MIRENA hormonspiral

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Hormonspiral

Oläst inläggav anonym » 15 feb 2007, 13:03

Hur är det med alla andra som har en hormonspiral inlagd?

Jag har blivit en förskräcklig människa, jag känner mig inte alls som jag var förut. Efter att vårt barn föddes åt jag minipiller i tre månader. Då märkte jag att det inte var riktigt rätt preventivmedel för mig. Innan babyn föddes åt jag p-piller (yasmine), och då var jag också en bitch.

Men det som förvånar mig är att det verkar som om jag även påverkas av den nyinlagda hormonspiralen. Har haft den i fyra månader snart. Läkaren som la in den sa att den orsakar inga humörsvängingar, enbart små isåfall.
Allting känns så jobbigt.
Har även jättesvårt att anpassa mig till mamma-rollen fastän vår baby snart är ett och ett halvt år gammalt... Kanske det beror på det...

Vad skall man göra; jag vill inte ha tie barn eller leva celibatliv!! :!: :?:
Snälla, kloka mammor, HJÄLP!
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Konan » 15 feb 2007, 15:08

Om hormonerna (utöver dina egna...) orsakar dej problem finns ett preventivmedel som är lätthanterligt - kopparspiralen. Den är liksom hormonspiralen lindrig att sätta dit, billig (på lång sikt åtminstone), inget Du behöver komma ihåg efter att den är på plats....orsakar sällan biverkningar i humöret. Den enda biverkan jag fick var att det tog nästan 8 månader för spiralen att "lägga sig" dvs, tills dess hade jag lite spotblödningar speciellt två första veckorna av cykeln. Själva mensblödningen kan bli kraftigare (märks på mej eftersom jag normalt har väldigt minimal blödning) och mensvärk kan förekomma (jag har haft före barnen och mellan barnen men inte nu längre trots kopparspiral).

Jag har alltid besvärats av PMS men jag vet inte om det är något annat eller om kopparspiralen gjort mej lugnare :shock:

Hormonspiralen älskade jag - inga blödningar alls och sexlusten så stor som jag vet inte vad :wink: Men tyvärr orsakade den cystbildning på ena äggstocken.
Konan

Oläst inläggav Peetra » 16 feb 2007, 01:26

Jag var oxå världens bitch då jag åt p-piller. Har märkt samma symtom med Mirena-hormonspiral vid kanske tjugu tillfällen på 14 månader, "anfallen" har varat 2-3 dagar och varit mycket mildare än med p-pillren. Nu de sista månaderna har jag kunnat svänga från att vara jättesur till halvt maniskt uppåt på 15 minuter i samband med mensen.

Petra.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Hormonspiral, gör det ont?

Oläst inläggav anonym » 14 mar 2007, 11:44

Jag ska sätta in en hormonspiral imorgon o oroar mig för att det ska göra väldans ont. Har någon erfarenhet? Gör det ont? :cry:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Lily » 14 mar 2007, 11:51

Du kan ta ett par Burana före ifall du oroar dig över eventuell smärta.
Lily
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Doris » 14 mar 2007, 12:29

Själva ingreppet kan jag nog inte säga gjorde så ont men i några veckor efter det kände jag av ordentliga "menssmärtor". Nå, jag klagar inte för av en väninna hade jag hört att hon fick häftiga sammandragningar och hennes kropp försökte stöta ut spiralen. Hon ordinerades Litalgin och det hjälpte. Jag råkade ha Litalgin hemma och hade enligt gynekologen kunnat ta det om det hade blivit riktigt häftigt.

Men nu ska jag inte skrämma upp dig, det vanliga är väl att man är öm i några dagar. :?
dotter 04/03, son 09/05
Doris
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna » 14 mar 2007, 12:51

Jag va SÅ nervös före insättningen, tog Panadol ifall det skulle göra ont. Jag är ganska blödig av mig, kunde inte ens läsa bipacksedeln utan att må illa å få yrsel... Men NEJ - det gick snabbt, typ 5 minuter alltihopa, och kändes som halvsvåra menssmärtor. Ångrar att jag var så nervös!
Användarvisningsbild
Nenna
Guldmedlem

Oläst inläggav Konan » 14 mar 2007, 12:56

Då en "riktig" gynekolog (inte hvc:s "allmän-läkare-som-är-centralens-wannabe-gynekolog") satte min hormonspiral var det lindrigare än då ett Papa-prov tas! Men då "hvc:s-wannabe-gynekolog" skulle sätta kopparspiralen höll jag på att springa ut därifrån, fattar inte vad hon gjorde. Kanske hon tänkte att kopparspiralen gör bättre nytta i halsen (nedrevägen ditsatt, naturligtvis), vad vet jag? :evil:

Lycka till!
Konan

Oläst inläggav LindaGP » 14 mar 2007, 13:21

Jag tyckte det gjorde ont. Men jag var också rädd för ingreppet. Fick sitta o lugna ner mig efter ingreppet i 10 minuter för att jag int sku svimma.
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Ladies' Bike Club - WIMA Finland
Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav anonym » 14 mar 2007, 13:39

Tack för era svar! Jag ska förbereda mig med litet Burana o ett djupt andetag. Jag har antagligen varit med om värre saker (flera barn o brusten blindtarm) men ...
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav anonym » 14 mar 2007, 14:20

Jag fick hormonspiral insatt på hvc:s preventivrådgivning och jag kände det knappt. Det gick så snabbt och behändigt och inte hade jag ont efteråt heller.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Peetra » 14 mar 2007, 14:26

Gjorde inte ont för mig, men jag kände läkaren å litade på henne, så jag kunde slappna av. Å så var jag nog beredd på en massa smärta, som då int infann sig. Jag blev ganska förvånad dock över att jag blödde ganska kraftigt (mindre nog än normal mensblödning) ett par dar efteråt. p.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav LindaGP » 14 mar 2007, 17:43

Jag måst tillägga att mina båda barn har fötts med kejsarsnitt, så livmoderhalsen e väldigt trång, o kanske därför var det smärtsamt.
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav LindaGP » 10 apr 2007, 20:46

Jag har funderat på att låta ta bort min Mirena-spiral o börja med piller istället, för så här kan det int fortsätta. :( Jag har haft spiralen nu i ett halft år o har mens var tredje vecka i över en veckas tid. :evil: Frågade min man vad vi ska göra, fortsätta såhär eller ta bort spiralen o jag har normal mens var fjärde vecka o räknar dagar... Mannen funderade två sekunder o sa att vi håller spiralen. :lol: Men nu börjar jag få nog. Jag gillar int piller, har svårt att hitta såna som passar mig, men har trots det ätit dem i 8 år före min man kom in i bilden.

En annan sak som stör mig med spiralen e det att jag känner av den ibland. Om jag har lite också hårdare mage gör det rejält ont, precis som riktigt brännande sammandragningar, o det bara svartnar i ögonen.

Så int e det ju riktigt som det ska. Har nån liknande erfarenheter?
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Konan » 10 apr 2007, 21:59

Linda: Håll ut ännu en tid sedan blir den din bästa vän! :wink: Upp till ett år innan det helt och hållet blir som det skall - dvs minimalt med mens, om någon alls. Men efter halvt år så svänger det nog och går mot det bättre!

Jag hade ont på ena sidan, vid äggstocken. Det började alltid vid ägglossning och var ibland just så häftig smärta du beskrev. Det kändes som om jag hade enormt mycket luft i magen och då jag satte mej för att sitta så kändes det bokstavligen som om jag hade en käpp i räven :x I några dagar var det jäkligt ont men sen om cystan sprack så blev det bättre.

Jag har kunnat känna av både hormon- och kopparspiralen bla vid samlag.
Konan

Nästa

Återgå till Kropp, hälsa och sex