MIRENA hormonspiral

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Re: MIRENA hormonspiral

Oläst inläggav Strawberry » 03 maj 2012, 11:18

Satte spiral igår, gick på eftergranskning o hade ren bestämt mej att inte ta den eftersom det blir sommar o jag vill INTE blöda hela sommaren,men gyne fick mej övertalad att ta den! Så dit e den nu, kände absolut ingenting av insättningen, på kvällen hade jag lite mensvärk o blödde rikit rikit lite,idag nästan inte alls. Har inte fått mens ännu sen förlossningen (2 månader sen), jag ammar. läste här tidigare att man int sku få sätta in spiral när man ammar, min gyne sa att det går hur bra som helst. Hon sa att om man haft mens ren så måst man vänta tills man har mens o sätter in den.
jag föreslog att jag skulle ta den efter sommaren, och äta minipiller undertiden,men till det sa hon att om minipiller fungerar bra åt mej kommer troligen spiralen att vara ÄNNU bättre! o att hinnorna i livmodern är som tunnaste nu, bättre att få den bra på plats.så,det e bara att vänta o se vad det händer! hoppas förståss på att mensen blir bort,som med minipiller.

hur går det nu för dej,abc? skulle vilja höra om det blivit bättre?

blev lite rädd när jag läste denhär tråden, så många fall som det gått "dåligt" :scared:

Men ,nu har man i alla fall provat! Hon sa att vill jag absolut ha ut den efter ett half år,så tar hon nog ut den.
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav abc » 03 maj 2012, 17:29

^ det som jag antar var första mensen efter insättningen (den kom över en vecka för tidigt) räknade jag att höll på i ca 12 dagar. :sneaky: De sista dagarna iofs inte alls mycket, men helt tillräckligt för att det skulle räknas som mens (rött blod). Nu är jag inne på fjärde dagen utan något blod alls. Men jag blir lika förvånad varje dag. Blir nog inte alls förvånad om det börjar droppa igen snart. Såklart hoppas man ju att det skulle vara över på den här ena månaden, men känns ganska otroligt att det skulle vara det med tanke på att jag ändå blödde de flesta dagar förra månaden. Men jag får återkomma.
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Strawberry » 25 maj 2012, 10:37

Nu har det just gått en månad, o jag hade bara 3-4 dagar på andra veckan så att det kom några droppar.
Ser lovande ut!! :clap:
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav abc » 28 maj 2012, 18:02

En uppdatering härifrån då också. :)

Andra månaden var otroligt nog helt utan blödningar! Mensen började på beräknad dag...MEN har nu igen hållit på rätt länge - ca 10 dagar nu men verkar sluta strax.
Användarvisningsbild
abc
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Strawberry » 23 jul 2012, 11:54

Snart 3 månader and still nothing!!! :tummenupp:
Mår superbra,märker int alls av den o verkligen inga tecken på mens!
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav BellaViktoria » 23 jul 2012, 22:07

Ger hormonspiralen skydd direkt eller måste man skydda sej med kondom en tid?
De är lite spännande, ska lägga in en spiral i september och jag hoppas ju på att den ska funka bra att jag inte behöver ha mens (med en massa värk och värkltabletter).. Oxå att man slipper fundera så mycke hela tiden o komma ihåg den där jädrans kondomen... :D
Sen funderar jag att känns de som att man ibland måst för säkerhets skull testa att man inte är gravid? Om mensen försvinner helt.
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Strawberry » 24 jul 2012, 20:03

Den börjar fungera genast! Eller sa hon att typ nästa dag el nåt! :) Jag kan int annat än rekommendera,åt mej verkar den fungera bra o känns int alls att sätta dit den! Men jag ammar så mensen kanske inte sku ha börjat annors heller så jag vet int att beror det på det..

Jag ha int iaf ännu haft den känslan att jag sku måsta testa ifall jag sku vara gravid, men jag har allttid på nåt sätt känt när jag e gravid,så jag litar på det :)

Lycka till!
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav BellaViktoria » 03 sep 2012, 22:14

Nu va den då insatt. Kändes int alls så farligt med insättning som jag hade förväntat mej, men gud vilken värk jag fick efteråt nät jag skulle köra hem :(
Men nu har de nog lättat. En liten blödning fick jag oxå när hon satte in den, får se hur de går i fortsättningen och om de börjar kännas som de ska, ingenting :)
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Strawberry » 04 sep 2012, 07:48

BellaViktoria: jag hade också piku piku lite blödning samma dag som den sattes in o nästa dag,men sen va d borta! Hoppas d går bra åt dej ocskå!

Nu in på 4de månaden utan en endaste blödning! MEN ja ammar ännu också så d KAN ju bero på det också,man får se sen när jag slutar! Har haft nångång lite liknande mensvärk, som gått fort om, nämnde det när jag var på 3 månaders koll me spiralen o hon sa att det kanske e min mens =)
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav Nina Kela » 04 sep 2012, 09:16

Jag har haft Mirena spiral i nästan fem år och varit huuur nöjd som helst. Jag tyckte inte att det gjorde ont att sätta in den, däremot hade jag småblödningar en tid efter att den sattes in, men efter det så har spiralen bara "varit med". Hur enkelt och behändigt som helst! Så för min del har Mirena spiralen fungerat helt super! Tog bort den i höstas (vilket jag var livrädd för eftersom jag hört att det gör ont, men det var inte värre än att sätta dit den... alltså ingen fara alls!) och väntar nu en baby till denna höst... =)
Nina Kela

Oläst inläggav Strawberry » 04 sep 2012, 21:20

Nina Kela: Grattis till babyn :) Trevligt att höra att den funkkar så bra så länge åt endel! Hoppas det går så med mej också!
Fast jag tror inte jag kommer ha den 5 år... :blink:
Det enda jag har märkt e att jag har blivit ganska temperamentisk.. Vet int om det beror på 2 småbarn+husbygge el spiralen....... =)
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav BellaViktoria » 30 sep 2012, 10:50

De är nu snart en månad sen jag satte in spiralen. Hade först inga besvär men ha nu i 3 veckors tid småblött varje dag, ibland kommer de små klumpar. Nu ha jag oxå på senare tid fått mensvärk varje morgon, oftast får jag ta en värktablett för att jag alls ska få nåt gjort och inte bara ligga under täcket..
Är de normalt eller borde jag ta kontakt med gynekologen som satte in den?
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Strawberry » 03 okt 2012, 10:13

BellaViktoria: Jag tycker du ska kolla me gyne. För säkerhetsskull! Har det lättat ren el har du sjukt ännu?
Strawberry
Silvermedlem

Oläst inläggav BellaViktoria » 03 okt 2012, 10:27

Jag har nog likadant ännu, blöder och värk.. Försöker få tag i min gynekolog så ska jag se vad hon säger om de.
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav anonym » 15 okt 2012, 20:07

Jag fick isatt en Mirena hormonspiral för en vecka sedan. Jag kände så gott som ingenting av "ingreppet". Kanske det berodde på att gynekologen var skicklig, men jag kände mindre av detta än det känts då allmän läkare tagit papa-prov (tycker det brukar knipa / skrapa vid provtagningen). Tog några minuter och då gynekologen bad mig stiga upp, frågade jag förvånat "är den isatt redan!?". Jag hade läst en massa om hur sjukt det tar, så jag var förvånad. Jag har visserligen fött tre barn så det kanske också har betydelse. Jag satte i spiralen under mensens tredje dag. Mensen avtog snabbt och jag hade några blodfria dagar. Igår började liten mellanblödning (blodig flytning), men gynekologen sa att mellanblödningar kan jag vänta mig de första tre månaderna. Ingen värk har jag känt. Har känt mig helt som normalt.

Mollan
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex