Vägen till ett Hälsosammare och Smalare *2013*

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Vägen till ett Hälsosammare och Smalare *2013*

Oläst inläggav anonym » 13 feb 2013, 06:59

Vi startar en ny tråd eftersom anonyma inlägget med alla bollar och kryss i misstag har raderats av moddisarna. Så sätt in er på nytt på listan här under så tar vi en ny tråd
Kan moddisarna på nå vis flytta över kommertarena från den gamla tråden så man inte behöver skriva allt om fr början :kaffe: :thx:
alltså
O= 1kg
X= - 1kg
x el. o= -½kg

listan

Fisktärnan OOXXX
Malin E: OOOOO OXX
Rapunzel OOOOO OxXXX
Senast redigerad av anonym 11 apr 2013, 15:06, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Re: Vägen till ett Hälsosammare och Smalare *2013*

Oläst inläggav Rapunzel » 18 feb 2013, 09:30

Sätter in mig på den nya listan; -3,5kg totalt nu :tumme:

Wilmina fråga i den gamla (nu låsta) tråden om vi väger oss varje vecka, och varför.
Jag väger mig varje vecka, för jag vill "se" resultat, annars tröttnar jag och tror inte på mig själv. Jag har totalt 20kg (minst) att gå ner, så det inverkar säkert på mitt beteende, och också på att kilona rasar i snabbare takt än om man ren är lättare från början.
Jag känner mig inte direkt som en bantare (i en fanatisk bemärkelse), utan mer som en som lite börjat tänka över vad jag stoppar i munnen. Äter vanlig mat, lite mindre portioner dock, och lite mer grönt än tidigare. Men jag unnar mig definitivt godsaker också. Hade köpt en liten påse chips åt mig till fredagen, men hade klarat mig med en mindre påse än 70g till och med (tidigare kunde jag ensam klämma i mig en 200g påse en kväll...), det smakade helt enkelt inte så gott som jag kom ihåg.
Rapunzel

Oläst inläggav Fisktärnan » 21 feb 2013, 20:11

Jag väger mig också varje vecka, på måndagar (eller på tis eller ons om jag glömmer eller inte är hemma på må). Jag har en fin exceltabell med min vikt som ren spänner över många år och det ger mig liksom lite hållpunkter på vägen. Just nu går viktminskningen inte framåt som jag vill, en rätt kulinarisk resa med dålig sömn har stannat upp det hela men tror på att konceptet åter till vardagen ska bära frukt. Äter helt enkelt mindre portioner och tar efterrätt mera sällan. Viktigt för mig är att inget är förbjudet, för det ska vara en långsam process så att kropp och knopp hinner med liksom.

Blir det jättejobbigt långsamt tror jag att jag tar en rush i nåt skede, max en vecka, och så startar lunken igen. :nicka: Men nu ska vi ännu vänta till nästa måndagsvägning innan vi känner efter om det är dags för rush (vilket inte är så lätt med en vildbasing i huset...).

Fisktärnan
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Rapunzel » 28 feb 2013, 07:16

-0,5kg förra veckan. Trodde ärligt sagt att det skulle bli +, för jag åt en massa onödigt förra veckan (plättar, choko i ett par repriser, kex...) och inte rörde jag på mig just alls heller. Men nya friska tag! Inte ge upp nu denhär gången, nu ska det lyckas!! :tumme:

OOOOO OXXXX

(Uppdaterade inte i listan i första meddelandet nu denhär gången, för tycker det är jobbigt när hela tråden försvinner då ända tills moddisen godkänt det anonyma inlägget. Speciellt om det är en aktiv tråd (vilket denhär ju tyvärr int everkar vara just nu), så är den borta största delen av tiden känns det som)
Rapunzel

Oläst inläggav Malin E » 28 feb 2013, 09:49

Jag har inte uppdaterat nå på länge men för tillfället går det inte så bra med vikt nedgången trots att jag minskat på portionerna och skippat s.g.s alla snabba kolhydrater. och heller förra veckan gick i sportandets tecken = skidning. +att jag går på jobb alla dagar dit e de ca 2,5 km vet inte riktigt vad jag skall hitta på. Men i morgon skall jag ställa mej på vågen och sen om den här veckan har gett nå resultat :kaffe:
Pojke 10/03 Pojke 03/06, Flicka09/08
http://malins-dag.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Wilmina » 28 feb 2013, 21:11

Rapunzel skrev:Wilmina fråga i den gamla (nu låsta) tråden om vi väger oss varje vecka, och varför.

Tack för att du tog upp detta! Jag förstår nu hur du tänker, det är väl jus där jag skilt mig att jag inte ens förväntat mig se resultaten på en vecka (om det nu sen är bra eller dåligt vet jag inte...) och därför inte upplevt vägandet så ofta viktigt. Men kanske jag borde ha mera exakta delmål och följa upp noga för att verkligen komma dit jag vill, hmmm.

Fisktärnan skrev:Jag har en fin exceltabell med min vikt som ren spänner över många år och det ger mig liksom lite hållpunkter på vägen.

Wow, du är organiserad! Jag är imponerad!
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Malin E » 01 mar 2013, 08:25

Nå resultatet var nu -1,4kg jag hade gått upp ett kg tillbaka så totalt var det -300g men jag har nu då fått bort det jag gick upp och några 100g till hoppas det nu lossar. Måste ta och försöka ta mej i kragen och ta egen mat med till jobbet som lunch klarar man sig bra med lite grynost tonnfisk och kanske ett kokt ägg och lite grönsaker :kaffe:
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Fisktärnan » 03 mar 2013, 20:37

Heh! Det lönar sig för mig att vara sjuk - åtminstone på den här punkten. Har haft en superseg virusinfluensa som inte är över ännu, men under de dagar jag hade feber var jag så trött och hade ingen aptit alls, att vikten sjönk redigt. Så om det inte händer nåt skumt nu på veckoslutet borde måndagens ställning se ut såhär:

00XXX

Men jag väntar med uppdateringen av första meddelandet tills imorgon och håller tummarna för att syltmunken och wienerbrödet och biffen jag tryckte i mig idag inte finns kvar då mera... :w00t:

Min fina vikttabell är riktigt rolig (eller deprimenrande...) att följa, men jag började med den när jag pga en sjukdom gick upp snabbt. Och sen följde jag med viktminskningen igen, och sen var det "skoj" att se hur graviditeten påverkade och nu är det "karaktärsdanande" att se hur långsamt graviditetskilona förflyttar sig. Men det har liksom bara hängt med att skriva upp vikten och nu vill jag inte sluta liksom. Intressant att se hur man viktmässigt beter sig under olika årstider eller olika livsskeden liksom.

Fisktärnan
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Rapunzel » 04 mar 2013, 08:03

87,7kg, alltså -2,5kg på en vecka :w00t:

Kunde inte tro mina ögon när jag hoppade på vågen i morse... Har haft flunssa o feber några dagar och haft väldigt dålig matlust, så det måste vara pga det som vikten minskat så mycket nu. Räknar med att en del kommer tillbaka, eller åtminstone att vikten inte sjunker särdeles mycket den kommande veckan, bara jag kommer upp ur soffan.

Nu måste jag ju riktigt fundera OOOxX XXXXX
Rapunzel

Oläst inläggav Fisktärnan » 07 mar 2013, 23:54

Det visar sig att mina flunssa-kilon inte var riktigt på riktigt men nu är det i alla fall OOxXX så inte helt dumt. Lite snabbare kunde det gå och lite stabilare kunde de stanna borta, men det går ju åt rätt håll om än sakta.

:tumme:

Fisktärnan
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Malin E » 08 mar 2013, 06:17

Alltså jag börjar snart tro att vår våg har nå fel :curse: . Nu visade den igen +1,4kg och då har jag haft eget med denna vecka förutom på måndagen . Borde kanske köpa en ny våg hem och kolla om det skulle vara den som har nå fel suck :(
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Barbamama » 16 mar 2013, 20:18

Känner så igen din frustration MalinE! Man kämpar och kämpar men inget händer ändå. Har inga tips alls men skickar lite uppmuntran iallafall - du är inte ensam, kämpa på :tummenupp:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Barbamama
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Fisktärnan » 17 mar 2013, 19:57

Här är det också lite back, så fort man är på fest och äter trerätters (och ett antal glas...) kommer det ett kilogram tillbaka. Förhoppningsvis har det försvunnit med dagens snöskottning när jag väger mig igen imorgon, men nog går det trögt det här. Håhå.
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Rapunzel » 20 mar 2013, 12:31

87,3kg i måndags - är sååå nöjd!
Veckan innan blev det ett litet plus på 300g, men nu då igen -700g (för tre veckor sen blev det ju -2,5kg pga förkylning o väldigt dålig matlust, så ett litet plus var att vänta).
Märker att de utebyxor som var väldigt tajta runt midjan i början av vintern nu sitter väldigt bra, spänner inte alls. Och vädret är mest perfekt hela tiden, livet ler :D

OOOXX XXXXX

Och fast det ser ut som att jag snart når mitt mål, så vill jag påminna mig själv om att det bara är ett delmål (den vikt jag hade innan första graviditeten), sen ska nog ännu minst 10kg till bort (har nu gått ner totalt dryga 10kg sen början på januari, min uppföljning här börjar från det när jag "skrev in mig" i tråden)

Samtidigt känner jag mig så dum, varför har jag låtit min vikt gå upp så mycket. Och varför har jag inte fattat att göra dethär beslutet om lite hälsosammare mat tidigare, i stället för att må dåligt över mina kilon... Nåja, nu har jag i alla fall börjat och är en god bit på väg.

Njut av våren!
Rapunzel

Oläst inläggav Malin E » 05 apr 2013, 05:46

Här har man inte alls hunnit väga sig alls. Vi har nämnligen flyttat och vågen ligger någonstans i flyttröran. Men mina byxor har blivit större i midjan så vi får se vad vågen säger när jag hittar den :hm: . Hoppas man inte blir besviken :kaffe:
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex