PCO:are

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

PCO:are

Oläst inläggav ifshe » 06 apr 2012, 11:08

Någon med pco som har blivit gravid?
Fick veta i Mars att jag har PCO. Ätit första kuren clomifen, och hoppas på att den skall hjälpa mig,
har haft väldigt långa menscyklar! och det verkar den vara även denna månad! kul om flera vill dela med sig av hur det går för er!
ifshe

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: PCO:are

Oläst inläggav Anna-Bella » 07 apr 2012, 14:09

Hej ifshe!
Jag har PCO och är nu gravid i 34:de veckan. Mig hjälpte Clomifen, men först när jag fick Pregnyl också. De månader jag åt bara Clomifen hände inget alls och då jag åt Clomifen i samband med Terolut fick jag mens men troligen ingen ägglossning. Viktigt är att du kollas upp med ultraljud under dina Clomifenkurer, så att man verkligen kan se att det resulterar i ägg. Åt mig lyckades nog äggproduktionen, men utan Pregnyl injektion hade ägget nog inte lossnat. Jag har skrivit lite utförligare i tidigare trådar om detta, du kan ju titta in där om du vill. Lycka till!
Anna-Bella

Oläst inläggav mammatilltre » 19 apr 2012, 12:50

Hej,

jag har också PCO, men har ändå haft en hyfsad jämn menscykel (32-37 dagar). Första barnet kom av sig själv efter ca 10 månader, andra gången fick jag Clomifen. Blev gravid efter första kuren, med tvillingar :=)
mammatilltre

Oläst inläggav Kråkan » 19 apr 2012, 19:31

Clomifen och efter det sprutor med hormoner hjälpte tyvärr inte mig, men har fått mina två barn genom IVF (provrörsbefruktning) och överföring med fruset embryo.

Hoppas du blir gravid, på ett eller annat sätt! Lycka till!
Kråkan

Oläst inläggav Cupcake » 09 jul 2012, 14:08

Jag har pco(-s) med oregelbunden mens, fast inte sådär att jag kan ha flera månader mellan menserna, mera att det kan variera mellan typ 28 och 45 dagar. Jag är inte överviktig som ju är ganska vanligt bland såna som har pco. Har lite mera behåring än normalt. Har inte fått testat hormonnivåer eller så, men jag har de typiska pco-äggstockarna. Däremot har jag, trots oregelbunden mens inte haft speciellt svårt att bli gravid. Första barnet kom till på tredje försöket, andra på femte försöket, helt naturligt. Min syster har också pco-s och hon har bara ett barn, som hon fått med hjälp av hormonpiller. Det kan alltså vara mycket olika.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mumintrollet » 15 jul 2012, 08:14

Min historia är något av en solskenshistoria :)

Jag har PCO. Har haft väldigt varierande mencyklar, fr. 29 dagar till 47 dagar.

Åt mej hjälpte varken clomifen eller clomifen+pregnyl. Vi har gjort 4 inseminationer, 1 ICSI och 1 IVF + 2 FET, vilka alla misslyckades. Men ifjol var jag plötsligt gravid på naturlig väg och nu har vi en dotter på 3 månader.. :love:

Lycka till!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Yinka » 15 jul 2012, 12:10

Jag har också pco, lågot lång cykel 30-38 dagar, litet övervikt och pco äggstockar. försökte naturligt i 1,5 år. Fick clomifen och blev gravid på första kuren med tvillingar som just fyllde två. så enkelt kan det också vara. lycka till.
Yinka
Silvermedlem

Oläst inläggav Zeni » 10 okt 2012, 16:10

Hej!
Svara lite sent på detta inlägg, men hoppas nån läser detta ändå och får lite hopp... :) Jag har pco och blev gravid på naturlig väg, är nu i v. 10 och om allt går bra kommer vårt lilla knytte till världen i maj 2013 :love: Vi hade försökt i lite över ett år och hade gett upp hoppet att vi skulle lyckas på egen hand och hade därför bokat tid till en privat gynekolog för utredningar. Men en vecka innan tiden fick jag avboka den, jag var gravid! Vilken lyckokänsla, en riktig glädjechock :heart:

Vår historia börjar egentligen i november 2010 då jag slutade med p-pillren. Efter att jag slutat med dem fick jag inte tillbaka min mens, så juni 2011 for jag till en gynekolog som konstaterade att jag har pco äggstockar. Hon skrev ut en kur terolut åt mig för att få igång mensen. Hon berättade inte så mycket om pco, utan tyckte att jag kunde söka information på nätet. Hur proffsigt detta var är en annan historia...Men hopp fick jag, eftersom hon sa att jag kan bli gravid under terolut kuren. Mensen kom igång, så det var ju skönt. Men att söka info på nätet om pco sänkte mitt hopp ganska fort, där läste jag otaliga historier om folk som försökt bli gravida i åratal utan att lyckas. Om jobbiga hormonbehandlingar och IVF-försök....suck och stön...Jag spenderade sååååå många timmar den sommaren vid datorn och läste forumsidor och andra sidor om pco. Vid nåt tillfälle läste jag om d-vitamin och dess positiva inverkan på pco och ägglossning och började undersöka detta mera. D-vitamin är så mycket viktigare för vår kropp än vad de flesta av oss tror och rekommendationerna är löjligt låga. Jag läste bland annat en forskning som hade gjorts om kvinnor med pco och d-vitamin, om jag inte minns helt fel hade 80% av dessa kvinnor brist på d-vitamin. Jag läste om en tjej som var enäggstvilling, hon hade svårt att bli gravid men inte hennes syster. Ända som skillde dem åt var att hon som hade svårt att bli gravid tyckte inte om att sola medan den andra var en soldyrkare. Sol = d-vitamin! Så hon hade också börjat sola och en tid efteråt blev hon gravid. Det finns mycket info om man googlar om detta, men främst på amerikanska sidor. Jag tänkte att det är värt ett försök och började ta 50 mikrogram om dagen. Jag är övertygad om att detta hjälpte mig!! Innan p-pillren kunde det gå flera månader mellan mensen, hade noll koll på den. Kände heller aldrig av nån ägglossning...Nu då jag tagit d-vitamin har jag kunnat säga exakt på dagen då jag har äl trots att jag inte använt äl-test och därmed också kunnat säga när mensen ska komma. Oregelbunden mens har jag haft, de har varit mellan 30-54 dagar, men oftast ca 34-36 dagar. Vilket är en stoooor skillnad från innan p-pillren! Och det ända jag har gjort annorlunda är extra d-vitamin. Det var min historia! Om ni tror att detta humbug så e det upp till er, men innan ni helt dömer bort det prova googla på vitamin d and pco och vitamin d and ovulation. Intressant läsning :D
Bild
Zeni

Oläst inläggav anonym » 23 okt 2012, 07:15

Hej,

Här är också en med pcos som nyligen hittade denna sida och forumet. Jag har ätit p-piller (Diane Nova) i 16 års tid som "medicin" mot pcos. Under den tiden höll jag två kortare pauser från p-pillren på gynekologens uppmaning. Båda gångerna tog det 4-5 månader före mensen kom och jag mådde dåligt. Nu är jag 31 år och lämnade p-pillren i maj med tanken att bli gravid. Det tog 2,5 månad före mensen kom i augusti. Efter det har jag inte haft någon mens. Gynekologen kollade mina äggstockar med ultra i början av oktober och konstaterade att de är typiska pcos äggstockar, svullna och slemhinnorna är tunna. Jag fick terolut (1 tabl./dag) och åt dem i 10 dagars tid och sen borde mensen komma. Nu har det gått 9 dagar sen jag tog sista terolut tabletten och ingen mens syns till. Jag har inte gjort ett graviditetstest utan ska imorgon diskutera saken med en vanlig läkare.
För övrigt tappar jag massor av hår, min hy är sämre och känslorna åker berg- och dalbana. Jag har också haft väldigt ont i nedre magen p.g.a de uppsvällda äggstockarna. Eftersom jag fick min diagnos som 17 åring med uppmaningen att hålla koll på vikten, så är jag inte så överviktig.

Jag hoppas på att kunna uppliva denna pco-diskussion, eftersom jag saknar stöd och råd. Det känns som allt jag tänker på nuförtiden handlar om att försöka bli gravid, och tydligen i mitt fall problemet med det. Jag känner ingen som har pcos och alla mina väninnor har blivit snabbt och problemfritt gravida, därför har jag inte berättat åt någon om vårt försök och mina problem.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Anna-Bella » 26 okt 2012, 09:41

Hej anonym!
Jag har också PCOS utan övervikt men tidvis med dålig hy. Jag försökte bli gravid i ett och ett halvt år innan det lyckades. Åt mig satte Terolut nog igång en blödning, men utan ägglossning. Jag vet inte om det kanske också är normalt att inte få en blödning, men i vilket fall som helst så borde du nog prata med en gynekolog istället för en vanlig läkare. Be att dom kollar med ultraljud igen och be också om att få komma till andra undersökningar (spolning av äggstockarna, blodprov, spermaprov osv.) Själv fick jag byta gynekolog för att hon jag gick till inte tyckte att det var nödvändigt att göra någo utredningar, hon bara skrev ut Terolut och ett år senare Clomifen utan några som helst kontroller. PCOS lär ska vara ganska vanligt, så kanske du nog har någon vän som har det fast hon inte pratar om det. Endel blir ju ändå gravida rätt fort och endel kanske har prövat länge fast dom inte berättar det. Jag trodde också att jag var ett hopplöst fall och här sitter jag nu med världens finaste sexmånaders son :)
Lycka till, håller tummarna!
Anna-Bella
Anna-Bella

Oläst inläggav anonym » 26 okt 2012, 14:05

Hej Anna-Bella,

Tack för ditt svar och kul att höra din historia med lyckligt slut :)
Jag har gått hos en privat gynekolog som konstaterat att jag har pcos-aktiga äggstockar, därav Terolut kuren. Kontaktade denna gynekolog för att få svar på varför min mens inte kommer och gynekologen funderade på att öka på doseringen. Då jag frågade vad vi ska göra ifall det inte hjälper så fick jag till svar att det inte finns så mycket att göra, att jag som 31 åring är för ung för vidare undersökningar. För ung som 31 åring?! Jag ringde till gyn.pol. och fick bekräftat att dom inte har någon åldersgräns och att jag ska be om remiss dit. Så till följande ska jag be en vanlig läkare skriva remissen och förhoppningsvis får jag hjälp på gyn.pol.
Anna-Bella, blev du gravid tack vare Clomifen eller naturligt?
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Mumintrollet » 27 okt 2012, 08:13

anonym: låter ju som en väldigt konstig gynekolog du går till! hoppas du slipper snabbt till gyn.pkl och får hjälp där!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Anna-Bella » 27 okt 2012, 15:31

Hej igen,
ja det låter verkligen som om ett gynekologbyte skulle vara det bästa! Mig veterligen finns det ingen åldersgräns för när man ska få hjälp, det handlar mer om hur länge man har försökt på vanlig väg utan att lyckas och i ditt fall finns ju även PCOS som redan konstaterats när du var 17 år gammal. Din gynekolog låter lite liknande som min första gynekolg, jag orkade inte gnälla med henne om vidare undersökningar utan bokade till en annan som genast satte iväg en remiss. Hoppas du får din remiss snart :)
Jag fick Clomifen i två etapper, först av den första gynekologen utan någon som helst kontroll (inte bra) och efter att gynpoli gjort alla undersökningar för att utesluta allt annat sattes jag att äta Clomifen igen. Jag fick åka in flera gånger för att dom ville se hur ägget (eller äggen) växte, och när ett var tillräckligt stort så fick jag en Pregnyl-injektion som bidrog till att ägget lossnade. Jag behövde alltså Clomifen för äggets tillväxt och Pregnyl för att det skulle lossna. Men endel klarar det bra med bara Clomifen.
Anna-Bella

Oläst inläggav Minipig » 29 okt 2012, 14:59

Hej,

Tänkte att jag kunde registrera mig för fortsatta diskussioner, så tidigare här anonym=Minipig. Jag konstaterade samma sak, jag orkar inte strida med denna gynekolog utan tänker gå till en annan läkare och be om remiss till gyn.pkl. Det är bara så ledsamt med okunniga gynekologer, dom orsakar så mycket onödigt huvudbry och illamående åt sina patienter.
Jag hoppas verkligen på en bättre gynekolog som kunde göra ordentliga undersökningar och ge lite hopp. För tillfället är jag lite nere, då jag har ont och kroppen inte fungerar så mår jag dåligt. Jag är också dålig på att prata om saken med t.ex. mina väninnor. Alla mina väninnor är redan mammor och några är nu gravida, dom har liksom aldrig haft liknanade problem. Förstå mig inte fel, jag är otroligt glad för deras skulle men samtidigt ensam i min situation. Men fint att man kan skriva av sig här :)
Minipig

Oläst inläggav Anna-Bella » 02 nov 2012, 13:53

Hej Minipig!
Jag förstår precis hur du menar, man vill ju kunna glädja sig över andra, men det är ej så lätt då man själv ej lyckas. Men lyckligtvis finns det bra hjälp att få för kvinnor med PCOS, min nya gynekolog förklarade att är det bara PCOS som är felet så då har man nog god chans att bli gravid med rätt hjälp. Ibland kan det vara andra bekymmer också, det kan ju t.ex. vara så att mannens sperma ej är av bra kvalitet, och just därför är det så viktigt att checka upp allt annat först. Jag har också funderat på hur man som läkare bara kan välja att inte skicka någon vidare, men lyckligtvis finns det ju möjlighet att själv söka sig vidare om man ej får den hjälp man får. Har du fått din remiss nu? Låter som en perfekt tidpunkt att börja polikliniksundersökningarna nu, åt oss gick det så att vi hann på spermakoll och allt annat på våren 2011, men sen hade gynpoli sommarstängt ända till augusti, så det blev en lång paus över sommaren då jag bara åt Terolut. Det lönade sig ju inte att äta Clomifen då ingen kunde kolla med ultraljud om ägget växer. Det kändes som en väldigt lång sommar i synnerhet som flera av mina vänner blivit gravida på våren och jag tyckte jag bara kastade bort tid. Men sen så lyckades det på första Clomifendosen och Pregnylsprutan! :)
Anna-Bella
Anna-Bella

Nästa

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn