Från privat till kommunalt?

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Från privat till kommunalt?

Oläst inläggav blåbäret » 07 sep 2012, 14:27

Hej,

Är det någon annan som en tid gått privat på utredningar och behandlingar och sedan övergått till kommunala sidan?
Jag har pcos i bakgrunden och har på Väestöliitto fått behandlingar med Clomifen och Gonal-F injektioner. Har lyckats bli gravid tre gånger men de
har alla sen slutat i missfall. Sista missfallet var nu i början av augusti och där hade jag lyckats bli spontant gravid men det slutade sen alltså inte heller bra. Nu togs det på Väestöliitto lh prov på mig och det visade sig vara alltför högt. Min läkare har nu börjat prata om IVF som ev. enda behandlingsform. Hur dyr blir en sån egentligen när man går privat? Har börjat fundera på att vända oss till kommunala sidan istället pga kostnaderna. Måste man då alltid få en remiss från hvc eller kan man gå till en annan privat gynekolog som skriver remissen till Tyks ( räcker så länge att få en hvc tid ens...)? Har ett barn från tidigare som kom till då vi pausade från behandlingarna, enda medicin jag åt då var Glucophage. Nu har vi då försökt få ett syskon i 2,5 års tid och det börjar kännas seeeegt :ledsen:

Tacksam för svar!
blåbäret

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Från privat till kommunalt?

Oläst inläggav MarinaE » 07 sep 2012, 19:32

Hej blåbäret!

Jag beklagar missfallen :ledsen:
Vi påbörjade vår utredning på Mehiläinen i Vasa och därifrån fick vi sedan remissen till vcs. Det tråkiga är ju att det är långa köer på den kommunala sidan och trots att vi blev lovade att få gå förbi kön pga min mans dåliga resultat (som bara blivit sämre) tog det 6 månader innan vi fick en tid. Då var det dessutom jag själv som ringde och påminde dem. Gudarna vet hur länge vi varit tvungna att vänta om jag inte hört mig för!
Hoppas att ni har bättre tur med kön! Den kan ju ha blivit kortare!
MarinaE

Oläst inläggav Mili » 13 sep 2012, 14:04

Hej Blåbäret.

Jag vet hur det känns att få flere missfall. Jag blev spontant gravid då vi försökt i c. 6 månader. Det var troligtvis frågan om en biokemisk graviditet och fick missfall redan i vecka 6. Efter att försökt bli gravida i c ett år skerv en läkare på hälsovårdscentralen en remiss åt oss för utredningar på den offentliga sidan. Vi behövde inte köa länge då utan kallades på första besöket efter c. en månads väntan. Alla "grundundersökningar" gjordes och inga fel hittades. Sedan fick vi välja om vi ville fortsätta privat eller skickas till kvinnoklinikens hormonpoliklinik. På den offentliga sektorn var det ett halvt års kö, vilket också är vårdgarantin. Vi begärde remissen till offentliga sidan och medan vi köade ett halvår hann vi göra fyra misslyckade inseminationer på väestöliitto. Vi hade tänkt att vi hoppar av kön om vi lyckas, men det behövde vi inte :ledsen: på sommaren gjorde vi vår första IVF. Vi fick 9 ägg varav ett överfördes och resten for till frysen. Blev gravid men på första ultrat konstarerade läkaren att det är en ofostrig graviditet och jag blev tvungen att genomgå en medicinsk abort :(
Du kunde väl höra med läkaren på väestöliitto om han/hon kan skriva en remiss. Annors är väl det lättaste sättet att gå privat för att få remissen, men jag tror läkaren vill veta mer om bakgrunden. Kön är trotts allt lång på den offentliga sidan :huh:

Lycka till och hoppas ni får ett litet knyte till :kram:
Mili

Oläst inläggav blåbäret » 14 sep 2012, 13:44

Tack för era svar MarinaE och Mili!

Har ni kommit igång med någon behandling nu MarinaE? Är nog så tråkigt med väntandet!!

Beklagar dina missfall Mili :ledsen: ! Två av mina missfall konstaterades just som ditt ena, på första ultrat (tidigt ul i ca vecka 7). Känslan när
man ligger där och hoppas på att få se ett litet hjärta slå och istället få ett beklagande över att det inte ser bra ut är hemsk!
Min läkare på Väestöliitto föreslog själv nu att hon kan skicka remiss till offentliga sidan åt mig. Mycket förvånad över att hon föreslog det! Men hemskt tacksam.
Så nu är det bara att vänta på att få kallelse till Tyks då.

Lycka till båda 2 - hoppas ni båda får varsitt litet knyte snart!! :kram:
blåbäret

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn