Sterilisering

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Re: Sterilisering

Oläst inläggav anonym » 27 sep 2012, 20:32

Tydligen gäller alltså över 30 ELLER minst 3 barn?

Över 30 med 2 barn här, vilket räcker väl för mig. Har aldrig välat ha mera, inte min man heller. Om jag nu väntar ändå några år (ingen ork eller vilja för babyruljans nu) så kommer ju nog åldern också snart emot för flera barn...

Har börjat fundera på det här med sterilisering nu när det verkar vara så svårt med preventivmedel för mig (jag bara blöder med allt, p-piller får jag inte mera pga migrän med aura - fast åt nog dem utan problem i 10år innan jag fick barn... -och börjar vara helt irriterad på det här eviga "mensflödet"). Testar nog ännu men...

Nån med erfarenhet? Hur upplevde ni själva ingreppet? Blev det fysiska/psykiska problem? En bekant sade att hon, öven om hon inte ville ha fler barn och då också hade svårt med preventivmedel, att hon sen ändå drabbades av sorg - inte oöverkomligt men ändå. Nån annan som upplevt det här? Eller annat jag kanske inte kan förutse?
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav bullamamma » 28 dec 2012, 23:41

Jag e 28 och sambon 32. Vi har 2 barn och han sterilserade sig kort efter vår andra dotters födsel. Vem ha sagt att kvinnan måst sterilisera sig? Om kvinnan int fyller kraven får mannen göra de.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bess2 » 15 okt 2014, 21:21

Lyfter gamla tråden.
Börjar fundera lite på det där med preventiv medel när man inte vill ha flere barn och sterilisering låter lockande.
Har nån annan gjort det? Funderar lite på samma frågor som här:
anonym skrev:Nån med erfarenhet? Hur upplevde ni själva ingreppet? Blev det fysiska/psykiska problem? En bekant sade att hon, öven om hon inte ville ha fler barn och då också hade svårt med preventivmedel, att hon sen ändå drabbades av sorg - inte oöverkomligt men ändå. Nån annan som upplevt det här? Eller annat jag kanske inte kan förutse?
Bild

Bild
bess2
Guldmedlem

Oläst inläggav bullamamma » 14 nov 2014, 21:44

bess2 skrev:Lyfter gamla tråden.
Börjar fundera lite på det där med preventiv medel när man inte vill ha flere barn och sterilisering låter lockande.
Har nån annan gjort det? Funderar lite på samma frågor som här:
anonym skrev:Nån med erfarenhet? Hur upplevde ni själva ingreppet? Blev det fysiska/psykiska problem? En bekant sade att hon, öven om hon inte ville ha fler barn och då också hade svårt med preventivmedel, att hon sen ändå drabbades av sorg - inte oöverkomligt men ändå. Nån annan som upplevt det här? Eller annat jag kanske inte kan förutse?

Vet int! Men i vårt fall va de min karl som steriliserade sig. O han ha int ångrat! Hans beslut! O han 100 % nöjd me resultatet!
Ibland tänker jag att nu kan jag då int få fler barn men de e nog bäst så!
D beror på många saker hur man tar de. Hur gammal man e o hur många barn man har o parrelationen o om man byter partner o sen av den orskaken vill ha barn me sin nya partner. Man kan int tveka om en sterilisation. Läkarna opererar int då! Man ska nog va 100 % säker att även om man byter partner o även om ens barn sku dö så ska man int ångra sig.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Wilmina » 15 apr 2016, 07:14

Lyfter upp en gammal tråd: funderar på detta, var redan efter vårt andra barn säker på att jag inte ha flera men blev då övertalad till en hormonspiral och "vänta 5 år". Snart är de fem åren över och bokade en läkartid. Är snart 40 och har ladrig tänkt mig flera barn och gubben är överens. Gillar inte tanken på fler hormoner och de flesta preventivsätten passar mig inte. Så är nog säker på detta.

Men nyare erfarenheter skulle jag gärna läsa om! Vad var tankarna efter själva steriliseringen?
Ingreppet lär väl inte vara så hemskt?
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav EmMia » 18 apr 2016, 16:34

Hänger med på tråden och tar gärna emot kommentarer om ämnet då det börjar var aktuellt även här :tummenupp:

-mia
Emmi 21.4.2006 <3 Elina 7.6.2010 <3 Alexander 24.6.2013
Änglason 9.6.2012 <3
Användarvisningsbild
EmMia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Föregående

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex