Bettskena och lappning av hål i tänderna

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Bettskena och lappning av hål i tänderna

Oläst inläggav Nyckelpigan » 09 jul 2009, 20:54

Hur ska jag nu börja...

För att börja med så använder jag bettskena på nätterna! För en dryg vecka sedan var jag hos tandläkaren och de konstaterade att jag hade ett litet hål i den övre bakersta tanden; mitt första hål någonsin (jag är 34) :scared: Tandläkaren lappade hålet. Jag hade min bettskena med och tandläkaren visste att jag använder en sådan men hon föreslog inte att jag skulle prova att den passar så jag glömde ju bort det själv också :ledsen:

Nå väl hemma på kvällen markte jag att den inte sitter som den borde. Jag hade ju förut en liten grop i tanden så bettskenan hade alltså en liten pigg på det stället och efter att tanden lappades passade piggen inte mera in (hoppas ni förstår vad jag menar...)

Efter 2 nätter konstaterade jag att jag inte kan använda skenan. Mannen min sa att han kan ju slipa bort den där piggen själv. Nå, vi skulle nästa dag fara på resa så jag har sovit några nätter utan skenan. Idag slipade mannen piggen på skenan. Nu till mitt problem: Då jag efter slipningen provade skenan och bet ihop tänderna ilade det till något fruktansvärt vid de bakre tänderna :scared: :scared: :ledsen: :w00t: :curse: :curse: Vad kan det bero på och vad skall göra nu?????

Dessutom skulle jag gärna höra hur ni andra som använder bettskena går tillväga då ni får hål i tänderna lappade? Inte kan man ju gå och laga en ny skena varje gång. Jag hoppas ju förstås att jag inte får fler hål men antagligen får jag det nog. Att laga en bettskena privat kostar ju skjortan :swoon:

Jag är så arg och stressad över mina jä..la tänder och den förbaskade bettskenan :curse: :curse: :curse:
Son f. 19.8.03
Dotter f. 31.5.06
Nyckelpigan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Bettskena och lappning av hål i tänderna

Oläst inläggav Kulta » 10 jul 2009, 07:39

Ojoj.

Är inne på min fjärde bettskena, och tyvärr måst jag börja med att säga att ungefär det värsta du kan göra med den är att slipa själv :ledsen:

Den slipas ju (som du ju vet) med domdär färglapparna som märkning mikromillimeter per mikromillimeter, så att gå och själv fimpla på den kör ju skenan snett -> tänderna åker helt fel när du använder den -> huvudvärk, käftvärk...

Dessutom kan jag tänka mig att slipning hemma utan tandläkarutrustning förstör ytan så att den inte mera är slät, dvs skenan skrapar loss allt skydd du har på tänderna -> ilning.

Så gå nu för allt i världen snabbt till tandläkarn o ha dom slipa skenan ordentligt så att den inte förstör sina tänder. Int hjälper någo annat, tyvärr.

Har själv liknande problem, i och med att tänderna blev slipade så mycket med senaste skenan att jag nu har ett hål i baktanden tack vare det. Det var en specialläkare som gjorde skenan på HUS, så nog är jag lite ängslig över vad en hälsocentralstandläkare skall klara av att göra angående lappning av hålet och justering av skenan. Men vi får se. Skicka pm om du vill, jag har en hel del erfarenhet av domdär jävla käftmanickerna :blink:
01/10

09/12
Kulta
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Söndagsbarn » 10 jul 2009, 21:41

För det första: GRATTIS till att bara ha ett hål :clap: . :clap: Önskar jag hade det så, men nej :cry: .

Mitt råd är att genast ta bettskenan med till tandläkaren och ha dem att slipa ner fyllningen i tanden. För mig händer ofta att jag fått vara och slipa ner fyllningen efteråt då det känts "obekvämt" i bettet. Man känner inte nödvändigtvis ännu hos tandläkaren att fyllningen är för hög. Tandläkaren sätter också i rejält med fyllning i hålet för att sedan kunna slipa ner den så den är passlig till bettet. Gör absolut INGET åt bettskenan, den är skräddarsydd för dina tänder. Det är fyllningen som ska åtgärdas, inte bettskenan.
Användarvisningsbild
Söndagsbarn
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav blandjohn » 15 dec 2013, 10:48

Jag hade också problem med tandläkarens skena, men på grund av att den var så fruktansvärt obekväm. Snubblade över något som kallas avlastningsskena som var som en dröm i jämförelse. Den sticker bara in mellan tänderna och efter lite justeringar så känns den inte mer än en snusprilla under läppen. Funkade för mig:). Dexoral hette företaget och är svenskt.
blandjohn

Oläst inläggav Sthlmsman29 » 28 mar 2015, 20:20

Blev precis rekommenderad en bettskena. läste lite här inne och andra sajter. hoppas den passar!!
Sthlmsman29

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex