Vägen till ett Hälsosammare och Smalare *2017*

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Vägen till ett Hälsosammare och Smalare *2017*

Oläst inläggav Natasha » 10 aug 2017, 10:57

Hej på er!

Väldigt länge sen jag var inne här. Men nu känner jag att jag behöver det igen.
Jag var länge hemma med barnen och nu har jag jobbat och slarvat med min diet (LCHF) och gått upp några kilo. Samtidigt har det blivit svårare att ta hand om sig på andra sätt - motionera, inte stressa och sånt. Därför ville jag starta den här tråden igen och kanske om jag har tur få med mig någon ivrig mamma eller pappa.

Jag börjar med bollarna jag vill ploppa:

000 00000

Min viktresa: När jag sist skrev här (2012) blev jag gravid mitt i min viktminskning. Då hade jag under hösten 2011 gått upp några kg genom att slarva. Min begynnelsevikt var visst 72 kg och jag lyckades gå ner till 67 kg. Sen efter graviditeten kom jag igen ner till samma vikt och ännu 2014 i mars hade jag en notering på 66,6 kg. Helt suveränt. En perfekt vikt för mig. Om jag sen ännu skulle ha lite mera muskler och bra kondis till, ja ni vet.

Sen började jag äta nypotatis. Och jag började dricka mycket mera kaffe - med grädde i. Och sakta men säkert gick vikten upp. Jag nådde 70 kg maj/juni 2015 och sen har vikten pendlat mellan 74 och 72 kg resten av tiden. Ibland har jag lyckats gå ner till 72 kg och sen igen upp till 74. Nu idag fick jag en stor chock när vågen visade 75,3 kg!

Kläderna sitter inte bra, det är fläsk här och där och framför allt känner jag mig inte snygg och sexig som jag vill vara.

Jag vet orsakerna - alltför mycket kaffe med grädde, något glas vin då och då under sommaren, massor med potatis och till och med någon glass!. För mycket kolhydrater. Och då borde det vara lätt att korrigera saken.

Jag medger att jag är nervös, kommer jag att orka vara så noga som jag varit tidigare. Orkar jag tänka på vad jag äter när livet är så mycket mera hektiskt?

Men - när jag såg min viktresa från 2012 blir jag lycklig och modig. Visst kan jag lyckas!

Hoppas jag får någon som peppar mig här :) Jag försöker uppdatera så ofta som möjligt så att jag kommer ihåg att tänka på vad jag äter.

Mitt första steg är att jag INTE dricker kaffe på jobbet. Endast på morgonen. Då 2012 drack jag kaffe endast en gång i veckan, läste jag.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Re: Vägen till ett Hälsosammare och Smalare *2017*

Oläst inläggav Natasha » 11 aug 2017, 11:16

Rapport över gårdagen.

Jag lyckades hålla mitt kaffeintag till morgonkaffet :clap:

Jag åt:

Morgonkaffe (ca 5 gram kolhydrater)
Lunch: 1/2 gul paprika, grönkåls-bacon-röra, en halv stekt tomat, lite surkål och lite gräddfil. (Ca 10 gram kolhydrater)
Efterrätt: En näve krusbär från egen trädgård (Ca 5 gram kolhydrater)
Kvällsmat: blomkålslåda (riven ost, ett par ägg, blomkål, köttfärs, tomatkross, vitlök, en skvätt grädde) (kanske 5-10 gram kolhydrater)
Extra: lite blåbär som jag åt under en kvällspromenad. Tre smala nya morötter. (Ca 5-10 gram kolhydrater)

Jag beräknar att kolhydratmängden uppgick till ca 35-40 gram. Det var lite mera än jag hade som mål (20 gram). Det är förvånande hur lätt kolhydratmängden stiger. Nu
försökte jag ändå begränsa mig och trots det åt jag dubbelt upp mot vad jag hade satt som mål.

Det sägs att en kost på under 50 gram kh kommer ge viktminskning på sikt. Orsaken är att insulinnivåerna inte stiger och fettlagringssignalen därför inte slås på. Jag gissar att de kh man äter främst lagras i musklerna och levern och används under dagen. Eller används av hjärnan. Kroppen kommer att vara inställd på fettförbränning (då insulinsignalerna fattas) och därför blir man inte så hungrig heller mellan målen. Man äter av sitt fett. Exakt hur det funkar vet jag inte. Men om man istället äter mycket kolhydrater lagras det mesta som fett (omvandlas till fett via levern) och man kan inte utnyttja sin kropps fettreserver utan man blir snabbt hungrig igen och äter igen kolhydratrikt varför det mesta lagras som fett och man igen blir snabbt hungrig.

Så mitt mål är att äta så lite kolhydrater att jag håller igång de enzymer som behövs för fettförbränning och att jag inte äter mellanmål eller sysslar med småätande. Tre mål om dagen och mellan dem är det tänkt att kroppen ska förbränna det som jag har lagrat - helst det jag har på magen :w00t:

Motionera vill jag också göra, mest för att må bra. Men det gör också att musklernas kolhydratlager töms och man kan lagra mera utan att det omvandlas till fett. Det ryms inte så mycket socker i musklerna dock.

Som jämförelse:

Normal västerländsk kost skulle ge:

Naturell youghurt 2 dl 10 gram kh
Mysli (50 gram) 30 gram kh (varav 10 gram socker)
En dubbel reissumies 30 gram kh

2 potatisar 30 gram kh
1 flaska limsa 45 gram kh (i form av socker)
En dubbel reissumies 30 gram kh

Pastaportion (en stor portion) 27 gram kh
Grönsaker till detta 15 gram kh

En glass 30 gram kh

Totalt 247 gram kh och utan limsa men med två glas mjölk istället blir det 222 kh

Man räknar inom paleokretsar att 100-150 gram kh per dag är den övre gränsen för att upprätthålla god hälsa och inte få övervikt.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 12 aug 2017, 15:34

Dags för rapportering av gårdagen då.

Jag lyckades att bara dricka kaffe (med grädde i) på morgonen. Så jag har redan vunnit :clap: Jag minns inte om jag åt något annat till morgonmål. Men jag tog en liten promenad och åt lite bär under den.
Sen sket det sig lite angående lunchen. Jag hann aldrig äta ordentlig lunch. Det blev en skiva sidfläsk och en morot eller något sånt och så en massa jordgubbar. Jag köpte nämligen
två lådor jordgubbar när vi var ute i andra ärenden.

Istället blev det en sen middag som var det enda riktiga målet. Jag åt hemlagade köttfärsbiffar på ekologiskt gräsbeteskött med en halloumi-wok (morot, sommarlök, rödkål, zuchini, halloumi) och en tredjedels ekologisk paprika.

Inget godis eller något annat tilltugg än jorgubbar då - det slank nog säkert ner 30 st.

-------------------------

Idag på morgonen blev det lite maffigare frukost lördagen till ära: all natural chorizo (1 korv), två stekta ägg, kaffe med grädde, jorgubbar med grekisk yoghurt.

Lunchen blev bacon-grönkålsrörarester, två chorizo, en tomat, en morot och efterrätt (nästan mera ett mellanmål, här händer så mycket att jag inte hann genast) jordgubbar med grekisk yoghurt. Det gjorde mig lite för mätt. Jag undrar om jag alls ska ta någon middag eftersom jag nu är så proppmätt efter yoghurten och jordgubbarna.

Jag har varit frestad att ta kaffe eller något annat gott hela dagen. Men jag har hållit mig.

En 20 minuters bergspromenad på motionskontot.

Jag tänker inte väga mig förrän om några dagar.

Den andra vinsten är att jag har klarat av att inte äta potatis! :clap:

Och efter idag hamnar alla jorgdubbar i frysen. :tummenupp:
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 12 aug 2017, 15:39

Det är annars fascinerande hur det här forumet så plötsligt dog ut.
Jag tror det hade tre orsaker.
1. Forumet fick för många underavdelningar. Det blev komplicerat.
2. Facebook, instagram blev vanligare
3. Många började hänga på bloggar

Nackdelen nu när det inte finns något forum är att man inte kan diskutera anonymt med sina gelikar mera. Det har allt som ofta kommit upp ärenden som jag skulle vilja diskutera
anonymt. Men det är inte mera möjligt då alla hänger på facebook. Det är kanske inte med mina vänner från verkliga livet som jag vill diskutera sånt som förlossningsdepression,
dåliga chefer, otrohet etc. Det är nu inte just de här ämnena jag haft på hjärtat men sånt jag helst skulle diskutera anonymnt. Sen är jag förstås inte så anonym här mera heller.

För att få mera medlemmar ,med skulle jag först av allt skära ner antalet underavdelningar rejält.

Natasha
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 13 aug 2017, 09:29

Igår blev det några skivor sidfläsk och lite krusbär och hallon till kvällsmat.

-----

Morgonmål idag blev två muggar gott nymalet franskrostat kaffe med grädde i. Inget annat.

Jag vägde mig faktiskt. 74,5 kg vilket betyder att jag är nära att ploppa en boll. Men vi ser på torsdag när det gått en vecka.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 28 aug 2017, 18:46

När en vecka hade gått, torsdag 17.8 hade jag ploppat två bollar!

000 000XX :clap: :tumme:

Vikten började på 75,3 och stod då på 73,2.

I fredags, dvs ytterligare en vecka senare, var vikten på 72,9. Det går nu alltså långsammare.

Senaste veckan har jag fuskat lite, vi hade barnkalas och jag åt lite potatis och pop corn. Men sen lät jag mig inte förfalla utan fortsatte igen.

I helgen har jag syndat med två glas vin. Så får se nu hur det påverkar vikten. Jag tänkte väga mig imorgon tisdag igen.

Natasha
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 09 sep 2017, 13:08

Här ropar man ut i rymden... (heldött forum alltså). Men jag skriver det här mest för mig själv ändå.

Jag kan ploppa en boll till!

000 00XXX

Saldot för 4 veckor är alltså 3 kg. Inte så illa. Dessutom har jag varit på utlandsresa (helgresa) här emellan. Under resan höll jag mig nog till åtminstone liberal LCHF men det blev några glas vin eftersom det ingick ett par större fester i resan. Jag gick alltså ner också den vecka jag var på resa. Det är lite otroligt :thx:

Jag har för det mesta nu under de två gångna veckorna klarat av att inte dricka kaffe på eftermiddagen.Jag har fuskat ca fyra gånger. Dessa gånger har jag ersatt en del av lunchen med kaffe (med grädde) så det har knappast varit så farligt. Jag har haft rätt bråda tider och inte hunnit fixa ordentlig lunch med till jobbet.

Mitt mål för tillfället är att inte falla tillbaka i kaffedrickandets fälla utan kunna ta ordentlig lunch med mig varje dag och hålla mig från eftermiddagskaffet.

För att orka hålla mig till mina regler, som borde vara livslånga, måste jag känna att jag lyckas. Genast jag tappar hoppet slutar jag bry mig.

Motivationen just nu är att jag fått ploppa ytterligare en boll trots min utlandsresa och att jag ska på en fin fest om tre veckor.

Vikten ligger nu på 72,2 kg. Fem kg kvar då. Nu är jag på samma startruta som vid midsommar. Tänk om det inte blivit några sommarkilon...

Man brukar räkna med en viktnedgång om 0,5 kg per vecka. Det kan jag klara om jag inte fuskar. Men visst skulle det vara härligt att få ploppa två bollar innan festen! Jag måste bara få riktigt duktigt med motivation nu. Hjälp! :tummenupp: Nu har takten varit 0,5 kg på två veckor. Bättre kan jag. :nicka:
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 20 sep 2017, 12:46

I fredags var jag nere i 71,4. Jag skrev 2015 senast vågen visade så lågt. Ingen boll ännu att ploppa. Vikten var uppe i 71,9 eller 71,8 i morse. Men vi ser. Kanske kanske. Målet för förra fredag-lördag var ändå bara 71,7. Så målet för lördag är 71,2 kg. Då har jag gått ner ett halvt kilo per vecka. Just nu känner jag att det går lite sämre. Tröstäter. Men kanske det vänder. Jag har ju så bra början.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex