primolut, ägglossning, cysta HJÄLP!

För dig som planerar att bli med barn.

Moderator: skogsmus

primolut, ägglossning, cysta HJÄLP!

Oläst inläggav anonym » 11 jan 2014, 13:49

Min mens o ägglossning har börjat krångla- TYPISKT vi som just skulle sätta igång bebisverkstaden o försöka på syskon :curse:
Var till gynekologen idag, är på dag 41 i menscykeln, har inte känt av någon ägglossning denna månad o brukar ha en cykel på ca 30-32dar, har dessutom haft lite brun-rosa fytningar.
Hon såg att jag hade en 4 cm cysta vid ena äggledaren vilket troligtvis var orsaken på utebliven ägglossning denna månad samt de färgade flytningarna.
Hade även mycket "tunn" hinna i livmodern vilket tyder på att ingen mens är på G.
Hon skrev ut primolut-nor 10mg som jag ska börja äta nu o förhoppningsvis få en blödning när 10 dagars kuren är slut.
Ska sen fortsätta med primolut ännu 2 månader till för att förhoppningsvis få igång menscykeln samt att primoluten kan göra att cystan minskar o försvinner av sej själv.
Sen ska jag igen ta tid till gynekologen för kontroll om cystan vuxit eller försvunnit, samt om menscykeln kommit igång eller om jag behöver andra mediciner.
Enligt henne var de helt okej att köra på utan preventivmedel, om jag bara tillfälligt har rubbning i cykeln kan de reda upp sej av sej själv :tumme: hoppas ju på det!!!
O då kan jag bli gravid under primolut kuren.

Undrar dock om cystan hämmar ägglossningen..... :hm: eller hämmar den ägglossningen bara från vänstra äggledaren där den sitter....för visst brukar man ha ägglossning ungefär varannan månad från ena o varannan månad från andra äggledaren?
Nu har ju jag hunnit googla halva dan o har MASSOR med frågor som jag borde ha frågat hos gynekologen!!!
Tänkte ju därför om de finns någon här som oxå ätit primolut (gulkroppshormon)eller som haft en cysta o som kanske kan dela med sej av sin erfarenhet :love:
Hur många dagar efter primolutkuren har ni fått en blödning/mens?
Finns här någon som fått ordning på sin menscykel och ägglossning efter att ha knaprat i sig primolut? Eller har ni behövt clomifen för o få igång ägglossningen?
O vet nån om cystor oftast försvinner av sej själv eller måste man operera bort sådana?

Har dessutom läst på--> Primolut är ett gulkroppshormon. Normalt så frisätter kroppen gulkroppshormon EFTER ägglosningen. Men kan primolut då HINDRA ägglossningen???
Jag brukar ha ägglossning först dag 16-17 (då när de funkat) men primolut ska man ju börja äta redan dag 15 till 24, o eftersom jag inte har ägglossning så tidigt i cykeln kan då min ägglossning helt utebli om jag knaprar gulkroppshormon FÖRE min ägglossning eftersom man normalt får gulkroppshormon i kroppen först EFTER ägglossning????
MYCKET TACKSAM för svar, erfarenheter....om ni varit med om nåt liknande eller har tankar o åsikter :clap:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: primolut, ägglossning, cysta HJÄLP!

Oläst inläggav anonym » 24 jan 2014, 12:36

Kan tyvärr inte hjälpa dej.
Men vad jag har förstått så är de VÄLDIGT vanligt med cystor. Dom flesta vet bara inte av dem eftersom man inte går på ultraljud stup i kvarten! Dom kan komma helt sådär, eller om ägglossningen "misslyckas" kan de också bli till en cysta som börjar växa. De flesta cystor försvinner sedan av sej själv.

Men gällande primoluten blev jag också fundersam eftersom jag äter de för att få regelbunden blödning och förhoppningsvis då även ägglossning!
Har ätit första kuren nu och mensen kom genast första dagen efter sista tabletten :tumme:
Min mens har annars varierat mellan 30-48 dagar.
Läkaren skrev ut 3 kurer, hoppades på att mensen skulle stabilisera sej o att min egen ägglossning/cykel skulle puffas igång.
Om mensen sen inte skulle komma inom en vecka efter sista tabletten skulle jag göra graviditets test. Alltså KAN man bli gravid då man äter Primolut.
Men min ägglossning (om jag märkt av nån) har alltid kommit mellan dag 16-24!!!!!
Undrar nu liksom du om Primoluten helt sabbar ägglossningen om man börjar ta dem på dag 15 och ens egna ägglossning o ägg mognar första på tex. dag 18????
NÅN SOM VET?????
Måste ju vara jätte många här i forumet som ätit primolut/terolut/gulkroppshormon eftersom vad jag förstod är de vanligt att läkarna skriver ut detta som första hjälp på vägen till graviditet!
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Re: primolut, ägglossning, cysta HJÄLP!

Oläst inläggav apan » 08 jul 2014, 12:41

Tråden är "gammal" så ni kanske redan fått svar på era frågor men så här var de för mej när jag åt primolut just för att mensen krånglade och varierade mellan 32-50 dagar och vi försökte få syskon;
Hade varvat 3 olika gynekologer som alla sa att primolut inte hindrar ägglossningen.
En av dem sa att jag KANSKE kunde börja primoluten lite senare i cykeln om jag hade sen ägglossning...men hon tog aldrig ordentlig ställning eller ändrade ordinationen...?!?
Åt primolut på dag 15-24, testade med ägglossningstest, fick utslag varje månad nångång mellan dag 17 o 22 men hade ALDRIG ägglossningssekret utan alltid tjocka rikliga vita flytningar. En månad sköt jag upp primoluten o tänkte att nu tar jag den efter att testerna visar positivt, hade våtare, halare flytningar o kände att ägglossningen var på gång, men då jag kommit till dag 22 utan positivt på ägglossningstesterna så tog jag primoluten på kvällen o tänkte att de var kört denna månad att jag troligtvis inte skulle ha ägglossning utan ha en 50 dagars cykel istället. Följande dag så visade testet positivt alltså på dag 23 men flygningarna hade genast ändrats o blivit tjocka o klibbiga! Tror (eller vet) att primoluten inte hindrar ägglossningen MEN åtminstånen för mej så ändrades genast sekretet o blev tjockt o klibbigt vilket spermierna inte kan röra sej i eller överleva i!
4 månader åt jag primolut o samma tjocka flytningar varje gång trots plus på ägglossningsstickan. Sen gick jag till en underbar gynekolog som genast sa att jag sku sluta med primoluten för den gör ingen nytta om jag de flesta månader ändå har ägglossning. Hon sa att om jag inte fått utslag före dag 26 så kan jag räkna med att jag knappast har någon ägglossning den månaden o då kan jag ta primoluten för att få en blödning o hoppas på bättre lycka nästa månad.
Struntade i primoluten, testade positivt på ägglossningstest på dag 19 o 20, hade JÄTTE MYCKET ägglossningssekret , testade positivt på graviditetstestet 2 veckor senare, blev alltså gravid direkt :tumme: !!!
apan
Silvermedlem

Återgå till Planera graviditet - svårt att få barn