titthålsop./endometrios + pco?

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

titthålsop./endometrios + pco?

Oläst inläggav mrs h » 08 nov 2011, 10:53

har nu fått alla provsvar från utredningen. min man har iaf inga fel. skönt.
jag däremot har fritt testosteron lätt förhöjt, så fick min pco diagnos bekräftad, har även det klassiska "pärlbandet" längs äggstockarna. däremot menade min gynekolog så borde jag inte oroa mig så mycket eftersom jag inte har obekväm behåring eller lätt för att gå upp i vikt eller andra besvär som kan följa med det förhöjda testosteronet. så förstod aldrig riktigt om jag har pco eller pco-s , har förstått att det är viss skillnad i det.
dock ville hon göra en titthålsoperation för att utesluta endometrios, eftersom jag har kraftiga menssmärtor dygnet innan mens och första blödningsdygnet.
nu känner jag mej lite nervös för den här titthålsop. jag vill inte att det hittas fler fel på mig. har någon genomgått en sån op.?
jag fick iaf en clomifen kur utskriven och har just genomgått första kuren och väntar nu på att mensen förhoppningsvis ska utebli..=) då borde jag också kunna slippa titthålsop. tillsvidare.

så ni som genomgått liknade operation, har pco eller endometrios, förklara gärna hur ni mår och känner kring er sjukdom!

/tacksam för svar från orolig själ.
mrs h

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: titthålsop./endometrios + pco?

Oläst inläggav SMM » 11 nov 2011, 12:31

Hej!
Jag gick igenom en titthålsoperation för ca 1 år sedan, då de opererade bort en 6x7 cm stor endometrios-cysta från vänstra äggstocken. Cystan syntes tydligt på vul. Jag var fruktansvärt nervös före, men efteråt så har jag tänkt att det var helt i onödan.

Opererades på VCS och från ögonblicket jag steg in på pre-operativa avdelning tills det att jag fick åka hem så tog de väldigt väl hand om mig.
Några dagar före operationen skulle jag äta lättsmält mat, soppor och sånt. Sen minns jag inte om det var ett dygn före eller 12 timmar före som man varken fick äta eller dricka. Jag hade turen att få en morgontid, 7:30, var det kanske.

Så fort jag kom till pre-op så sade jag att jag är fruktansvärt nervös och fick både värkmedicin och en lugnande. Sen gick jag själv till salen där de förberedde kanyl för dropp etc., men vid det laget var jag redan så dåsig av den lugnande medicinen så jag brydde mig inte trots att jag har nålskräck och var rädd för sövningen. Narkosen kommer via kanylen och inte genom dendär andingsmasken de trycker över näsan och munnen! :-o Nu tycker väl de som är utbildade inom branschen att det är komiskt att inte veta det, men jag trodde det var via masken. Nåja, den kommer helt enkelt på precis samtidigt. Sen var jag borta och nästa minnesbild är från uppvakningsrummet. Där kollar de att man mår bra och sen får man dropp och värkmedicin vid behov.
Efter några timmar blir man kuskad till avdelningen och där frå man ligga i sängen och bli uppassad :nicka:
Jag mådde inte illa efteråt, men det är individuellt. Jag låg där och var lite sur över att de vägrade ge någon mat åt mig, trots att jag kände för att äta. Fick en fil senare på kvällen. Sen hade jag beställt en bebe-bakelse av fästmannen och den låg i lådan på skrivbordet men jag fick inte äta den. Var ändå tvungen att slicka lite på glasyren i smyg.
Förstår ändå principen bakom detdär med att de inte vill ge mat för tidigt efter operationen. Damen som jag delade rum med började må dåligt och det är inte roligt att behöva kasta upp med stygn i magen. Jag sov en natt på sjukhuset, men det beror väl på hur man återhämtar sig.

En annan effekt av operation är att man får magen fylld med gas. De lägger gas i magen för at de ska få utrymme att operera. gasen blir kvar någon dag och kan trycka på uppe i bröstet då man stiger upp. Sen har jag som minne av operationen 4 ärr, 2 av dem ser ut som kryss (som om nån sytt korsstygn på magen) och de andra har väl 3 stygn var. Först ar jag lite ledsen och tänkte att nu är mina bikinidagar över, för inte kan man väl se ut såhär, men de har blivit ganska ljusa nu och man får titta ganska noga för att se dem.
Efteråt hade jag 3 veckor sjukledigt.

Så dethär är verkligen inget du behöver oroa dig för! Men förstår ändå att du säkert gör det i alla fall. Man har ju ingen kontroll över situationen, men våga lita på sköterskorna.

Sen till hur jag upplever min sjukdom; det varierar från dag till dag. Men en sak jag funderat på mycket är att nog är det konstigt att ingen hittat dethär felet på mig tidigare. Har sökt hjälp i åratal för horribla menssmärtor. Minns att då jag var 17 så nämnde en läkare för mig att det kan vara något som heter endometrios, men det kan man inte veta säkert förrän man gör titthåls. Sen efter det har ingen brytt sig. Så det känns som att jag blivit sviken av sjukvårdssystemet och på ett sätt också av min egen kropp.
Endometrios är en fruktansvärd sjukdom som sänker livskvaliteten. Jag har t.ex. sjukt då jag ska gå, för varje steg känns det som om ens mage blir misshandlad inifrån. Jag har ofta spytt av smärta. Sen räknar jag alltid framåt i kalendern när nästa mens kommer och planerar inget till den tidpunkten. Vill helst vara hemma. Och nu då som spiken i kistan, endometriosen gör att jag inte har kunnat få barn. Första IVF har jag bakom mig. 2 embryon fick jag tillbaks, ingen graviditet, 0 embryon i frysen. Så nu väntar ett nytt försök i januari.
Ändå är det viktigt att blivka framåt och tro att man en dag kommer att ha barn. Men på vilket sätt de barnen kommer till oss är inte klart idag.

Håller tummarna för dig att det bara är pco! :kram:
Lycka till!
Användarvisningsbild
SMM
Silvermedlem

Oläst inläggav mrs h » 13 nov 2011, 15:50

tack så jättemycket för den utförliga informationen!
känns nu genast lite bättre, bara att invänta op.tiden då som blir ca i februari skulle jag tro.
är alltid bättre med förstahandsinfo av en som gått igenom samma sak, för även om sköterskorna säkert kommer att berätta hur det går till så har ju de ändå (troligen) inte legat där själva.
så än en gång, jättetack för din berättelse och lycka till med nästa IVF!
mrs h

Oläst inläggav Stumpan » 15 nov 2011, 21:26

Jag har oxå genomgått tithålsop och de hittade rikligt med endometrios.Jag har oxå sökt hjälp hos olika läkare i masso av år då jag har haft sjukt av mens, tillsist var jag sjuk 3 veckor av 4. Läkaren sa att det bara var normalt. Tillsist slapp jag på operation efter att jag blev nästan arg, en cysta hade spruckit och var jättesjuk i samband med det. Operationen gick lätt som smm skrev, jag var in på dag.kir i vasa och återhämtade mej fort och slapp hem samma dag.Jag var sjukskriven tror jag bara 5 dagar om jag minns rätt De satt genast oss i ivf kön och det tog lite på ett år för att slippa på ivf. De satte mej i klimakteriet med en zoladex implantat som jag hade i 3 månader och jag var smärtfri i ett halvår och mådde prima. Men sen kom helvete pånytt
Som SMM skrev så är jag gansa bitter på att de int tog mej på allvar nån stans.Jag hamna oxå ti planer in då jag har mens för mn orkar int så myki gör då man har sjukt. Nu har vi en gosse som är 5mån som kom till på första ivf försöket, helt otroligt, trodde det aldrig. Vi har haft det lite tungt för han föddes med hjärtfel och opererats 2 gånger. Nu har jag ftt mensen tibaks och märker att jag blir sjukare varje månad. Sko måst börj ät p-piller flera kartor på följd, kanske det sko bli bättre av det, ialla fall säger di det. P-piller hjälpte inget förr på mej och så har vi försökat få barn 5 år före det lyckades
Stumpan
Silvermedlem

Oläst inläggav Heidi H » 17 nov 2011, 19:50

Hej!

Hör också till de stackare med endometrios som har lidit sen tonåren varenda månad och bara fått höra att det är normalt och att det går över sen då du fött barn. Om det bara vore så enkelt...
Jag har genomgått titthåls-op, två gånger p.g.a cystor på vänster äggstock. Första gången då jag var nitton och andra gången ifjol då en 7cm stor cysta sköt upp vårt första ivf-försök.
Kan tyvärr inte sälla mig till skaran som säger att operationen gick lätt. Men jag vill inte skrämma upp nån, för det verkar ju som att det är ovanligt att det kan vara jobbigt. Jag mådde illa och hade väldigt ont efteråt, delvis kanske för att jag måste ha ett dränage från buken ett dygn efter operationen för att det blödde så mycket. Av operationsberättelsen verkade det som att det kanske hade varit bäst att plocka ut allting och sen lägga in det igen för det fanns så mycket endometrioshärdar och sammanväxningar överallt. Jag fick åka hem följande dag och var sjukskriven 2,5 vecka. Riktigt jobbigt var det att jag skulle ta en Procren-spruta samma dag som jag slapp hem (hade först näs-sprayat med Synarela då vi skulle påbörja vår ivf-behandling, sen då de hittade cystan fick jag en Zoladex-spruta och sen skulle jag ännu vara i klimakteriet minst en månad till). Magen var ju öm och svullen och jag visste inte alls hur jag skulle göra. På kontrollen 2 veckor efter operationen visade det sig att en ny cysta redan var på gång. :-(
Vårt första ivf-försök misslyckades. Och inga embryon fanns i frysen. Mina blodvärden (AMH) visade att endon har gått hårt åt mina äggstockar så de orkar inte producera många eller bra ägg. Jag måste äta p-piller mellan försöken för att hålla endon någorlunda i skick, och försök nummer två i februari såg ut att gå mycket bättre, fortfarande inget till frysen men embryona såg riktigt bra ut. Ända tills testdagen som började med mens. Så tillbaks till p-pillren igen.
Inför försök 3 förklarade läkaren att dessa behandlingar är en stor hälsorisk för mig med tanke på min grava endo, har nu igen en cysta på 4cm på vänster äggstock och en helt ny på höger som bara växer och växer av alla hormonbehandlingar. För att inte tala om vilka komplikationer som kan uppkomma vi ÄP. Vi förstod själva att detta aldrig kommer att funka och beslutade att nu får det räcka. Så för mig blir det p-piller tills jag fyller 50 och förra veckan var vi på vårt första adoptionsrådgivningsbesök. :-) Jag ska äta så många p-piller kartor i sträck som möjligt tills det börjar blöda, då först ska jag ta paus. Bara för att hålla endon så lugn som möjligt. Jag har burkar med värktabletter utskrivna för att göra mensdagarna mera drägliga (Arcoxia och Litalgin) och kommer att kollas upp på gyn-polikliniken en gång per år i framtiden, då gynekologen menade att jag inte är nåt fall för en vanlig hvc-läkare.

Visst är det en jättejobbig sjukdom, som till på köpet stal alla våra chanser till biologiska barn, men de flesta dagarna kan jag ändå tänka att det finns de som har det mycket värre.

Hoppas att din operation går bra mrs H och att tillvaron blir lite drägligare för dig efteråt! Och såklart hoppas jag att de INTE hittar fler "fel"!
Heidi H
Silvermedlem

Oläst inläggav SMM » 09 dec 2011, 11:20

Heidi H, måste bara kommentera detta "det blir nog bättre då du fött några barn". Har fått höra exakt samma sak från en skolsköterska! Och då var jag väl 16-17 år. Det är säkert fel att skrämma upp unga, tonåriga flickor, men jag önskar att jag hade vetat lite mer om t.ex endo och pco och alla möjliga andra sjukdomar man kan ha som orsakar ofrivillig barnlöshet. Det mesta gick ju ut på att informera hur man INTE skulle bli gravid. Kanske det är bättre nuförtiden.
Användarvisningsbild
SMM
Silvermedlem

Oläst inläggav Heidi H » 09 dec 2011, 16:51

SMM, du har SÅ rätt! Dessutom lär det inte alls bli bättre av att ha fött några barn.., kanske för en del, men långt ifrån för alla.
Själv har jag hunnit vara förb-nnad otroligt många gånger över att inte ha vetat om denna sjukdom tidigare. Tror nog att jag skulle ha planerat livet lite annorlunda om jag hade vetat att mina äggstockar skulle vara slut redan vid 32-års ålder. Fast det är som det är, det finns ingen som kan svara på om man ens kunnat bli gravid då för tio-femton år sen då man ännu var livrädd för att bli det...
Heidi H
Silvermedlem

Oläst inläggav Soli » 01 jan 2012, 00:12

Jag vill ge er alla ett hopp. Första gången man gjorde titthålsoperation på mej var jag 19 år. Då meddelade läkaren att jag kommer att få endometrios så jag ska skaffa barn snabbt om jag vill ha några.

Det ville jag ju så när jag nyss hade fyllt 22 kom första barnet.
Barn nr. två fick jag vid 25 års åldern. Emellan barnen hade jag enometrios symptom. Sen när jag var 29 år var jag på nästa titthålsoperation där man konstaterade att jag hade massor av enometrois i hela buken, på tarmar, urinblåsa mm. Man brände en del och sen fick jag äta hormoner i ett år. Efter det försökte jag bli gravid och jag blev det efter c. 1 år . Då var jag 32 år. Efter det fick jag ännu ett barn vid 34 års ålder. Efter dethär barnet fick jag igen endometrios symptom och min goda väninna som är läkare rekommenderade att jag skulla skaffa en hormonspiral. Är nu inne på den andra hormonspiralen och det verkar som om endometriosen skulle vara borta nu. Denna historia bara så ni inte ska ge upp. Man kan få barn trots endometrios,
Soli
Supermedlem
Supermedlem

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn