Vägen till ett Hälsosammare och Smalare *2013*

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Re: Vägen till ett Hälsosammare och Smalare *2013*

Oläst inläggav Natasha » 18 jun 2013, 14:25

Härligt Malin!
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav bullamamma » 26 jun 2013, 21:15

Jag vill bli av me 10 kg. Ska börja nu i sommar senast hösten arbeta hårt för de för annors får jag bara mera kilon hela tiden.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 25 jul 2013, 15:24

Så här skrev jag 9 april i år:

Natasha skrev:Jag fick baby på trettondagen och hade precis som tidigare graviditeter gått upp ca 20 kg eller mera. Som tur vägde jag ändå 67 kg denna gång mot 80 förra gången jag blev gravid.[...]
Nu har jag sakta men säkert fått bort ett kg i taget och ligger nu på 74-75. Det stod stilla länge där kring 80 kg. Men sen har jag skärpt mig och ätit mindre andel kolhydrater och sen började kilona fara igen.[...]
Mitt mål är 65 kg.

Vikten har flera dagar varit något på 67 kg och idag visade vågen 66,5 kg :clap: Jag är alltså nära att nå mitt viktmål.

I slutändan är det ändå hur min kropp ser ut som är det viktigaste. Målet satte jag vid 65 kg, men jag kommer antagligen att gå ner lite mer än så eftersom jag ännu har ganska mycket löst mammafläsk på magen och en del gäddhäng på armarna. Jag kan inte stoppa viktnedgången utan att börja äta ohälsosamt, så vikten kommer att stanna där den stannar. Trådsmal blir jag knappast med den här metoden då den inte innebär svält. Den viktminskningsmetod jag använder är att äta hälsosamt för resten av livet. Svält har jag provat och det klarar jag bara någon vecka, sen är det stop och jag börjar gå upp igen.
Gömt innehåll: Visa!
Nu satsar jag på att äta mer traditionellt fett, lite kolhydrater, normalmängd protein och annars så oprocesserad mat som möjligt. Inget godis och sånt förstås då heller. Idén kan belysas med exemplet grekisk sallad. Där kommer största delen av energin från fett. Dvs från olivoljan och fettet i fetaosten. Men volymmässigt är det grönsakerna som tar mest plats på tallriken. Men i dom finns inte så mycket energi/kalorier. Så när jag brukar säga att jag äter mer fett betyder det att största delen energi kommer från fett. Men inte nödvändigtvis att fettet volymmässigt tar mest plats på tallriken. Grönsaker innehåller väldigt lite kolhydrater, dom hittar man i pasta, ris, bröd, potatis, saft, juice, sockrad joghurt, mjölk osv

Då det gäller hälsa så där överlag vill jag ta natt en halv till en timme tidigare på kvällen och få bättre kondition och starkare muskler. Det har jag inte direkt satsat så mycket på nu. Men en sak i taget. Sömnen kan jag säkert jobba lite på som första grej.

Sen behöver jag också stressa av :kaffe: och därför läste jag lite på tjuvlyssnat.se och skrattade högt flera gånger. Det är också en viktig del av helhetshälsan. Vikten är egenligen sekundär (då jag ju inte direkt är tjock mera).
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav bullamamma » 29 jul 2013, 20:50

Låter bra Natasha.
Jag räknade just mitt BMI o insåg att aj aj aj. Så har nu öppnat medlemskap på gymet för minst 9 månader framåt. Så har jag testat mitt träningsspel på playstation me kamera. Mel B som personal trainer. Jag rekomenderar!
Jag e int bra på att ändra kosten så drastiskt. Jag vill helldre bli smal me träning för jag gillar både mat o träning.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 15 aug 2013, 16:30

^Jag igen önskar jag skulle kunna göra lika stor livsomställning på motionsfronten som jag gjort på matfronten. Och jag vill älska motionen lika mycket som jag älskar att få äta så här gott. Jag älskar känslan av att vara mätt på ett speciellt sätt som jag före kostbytet aldrig ens kände till att existerade. På kolhydratmat blir jag liksom aldrig nöjd. Det är som sex utan orgasm ;)

Just nu är vikten stabil på 66,5-67 kg men jag har också ätit mycket bär och frukt nu. Och det är ju nyttigt godis. När äppeltiden är förbi kommer vikten att gå neråt igen. Tror jag.

Dagens intag:
kaffe med 1 dl het grädde och 1 msk ekologiskt osaltat smör som jag smälte. Mycket gott.

Lunch: två perfekt kokta ägg, en avokado, en halv mogen tomat, räkröra på avokadon. Morot-tomat-paprika-vitkålssallad med olivolja och balsamvinäger. Vatten. Te.

Mellanmål: en liten persika. Några hallon. Och en skål hemlagad gräddfil på ca 10% fett. Dvs är så där trådig som vanlig fil men fetare. Och gott! Egentligen är det fil på gammaldags mjölk med en klick lidl creme fraiche i.

Till kvällen ska det bli kokosplättar med bär och grädde och kanske lite mörk 74% smält choklad och ett par skivor banan. Frukt ger mig sötsug! En optimal dag skulle jag äta kött med grönsaker till kvällsmat. Tex blomkålslasagnette utan pasta.

Jag dricker bara vatten, sällan te/örtte utan te och på morgonen en stor kopp kaffe. Men det blir ändå ca 4 dl mjölkprodukter om dagen plus lite ost. Från den forskning jag läst är viktigast att aldrig dricka juice, limsa,saft, öl eller hemkalja. Och mjölk är också en bov om man dricker det för att släcka törsten. En skvätt i kaffet gör knappast någon skillnad. Ett glas torrt vin är inte heller så farligt för vikten.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav bullamamma » 17 aug 2013, 17:48

Hur lång e du Natasha? Du har ju normalvikt antar jag.
Jag e nippa nappa ti överviktig. Räknade mitt BIM. Jag har mest fläsk runt låren. Måst gå på spinning att få bort de.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Malin E » 18 aug 2013, 08:02

V 2010 & M 2012 skrev:Hur lång e du Natasha? Du har ju normalvikt antar jag.
Jag e nippa nappa ti överviktig. Räknade mitt BIM. Jag har mest fläsk runt låren. Måst gå på spinning att få bort de.

Om du har en bra cykel så kan du också fara ut och cykla :nicka: .

Jag har nog inte kommit nån vart alls med min vikt ned gång under sommaren :nepp: . Hålls stadigt på samma ställe som jag var innan. Men nu blir det friska tag igen. Jag har nu börjat jobba igen har 7,6 km till jobbet jag har nu tänkt börja cykla dom dagar vädret tillåter vilket jag hoppas att det nu blir uppbehåll i allt regnande. De tar ca 25-35min att cykla så räknar med att de blir bra med motion med 15,2km/dag. + att kilona kanske sku sakta ge med sig har nu bestämt att jag SKA ha 10kg bort senast till nästa sommar :tummenupp:
Pojke 10/03 Pojke 03/06, Flicka09/08
http://malins-dag.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Sweetwillow » 19 aug 2013, 09:27

Hälsosammare har det nog blivit i sommar, smalare inte så mycket.
Köpte en cykel i maj och har cyklat regelbundet 2-3 ggr i veckan minst 10 km åt gången och kilometrarna är nu 340 allt som allt. Har ingen aning om vikten och vill inte veta heller, blev så himla deppig av att se att så gott som allt jag lyckades få bort under 2011 har kommit tillbaka. :sneaky:
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Malin E » 19 aug 2013, 13:28

Sweetwillow skrev:Hälsosammare har det nog blivit i sommar, smalare inte så mycket.
Köpte en cykel i maj och har cyklat regelbundet 2-3 ggr i veckan minst 10 km åt gången och kilometrarna är nu 340 allt som allt. Har ingen aning om vikten och vill inte veta heller, blev så himla deppig av att se att så gott som allt jag lyckades få bort under 2011 har kommit tillbaka. :sneaky:

Jag har också gått upp allt som jag fick bort våren 2011+ några bonus kilon :sneaky: därför har jag nu tänkt börja ändra mina motionsvanor kilorna bort och grundkondisen på topp :tummenupp: tänker ta i lite mera nu i början till jag känner att jag orkar mera sen tar jag lite lugnare takt å de hela (jag vet man borde göra de tvärtom :lipa: )
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 19 aug 2013, 20:28

Enligt BMI är jag nog normalviktig nu. Men jag har stort midjemått och i förhållande till resten av kroppen är mitt fett ansamlat på magen. Under 60 kg behöver jag inte väga.

BMI är ett jättetrubbigt mått. Det är bara någon idé med det på populationsnivå. Jag skulle önska ett midjemått på 75 cm. Nu har jag väl 85.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Natasha » 19 aug 2013, 20:32

Jag trivs inte med att cykla bland bilar. Så istället satsar jag lite mera på nyttomotionen. Med början idag :)

Om jag hämtar barnen från dagis gående istället för med bil får jag en rask promenad på 3 km. Helt ok början.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Malin E » 21 aug 2013, 05:42

om nu mina vågar stämmer så har jag på 4 dagar gått ner 4kg :swoon: , Jag har inte gjort annat än cyklat 15km under dagarna och varit ut gå med hunden där jag också har länkkat mellan gången. När det gäller maten så har jag bara skurit ner på portionerna på jobbet och hemma försöker jag föja GI så gott det går
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav bullamamma » 29 aug 2013, 12:55

Natasha skrev:

Enligt BMI är jag nog normalviktig nu. Men jag har stort midjemått och i förhållande till resten av kroppen är mitt fett ansamlat på magen. Under 60 kg behöver jag inte väga.

BMI är ett jättetrubbigt mått. Det är bara någon idé med det på populationsnivå. Jag skulle önska ett midjemått på 75 cm. Nu har jag väl 85.

Alltså de stämmer int så bra på mig de där me midjemått för mitt benbyggnad e naturligt ganska bred just runt midjan oberoende av om jag e mager eller int. Så jag hade nu ett jätte stort midjemått men känner mig int alls fet runt magen. Där finns en del fett men efter gårdagens zumbalektion (ger stign) så e jag helt övertygad om att bara jag går minst 1 ggr i veckan på zumba o 1 ggr spinning o 1 gång valfri jomppa kanske pumppi så blir jag nog i form igen.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 15 sep 2013, 11:21

Idag vägde jag första gången (sedan gymnasiet?) under 65 kg. 64,9 kg. Ännu har jag löst fläsk på mage, armar och ben så jag kommer troligen att gå ner mera. Jag kan alltså inte sluta gå ner utan att börja äta dålig mat. Vikten kommer däremot att stanna någonstans. På en lämplig nivå. Och sen för att bli lite fastare i kroppen får jag satsa på motion.

Det viktigaste just nu är att äta hälsosamt. Dvs inte alls äta spannmål, mat med mycket eller tillsatta omega6-oljor, inte dricka mjölk (istället syrade mjölkprodukter), inga sötningsmedel, inget socker, inga transfetter, inte potatis och sällan bönor och ärter. Istället äter jag fullfeta produkter, rotfrukter, en del frukter, mycket grönsaker och så bra kött som möjligt (helst från djur som betat gräs) och mer fisk. Igår blev det pulled pork med coleslaw på rå blomkål med stekta tomathalvor, paprikastavar och hemlagad guacamole och vatten.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav bullamamma » 18 sep 2013, 06:53

Jag ha int ännu blivi så myky smalare men har nuförtiden muskler. Så känner mig spänstigare o har bra ti vara så rekomenderar träning framom sträng diet. Jag ha nog delvis funderat va jag sätter i munnen men int total förbjudit någonting. Jah ha tränat på konditionssalens jomppor ca.3 ggr/vecka. Skulle gärna öka ti 5 ggr om vi hade haft tid. Men vi bygger nu garage, ännu på hösten.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex