Vem sköter barnen om man blir sjuk?

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Vem sköter barnen om man blir sjuk?

Oläst inläggav Lysmasken » 03 nov 2009, 09:29

Hur har ni andra tänkt lösa det om ni föräldrar blir sjuka i svininfluensa? Eller om bara den ena blir och den andra måste iväg på jobb? Jag kan tänka mig att jag ligger i koma om jag får hög feber och vet ingenting om omvärlden :? Vem tar då hand om mina barn?? Eller får den andra föräldern då bli hemma?
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Re: Vem sköter barnen om man blir sjuk?

Oläst inläggav Egon » 03 nov 2009, 11:07

När jag ännu var vårdledig så hade jag spysjuka ett par dagar.Fanns ju ingen möjlighet att ta hand om Ivar. Min mamma och Ivars farmor ville såklart inte sköta. Min man fick nog ta ledigt på egen bekostnad, de sade vid arbetshälsovården att han bara får vara hemma och vårda sjukt barn. Inget svar på frågan, men jag antar att den som är frisk måste ta ledigt på egen bekostnad...
BildBild BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Egon
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sunflower » 03 nov 2009, 11:45

Det har vi också funderat på, hur gör vi om vi båda föräldrar blir sjuka samtidigt? Barnens farmor har sagt att hon kan komma hit i så fall, men inte vill vi ju att hon ska få smittan då farfar hör till riskgrupp. :?
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Pichma » 03 nov 2009, 14:14

Nu har jag tagit vaccinet och hoppas att jag inte blir så sjuk om jag får svininfluensan, det tar ju ändå tid att utveckla motståndskraft. Högsta prioriteten för mig att ta sprutan blev just den orsaken att jag ska orka sköta om mina barn då de blir sjuka. Jag räknar inte längre med om de blir sjuka utan när de blir sjuka, de har troligen redan blivit utsatta för smittan. :(
Användarvisningsbild
Pichma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kat » 03 nov 2009, 14:56

När vår lillis var några månader gammal fick jag en ovanligt häftig spysjuka som varade i nästan tre dygn. Då fick maken vara hemma, det räknades som att han var hemma med sjukt barn (?) eftersom det inte fanns någon som kunde sköta den lilla om han hade varit på jobb.
Bild
Bild
Bild
Kat
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pipi » 03 nov 2009, 15:25

Jag är vårdledig och sambon privatföretagare, så om blir vi sjuka i familjen, då är vi hemma. Inga problem. Och skulle vi båda råka bli sjuka samtidigt, ja då tar vi och reder ut det problemet den dagen det kommer.
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Buj » 03 nov 2009, 15:28

Bild
Du får nog sköta om barnen själv fast du är sjuk. Dagens Finland.
Användarvisningsbild
Buj
Guldmedlem

Oläst inläggav Pipi » 03 nov 2009, 15:31

Den var bra Buj! :lol: Tror bara inte det finns den karl som vågar erkänna det där så där öppet! :blink:
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Buj » 03 nov 2009, 15:39

Pipi skrev:Den var bra Buj! :lol: Tror bara inte det finns den karl som vågar erkänna det där så där öppet! :blink:

Säker på det?

Bild
Användarvisningsbild
Buj
Guldmedlem

Oläst inläggav acasia » 03 nov 2009, 15:40

Ja, säg det. Man får bara hoppas att ifall vi får det så har vi det turvis jag och min man. Fast får jag det är vi nog i blåsten. Vart för hemmamamman barnen om hon själv ligger däckad? Speciellt då alla tänkbara barnvakter jobbar om dagarna.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Lysmasken » 03 nov 2009, 16:03

^Exakt. Barnens mormor och faster jobbar båda. Brorsans sambo är mammaledig men dom har en liten baby i huset så inte går det det heller. Och vem vill nu annars heller komma och sköta nån med svininfluensa?
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Katerina » 03 nov 2009, 16:27

Vi har varit magsjuka på samma gång en gång med min man och barnen var små (1 o. 3 år) Det var ganska hemskt, vi hade videon på hela dagen åt barnen och en kusin hämtade mat på trappan som vi med nöd och näppe fick värmt åt barnen. Det var nog bara att bita ihop och kämpa på.
Användarvisningsbild
Katerina
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Peetra » 03 nov 2009, 16:41

Min fyraåring och jag klarar nog av nån dag med endera sjuk, men skulle vi båda bli sjuka med hög feber, så får jag nog ringa till stans hemhjälp för barnfamiljer.

Min dotter har gjort stora framsteg vips och bums de gånger jag varit så sjuk, så jag inte kunnat hjälpa henne. Te.x första kacka på potta, då mamma inte kunde hämta blöja att kacka i, skedde phga av att kjag var dålig. Hon lärde sig äta med sked själv det veckoslutet mamma satt febrig och glömde bort att mata henne. Jag är lite velig med henne, tror jag, så hennes potential kommer inte till full användning ifall mamma hålls 100% frisk hela tiden. ;)
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Mats » 03 nov 2009, 17:00

Jag är sällan ordentligt sjuk, men de gånger jag varit det har jag nog fått klara mig själv med barnen. Hemma tycker jag man alltid klarar sig, men det är svårare ifall man inte kan ta sig till butiken för att handla mat.
Två döttrar, 04/03 och 08/05
Mats
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sunflower » 03 nov 2009, 17:28

Jag var igår och handlade massor med mat som jag satte i frysen och skåpen ifall att vi nu båda blir så sjuka att vi inte slipper till butiken eller om jag blir sjuk och sambon är på jobbresa.
Användarvisningsbild
Sunflower
Stamgäst
Stamgäst

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex