Rengöring av bettskena?

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Rengöring av bettskena?

Oläst inläggav Solglimt » 19 okt 2011, 14:24

Ja, där kom frågan i rubriken. Kan man på ngt vis rengöra sin bettskena själv? Har försökt o. borsta den med tandborste o. tandkräm men det gjorde varken till eller från. Min bettskena börjar se ganska grym ut o. jag behöver den ändå varje natt, så vill inte lämna bort den heller. Någon som har tips?
Skönheten 08/06, Operasångaren 02/10 och Storöga 04/12
Användarvisningsbild
Solglimt
Supermedlem
Supermedlem

Re: Rengöring av bettskena?

Oläst inläggav LindaGP » 19 okt 2011, 21:22

Jag sätter min ibland i blöt med en Corega tabs. Det rekommenderade tandläkaren.
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Ladies' Bike Club - WIMA Finland
Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Kileane » 19 okt 2011, 23:00

LindaGP skrev:Jag sätter min ibland i blöt med en Corega tabs. Det rekommenderade tandläkaren.

Samma här. Fast lite missfärgad blir den nog ändå men det stör inte funktionen.
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Jenni74 » 04 dec 2011, 21:47

Min tandläkare sa att absolut INTE använda tandkräm! Det är sååå starkt ämne. Vanlig handtvål. Jag tvättar min varje morgon och den är helt ok. Lite grå kanske, men helt fräsch nog. Har haft den nu i 2 år. Och utan den sover jag faktiskt jättedåligt :)
Bild

Bild
Jenni74
Guldmedlem

Oläst inläggav vadis » 31 jan 2012, 07:08

Jag brukar lägga den i ett glas vatten med 1 msk ättika i över dagen. Sen borstar jag den som vanligt. Fungerar bra tycker jag.
vadis

Oläst inläggav Patricia99 » 10 mar 2012, 17:10

Jag har haft bettskena i 12 år, måste ha den varje natt nu ännu. Annars har jag sån värk i huvudet och tinningarna på morgonen, ligger och biter i hop tänderna hela natten (bruxism).

Den första jag fick så skulle jag tvätta med diskmedel, och förvara i ett glas med vatten. Den hade jag ett par år. Sen den nya, såg precis likadan ut, så skulle INTE förvaras i vatten och INTE tvättas med diskmedel (bara vatten) sa de när jag fick den och de gav instruktioner.

Men jag sätter ändå en droppe diskmedel och tvättar av den under rinnande vatten (med en gammal tandborste), sen torkar jag av den och förvarar den i asken.

Ibland när jag inte orkar gå till köket efter en droppe diskmedel så har jag använt tandkräm, men jag tycker inte den blir lika ren av det.

http://patricia99.papper.fi/
Patricia99
Silvermedlem

Oläst inläggav blandjohn » 24 aug 2013, 12:32

Jag använder en ny typ av skena som kallas avlastningsskena, den är väldigt lätt och fantastiskt bekväm. Dessutom enkel att skölja av. Har använt den ett tag nu och är väldigt nöjd. Funkar bra på dagtid oxå. Tror det var Dexoral avlastningsskena den hette.
blandjohn

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex