Vägen till ett Hälsosammare och Smalare *2013*

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Re: Vägen till ett Hälsosammare och Smalare *2013*

Oläst inläggav acasia » 05 apr 2013, 21:36

Lite OT men: En flytt har alltid inneburit tappade kilon för mej. Två gånger då vi flyttat har jag varit gravid och rådgivningstanten har fått spader då jag gått ner i vikt båda gångerna. Sedan då jag berättat vad det berott på har hon lugnat ner sej, men ändå sagt att vi måste nog följa med din vikt noga nu. Senaste gång vi flyttade tappade jag 5 kg.
Minns gårdagen, dröm om morgondagen, lev idag!
Användarvisningsbild
acasia
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Natasha » 09 apr 2013, 21:34

Hej på er. Vilken tråd är den aktiva?

Jag fick baby på trettondagen och hade precis som tidigare graviditeter gått upp ca 20 kg eller mera. Som tur vägde jag ändå 67 kg denna gång mot 80 förra gången jag blev gravid.

Konstigt nog vägde jag inte så mycket mindre när jag kom hem från bb än före jag for dit. Men kanske det berodde på att jag bara var där ett och ett halvt dygn den här gången.

Jag tror jag vägde 84 kg när jag kom hem. (Måste ju ha gått upp mera än 20 kg då. Kanske 22 ).

Nu har jag sakta men säkert fått bort ett kg i taget och ligger nu på 74-75. Det stod stilla länge där kring 80 kg. Men sen har jag skärpt mig och ätit mindre andel kolhydrater och sen började kilona fara igen.

Mitt mål är 65 kg. Gärna ännu lite mindre än så för jag har fått ett par, tre vackra jackor av min moster och vill rymmas i dom. Dom passade senast jag var 65 kg. Troligen hålls jag inte där sen när jag slutar amma. Men jag kan ju njuta av dom så länge jag kan :) jag gissar att min kropp lägger sig på ca 68 kg när jag slutar amma.

Metoden blir att äta lite striktare LCHF än jag gör när jag slarvar. Slarv = köper 80% choklad och frukt för ofta.

Dessutom vill jag äta mera grönsaker och mindre rotfrukter. Och laga spännande och god mat. Just nu har jag lite idétorka med maten. Flickorna fick dela en burk ärtsoppa idag. Jag har helt enkelt inte orkat fundera ut något för den här veckan. Men på fredag ska vi storhandla. Så tills dess vill jag ha en veckomeny klar.

Sen vill jag motionera lite mera. Idag gick jag efter barnen till dagis. Vagnen med. Det blev totalt lite på 3 km. Riktigt lagom promenad för oss.

Jag har alltså haft 20 bollar och nu har jag ungefär tio kvar.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Fisktärnan » 12 apr 2013, 14:54

Jippiii, tre kryss borta nu, och det har hållits på 77 nu två veckor så jag vågar snart tro på att det är sant på riktigt :)

Sakta men säkert. Kanske jag ryms in i sommarklänningen jag köpte i vintras när (om) det blir sommar...

(har rättat mina stavfel nu - oj så man stavar när man är trött och exalterad :nepp: )
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Sofia88 » 22 apr 2013, 12:22

Va ni alla är duktiga :) Jag lyfter verkligen hatten för er som har så fin motivation :thx:
Jag har tappat inspirationen heelt att bantta.. :( Hur ska jag få tillbaka den?
Min historia: Har en ett-åring i huset i dagens läge :love: Min startvikt då jag blev gravid var så hög att jag inte kunde tro mina ögon. (hade vägrat att stiga på vågen i flera år, just för att jag var rädd för vad den skulle visa). Jag var gravid, gick upp ca 10kg under graviditeten och gick fort ner dem tillbaka till min startvikt då graviditeten var över. Dock var ju inte startvikten nånting att skryta om, som sagt.. Nåja, jag tänkte att jag skulle fortsätta gå ner av mej själv ungefär, men icke. Vågen börja stiga och jag bestämde efter dopet att NU är det slut!! Jag började först själv bantta med egna metoder och efter en tid gick jag med i viktväktarna som jag höll på med i ca halvt år. Jag gick ner 21kg, det känns bra!
MEN jag är inte nöjd ännu, jag skulle vilja gå ner helst 5 kg till.. Och det känns sååååå jobbigt.. Jag ORKAR inte räkna och väga mera vad jag äter, fast det är precis vad jag borde. Det fungerar för mej. Jag vill träna helst 3ggr i veckan, ibland lyckas det nog. Men vissa veckor gör jag absolut ingenting. Jag behöver såå motivationen tillbaka, har någon några tips??
Jag vet, 5 kg låter inte mycket då man gått ner redan mer än det. Men min inspiration är slut!! Jag vill bara vara nöjd med mig själv och njuta av vad jag åstadkommit, men jag kan inte det riktigt ännu. Men ändå kommer ingen inspiration eller motivation. Blää!!

Här kom nu ett riktigt klago-inlägg :ledsen: Förlåt för det!!
Men hej, ut och njuta av solen alla!! Jag också ;)
Sofia88

Oläst inläggav Malin E » 23 apr 2013, 07:28

Sofia88 skrev:Här kom nu ett riktigt klago-inlägg Förlåt för det!!

Inte behöver du be om ursäkt för det :nepp: . Det kan vara riktigt bra att ventilera sina känslor ibland det kan också hjälpa på traven lite. JAg är själv i samma situation dock är antalet kilon 10kg mera än vad du har som mål att gå ner. JAg startade i Januari och åt GI utan resultat. Dock är ant det skolmaten som gör sitt även om jag undviker potatis, pasta och ris så finns det så mycker skäp och tillsats ämnen i maten. Ofta är ju också köttet ihop blandat i nå såser som också högst antagligen är halv fabrikat pulver sås.
När jag var bara hemma så klarade jag av att gå ner 7-8kg.

Men kämpa på Sofia88, om du inte orkar räkna och väga det du äter så tänk i stället på vad du äter. Skriv upp under ett par veckor vad du stoppar i munnen gå sedan igenom och plocka bort onödig :nicka: .
Lättare sagt än gjort va :wink:
Pojke 10/03 Pojke 03/06, Flicka09/08
http://malins-dag.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 26 apr 2013, 10:03

Jag har urdålig kondis. Men försöker komma iform med mjuka metoder. Igår cyklade jag och -07:an 2 km i motvind respektive uppförsbacke. Det tar tungt.

I förrgår gick jag och mellansyster hem från dagis. Vi gick över en åker. Det var bara en km, men det var tungt underlag. Riktigt bra motion faktiskt. Dagen innan krattade jag i trädgården. Och för en vecka sedan fick jag avlastning via rådgivningen och kunde gå en runda med stavar. Det var över en mjuk åker, så det var riktigt svettig och bra motion.

Jag hatar att gå ut och gå med vagn. Men kanske det kunde fungera en gång i veckan. Med långa tänder. Jag är ju ensam med baby och två dagisbarn varannan vecka. Men kanske trädgårdsjobb räcker då. En gång i månaden får jag avlastning från rådgivningen så då kan jag promenera. För att cykla behöver jag vagn bakom och vår var för billig. Den går inte att fästa. Ska ju ha både baby och treåring med mig.

Jag behöver idéer och pepp! Någon?
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Wilmina » 12 maj 2013, 05:18

Fick världens chock igår: för en tid sen gick vår våg sönder och råkade då i förbifarten se att Tiimari sålde vågar för 3,50e. Nå, man får vad man betalar för :roll: Steg på den hemma och den visade ca 82kg, dvs ca 10 kg för mycket - inte så trevlig överraskning... Men skickade sen mannen och några gäster också på den, och den visade ca 10kg för mycket för alla, så tog det sen inte så hårt.
Har inte fått till stånd att köpa en ny, och tänkte igår efter en längre paus att vågen nog ändå kan ge en ungefärlig antydning om vikten. Den visade den 92kg :shock: !!! Tala om shock! Man ju nog borde märka i kläderna om man plötsligt gått upp 10kg men... Skickade åter mannen på vågen, och den visade nog helt som för bara +10kg åt honom, inte +20kg. Hann deppa lite, testade vågen på nytt - och då visade den 97kg! :shock: :shock:

Så kom jag på att jag kanske borde ställa den på golvet (hade satt en ny mjuk matta i badrummet förra veckan), och så visde den 80kg. Så det gav ju lite sinnesro, men nu funderar jag ju på om jag gått ner 2kg :roll: Måste gå efter en ny våg... :D Så här kan man tydligen skapa lite drama i sitt liv.

Men Natasha, med tanke på din kondis: jag tror ju nog dels att du kommer i bättre kondis helt bara med att du leker med dina barn och sköter trädgården, typ har en aktiv livsstil - du kan ju inte hinna sitta alltför mycket i din vardag! Din baby är ju ännu ganska liten, så lite tid får det väl också ta?

Annars så är en grej som jag börjat komplettera min motion med pilates DVD hemma, har ju inte alltid tid och ork att ta mig nånstans men det har funkat som komplement till annan motion. Och så beror det ju på var och hur ni bor men jag strävar efter att gå med barnen till lekparken eller butiken mm, ca 2km dit, och 2km tillbaka, så då känns det inte som om man behöver fara på länk på samma sätt (fast jag försöker ju komma igång med att jogga nu igen, men det är ju annan typ av motion). Kanske ni också kan försöka få in lite nyttomotion i vardagen? Nuförtiden tar storasyster ofta sin balanscykel, lillebror springer med och jag skuffar en tom syskonvagn... =) Annars så har vi nu när vi fått lite tumistid med mannen (det blir inte så ofta) istället för att gå på restaurang/drink faktiskt gått på långpromenader istället! Det var härlig kväll igår! Man hinner prata och kan suga i sig av det härliga vädret.
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Natasha » 12 maj 2013, 14:01

Jag har faktiskt varit en del i trädgården och jobbat nu. Det gör gott.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 25 maj 2013, 10:38

Jag har gått till dagis någon gång nu på sistone och igår var jag aktiv i trädgården i två timmar. Bättre än inget.

Jag äter liberal LCHF. Dvs grönsaks-, fett-, kött-, äggbaserad glutenfri kost med inslag av lite rotfrukter och bär men där jag lämnar bort färdigmat, natriumglutamat/jästextrakt, stärkelserik mat, socker, juice, söta drycker, söta frukter, sötningsmedel, lätta mjölkprodukter. Försöker dessutom äta gräsbetat kött och ekologiskt. Fisk är jag dålig på men önskar jag åt mer av det.

Idag var vikten 70,9. Målvikt 65-67.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Malin E » 27 maj 2013, 08:43

Här händer ingenting med min vikt pendlar mellan +-2kg. Väntar på att få börja sommarlovet och jag kan äta det jag vill till lunch och slippa halvfabrikatet till mat som lagas i skolan. Har märkt stor skillnad när jag varit hemma och när man jobbat. Hade tjänstledigt i en vecka för att utföra praktik på ett eftis och gick ner ett kilo och när man kom tillbaka på jobb så gick man upp igen då äter ja inte potatis, ris eller pasta på jobbet. Det är sallad och det kött som serveras till. Dom gånger jag hamnar å äta pastan eller potatis så. Är när det är soppa eller nå lådor men då har jag mera än en liten slev ca 1/4 del som man ska ha.
Sku vilja ha bort minst 5 kg från den nuvarande vikten på 82kg
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 31 maj 2013, 09:19

Jag cyklade till dagis med barnen idag. 3 km. På hemvägen är det två långa uppförsbackar. I tisdags cyklade jag också. Då med treåringen i barnsits bakpå. Det blev 4,5 km den gången.

Min vikt står stilla just nu. Ca 71 kg. Det verkar gå ner ett kg på tre veckor, ungefär. Jag kan säkert räkna med ett kg i månaden framöver. Helt ok. Då är jag i mål om ett halvt år.

Dagens morgonmål åt jag efter cykelfärden. Jag ville förlänga nattfastan. Det är under fastan man förbränner kroppsfett. Morgonmålet var stekt skivat sidfläsk och två mogna tomater. Vatten som dryck. Om köttet dessutom hade varit ekologiskt skulle det varit en nästan perfekt optimal frukost. Riktigt nöjd! :)

Mättat fett är annars inte kopplat till hjärtsjukdom. Vilket till och med statliga myndigheter i Sverige nu skriver på sina hemsidor. Däremot behöver man en viss mängd flytande fetter för optimal hälsa. (omega-3 främst. Rätt omega3 får man från kött om djuret betat gräs. Eller från fisk. Om jag minns rätt också från ekologiska ägg. Fodret är alltså avgörande här. Också för fisken.) Om man äter lite fett lönar det sig därför byta en del till omega-3 oljor. Men äter man mycket fett får man i sig tillräckligt ändå - enligt min logik. Man ska förstås undvika omega6-oljor som majsolja, solrosolja, margarin. Dom får vi i oss på tok för mycket. De driver inflammation och är inte alls bra för barn (det var någon forskning på det här men nu minns jag inte på vilket sätt de är dåliga.)
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 04 jun 2013, 10:18

Dagens rapport.

Under 70 kg idag! Härligt att se vikten börja på en 6:a. Den stiger säkert några dagar men sen går den ner igen. Så funkar det för mig.

Cyklade till dagis med flickorna. 3 km. Två uppförsbackar och hett väder. Gjorde gott :)

Jag motionerar för kondition och hälsa. Det motverkar demenssjukdom och gör att små snedsteg som att äta en söt frukt inte blir så farligt. Muskler som är i trim kan effektivare lagra in blodets socker. Högt socker är en stor hälsorisk. (Källa rikssvenska vetenskapsjournalisten och bioteknikdoktorn Ann Fernholm och hennes bok "Ett sötare blod").

Jag använder alltså inte motion för att gå ner i vikt. Men kanske jag kunde få snyggare kropp med lite träning. Det får bli till ett annat år. Att lyfta tyngder och simma och sånt alltså.

Jag undrar var jag kunde motionssimma utomhus i bassäng. Kunde ju åtminstone testa på.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 05 jun 2013, 08:11

69,1 idag! Det börjar hända saker! Igår gick jag också och hämtade barnen så det blev både 3 km cykling och 3 km rask promenad/lätt joggning.

Härligt!
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Malin E » 05 jun 2013, 09:26

Natasha skrev:69,1 idag! Det börjar hända saker! Igår gick jag också och hämtade barnen så det blev både 3 km cykling och 3 km rask promenad/lätt joggning.

Härligt!

Grattis till det nya tio talet Natasha :clap: .
Själv har jag inte vågat ställa mej på vågen alls nu den senaste tiden tror jag besparar det till midsommaren och tittar sen vad det står. Sommarlovet har ju nu äntligen börjat och jag kan se efter vad jag stoppar i munnen på ett annat sätt. Men i den här hettan är det svårt att få ner någonting eller överhuvudtaget laga mat vid spisen utan att svettas. Så jag försöker äta någonting lite lättare på dagarna... Rör på mej gör jag helt normalt cyklar ännu 5km/dag inte allt på en gång men. Förra veckan cyklade jag 14km (7kmx2) för att slippa till arbets- och näringsbyrån
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Malin E » 11 jun 2013, 09:51

Som jag gissade så kommer kilona ner efter att jag slutat jobba. Ställde mej på vågen igår och den visade -1,2 kg så vi får se om det fortsätter skulle vara skoj att få bort 3kg för att komma till följande 10tal som börjar 7 :) .skulle man åtminstone komma ner till dom kilona som man var innan man började banta för 3år sedan så skulle jag vara nöjd även om BMI ännu säger att det är för högt.
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex