av Hoppet » 27 dec 2012, 14:06
Hej
På "min" hvc var jag inte välkommen att göra en utredning. Jag ringde familjerådgivaren där och berättade om vårt barnlöshetsproblem, men fast det gått drygt ett år sen vi började försöka så tyckte hon vi skulle vänta och se... Hon sa att det inte är bråttom och att vi kan fortsätta försöka på egen hand och se om det lyckas. Om inte kunde jag återkomma om ett halvår/år. Som tur var så väntade jag inte en dag till, utan beställde tid till Mehiläinen samma vecka. Därifrån skickade de genast remiss till VCS, och det tog inte länge innan jag slapp dit. På Mehiläinen tog de endast vanliga blodprover + sköldkörteln. På VCS spolade de äggledarna, kollade mannens spermier, tog blodprover såsom fsh, progesteron, sköldkörtelvärde mm. mm. De gjorde vul och efter en par veckor då alla tester var gjorda så bar det av till AVA i Tammerfors. Väntetiden på VSC var lång och mina värden var så pass dåliga att läkaren ville att vi skulle börja med behandling så fort som möjligt.
På VSC gjordes senare en hysteroskopi där de kollade min livmoder och ev. polyper. Håller tummarna för att ni får hjälp och att allt går bra!