har ätit clomifen för länge sedan. Nu minns jag inte mera om det var på första eller andra månaden jag åt som jag blev gravid. Tyvärr slutade det i missfall så jag började äta på nytt av dem. Andra gången åt jag clomifen i 8-9 månader innan jag lyckades bli gravid. På den tiden gjordes inga extra kontroller eller ultraljud. Jag hade ätit p-piller för länge och saknade ägglossning. Efter den här första graviditeten så fungerade allt normalt igen och jag har blivit gravid på naturlig väg.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Anna-Bella » 27 dec 2011, 19:41

Hej igen!
Jo, det kanske kan vara så att ägget inte släpper. Eller kanske ägget blir i äggledarna, tyckte jag läste att dom ej spolats ännu. Mina äggledare spolades på gyn poli, fick ta Burana och Panadol före, för det kändes nog lite. Det behövs alltså inte göra i samband med en titthålsoperation, endast om det inte lyckas med spolning på polikliniken kan man hamna göra ett litet ingrepp. Om sen allt annat funkar, är nog Clomifen + Pregnyl ett bra alternativ, dyrt var det inte heller. Kostade under 10 euro för en spruta om jag minns rätt. Men då måste kollas med ultra att ägget verkligen är tillräckligt stort. Och det är bra att hålla celibat några dagar innan så att spermiekvaliteten är som bäst. Hoppas att det lyckas!!! Och var inte rädd att byta gynekolog ifall du känner att han inte hör på dig. Min första gynekolog var väldigt trevlig som person, men jag hade aldrig blivit gravid under hennes uppsyn.
Lycka till!
Anna-Bella

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn