Svårt att få barn / Preventivmedel efter graviditet

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Svårt att få barn / Preventivmedel efter graviditet

Oläst inläggav Mumintrollet » 08 maj 2012, 08:08

Vänder mej till er som haft svårt att svårt att få barn.

Börjar så småningom bli dags att fundera på preventivmetod men jag är i valet och kvalet hur jag ska göra.

Å ena sidan med tanke på att det tog 5,5 år att lyckas med lillan känns det inte så aktuellt att över huvudtaget behöva skydda sej men å andra sidan så kom hon plötsligt helt naturligt då vi hade paus i behandlingarna. Så möjligheten att bli gravid på egen hand finns.

Ett andra barn är välkommet men med tanke på att min graviditet var ganska svår och jag hade väldigt svårt att röra mej pga foglossning mera en halva graviditeten så är det kanske inte så praktiskt att ha barnen allt för nära i åldern (om det mot förmodan skulle gå lätt att få nummer 2).

Hur har ni som fått kämpa länge för att få era barn gjort?

Har ni litat på naturen eller har ni skyddat er?

Synpunkter mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Svårt att få barn / Preventivmedel efter graviditet

Oläst inläggav emma_m » 08 maj 2012, 08:20

Eftersom jag visste vad jag hade för problem, stopp i äggledarna, så strunta jag i preventivmedel. Skulle jag ha valt något sådant så skulle det väl varit p-piller för att ha mensen under kontroll eftersom jag har oregelbunden mens.

Vår flicka fyllde 1 år igår o. inget har hänt o. vi har nu bestämt oss för syskonförsök så jag är inne i rullorna av ivf igen. Men skulle det ske naturligt så är det bara välkommet.
emma_m
Guldmedlem

Oläst inläggav lulu75 » 08 maj 2012, 08:43

Först och främst grattis Mumintrollet till er lilla tjej! :clap: Vad kul att hon blev till helt naturligt till sist!

Min gynekolog skrev ut p-piller år mig utan att jag ens behövde fråga. Lite onödigt eftersom den aktivitet som behövs för att ett barn ska bli till var helt otänkbar för mig under en ganska lång tid efter förlossningen :oops: Så jag tog aldrig några p-piller. Jag fick också mensen tillbaka ganska tidigt, tyckte jag iallafall (baby i december 2010, spottings i februari och mens i mars) men vid det laget tyckte jag att det var ok. Jag hade inte så stor tilltro att vi skulle bli gravida på egen hand och det har vi inte heller blivit.

Nu väntar vi nummer två :heart: med hjälp av FET och det var först nu när vi pratat med en bb-sköterska som det kom fram att man kan ta milda p-piller (typ minipiller antar jag) för att hålla mensen borta medan man ammar. Det var alltså därför läkaren skrev ut pillren åt mig och jag skulle gärna ha tagit dem i det syftet eftersom mensen kom tillbaka så tidigt. Dessutom var det inga små blödningar det handlade om. Så av bekvämlighetsskäl skulle jag tagit p-piller, inte för att jag inte ville bli gravid igen.

Lycka till!
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Kileane » 08 maj 2012, 08:57

lulu75 skrev:man kan ta milda p-piller (typ minipiller antar jag) för att hålla mensen borta medan man ammar. Det var alltså därför läkaren skrev ut pillren åt mig och jag skulle gärna ha tagit dem i det syftet eftersom mensen kom tillbaka så tidigt.

Hoppas du inte tar illa upp om jag höjer ett varningens finger - det finns många som råkat ut för att mjölken plötsligt sinat när de börjat äta minipiller så om man vill ha dessa som p-medel tycker jag man ska vara medveten om att det är en vanlig biverkning.

Sen till huvudfrågan; jag har en dotter efter 5 års barnlöshet och funderar nu på precis samma saker. Jag vill inte bli gravid igen men vägrar också alla sorters hormonella p-medel. Det besvärliga är ju att inte veta om nästa barn tänker ta lika länge på sig eller om kroppen "skärpt sig" och börjat fungera normalt nu! Jag har heller inte fått tillbaka min mens än.

Jag har egentligen bara två alternativ - endera blir det kopparspiral eller så blir det Naturlig Familjeplanering, NFP, också kallad Billingsmetoden. Jag har försökt läsa in mig på metoden nu ett längre tag, men vågar inte lita på den fullt ut än då jag a) inte fått tillbaka min mens och b) alltid haft extremt oregelbundna cykler och förmodligen väldigt sällan ägglossning. Men det kanske kunde vara något? Här är två bra ställen att börja (har nog fler länkar om nån är intresserad):
http://www.woomb.org/bom/index.html
http://www.familjeplanering.se/
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Favola » 08 maj 2012, 12:10

Grattis till flickan Mumintrollet :clap: (jag vet ju hur ni kämpade)

Vi fick vår nummer 2 med hjälp av IVF. Efter det så tog jag inga p-piller längre, för jag trodde inte jag kunde bli gravid normalt längre (trots att 1:an kom naturligt och snabbt efter att jag slutade med pillren då). Före nr 2 fyllde 1 år så var jag hör och häpna gravid naturligt igen, har nu BF i höst :love: så man vet ju aldrig....så det är nog att överväga där hur ni vill göra, om du är beredd att bli gravid från och med nu, eller ifall du vill äta piller (eller annat) en tid och sedan sluta. Faran är väl sen att då man slutar med preventivmedel så är det ju för att man vill bli gravid, och då kommer ju en viss press vilket kan göra det svårare...

Jo och angående att börja med p-piller - min gynekolog sa också att mjölken minskar och kan försvinna om man börjar äta dem., så det var också en orsak att jag avstod eftersom jag ville amma.
Bild
Favola
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav lulu75 » 08 maj 2012, 13:30

det finns många som råkat ut för att mjölken plötsligt sinat när de börjat äta minipiller så om man vill ha dessa som p-medel tycker jag man ska vara medveten om att det är en vanlig biverkning.

min gynekolog sa också att mjölken minskar och kan försvinna om man börjar äta dem., så det var också en orsak att jag avstod eftersom jag ville amma.

Tack för infon, det visste jag inte! Bra att jag stod ut med mina kraftiga mensblödningar då för nog var det värt det för att kunna amma =) Ska försöka säga åt bb-sköterskan nästa gång också, så att hon säger hela sanningen och inte bara valda delar, för att få pillren att låta som en bra idé.

Grattis Favola till dig också!
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Lingon » 09 maj 2012, 18:25

Vi använde kondom mellan barnen. Och det funkar nog bra bara båda ställer in sig på det.
en orsak var att vi visste att det inte skulle ta alltför lång tid innan vi ville ha nr.2 Och ett år efteråt började vi försöka igen.
Andra orsaker är att jag inte gillat hormonella preventivmedel (åt p-piller imånga år men aldrig mer).
Dessutom hade jag höga gall och leverbesvär under graviditeten så jag får inte använda hormonella preventivmedel mer. Endast kopparspiral.

Så nu efter nr 2 är alternativen troligen kondom till att börja med åtminstone medan jag ammar. Sen aningen spiral eller att maken fixar det :)
Han närmar sig 50, nåja några år ännu men om vi bestämmer oss för att inte ha fler barn så är det ett starkt alternativ. Men det beslutet tar vi nog inte ännu på en tid.
Lingon

Oläst inläggav Mumintrollet » 10 maj 2012, 09:03

Tack för era tips och synpunkter!

Billing-metoden är nog inget för mej, verkar krävas att man håller koll och det är jag rätt säker på att jag inte orkar :nepp:

Använde Nuva-ring innan vi började försöka få barn, undrar om den har samma inverkan på amningen som p-piller :hm:
De borde vara mindre hormoner i Nuva-ring om jag minns rätt...
Men de höll åtminstone bort mensvärken, förhoppningsvis har den försvunnit nu. Hört många som sagt den försvunnit efter att de fått barn.

Kondom är ju förstås ett alternativ, bara man kommer sej för att använda den :)

Skulle det inte vara för mitt dålig skick under senaste graviditet så tror jag vi skulle skippa preventivmedel helt.

Måste väl ta och fundera ännu ett tag.. För nuvarade fungerar stygnen efter förlossningen som ett utmärkt preventivmedel :tumme:
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Findus » 10 maj 2012, 22:37

Mumintrollet skrev:Använde Nuva-ring innan vi började försöka få barn, undrar om den har samma inverkan på amningen som p-piller :hm:
De borde vara mindre hormoner i Nuva-ring om jag minns rätt...
Men de höll åtminstone bort mensvärken, förhoppningsvis har den försvunnit nu. Hört många som sagt den försvunnit efter att de fått barn.

Jag har för mig att läkaren sagt åt mig att man inte får använda Nuva-ring så länge man ammar.

Ditt dilemma låter bekant. För oss tog det också många år och flera missfall innan vi fick vår dotter. Preventivmedel kändes därför totalt onödigt efter hennes födelse. Syskon skulle vara välkomna om man "mot förmodan" skulle ha blivit gravid. :roll: Dottern hann inte fylla 1 år innan jag plussade igen. Jag hann ha mens 2-3 ggr innan jag var gravid igen. Efter att Lillebror föddes har vi använt kondom. Än så länge... Det skulle vara en tillfällig lösning i väntan på en mer varaktig, men...
Storasyster 01/2009, Lillebror 09/2010
-Att alltid vara en smula barn är att vara verkligt vuxen-
Användarvisningsbild
Findus
Guldmedlem

Oläst inläggav RosaBella » 27 maj 2012, 12:02

Min dotter är nu 7,5 månader och jag är gravid igen. :blink: Vi bestämde att inte använda skydd eftersom "jag ändå inte kan bli gravid" och här är vi. Vi försökte ju få dottern i flera år och hon blev till på 2:a ivf 3 FET, så jag trodde ju verkligen inte att jag kan bli gravid utan hjälp. Mår dock så dåligt att jag har en känsla av att det inte blir några fler i den här familjen. Använde nuvaring och p-piller tidigare men p-piller kommer jag aldrig mer att använda. Nuvaring…kanske. Kopparspiral är väl det som jag är mest in på nu. Eller ja, den när det blir dags för det. :nicka:
RosaBella
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Natasha » 27 maj 2012, 14:15

Jag vet nu inte om jag platsar i den här tråden men jag funderar också på samma saker så tänker ändå skriva något.

Mitt problem är missfall. Vi har haft ett dödfött barn och 4 missfall men också lyckats få två barn. Jag mår också mycket dåligt under graviditeterna och den pärsen har jag varit med om nu många gånger. Nu känns det som om jag inte orkar fler gånger (jag är gravid nu och får se hur det går, bara vecka 9). Jag är ändå 36 när det här barnet föds och jag har aldrig lyckats bli gravid under amning. Jag har ammat 1,5 år. Så om det skulle gå bra den här gången och jag dessutom ammar är jag 38 sen när amningstiden är över. Jag skulle inte vilja börja med hormoner. Det är otänkbart. FAM - fertility awareness method - har jag använt för att bli gravid och för att undvika graviditet under ett halvår. Men det innebär avhållsamhet kring ägglossningen. Ska man helt enkelt bara hoppas åldern gör sitt och att det går att vara utan preventivmedel? Hur vet kvinnor när fertiliteten är slut?
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mumintrollet » 28 maj 2012, 08:15

Jag bad nu iallafall rådgivningstanten att fixa så jag får Nuvaring om jag vill ha, men har ännu inte bestämt mej om jag ska använda det.

Det borde ju vara lite lättare att hålla koll på när man fått tillbaks mensen men innan det är ju lite värre och då hjälper ju inte nuvaring.

Tror att vi skippar skyddet och låter naturen avgöra. Skulle jag mot förmodan bli gravid så klarar vi säkert det också.
(barn är ju välkommet men det är mitt skick som oroar mej, men man klarar ju det mesta bara man måste)

Natasha: min mamma miste mensen och kunde därmed inte få fler barn ganska tidigt (innan 40, fast hon ville inte heller ha fler barn så det var helt ok).

Harmar oss lite då ingen av oss tänkt på att fråga mormor hur det var för henne (hon dog för några år sen, så nu är det för sent), skulle ha varit intressant att veta om det var likadant för henne, och kommer det att bli likadant för mej. Som tur har jag ännu ganska många år kvar, så tid finns ännu för fler barn.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lilje1 » 24 aug 2012, 21:30

Vi skyddade inte oss, tänkte att blir det så blir det. Efter flera års kämpande med nr 1 så trodde man ju inte att det skulle gå så lätt att få en till heller. Men, hon var väl 8mån då jag testade positivt igen (och då ammade jag fortfarande, men hade väl hunnit ha mens 2 eller 3ggr). Själva graviditeten hade jag inget problem med, men nog har det varit ett väldigt intensivt år det här (barnen är 1år 1mån och 2½år nu), säkert lättare med lite större åldersskillnad ändå...
Lilje1
Guldmedlem

Oläst inläggav BellaViktoria » 02 jan 2013, 22:58

Vi hade oxå svårt att få storasyster och tänkte därför att de inte behövdes något skydd, läkarna sa att de i princip är omöjligt om jag inte går ner en massa i vikt. Så va jag plötsligt gravid igen 1år och 8mån efter att storasyster kom till världen :) Nu har jag satt in en spriral för de blir antagligen inte flera barn.
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn