Clomifen

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Clomifen

Oläst inläggav Frida86 » 09 apr 2012, 16:55

Halloj alla!

Jag och min sambo har nu i ett år försökt få barn, men ännu har det inte lyckas. Jag slutade äta p-piller för ett år sedan, hade några menscyklar utan napp. Sedan uteblev mensen i flera månader och jag sökte hjälp via mehiläinen, eftersom rådgivningen tyckte vi skulle vänta ett år innan vi skulle söka hjälp. Jag hade inte vid det skedet ännu någon oro över barnlöshet, jag ville bara få igång mensen igen.
Mottagandet på mehiläinen var bra, och jag fick recept på (primolut och) terolut (som jag nu knaprat i mig sedan november). Läkaren ansåg att det var bra att skriva en remiss till sjukhuset till "Naistentautien poliklinikka", för att undersöka mera. Jag var nöjd med besöket i mehiläinen, besöket i sjukhuset skulle bli 2 månader senare och jag hoppades på att vi skull lyckas före det, men det gjorde vi inte.
Besöket hos läkaren på sjukhuset gick bra, jag hade varit till labben innan för de ville ha några blodprov osv. Läkaren kollade på äggstockarna osv, sade att jag antagligen inte har någon ägglossning. Jag var lite ifrån mig då jag inte riktigt förstod allt vad läkaren berättade, eftersom hon talade finska. Det var så mycke nya begrepp som jag inte fröstod och jag frågade en massa och kände mig lite dum. Hon förklarade att mina äggledare skulle kollas på nästa besök, samt att min sambos spermier skulle undersöka. Jag fick ett informationsblad om barnlöshet, tänkte att det kan vara bra att läsa ifall det nu sku råka beröra oss, vilket jag inte alls kunde tänka mig då. Jag var ifrån mig då jag körde hem, jag grät en skvätt för att lätta på trycket, sedan dess har jag inte gråtit för denhär saken.
Spermierna var ok, mina äggledare var i skick och öppna. Undersökningen gjorde fruktansvärt ont.

Läkaren menade att det var bäst att prova med Clomifen, för att få igång ägglossningen. Nu har jag ätit första kuren, ett piller på dagarna 3-7 i menscykeln, på onsdag skall jag på ultra för att se om dosen var tillräcklig för att få ett ägg att mogna, eller om det har mognat för många blir det samlagsförbud läste jag någonstans. Jag är nervös inför onsdagen, hoppas att det hänt något bra!

Någon som har lyckats bli gravid med hjälp av Clomifen?
Vad har ni för erfarenheter av Clomifen?
Frida86

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Clomifen

Oläst inläggav Anna-Bella » 09 apr 2012, 21:48

Hej Frida86!
Jag har skrivit lite om mina erfarenheter av Clomifen i den föregående tråden om PCO och även i "11 försök..." lite längre ner på listan. Lycka till!
Anna-Bella

Oläst inläggav mrs h » 10 apr 2012, 11:21

Hej!
Ja clomifen lyckades för oss, i fjärde och sista kuren jag fick.
Vi hade försökt i 1 1/2 år innan "det tog sig". Efter ca 1 år utan en graviditet sökte vi hjälp, jag tog en massa blodprover, gjorde gyn. undersökningar, min man fick lämna spemaprov. Hans prov var bra. Jag fick PCO konstaterat, och clomifen startades. Sedan ville min gyn. även att jag skulle genomgå titthålsoperation för misstanke om endometrios då jag har haft kraftiga mens smärtor. Tog således tre kurer clomifen under vintern utan resultat. Fick tid till operation i januari, endo konstaterades och då tyckte min gyn. att en remiss till TYKS för vidare utredning och hjälp skulle skrivas. Själv var jag ledsen och nedstämd, tänke att både endo och PCO, kunde väl räckt med en sjukdom. Samtidigt sa gyn.att jag månaden efter operationen skulle ta en sista fjärde kur clomifen. Fick tid till Tyks ca 2 1/2 mån. efter operationen. Kändes bra att få experthjälp. Men Jag tog sista kuren clomifen.. och mensen uteblev!! Äntligen är vi också gravida!! Är ännu visserligen väldigt tidigt, men jag kan bli gravid, jag också!! Lyckan är total! Tiden till Åbo avbokades.
Av clomifen kan jag säga att jag inte mådde särskilt toppen, nattsvettningar och plötsliga svettningar även dagtid, huvudvärk och allmän humörsvängning. Men det var det värt.
Så lycka till ni också!
kramar fr mrs h
mrs h

Oläst inläggav Frida86 » 10 apr 2012, 14:13

Vad roligt att höra mrs h!! :tummenupp: blev riktigt rörd då jag läste ditt meddelande! =) Hoppas allt går bra!
Jag väntar på morgondagen, men samtidigt skrämmer det mig då man inte vet vad som komma skall. Ska visserligen bli skönt att igen få veta lite mera och se hur vi skall fortsätta.
Frida86

Oläst inläggav lulu75 » 11 apr 2012, 08:33

Vad kul mrs h att det äntligen lyckats!!Grattis!

Jag tog Clomifen i tre månader men det hjälpte inte för oss. Jag tror att det beror på att jag har egen regelbunden och bra ÄL och så att säga "inte behövde" det som Clomifen tillför. Har man inte ÄL eller oregelbunden ÄL kan Clomifen säkert vara jättebra, för att få ordning på kroppen liksom!

Hoppas att du får fina nyheter idag Frida86 och lycka till!
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Frida86 » 11 apr 2012, 18:51

Idag var jag på ultraljudskontrollen, fick konstaterat att dosen inte har varit för liten iaf. Vilket betyder att inget hade hänt, alltså inget ägg hade börjat mogna. Jag skall vid nästa cykel äta 2 clomifenpiller på dagarna 3-7, och gå på ultraljudskontroll. Läkaren tyckte att jag skulle lämna bort terolut nu för att se om mensen kommer, men kommer den ej så får jag knapra igen. Så nu är det bara att vänta..
Jag psyka mig själv med "det har säkert inte hänt någonting" just innan jag gick in till läkaren. Detta gjorde jag för att jag inte skulle bli så besviken, men ändå har jag varit nedstämd. Det var väldigt nära att jag skulle ha berättat om min situation för mina kollegor då jag återvände till arbetet (dagis) efter besöket hos läkaren. Men jag gjorde inte det, vilket jag är glad över. Jag vill inte att de skall veta, för jag vet inte om jag kan lita på dem.
Frida86

Oläst inläggav Frida86 » 20 maj 2012, 17:47

Halloj!
Dags för uppdatering:
Min mens kom aldirg, eller efter dag 34 gav jag upp hoppet och började tugga på terolut igen. Min mens kom som den brukade efter terolut och nu är Clomifen kuren på gång, 2 piller på dagarna 3-7. På fredagen skall jag på uppföljning.
Jag har varit på AKUPUNKTUR, och jag rekommenderar det varmt till allihopa. Berättade för "läkaren" om min situation och hon var helt underbar. Hon berättade mycket om akupunktur och dess goda inverkan på fertiliteten. Jag har varit 2 gånger nu, och skall snart igen. Första gången lade hon värmedyna på ryggen för avslappning, sedan masserade hon och därefter nålarna en stund. Andra gången var bara nålar, på mage och rygg. Mina besök kommer att se ut så här i fortsättningen också, varannan gång det ena (avslappning, nålar) och sen det andra (nålar en längre tid). Hon ville veta när jag har min mens, det var inte bra med denna akupunktur vid mens (börjar blöda så häfitgt) och vad jag äter för hormoner. Hon sade att jag antagligen kommer att få en riklig mens tack vare akupunkturen. OCH det fick jag med! :) Det känns som min mens var förr, så här skall det vara. Jag har haft mensvärk och känningar, vilket jag tror är bra. Nu har mina förhoppningar flygit till skyarna, och jag hoppas vi kommer att lyckas inom några månader. (hoppas på att clomifen och akupunktur samarbetar bra!)

Någon annan som varit med om akupunktur?

Det är så spännande allt nu! :) Längtar till fredagens uppföljning!

Frida
Frida86

Oläst inläggav mrs h » 31 maj 2012, 16:25

Hej Frida!
ja förutom clomifen så gick jag även på laserbehandlingar, var ca 9-10 ggr, och det är ju oxå en slags akupunktur fast med laserljus istället för nålar. Och vad som sen gjorde att det blev en bebis i magen, laserterapin, clomifen eller operationen, det kvittar! Jag har även en bekant som blev gravid efter laserakupunktur. Så gå du på akupunktur, det är värt att testa och det kan ge goda resultat :tummenupp:
Lycka till och kramar!
mrs h

Oläst inläggav Frida86 » 02 jun 2012, 11:33

Halloj!
En vecka sedan jag var på uppföljning och nu har jag samlat energi(eller ärligare sagt rätt sinnesstämnning) för att skriva om det.
Jag var alltså på uppföljning för en vecka sedan på fredag. Inget hade hänt, men läkaren menade att det kanske var för tidigt. Därför fick jag e ny tid till måndagen, men inget hade hänt då heller. Clomifen hade ingen inverkan på mig. Läkaren konstaterade att jag har PCO: aning överviktig, oregelbunden mens, förhöjt LH, aning högre testosteronvärde, många äggblåsor... Hon berättade att det vore bra om jag gick ner i vikt 5 kg, så nu försöker jag gå ner i vikt. Sedan skrev hon ut recept på glucophage(metformin) 1 tbl/dag första veckan, 2 tbl/dag andra veckan och tredje veckan och framåt skall jag äta 3 tbl/dag, till augusti. Glucophage skall stabilisera insulinnivån, som i sin tur har inverkan på hormonerna som sätter igång ägglossningen, om jag förstått rätt. Så nu är det bara att vänta och se vad som händer, har vi tur lyckas vi före augusti. Men om inte skall det bli Clomifen på nytt i höst.

Tänker fortsätta gå på akupunktur, nästa gång på tisdag. Skall bli intressant att höra hennes synpunkt på situationen.

Den här ovissheten börjar nog tära på mig nu, har märkt att jag inte varit på så bra humör de senaste dagarna. :unsure: Värst är det då någon kommenterar barnskaffande, och funderar när vi skall skaffa barn. Händer allt oftare. Hittills har jag glatt kunnat konstatera att vi inte vill ha barn ännu och att vi har annat på agendan först. Nu har jag svårt att göra lika, det tär.

Önskar bättre framgång till er andra! :nicka:

Frida
Frida86

Oläst inläggav mrs h » 03 jun 2012, 17:58

Vad tråkigt att inga ägg fanns :(
Om det är så att du även har problem med insulinnivån, så rekommenderar jag dig starkt att köpa boken "spis dig gravid" av Bjarne Stigsby och Charlotte Hartvig. Jag köpte via adlibris. fi. Och ja, den är på danska, men ändå lättläst. Den förklarar så bra vad som händer i kroppen och varför inga ägg vill bildas, och viktigast av allt, varför kosten har sån stor betydelse! Åt enl. deras rekommendationer ca 5-6 mån fram till graviditeten, då jag nu tänjt på gränserna pga illamåendet. Kan hända att kosten också hjälpte till min gravididet. Jag var absolut inte överviktigt, hade några "trivselkilon" extra, och när jag slutade med allt vad snabba kolhydrater hette så försvann 2-3 kg av sig självt! Så den är även en hjälp för vikten, även om den inte är menad till en "bantningsbok". Jag har gjort ett inlägg om boken tidigare.
Vet hur det känns när folk frågat och frågat, "ska inte ni också ha barn snart, den och den har ju skaffat".. osv.. Det svider mer och mer att få såna frågor. Blir du riktigt trött på frågorna, säg nått i stil med " ja det är ju inte så att man bara beställer ett barn på nätet precis" så kanske de blir lite paffa och tysta.
Håller alla mina tummar och tår, för att ni också ska få er efterlängtade graviditet!
varma hälsningar mrs h
mrs h

Oläst inläggav Frida86 » 03 jun 2012, 19:10

Tack för tipset mrs h, fint av dig att dela med dig! Skall forska mera om kostvanorna :nicka:
Frida86

Oläst inläggav Frida86 » 08 aug 2012, 15:13

Update:
Jag har gått på akupunktur under sommaren och går fortfarande, den har bra inverkan på min mens (tror jag). Jag har också ätit Glucophage 3 tbl/dagen, lyckats gå ner 3 kg i vikt (och hoppas jag lyckas med mer). Fick min mens förra veckan på lördag och ringde till läkaren för att boka tid . Jag fick beordrat att äta 2 clomifenpiller på dagarna 3-7 och nästa vecka onsdag skall jag på kontroll-ultrat. Jag är nervös. Tänk om inget ägg börjar mogna igen, vilken besvikelse det blir. Vad händer sedan? Som ni märker är mina förhoppningar inte så höga, har en dålig period på gång.
Frida86

Oläst inläggav Jessy » 06 okt 2012, 15:38

Ville bara säja att första barnet fick vi lätt men nu när vi planerade in ett syskon gick det inte som vi trodde! Det tog 2 år för oss och jag är helt säker på att det var akupunktuen som hjälpte oss! :tumme: Hoppas det hjälper er oxå! :kram:
Bild
Bild
Jessy

Oläst inläggav Frida86 » 16 maj 2013, 18:53

Dags för uppdatering!!!
Jippiii äntligen har vi lyckats och jag är gravid. Har inte kommit så långt ännu, är i vecka 7. Risken för missfall finns ju. Men vi vet iaf att jag kan bli gravid, är så lycklig. Jag fortsatte inte så länge med akupunkturen, men säkert gjorde det sitt. På hösten försökte vi med Femar, ett medel som skall stimulera ägglossning, men det hade inte önskad effekt. Sedan ökade vi dosen och det resulterade i kysta. Då blev det paus med allt, så att den förhoppningsvis skulle försvinna. Då jag var på läkarbesök (slutet av januari) för att se om kystan hade försvunnit så kunde läkaren konstatera, att den hade det och att jag dessutom antagilgen har haft ägglossning. och ganska snart efter det lyckades vi :) Jag har ätit glucophage (ända tills jag blev gravid) och jag lyckades gå ner i vikt 7 kg, läkaren menade att det kan bero på det, en liten viktminskning kan redan inverka mycket om man har PCOS.

Frida
Frida86

Oläst inläggav Minipig » 20 maj 2013, 13:42

Grattis Frida86!
Jag äter för tillfället Primolut för att få igång mens och sedan Clomifen. Har ätit en kur Clomifen, en tablett dagarna 3-7. Det bildades en folikel, men den ville inte växa. Det borde väl ha lett till mens, men inte för mig. Så Primolut igen och ska konsultera gynekologen ifall vi höjer Clomifen dosen.
Började du alltså med Clomifen igen eller vad det viktminskningen som hjälpte dig? Hur mycket övervikt hade du?
Jag är själv lite överviktig och det är oerhört svårt att ens tappa några kilon. Gynekologen sa att en liten viktminskning kunde vara bra, men det har inte varit tal om mediciner även om jag berättat att det är kämpigt.
Tar gärna emot råd och tips, för tillfället känns det lite hopplöst. Känslorna och orken går i berg och dalbana och nu är jag nog nere igen.
Minipig

Nästa

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn