svårt att få barn?hur lång tid ska man ha försökt?

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

svårt att få barn?hur lång tid ska man ha försökt?

Oläst inläggav bullamamma » 15 sep 2011, 19:38

Hur e de då man har barn från tidigare och som blivit till på 3 månader och sedan i 26-27 års ålder tar de över 1 år att bli gravid. Ska man söka hjälp? Va kan de va för fel???

De e ju bara att boka tid ti gynekolog, men ändå gör man int. De blir int av. Kankse man int vill godkänna att man har problem.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: svårt att få barn?hur lång tid ska man ha försökt?

Oläst inläggav Favola » 16 sep 2011, 08:12

Vår 1:a kom också till 3 månader efter att jag slutade med pillren. Men sen var det inte så enkelt med nr 2...vi väntade (försökte) ca 1/2 år, så tog jag kontakt med gyn. Han konstaterade att jag inte hade ÄL (fast ÄL stickorna visade smiley). Fick Clomifen. Blev gravid efter 2 mån, men fick missfall. Fortsatte med Clomifen några månader, min gyn kollade efter att vi haft sex hur sperman såg ut, min man lämnade spermaprov. Allt ok. Jag hade ÄL, men eftersom jag tyckte att min ålder började komma emot så tog jag kontakt med AVA. Drygt 1 år efter att vi börjat försöka fick vi tid till AVA, sen gick det fort. Var på första besöket i mars, i april var det ÄP och insättning, i maj testade jag positivt. Nu är vår 2:a 8 månader :love:

Så mitt svar, beroende på ålder kanske, men då man aktivt försökt i 1 år är det väl skäl att söka hjäp. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att det bara är ägglossningen som spökar och att det hjälper med t.ex Clomifen. Vi blev ju faktiskt gravida med Clomifen redan efter 2 månader, bara det att det tyvärr slutade i MF...

Lycka till! :kram:
Bild
Favola
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav bullamamma » 17 sep 2011, 16:22

Jag tror int ändå att jag e redo att äta någon medicin. Naturen vill nog int att jag ska få ett till om jag int kan få helt normalt.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 24 sep 2011, 06:03

Nu blev jag gravid. Fick gravid på clear blue imorse. Nytt jobb har jag börjat 1.9. Måst va hemlig över de så länge de går. Då man slappnar av och koncentrerar sig på något annat än att bli gravid blev jag genast gravid.
Kan int tro att de e sant ännu.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav acasia » 24 sep 2011, 13:26

^Grattis! Vad roligt!

Jag hittade den här tråden förts nu och tänkte bara berätta min story. Ettan blev till på noll tid. Slutade med pillrena, hade en mens och sedan var det hänt. Nummer två tog det ett år. Det var en hiskelig berg o dalbana. Förstod ju nog att v haft tur då ettan blev till så snabbt men att det skulle ta över 6 månader kunde jag inte tro. Nå, den dagen kom då det gått 6 månader och inget hände. Efter ett års försökande var jag till en gynekolog på koll och då såg hon att jag skulle ha ägglossning precis så det vara bara att skrida till verket och sedan var det hänt! När tvåan var född visste vi att vi vill ha ännu ett tredje barn men jag trodde att två gånger kan man inte behöva ha sån otur. Tji fick jag. Det tog 1½ år från det att vi började försöka tills vi lyckades. Den gången gick jag också på koll. På undersökningar och allt var ok. Det bestämdes att vi fortsätter undersöka efter sommarsemestrarna någongång i augusti. Det här var i mars för några år sedan. I april dök ett nytt jobb upp som jag sökte och fick! 2 veckor efter att jag tackat ja till mitt nya jobb upptäcker jag att jag är gravid. Min första tanke var: Shit, vad gör jag nu? VAD GÖR JAG NU? Försökte intala mej själv: Än sen då. Berättade första dagen på nya jobbet om min situation och fick varma gratulationer! Ingen sade något elakt. Min chef sade att jag har ju ett jobb att återkomma till sedan efter mamma och eventuell vårledighet. Helt i onödan hade jag haft ont i magen halva sommaren.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav bullamamma » 24 sep 2011, 19:33

acasia skrev:^Grattis! Vad roligt!

Jag hittade den här tråden förts nu och tänkte bara berätta min story. Ettan blev till på noll tid. Slutade med pillrena, hade en mens och sedan var det hänt. Nummer två tog det ett år. Det var en hiskelig berg o dalbana. Förstod ju nog att v haft tur då ettan blev till så snabbt men att det skulle ta över 6 månader kunde jag inte tro. Nå, den dagen kom då det gått 6 månader och inget hände. Efter ett års försökande var jag till en gynekolog på koll och då såg hon att jag skulle ha ägglossning precis så det vara bara att skrida till verket och sedan var det hänt! När tvåan var född visste vi att vi vill ha ännu ett tredje barn men jag trodde att två gånger kan man inte behöva ha sån otur. Tji fick jag. Det tog 1½ år från det att vi började försöka tills vi lyckades. Den gången gick jag också på koll. På undersökningar och allt var ok. Det bestämdes att vi fortsätter undersöka efter sommarsemestrarna någongång i augusti. Det här var i mars för några år sedan. I april dök ett nytt jobb upp som jag sökte och fick! 2 veckor efter att jag tackat ja till mitt nya jobb upptäcker jag att jag är gravid. Min första tanke var: Shit, vad gör jag nu? VAD GÖR JAG NU? Försökte intala mej själv: Än sen då. Berättade första dagen på nya jobbet om min situation och fick varma gratulationer! Ingen sade något elakt. Min chef sade att jag har ju ett jobb att återkomma till sedan efter mamma och eventuell vårledighet. Helt i onödan hade jag haft ont i magen halva sommaren.

Intressant historia. Tack för svar.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn