En fertilitetsklinik som med kostråd fått bra resultat

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

En fertilitetsklinik som med kostråd fått bra resultat

Oläst inläggav Natasha » 21 apr 2012, 23:13

En fertilitetsklinik i USA testade rekommendera lågkolhydratskost åt kvinnorna de behandlade för barnlöshet.
Deras resultat ändrade från att 50% lyckades bli gravida utan att behöva gå till provrörsbefruktning till att nu 95% klarar sig utan provrörsbefruktning. De har hållit på en rätt lång tid nu med detta, tror det var fem år.

Mycket kolhydrater och socker i kosten ger en slags inflammation i kroppen och immunförsvaret och fertiliteten hänger ihop så därför är resultatet också ganska logiskt.

Här blir fertilitetsläkaren intervjuad av en svensk läkare och berättar om sin metod och de fantastiska resultaten.

http://www.youtube.com/watch?v=PRAwgdvh ... r_embedded

Det här är något man kan testa själv hemma så jag upplever att sådan här information är värdefull.

Det är främst PCO man lyckas åtgärda med detta och det har något med insulin att göra.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: En fertilitetsklinik som med kostråd fått bra resultat

Oläst inläggav Peetra » 22 apr 2012, 10:28

Natasha skrev:50% lyckades bli gravida utan att behöva gå till provrörsbefruktning till att nu 95%
Alldeles för bra siffror för att verka trovärdigt?

Natasha skrev:En fertilitetsklinik i USA
Autsh, USA. :) Mjaee, kanske siffrorna är trovärdiga då ändå. Amerikanerna är ju ledsamt kända för att äta fel, så vilken som helst annan balanserad kostförändring skulle nog oxå kunna uppnå rätt så dramatiska siffror. Jag tror det är till en del faktum att de fått bukt med sin överviktighet, som ger dessa lysande siffror.

Jag har ingen audio på datorn jag helst surfar på mammapappa med, så ni får gärna ge lite mer info om vad doktorn säger i klippet. :)
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Natasha » 22 apr 2012, 14:58

Jag vet bara det som läkaren Andreas Eenfeldt har fått fram i sin intevju av den här läkaren. Kan nog hända att de har större problem med fertiliteten i USA än här då man där äter så mycket skräp och dricker så mycket limsa. Men budskapet är att lågkolhydratskosten hade inverkan. Jag skulle inte postat det här om det inte varit Andreas Eenfeldt som intervjuat. De hade träffats på någon konferens och Andreas kände till den här läkaren dr Fox.

Eenfeldt är den läkare som skrivit boken Matrevolutionen.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Madonna » 22 apr 2012, 20:54

Intressant fakta det här..! Men låter ju nog faktiskt lite för bra för att vara sant!? Antagligen har resultatet väldigt mycket att göra med att övervikt i största allmänhet är väldigt dåligt för fertiliteten.

Annars så skulle jag vilja varna lite för att helt lämna bort kolhydrater från kosten. Trots att man helt säkert går ner i vikt om man lämnar bort dem så är det inte så säkert att det är bra för kroppen i längden. Många experter menar att kroppen (speciellt hjärnan) behöver kolhydrater. Det finns också vissa studier som visar att det bildas gifter i kroppen om man inte får i sig några kolhydrater, eftersom dessa behövs för att förbränna fett.

Jag är absolut ingen expert i ämnet men tror på att använda sunt bondförnuft, se till att äta mångsidigt och röra på sig!
Madonna

Oläst inläggav Natasha » 22 apr 2012, 21:42

Madonna skrev:Intressant fakta det här..! Men låter ju nog faktiskt lite för bra för att vara sant!? Antagligen har resultatet väldigt mycket att göra med att övervikt i största allmänhet är väldigt dåligt för fertiliteten.

Annars så skulle jag vilja varna lite för att helt lämna bort kolhydrater från kosten. Trots att man helt säkert går ner i vikt om man lämnar bort dem så är det inte så säkert att det är bra för kroppen i längden. Många experter menar att kroppen (speciellt hjärnan) behöver kolhydrater. Det finns också vissa studier som visar att det bildas gifter i kroppen om man inte får i sig några kolhydrater, eftersom dessa behövs för att förbränna fett.

Jag är absolut ingen expert i ämnet men tror på att använda sunt bondförnuft, se till att äta mångsidigt och röra på sig!

Det är nog väldigt få som lämnar bort kolhydrater helt. Om man äter t.ex. ett halvt kg grönsaker varje dag får man ganska mycket kolhydrater (men inte för mycket). Själv äter jag också nästan dagligen rotfrukter från den mindre söta ändan: kålrot, rotselleri, morot. Jag har hört att det finns en uppskattad övre gräns på kring 100 gram kolhydrater per dag innan man "börjar bli sjuk av dem", men det gäller inte för diabetiker och de som vill gå ner i vikt eller som är sockerberoende de klarar inte så mycket. Själv äter jag antagligen kring 40 gram per dag. Jag får kolhydrater förutom från rotfrukter och grönsaker genom att jag äter 1-2 dl hemlagad jogurt per dag, nötter (idag blev det över 50 gram mandel) och ibland frukt (t.ex. i fredags åt jag två apelsiner). Om jag bakat surdegsrågbröd kanske jag lagar hemlagade hamburgare åt hela familjen den dagen.

Så man kommer nog ganska långt med att bara lämna bort potatis, pasta, ris, bröd, kex, kakor, godis, juice, limsa, honung, socker och äta mera grönsaker istället för att äta frukt varje dag. Men ännu äta rotfrukter, massor med grönsaker, jogurt, fil (osockrade förstås) osv.

Men också med mindre kan man säkert göra underverk. Problemet idag är nämligen att det är sötsaker varje vecka. Ofta är det sötsaker varje dag. Man dricker juice till frukost, tar honung i kvällsteet, tar ett par chokladbitar i kafferummet på jobbet, och så skulle något firas på jobbet. Sen på veckoslutet är man bortbjuden till släkt eller vänner. Så det blir i långa loppet helt enorma mängder sötsaker i mina ögon - som knappt äter sånt alls. Jag tycker ok nivå är sötsaker en gång i månaden. Allt som går över en gång i månaden är för mycket. Jag tror få ser på sötgott på samma sätt. Det bara slinker ner. Man kan ju prova skriva upp hur mycket det egentligen blir.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav mrs h » 25 apr 2012, 10:33

Läs min tråd från 1 dec.2011 om boktips för Pco:are/kost! är inne på samma spår där..
mvh mrs h
mrs h

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn