hur går ett första besök till?

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

hur går ett första besök till?

Oläst inläggav mrs h » 19 sep 2011, 08:35

hej alla ni som försöker!
har just fått en tid för vårt första besök i fertilitetsundersökningen. gynekologen sa att både jag och min man skulle komma till besöket. vad brukar ske under ett sånt första besök? vad kommer doktorn att fråga? ska jag göra nån undersökning då typ som VUL? vad händer sen efter besöket?
mrs h

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: hur går ett första besök till?

Oläst inläggav SMM » 21 sep 2011, 14:14

Hej mrs h!

Jag tror det beror på om man går privat eller offentligt men kan berätta om vårt först besök på Ava-kliniken.
Vi blev intervjuade av läkaren; bl. a. hur länge vi försökt, alkoholvanor, om vi röker, ifall jag varit gravid och fått missfall, ifall min man "haft graviditet", längder, vikter, om vi har någon medicinering.
Sedan får ni säkert remisser till olika undersökningar, för mannen naturligtvis sperma. För dig blodprov som visar prolaktin, sen något hormon som visar om kilpirauhanen (antar att det är sköldkörteln på svenska) fungerar normalt. Åtminstone på Ava-kliniken gjorde de VUL på första besöket.
Då vi var på vårt första besök så hade vi redan gjort en del undersökningar på eget initiativ, så för oss blev det att börja behandling direkt. Det blev IVF för oss pga av min endometrios och det innebar också att vi båda måste ha negativt analyssvar HIV och hepatit. Så eventuellt får ni remiss även på dem också.
Efter besöket så gör läkaren säkert en bedömning av situationen och föreslår någon form av behandling.

Lycka till med ert första besök och i fortsättningen!
Användarvisningsbild
SMM
Silvermedlem

Re: hur går ett första besök till?

Oläst inläggav mrs h » 22 sep 2011, 09:56

tack så mycket för svaret!
Nu vet jag lite vad vi har att "förvänta" oss.. vi tänkte väl starta alltihop via offentliga sektorn men om det visar sig att det går väldigt långsamt där har vi övervägt AVA-kliniken.. Man vill ju gärna få den där lilla knodden i famnen snart. Jag gjorde VUL redan för ett halvår sen och då konstaterades pco på vänster äggstock och högra sidan var förstorad.. Men att det inte behövde vara ett hinder för naturlig befruktning.. Men eftersom inget har hänt så ska vi nu påbörja en utredning. Så det är bara att hoppas att allt går vägen, min största fruktan är att mannens spermier ska vara försämrade, så att vi båda har något fel.
Nå är bara att vänta och se. Hoppas allt går bra för er med!
mrs h

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn