Vad ska dom göra?

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Vad ska dom göra?

Oläst inläggav Wife » 17 sep 2012, 21:08

Hej
Har nyligen startat barnlöshetsutredningarna. Dom har tagit blodprover och ultra på mig här på hvc. Nästa steg är att undersöka mannen. Det har vi inte hunnit med ännu. Nu har jag iallafall fått en remiss och kallelse till vcs för mig. Det här förvirrar mig. vad skall dom göra där? Skall nu inte mannen behöva få sina resultat innan dom kan säga bu eller bä på vcs? För inte kan dom ju "ta om" proverna på mig där heller...eller kanske dom skall göra några mera avancerade tester??!
Om dom nu här hemma har konstaterat att allt va normalt....(fnys)...
Wife

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Vad ska dom göra?

Oläst inläggav emma_m » 18 sep 2012, 20:06

Man brukar gå först via hvc innan remiss skickas till vcs. O. visst kan de säkert ta samma prover vid vcs också. Vad de kan göra åt dig är ev. spola äggledarna för att kolla om de är öppna el. inte. Det syns inte med några blodprover o. det syns inte heller på något ultraljud som de troligen kommer att göra för att se om det finns något där som gör att det är tokigt. O. är det fel sedan på mannen så gör de väl något åt det senare.
emma_m
Guldmedlem

Oläst inläggav Wife » 18 sep 2012, 20:37

Det går runt i huvudet av att tänka på allt detta. Jaa då vet jag lite vad som eventuellt kan väntas...Det är ju på ett sätt skönt att man äntligen börja utreda nu, men galenskapen (det eviga tänkandet) som kommer å köpet hade jag inte riktigt förberett mig på. Nå spännande at se vad domen blir...En månad är nog väldigt långt bort just nu. Man vill ju veta NU.
Wife

Oläst inläggav Kristin10 » 17 dec 2012, 20:47

Jag och min man har också börjat på med utredning i Vasa. Första blodproven och spermatestet visade inga problem så remiss är skickad till gyn.poli. Både blodprov på mig och spermatest på min man var vi tvungna att göra innan vi kunde skickas vidare till VCS.

Har du fått gå vidare till VCS redan och vad har de i så fall gjort där?
Kristin10

Oläst inläggav Hoppet » 27 dec 2012, 14:06

Hej

På "min" hvc var jag inte välkommen att göra en utredning. Jag ringde familjerådgivaren där och berättade om vårt barnlöshetsproblem, men fast det gått drygt ett år sen vi började försöka så tyckte hon vi skulle vänta och se... Hon sa att det inte är bråttom och att vi kan fortsätta försöka på egen hand och se om det lyckas. Om inte kunde jag återkomma om ett halvår/år. Som tur var så väntade jag inte en dag till, utan beställde tid till Mehiläinen samma vecka. Därifrån skickade de genast remiss till VCS, och det tog inte länge innan jag slapp dit. På Mehiläinen tog de endast vanliga blodprover + sköldkörteln. På VCS spolade de äggledarna, kollade mannens spermier, tog blodprover såsom fsh, progesteron, sköldkörtelvärde mm. mm. De gjorde vul och efter en par veckor då alla tester var gjorda så bar det av till AVA i Tammerfors. Väntetiden på VSC var lång och mina värden var så pass dåliga att läkaren ville att vi skulle börja med behandling så fort som möjligt.

På VSC gjordes senare en hysteroskopi där de kollade min livmoder och ev. polyper. Håller tummarna för att ni får hjälp och att allt går bra!
Hoppet
Silvermedlem

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn