boktips för PCO:are/kost

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

boktips för PCO:are/kost

Oläst inläggav mrs h » 01 dec 2011, 10:19

Jag har alltid varit kost- och näringsintresserad, och nu när jag fått min PCO diagnos bekräftad har jag varit rätt deppig. Men samtidigt vet jag att det vi äter påverkar hormonerna i kroppen och jag tänkte att det måste finnas nått som sänker testosteronhalten och inte provocerar äggstockarna till att bilda så många folliklar. Efter en hel del "googlande" så har jag nu hittat min nya "bibel". Boken heter "spis dig gravid" av Bjarne Stigsby gynekolog och Charlotte Hartvig dietist (2009). Den förklarar grundligt hur kvinnokroppen fungerar, hur PCO uppstår och vad man själv kan göra åt det. Gå in på länken http://www.kostdoktorn.se/at-dig-gravid och läs introt.
Jag har sen en vecka lagt om min kost enligt bokens förslag, och för första gången i mitt liv har jag en mättnadskänsla som varar. Tidigare har jag i min enfald ätit det som jag trott varit bra mat, ex havregrynsgröt till frukost alla dagar men det är totalt förbjudet enligt bokens kost. Spela sen roll om jag blir gravid, ser det just nu som en bonus. För jag mår inte illa av mina blodsockerdippar längre och min mage blir inte uppblåst och däst som en ballong efter måltid och jag blir inte hungrig igen 1 h efter måltid. Jag vill påpeka att jag är normalviktig så viktnedgång är inte vad jag eftersträvar även om det finns en del såna råd i boken också.
Jag beställde den danska versionen (finns utgivet på norska också) och har inga problem med att förstå språket.
Ni får gärna fråga om ni undrar över något, men läs boken och ni kommer att få en helt annan syn på matlivet och fertiliteten jag lovar!

mvh mrs h
mrs h

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: boktips för PCO:are/kost

Oläst inläggav Natasha » 25 apr 2012, 20:50

Hittade inlägget.

För er som inte vet vad jag menar kan jag berätta att jag sett en intervju med en läkare vid en amerikansk fertilitetsklinik som fått otroliga resultat sen de börjat rekommendera lågkolhydratskost åt kvinnor med (främst) PCO.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn