Hur länge var dina bröstvårtor ömma efter amningsstart?

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Hur länge var dina bröstvårtor ömma efter amningsstart?

Oläst inläggav enni » 07 apr 2010, 11:04

Tre veckor efter förlossning är mina bröstvårtor fortfarande lite ömma, även om det inte är lika jobbigt som den första veckan. De blöder inte, är inte såriga och är bara aningen röda, men ömmar och det känns inte riktigt bekvämt att ha dem mot BH:n eller amningsinlägget. Jag använder mjölkuppsamlare då och då, för att lite avlasta bröstvårtorna och låter dem luftbada hela nätterna och ibland under dagen.

Jag är lite orolig för någon slags infektion (svamp/bakterier), så nu vill jag veta hur länge era bröstvårtor har ömmat efter amningsstart?
Ni som haft infekterade bröstvårtor - hur var det?
Dotter 3/2010 :heart:
enni
Guldmedlem

Re: Hur länge var dina bröstvårtor ömma efter amningsstart?

Oläst inläggav zorken » 07 apr 2010, 11:25

Med ettan riktigt sjuka i 6 veckor och ömma i 3 månader (efter 3 mån. som innan födseln), med tvåan ömma en vecka och sen som normalt. Tills barnet lärde sig gapa ordentligt, eller tills hans/hennes mun blev stor nog.
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 07 apr 2010, 12:26

Med ettan tog det ett par veckor före det slutade göra ont att amma, men bröstvårtorna var nog ömma i minst ett par-tre månader, sådär så att man aktade hur man torkade sig efter dusch, för det gjorde ont om handduken nuddade vid brösten. Nu med tvåan var bröstvårtorna ömma ca en och en halv vecka och ömma ungefär tre veckor och sen helt som vanligt. Med ettan hade både han och jag torsk (svampinfektion) då han var kring en månad gammal. Då ilade det massor i mina bröst efter amning och bröstvårtorna var nog sjuka. Grabben led inte desto mer av torsken, men vi använde nån salva ett tag och då blev det bra.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sarasa » 07 apr 2010, 13:57

Nu prick tre veckor efter förlossning känns mina bröstvårtor precis som TS beskriver. Jag har funderat på just samma saker som du, så jag gör dej inte klokare! :blink:
Sarasa
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Klösamaja » 07 apr 2010, 15:10

Efter en veckas amning hade de sår han gnagde upp när han ammade första gången i förlossningssalen läkt. Sen gjorde det nog ont i kanske 1,5 månader just när han högg sig fast och sög de första sugtagen, men sen kändes det inte mer. Nu efter tre månader gör det inte ont alls (såvida han inte tar fel grepp förstås), men bröstvårtorna är inte alls trevliga att pilla på i andra sammanhang än amning, kan inte vara utan bh för då skaver de mot tröjan och mannen får definitivt inte peta på dem i nöjessyfte :nepp: Däremot har brösten blivit helt känslolösa på huden ovanför vårtgården. Så ibland kliar det som besatt om huden är torr men eftersom jag inte har nån känsel där så hjälper det inte att skrapa... skumt.
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Nenna1 » 07 apr 2010, 18:35

Jag hade ont i 1-2 månader. Var säker på att det var svamp, infektion eller fel grepp, men det var nog bara ovana och så hade jag en del sår också som tog tid på sig att läkas helt.. Men man vänjer sig också vid känslan, fick också homeopatiskt medel mot det onda, och jag tror det faktiskt hjälpte. Sen kan det vara skönt att påta engångskydden med redigt med Bepathen innan man sätter dem mot brösten och likaså sätta av Bepanthen på bröstvårtorna, redigt av det också dit. På TYKS sade de att ofta kan kvinnor med ljus hy vara särskilt känsliga och ha mer ont i bröstvårtorna av amningen. På mig stämde det nog.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 07 apr 2010, 19:38

Ungefär 1 månad med båda.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav borgbacken » 07 apr 2010, 20:40

Jaaa, bröstvårtorna var nog sjuka i ca 2 veckor. Riktigt i början var dom så såriga att dom bara blödde och kunde inte amma pga att han fick så mycket blod med i maten. Sen ytterligare 1,5 vecka till tog det ont när han högg tag i det. Nu är det bara skönt tycker jag att amma, killen är 6 veckor. När brösten är fyllda med mjölk så tycker jag att det kliar i bröstvårtan, så när han greppar tag är det faktiskt riktit skönt! Som att klia på ett kliande myggbett typ 8)
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav enni » 09 apr 2010, 15:38

klösamaja skrev: och mannen får definitivt inte peta på dem i nöjessyfte :nepp:

:) Nej, det är nog verkligen uteslutet!

Jag tror att problemet i vårt fall är dels att jag har ljus och känslig hy, dels lite dåligt amningsgrepp. Jag tycker nästan att det har blivit sämre på senaste tiden, om nu det är möjligt. Det bara sprutar mjölk ur mig så lillan behöver knappt suga alls för att få i sig mat - kanske hon har blivit lat. :hm:
Lite bättre går det om vi ligger ner och ammar, men jag vill ju kunna sitta och amma också - lite krångligt utanför hemmet annars...

Nå, kanske tiden läker även det här...
Dotter 3/2010 :heart:
enni
Guldmedlem

Oläst inläggav Nenna1 » 10 apr 2010, 13:56

Hos oss var också greppet lite litet, just för att jag också hade så mycket mjölk så brösten var hårda och svullna ganska länge och hon fick inte så bra tag. Men det tar sig. Jag tyckte det hjälpte att t.ex. läsa något intressant eller se på tv då jag ammade så glömde jag lite att det gjorde ont. Sen hindrade det också lite mjölkflödet och bättrade greppet då jag pumpade ut lite innan amning och sen lutade mig bakåt då jag satt och ammade. Så får man lite hjälp av tyngdkraften :-) Kring 3 månader ordnade sig problemen med mjölkmängd och grepp för då började frökens aptit bli i storlek med mjölkmängden.
Nenna1
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav cyan » 27 sep 2013, 13:01

Jag vet att det här är en väldigt gammal tråd, men den är antagligen fortfarande lika aktuell - åtminstone för mig. Skulle vara trevligt att veta vilket homeopatiskt medel som det hänvisas till? Om inte samma person som skrivit om det läser det här längre, kanske någon annan har använt liknande eller har några råd att komma med.
cyan

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex