Hej alla ni med erfarenhet av clomfen, SNÄLLA hjälp mej!!!!

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

Hej alla ni med erfarenhet av clomfen, SNÄLLA hjälp mej!!!!

Oläst inläggav anonym » 27 aug 2013, 18:40

Jag har alltid haft jättetydliga ägglossningsflytningar och alltid fått min mens 14 dagar efter dessa flytningar. Nu plötsligt har dessa ägglossningsflytningar försvunnit (juni, juli o augusti) och min menscykel har blivit långdragen och blödningen minimal (endast 2 dagar).
Jag har barn från förr och nu hade vi funderat på syskon, typiskt att de ska börja krångla just nu!!!!! Har dessutom testat med ägglossningstest men inte fått positivt en enda gång under den här tiden.
Ringde till gynekologen jag gått hos senast och frågade hur jag ska gå till väga, om jag ska ta tid till henne, gå på något prov som visar om jag haft ägglossning.....
Är ju själv helt borta o vet absolut INGENTING eftersom detta alltid funkat tidigare och jag har blivit gravid väldigt lätt.
Gynekologen konstaterade liksom jag att de nog är ägglossningen som spökar så hon skriver ut Clomifen! Jipppiii :tumme: tänkte jag, fick ett recept per telefon bara sådär! Hon sku skriva ner anvisningar på hur jag ska gå tillväga o lägga de i kuvertet med receptet.
Nåja, nu hämtade jag mitt recept. Där står såhär : clomifen 50mg N:o 20x1, 1 tabl.dagligen mellan mensperiodens 3.-7.dag.
På en liten anteckningslapp har läkaren skrivit "Tvillingsrisken 3-6%, ultraljud perioddag 12-14
På ännu en blankett som de står Undersöknings-/behandlingsordination på står de kod 2502, åtgärd S-Prog S-Progesteroni (perioddag 20-22)
ALLTSÅ JAG FATTAR INGENTING!!!! Trodde ju hon sku skriva TYDLIGA anvisningar på vad jag ska göra OM jag ska göra nåt!!!!
Snälla hjälp mej ni som kan :heart:
Betyder de här att "risken" eller "chansen" för tvillingar är 3-6%
Ska jag ta en tid till ultraljud på menscykelns 12-14 dag??? Till VEM???
Och de sista, vad ska jag göra dag 20-22? Gå till labbet? Till läkaren? Äta nån annan medicin???
Alltså jag e helt ute och cyklar o vet inte vem jag ska fråga!!!!
Läkaren e bara på plats ibland så lär knappast få en telefontid till henne nå mera denna vecka.
Ett JÄTTE TACK om nån kan hjälpa mej :love:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Hej alla ni med erfarenhet av clomfen, SNÄLLA hjälp mej!

Oläst inläggav minezza » 30 aug 2013, 12:32

anonym skrev:Jag har alltid haft jättetydliga ägglossningsflytningar och alltid fått min mens 14 dagar efter dessa flytningar. Nu plötsligt har dessa ägglossningsflytningar försvunnit (juni, juli o augusti) och min menscykel har blivit långdragen och blödningen minimal (endast 2 dagar).
Jag har barn från förr och nu hade vi funderat på syskon, typiskt att de ska börja krångla just nu!!!!! Har dessutom testat med ägglossningstest men inte fått positivt en enda gång under den här tiden.
Ringde till gynekologen jag gått hos senast och frågade hur jag ska gå till väga, om jag ska ta tid till henne, gå på något prov som visar om jag haft ägglossning.....
Är ju själv helt borta o vet absolut INGENTING eftersom detta alltid funkat tidigare och jag har blivit gravid väldigt lätt.
Gynekologen konstaterade liksom jag att de nog är ägglossningen som spökar så hon skriver ut Clomifen! Jipppiii :tumme: tänkte jag, fick ett recept per telefon bara sådär! Hon sku skriva ner anvisningar på hur jag ska gå tillväga o lägga de i kuvertet med receptet.
Nåja, nu hämtade jag mitt recept. Där står såhär : clomifen 50mg N:o 20x1, 1 tabl.dagligen mellan mensperiodens 3.-7.dag.
På en liten anteckningslapp har läkaren skrivit "Tvillingsrisken 3-6%, ultraljud perioddag 12-14
På ännu en blankett som de står Undersöknings-/behandlingsordination på står de kod 2502, åtgärd S-Prog S-Progesteroni (perioddag 20-22)
ALLTSÅ JAG FATTAR INGENTING!!!! Trodde ju hon sku skriva TYDLIGA anvisningar på vad jag ska göra OM jag ska göra nåt!!!!
Snälla hjälp mej ni som kan :heart:
Betyder de här att "risken" eller "chansen" för tvillingar är 3-6%
Ska jag ta en tid till ultraljud på menscykelns 12-14 dag??? Till VEM???
Och de sista, vad ska jag göra dag 20-22? Gå till labbet? Till läkaren? Äta nån annan medicin???
Alltså jag e helt ute och cyklar o vet inte vem jag ska fråga!!!!
Läkaren e bara på plats ibland så lär knappast få en telefontid till henne nå mera denna vecka.
Ett JÄTTE TACK om nån kan hjälpa mej :love:

Jag antar att du kontaktade en privat gyn eftersom du fick clomifen utan vidare.

Ja, tvillingchansen/risken, hur man nu ser det, är större med clomifen, och därför har hon nämt det. Annars är det ävl 0,8 eller 1,2, kommer inte exakt ihåg.

Du ska antagligen själv beställa tid privat för ett ultraljud till mensen 12.-14. dag, för att se hur clomifen har inverkat på dej, om du får någon ÄL av medicinen. Om du tex blir överaktiv i äggstockarna kan det tom vara farligt.

Dag 20-22 ska du ta labbprov, kan också göras privat. S-prog är ett värde som mäter om du hade någon ägglossning eller inte.

Lycka till :tumme:
minezza
Guldmedlem

Oläst inläggav Mela82 » 30 aug 2013, 13:09

Hejsan

Förstår att du är förvirrad....

Jag har ätit massor av clomifen, och jag åt dem från mensdag 2-6, alltså en tablett dag 2,3,4,5 och 6, du skall först börja dag 3 och fortsätta med en tablett till dag 7. vilket är hellt normalt det oxå! Kom ihåg och försöka ta dem samma tid på dygnet..... att det blir ca 24 timmar emellan dem!
Så dessa äter du egentligen medan du har mens, sedan börjar foliklarna växa.... och därför ett ultra ljud dag 12-14 för att kolla om det växer nånting och att du inte "över producerar".

Sedan är det blodprov som gäller dag 20-22, för att kolla om dom hade släppt, alltså om du haft ägglossning.... och kanske lite kukeli ku där emellan :blink:

Lycka till
Mela82

Oläst inläggav anonym » 31 aug 2013, 11:23

Super TACK :clap:
Känns sååå mycket bättre nu då jag inte e helt ute o cyklar :blink:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn