Sterilisering

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Sterilisering

Oläst inläggav anonym » 01 nov 2010, 19:55

Finns det någon som känner till reglerna för när man kan få en sterilisering?

Jag tycker mig har hört om en åldersgräns och ett visst barnantal men vet någon närmare?

Finns det möjlightet att få speciallov pga av ens hälsosituation?
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Re: Sterilisering

Oläst inläggav Katizi » 01 nov 2010, 21:45

Man skall vara 30 år fyllda. Barnantalet ska vara minst tre. Man kan åberopa särskilda omständigheter, såsom sociala-, ekonomiska- eller hälsoskäl.
Tripp2001, Trapp2005 och Trull2008
Användarvisningsbild
Katizi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tinkerbelle » 01 nov 2010, 22:23

^Min en fd arbetsgivare sade som speciella omständigheter: "Det ska fan du skita i, jag vill inte ha fler barn och här ska det fixas!" :mrgreen:
Och vill nån opponera sej så kan jag ge telefonnummern kan man ringa och kolla om man kan göra så här :twisted:
Användarvisningsbild
Tinkerbelle
Guldmedlem

Oläst inläggav Esme » 02 nov 2010, 09:01

En släkting till mig är steriliserad och hon har inga barn alls. Säkert var hon väl nog över 30 när det gjordes åtminstone, men jag har nu annars väldigt svårt att se vilka slags speciella omständigheter hon kunde ha yrkat på. Hon har bra ekonomi, god hälsa osv. Så jag tror nog att man kan få en sterilisering enbart p.g.a. personliga skäl också, bara man är tillräckligt bra på att motivera det.
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Wella » 02 nov 2010, 09:32

Esme skrev:Säkert var hon väl nog över 30 när det gjordes åtminstone, men jag har nu annars väldigt svårt att se vilka slags speciella omständigheter hon kunde ha yrkat på.

Det här räcker ju som orsak. Det är endast i de fall då personen är under 30 år som man måste fylla andra kriterier. Och för att få en sterilisering då man är under 30 och inte har 3 barn (det räcker att det finns 3 barn i familjen, det behöver inte vara kvinnans/mannens egna barn) så behövs det utlåtande av 2 läkare.
Söner 1995 och 2007
Wella
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav zorken » 03 nov 2010, 15:50

Det här gäller väl ändå bara kommunalt? nu måste man väl privat få göra va fan man vill med sin kropp?
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Wella » 03 nov 2010, 16:52

zorken skrev:Det här gäller väl ändå bara kommunalt? nu måste man väl privat få göra va fan man vill med sin kropp?

Tror inte man kan sterilisera sig privat. Precis som man inte kan göra abort privat heller. Eller föda.
Söner 1995 och 2007
Wella
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav mimmasmamma » 03 nov 2010, 19:58

30 år fylld ska man vara ELLER ha tre barn.
mimmasmamma

Oläst inläggav misskitty » 03 nov 2010, 21:47

zorken skrev:Det här gäller väl ändå bara kommunalt? nu måste man väl privat få göra va fan man vill med sin kropp?

I det här fallet får man faktiskt inte göra vad man vill med sin kropp: Vi har en steriliseringslag (http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1970/19700283) som reglerar villkoren för att bli steriliserad.
misskitty
Guldmedlem

Oläst inläggav zorken » 04 nov 2010, 12:08

Gäller samma regler för karlar? tre barn eller över trettio?
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav *Älvan* » 04 nov 2010, 13:53

^Så har jag förstått. (Eller så någon bra orsak antagligen)
Men egentligen tycker jag det är bra att det inte görs alltför lätt! Hur många unga har inte tänkt att de ALDRIG vill ha barn men senare ångrat sig..
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav zorken » 04 nov 2010, 15:18

Det här blir helt OT, men borde vi inte bära ansvaret av våra beslut själva? Det är ju ändå frågan om en operation, inte något man impulsköper i matbutiken. Man blir nog informerad om vad en sterilisation leder till, och jag tror knappast att en 22åring skulle genomgå en utan en klar övertygelse.

Enligt den principen att "vad om man ångrar sig" så borde väl man inte få ta tatueringar som under trettio heller? och då helst med två konstnärers underskrift för att försäkra sig om att det inte blir fult.
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav *Älvan* » 04 nov 2010, 18:46

Men en tatuering är nog bara någonting du har på huden och som dessutom kan tas bort. Inte riktigt som ett barn du får bära inuti dig tills det föds och sedan leva tillsammans resten av ert liv, en som är av samma kött och blod.
Var skulle då åldersgränsen gå, eller skulle det inte finnas någon alls menar du? Är en 17 åring tillräkligt vuxen för att kunna göra ett beslut för hela livet?! :hm:
Användarvisningsbild
*Älvan*
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav anonym » 04 nov 2010, 19:14

Tack för era kloka svar.

Om jag förstod lagen rätt så kan det nog vara svårt för mig att få en sterilisering. Både ålder och barnantal är långt ifrån. :(

*Älvan* skrev: Inte riktigt som ett barn du får bära inuti dig tills det föds och sedan leva tillsammans resten av ert liv, en som är av samma kött och blod.

Det är liksom orsaken till att jag inte vill ha barn.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Tilli » 04 nov 2010, 20:53

Jag var närmare 30 än 20 då jag fick mitt första barn och ville att det skulle snöras igen ifall att det blir kejsarsnitt. Jag hade jättestarka skäl, då jag var(it) missbrukare och inte hade ekonomiska möjligheter/grunder att försörja ens detta ena barn jag skulle föda. Bevisföringen på att jag inte handlade under påtryckning och att jag verkligen visste vad jag bad om var verkligen jobbig, jag behövde utlåtande både från psykisk sjukskötare och en annan person, (jag kommer inte ihåg vad den hade för titel, men h*n kände mig väldigt bra) före läkaren gick med på att göra det papper som krävdes för sterilisering i samband med ev. förlossn.

Senare, efter förlossningen, kom läkaren med pappret och berättade att det inte går att använda samma bevisföring upprepat, eftersom min livssituation förändras. Det finns inga bevis kvar i något register, det var läkaren noga med att tala om för mig och se till, så om jag senare försökt med att få sterilisera mig utan att uppfylla normala lagstadgade krav, så skulle jag inte ha lyckats.
Tilli

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex