Väestöliitto

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Väestöliitto

Oläst inläggav Molli » 09 jun 2012, 20:08

Hej!

Vi ska snart på en första träff till Väestöliitto. Vi vet redan att min man har dålig spermiekvalitet. Min gynekolog pratade om att man kan tvätta sperman och ta till vara de friska spermierna. Är det månne insemination hon menar? Är det någon som vet vad som kan tänkas hända då vi går på besöket? Och framför allt, tror ni att det finns någon chans alls att något kan hända ännu i sommar, eller kommer vi inte ens komma någon vart förrän i höst? Orkar inte vänta mera!
Molli

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Väestöliitto

Oläst inläggav Jenny2012 » 10 jun 2012, 11:21

Hej! Har ingen erfarenhet av Väestöliitto men går själv också privat. Efter första besöket gick allt väldigt fort, men tyvärr tror jag de flesta klinikerna håller stängt efter midsommar. För att kunna göra någon behandling måste ni båda ha tagit infektionsprover.

Nu beror det ju på antalet spermier din man har. Min sambos antal o rörlighet var så pass mycket nedsatt att vi blev ordinerade ICSI genast. Ändå provade vi några inseminationer först men det var nog lite som att kasta pengar i sjön. Vet att väntan känns så otroligt lång, men försök njuta av sommaren och samla krafter om det visar sig att behandlingen blir först i höst. Önskar er lycka till!
/Jenny
Jenny2012

Oläst inläggav Molli » 10 jun 2012, 11:29

Tack! Ja, vi får väl utgå ifrån att det inte kommer att hända något annat än möjligen provtagningar nu före sommaren, och så får vi bli positivt överraskade ifall det ändå händer nåt. =) Efter nästa veckas besök blir vi väl lite klokare åtminstone. Jag vill gärna veta vad som ska hända och när. Just nu är det alldeles för diffust.
Molli

Oläst inläggav Idun » 10 jun 2012, 21:49

Hej Molli!

Det är säkert insemination hon menar. För oss var det rätta lösningen, gick också på Väestöliitto (fast vårt problem var inte spermiekvaliteten). På första besöket pratar ni säkert bara och beställer tider för olika test plus att hon kanske gör en ultraljudsundersökning och tar blodprov. Enligt deras hemsida tar basundersökningarna 4-6 veckor och därefter börjar man säkert vid följande ägglossning. Enligt hemsidan har Väestöliitto i Helsingfors inte alls sommarstängt om jag förstår det rätt. I Åbo är det stängt 3 veckor.

Idun
Användarvisningsbild
Idun
Guldmedlem

Oläst inläggav Molli » 10 jun 2012, 22:19

Tack. Det är i Helsingfors vi ska gå, så jag blir helt överlycklig av att dom inte har stängt! Känns lite spännande det här.
Molli

Oläst inläggav pikku myy » 11 jun 2012, 09:40

Hej!!
Vi har också gått via väestönliitto och tyckte mycket om dem.Har bara positivt att säga om allting!!Vi hade okcå det problemet att min mans spermier var av så dålig kvalitet att enda att prova var icsi och de gav oss fint hopp om att det kommer att lyckas och behövde endast göra en icsi behandling och nu är jag gravid i vecka 23.
Var själv väldigt nervös över behandlingen och hur man skulle reagera på alla mediciner o dyl och äggplockningen men det var inget alls att vara nervös över . Allt gick smidigt och lätt och nu väntar jag bara på hösten och att lillingen skall födas.De blev 6 st kvar i frysen så när och om vi vill haen till är det bara att ta kontakt dit igen. :)
Där som jag gick hade de även stängt hela juli månad.Håller tummarna för er !!! :tummenupp:
Glad sommar!!!
pikku myy

Oläst inläggav Molli » 11 jun 2012, 12:11

Åh vad härligt det låter, Pikku myy! Tack för din positiva text, jag blir riktigt inspirerad att påbörja behandling, även om det känns lite skrämmande.
Molli

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn