inräkning på VCS

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

inräkning på VCS

Oläst inläggav Filemon » 28 feb 2012, 23:01

hej alla.

försök efter försök. väntan, väntan, väntan. tiden går för långsamt men åren går för fort.... :(

Vi är i kön till VCS o undrar vad som menas med inräkning? I sommar ska vi ringa in för inräkning, men vad menas med det? hur länge tar det då ännu innan själva behandlingarna börjar?

finns det någon som kan guida oss genom denna djungel?

tack o kämpa på alla!
Filemon

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: inräkning på VCS

Oläst inläggav Trålle » 17 mar 2012, 19:27

Hej Filemon!
Nu är jag inte heller så insatt i detta, men jag tror att inräkningen betyder att de kollar när man ska börja med medicinering för äggplockning och hela behandlingen inför IVF. Vi står också i kö för detta och ska snart till VCS för ett första besök. Kön verkar ha rört på sig ordentligt för från början var beskedet att vi skulle in tidigast i höst!
Medicineringen börjar väl i alla fall på dag ett i en ny menscykel, så de kollar var i cykeln man är och räknar in en...
Trålle

Oläst inläggav Piglet » 18 mar 2012, 01:07

Trålle skrev:Vi står också i kö för detta och ska snart till VCS för ett första besök. Kön verkar ha rört på sig ordentligt för från början var beskedet att vi skulle in tidigast i höst!

Angående kön så verkar den faktiskt ha rört snabbt på sig. Enligt Elena Pellas själv när jag var till hennes privata gyn.mottagning i Februari, så var hon inne på våren då, och sade att hon "betat av" kön ganska ordentligt. Tack till hennes gedigra arbete! :heart: Vi blev lagda i kön i April-Maj i fjol och fick då veta att kön var till hösten -12, så vi väntar också på att få papper därifrån. Hittills har vi gått på fyra IVF - behandlingar den privata vägen.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Piglet
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Filemon » 18 mar 2012, 22:46

Tack snälla för svaren... :thx:

Vi har varit i kön sen februari 2011 och detta var nog den bästa nyhet jag hört på hela året :heart:
Jo jag förstod att Elena skulle börja jobba o att kön antagligen sku gå aningen snabbare bara hon kom igång. Jag är så tacksam för det stora jobb hon verkar lägga ner, måste komma ihåg att säga det till henne också då vi äntligen kommer så långt.
Jag har varit på VCS o spolat äggledarna (vilket gick väldigt bra o jag hade turen att jag inte kände så mycket smärta som jag förstått att många andra upplevt...) för lite mera än ett år sen. Jag har också haft överproduktion av sköldkörtelhormon så går hos en läkare på sjukhuset för det o äter tyrazol för det. Men mina skölkörtel prover har varit bra nu i ett år, men ingen lycka ännu... :osaker:

Hur många försök är man berättigad till den kommunala vägen? Har ni också tankar på att sätta er i adoptionskön?

Är ni i direkt kontakt med någon särskild på VCS för att hålla koll på kön eller hur bär ni er åt? De tar ju förstås kontakt från sjukhuset då det börjar bli dax, men tänkte bara så man sku ha lite bättre koll ifall det börjar hända nåt i sommar redan (så man garanterat står i giv akt på sjukhus trappan då de ringer :blink: )

Hur ser era historier ut?

Styrka åt er alla :heart:
Filemon

Oläst inläggav Trålle » 19 mar 2012, 22:12

Jag tycker att du ska ringa direkt till gyn.polikliniken imorgon och fråga sekreteraren där vilken "status" ni har i kön. Vänta inte tills sommaren, det är onödigt. I bästa fall får du väldigt glada nyheter! :) Lycka till!
Trålle

Oläst inläggav Filemon » 13 apr 2012, 17:30

tyvärr var det inga glada nyheter då jag ringde till gyn poli idag...
fortfarande sa de att vi ska ringa i augusti för inräkning.... precis som de sa då vi blev satta på listan i mars 2011... :ledsen:

hur går det för er andra? när ha ni blivit satta på kön o ha ni hört nåt mer om era kommande behandlingar?
:kram:
Filemon

Oläst inläggav Piglet » 28 apr 2012, 15:41

Oj Filemon, det lät inget vidare.. :( Vi blev lagda i kön i Maj i fjol (el. April, lite osäker) och jag försökte ringa en dag till gyn.poli skötaren, men hon var inte på plats. Nu har jag inte prövat på nytt.
Lite konstigt iallafall att det lät så när du ringde dit, eftersom kön verkar ha rört så mycket på sig. Och över sommaren kommer ju inget att röra på sig, i.om. att Ovumia har stängt en månad o. t.ex. Pellas är säkert på semester..
Jag vet inte hur jag skall stå ut med att vänta till senhösten.. Känner att jag behöver ett datum el. annat att se fram emot för att orka vidare i vardagen. :ledsen:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Piglet
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Kristin10 » 17 dec 2012, 20:39

Har just gått igenom första undersökningen vid familjeplaneringen. Inget fel har hittills hittats på mig eller min man. Hur länge har det tagit för er att komma till gyn.poli. för mera undersökningar? Och har nån här i gruppen redan lyckats bli gravid?
Kristin10

Oläst inläggav Trålle » 03 jan 2013, 09:06

Hej Kristin10

Det finns hopp, vi lyckades på vårt andra ivf. Det första var i maj och allt gick i princip fel och inget till frysen. Snacka om deppigt. I september började vi från början igen och som sagt blev det fullträff. Så jo, det lyckas nog! Har visst för mig att Piglet också lyckats. Så in i behandlingarna nu bara, så att vi blir fler! Lita på läkarna, det gjorde jag till 110%, fast jag nog funderade allt emellanåt. De vet nog minsann vad de gör. :)
Trålle

Oläst inläggav Kristin10 » 28 feb 2013, 13:36

Hur länge tog det för dig Trålle? Och gjorde du allt kommunalt?

Jag har idag varit på första mötet på polikliniken och nästa vecka tas mera blodprov, sen i mars eller april spolas äggledarna. Sen lag de oss också på kö till IVF till våren 2014. Det är ju fruktansvärt länge att vänta. Får se närmare sommaren om vi byter till privat istället...
Kristin10

Oläst inläggav Trålle » 04 mar 2013, 20:37

Vi gjorde allt kommunalt. Hade varit knappt ett år i kö och höll på att ge upp när jag så ringde till sjukhuset för att höra var i kön vi befann oss. Vi fick beskedet att brev skulle komma hem efter några veckor med tid när vi skulle infinna oss. Skulle vi ha fått vänta ett halvår till hade vi nog gått privat. Men som jag skrev så gick allt vägen, även om det tog ytterligare ett år med alla behandlingar och turer. Allt går ju mycket fortare om man går privat, så förstår nog dig. Kämpa på, det blir nog din tur snart! :kram:
Trålle

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn