Erfarenheter av västra nylands kretssjukhus och barnlöshet?

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Erfarenheter av västra nylands kretssjukhus och barnlöshet?

Oläst inläggav Kittie » 14 feb 2013, 23:39

Har alltså tid till VNKS i Ekenäs i början på april för att börja vår barnlöshetsutredning. Jag tycker att väntetiden har varit riktigt lång dit, nästan tre månader, och jag undrar om det kanske också blir lång tid mellan de följande besöken också. Känner inte att jag vill vänta hemskt mycket längre, vi har redan försökt få barn i 1,5 år aktivt och 2,5 år allt som allt så jag vill inte öda mer tid.

Vad har ni för erfarenheter av VNKS och barnlöshetsutredningar? Var det lång tid mellan besöken då ni fått gå på det första? Fick ni bra vård? Gick ni hela vägen där eller flyttade ni över till privat efter en tid?
Kittie

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Erfarenheter av västra nylands kretssjukhus och barnlösh

Oläst inläggav Mela82 » 15 feb 2013, 18:30

Hejsan.

Vi började i Ekenäs på sjukhuset. Vården där var bra tyckte jag och när man äntligen slapp igång efter 3 månaders kö var det full rulle. Mannens sperma prov och alla mina prov gjordes snabbt, för mannens del krävdes det Helsingfors besök för det görs inte i Ekenäs. Kollning av äggledarna gjordes oxå och efter det bokades op tid för att kolla de ordentligt, där väntetiden bara var typ 6 veckor. Så testades 6 st mens cyklar med hormontabletter. men det kan inte göra så avanserade saker där så efter det fick vi en remiss till kvinnokliniken där sedan väntan var lååång och servicen si som så, så efter första besöket bestämde vi oss för att flytta över till privata sidan. Då var ju de mest "dyrbara" undersökningarna gjorda. Men detta var för ca 2 år sen.

Lycka till, och jag vet att väntan är lång, men egentligen är 3 månader ingenting i hela långa loppet. Kom bara ihåg att sköta om dej själv och ert förhållande
Mela82

Oläst inläggav Kittie » 16 feb 2013, 17:56

Nej jag vet att 3 månader inte är en lång tid i det långa loppet, men nu har vi försökt i 1.5 år så jag vill inte ödsla tid. Igår beställde jag tid till väestöliitto dit vi nu har tid om 2 veckor. :)
Kittie

Oläst inläggav Kittie » 24 apr 2013, 18:46

Väestöliitto blev för dyrt för oss så vi har nu varit på ett möte på VNS. Läkaren kunde inte svenska och inte bra finska heller. Han undersökte mig och beodrade spermaprov till min sambo o mera blodprov till mig. Sambons spermaprov var bra, nu vämtar jag på att få mens så att jag kan fara på blodprov. Tycker allt går så långsamt men förhoppningsvis börjar det hända något när vi fått svaret på mitt blodprov...
Kittie

Oläst inläggav *Linn* » 16 maj 2013, 15:59

Hej Kittie!

Har inte varit in hit på länge, då vi hållit en 6 mån paus från allt nu! Men nu läste jag din rubrik och blev nyfiken, hur har det gått för er nu? :)
Vi blev iväg skickade till Kvinnis i Hesa för ett år sedan, innan dess gick vi också via Ekenäs gyn.pol. Tyckte servicen där var jättebra och man fick kontakt direkt man ringde osv.. Annat var det när vi kom till Hesa! Så dålig service och köer, att det är ju helt galet alltså! Ändå har jag ifrågasatt varför de inte kan sammarbeta och att man skulle få gå på UL i Ekenäs och på själva "ingreppen" i Hesa men NEJ!
Men intressant att höra hur det går för dej och hur dom behandlar er... Hoppas bättre än för oss, och att det inte behövs Hesa besök för er, utan lyckas ändå! ;)
Senast redigerad av *Linn* 16 maj 2013, 16:01, redigerad totalt 1 gång.
*Linn*

Oläst inläggav Minipig » 20 maj 2013, 13:48

Hej "Linn",

jag går för tillfället i Ekenäs, i vårt fall är det jag som har PCOS och mannen är ok. Jag är nöjd tills vidare med Ekenäs, har en gång haft en annan gynekolog än min vanliga och det var lite konfunderande. Den andra talade om andra vårdmetoder och räknade lite fel osv.
Varför skickades ni till Kvinnis, kunde inte mera göras i Ekenäs? Jag hade för mig att ifall man blir skickad till Hesa kunde man göra mindre undersökningar osv. i Ekenäs, men tydligen inte. För egen del hoppas jag att det nappar under vården i Ekenäs, annars blir det nog mera komplicerat om allt ska skötas i Hesa.
Minipig

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn