ekologisk kroppsvård-bästa produkterna?

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

ekologisk kroppsvård-bästa produkterna?

Oläst inläggav Kissekatten » 07 maj 2013, 09:18

Har nu en tid använt olika ekologiska shampon, hudkrämer, deodoranter o.s.v, men fortfarande inte hittat nån riktig favorit. Tänkte därför fråga om råd här eftersom det blir dyrt att testa sig fram själv tycker jag! Kanske är just det att jag inte köpt dom dyraste, men inkomsterna sätter tyvärr stopp där då är hemma med barnen... Så vilka produkter använder ni som ni varit nöjda med, till er själva och barnen?
Shampo, balsam, hudkräm, deodorant, tvål, solkräm, make up, vad mer?
"Mammas nasse" 12/09 och "Vår Busis" 05/12
Användarvisningsbild
Kissekatten
Guldmedlem

Re: ekologisk kroppsvård-bästa produkterna?

Oläst inläggav Tigana » 07 maj 2013, 09:36

Jag håller som bäst på och byter ut alla produkter till ekologiska vartefter de gamla tar slut, så jag tar också tacksamt emot tips!

Jag har varit nöjd med Madaras shampo, jag har använt shampot för färgat hår. Det är drygt och doftar inte så starkt (något som jag annars brukar tycka är ett problem med ekologiska produkter, jag vill gärna att sgs doftfri kosmetika). Och så är flaskan vacker :)
Användarvisningsbild
Tigana
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav borgbacken » 07 maj 2013, 21:07

Jag använder olivtvål till tvätt av hår och kropp (ibland använder jag AM kosmetics shampoo, tycker håret hålls renare längre!), som balsam använder jag kanske 1 gång per vecka tistelolja. Smörjer in mig med kokosolja. Jojobaolja är ännu bättre och kladdar inte lika mycke, men är mycke dyrare. Samma för barnen. Deodorant har jag aldrig använt, så det har jag aldrig behövt fundera på att byta ut heller. Åt barnen har jag en ansiktskräm som e jätte bra från Rock Star Baby. Fick den i present av svärmors kompis strax innan äldre killen föddes, men har inte hittat ny nånstans, skulle gärna köpa mera!
Ansiktet har jag för tillfället en ansiktsrengöringskräm från John Master Organics som är helt suverän! Men ack så dyr... Köpte just en ansiktsrengöringshandske från Enjo, har inte fått den än men harstora förhoppningar! Då slipper man alla putsmedel för ansiktet och kan rengöra med bara vatten.

Håret färgar jag med henna hos en ekofrisör här i trakten några gånger i året, har aldrig testat färga med henna själv. Motsvarighet till hårspray men skonsammare är jag på jakt efter, har ni rekommendationer eller idéer - shoot!

Sminket har jag nog helt "vanligt", men har som plan att vart efter produkter tar slut, ska jag fylla på med nya och renare. Använder bara inte så mycke smink så det tar ju aldrig slut... :roll:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kissekatten » 08 maj 2013, 10:09

borgbacken; menar du då riktigt vanlig kokosolja som man kan äta också?
"Mammas nasse" 12/09 och "Vår Busis" 05/12
Användarvisningsbild
Kissekatten
Guldmedlem

Oläst inläggav Teskedsgumman » 08 maj 2013, 12:49

^ Ja, det är nog vanlig kokosolja från hälsokosten som man kan äta också. :nicka: Vi är också storkonsumenter av den. Förutom att vi äter den och steker i den så används den också som hudkräm, sololja och för sminkborttagning. Minstingen har haft väldigt torra ben i vinter (bara nedredelen som ofta tvättas i handfatet vid blöjbyte) och då har inte kokosoljan räckt till, men hemlagad ringblomssalva har funkat bättre. Nu är den tyvärr slut så nu har vi nyligen köpt en tub med Madara ecobaby hudolja som nog verkar riktigt bra. Annars använder jag själv Rosen Seriens ansiktstvätt och Urtekrams kristalldeo oftast. Ja, en lite bättre mascara har jag också men minns inte vilket märke det är på den. Och nå mer smink än så använder jag inte.
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Ulrica » 08 maj 2013, 21:00

Kokosolja kan även användas som deodorant.
Bild
Ulrica
Silvermedlem

Oläst inläggav mammamuu_84 » 09 maj 2013, 08:42

Rekommenderar kokosolja som nattkräm! Man vaknar upp med babymjuk hy... :tummenupp:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav tise » 10 maj 2013, 12:41

Nå, olivolja används för tvätt av kroppen. Tvål till händer o dyl har jag lite varierat mellan Faith in nature och Logona (båda helt bra, torkar ej ut huden så). Shampo o balsam använder jag Urtekram och hudlotion använder vi hela familjen Lavera (likaså solkräm) eller så Weledas Lavendel eller arnika hudolja. Ansiktskräm från Weleda, men ansiktet tvättar jag med en "vanlig" ansiktsrengöring då jag ej ännu hittat nåt jag varit nöjd med som är eko, tips tas gärna emot för fetare hud . Använder så sällan hårspray, så jag har TreSemmes spray som har några ämnen som är ekologiska. Smink änvänds också mycket sällan, mest mascara och den har jag från Dr. Hauschka (men är inte riktigt nöjd, tycker att det smular så).

Så mesta dels använder vi av Weleda, Logona, Urtekram, Lavera och Dr. Hauschka (barnen använder deras tandkräm) produkter.

Ja, deodoranten är från Dermosil...dom har en ekologisk jag tycker är bra. Försöker att använda bara ekologiska/naturliga produkter, men som sagt så kostar de ju mera (oftast)...så som hemmamamma har man ibland fått kompromissa, men då har jag köpt nåt "vanilgt" åt mig och låtit barnen få det renare alternativet :nicka:
Senast redigerad av tise 10 maj 2013, 20:16, redigerad totalt 1 gång.
BildBild
tise
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kileane » 10 maj 2013, 13:05

Jag tvättar håret med en blandning av Rasullera (köps enklast på lösvikt av tex. ekofrisörer) och bikarbonat alltså vanlig matsoda. Går bra att blanda färdigt och bara tillsätta vatten sen när man duschar. Något balsam behövs oftast inte men ibland tillsätter jag lite honung i blandningen. Ibland tvättar jag också håret med balsam (balsammetoden), då föredrar jag ett riktigt bas-balsam nämligen Erittäin Hieno Suomalainen hiushoito (vit flaska som finns i alla mataffärer).

Använder inte tvål till kroppen alls utan tvättar endast med vatten. Ibland gör jag peeling av olivolja och strösocker.

Ansiktet tvättar jag oftast med vatten, men ibland använder jag rengöring från Rapsodine. Från samma märke har vi också kroppslotion till dottern.

Min egen hudvård är ett kapitel för sig då jag har problem med atopiska eksem, så jag måste använda specialsalvor med karbamid från apoteket. Annars smörjer jag gärna med kokosolja, sheasmör för riktigt torra partier och rapsoljebaserad lotion från ovannämnda Rapsodine.

Jag använder väldigt lite smink, men basgrejorna (mineralpuder) kommer från Everyday Minerals. För sminkborttagning använder jag Enjos tvättlappar, då räcker det med kallt vatten :)

Som deodorant använder jag också Enjos deosten, den funkar helt okej. Man svettas nog lite mera än med vanlig deodorant, men svetten luktar inte.

Håret färgar jag själv med ren henna (lawsonia inermis).

Solkräm undviker jag så mycket det går, håller mig hellre i skuggan eller täcker med kläder, men när det måste användas så blir det Badgers ekologiska solkräm för hela familjen - dyr men dryg. Köpte från USA ifjol och den räcker gott än i år. Finns olika tuber bl.a. en barnvariant men så här ser en av dem ut: http://www.clearlife.se/badgers-ekologi ... c-259.aspx

Weleda har också en del riktigt bra produkter, bl.a. zinksalvan för röda babyrumpor är jättebra samt deras wind and weather cream som skyddar ansiktet på vintern.
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Flippan » 10 maj 2013, 16:15

Tack Kileane för solkrämstipset. Har gått och funderat på var jag sku hitta en solkräm som uppfyller alla kriterier. Vet någon om Badger-krämerna hittas i Finland? Laveras har vi använt förr, men barne (och jag) tycker att den luktar illa. Har dessutom för mig att den inte skyddar mot både uva och uvb-strålar.

Själv köper jag ekologiskt då priset och tillgängligheten tillåter det. ex Urtekrams aloe vera schampo tycker jag är helt ok schampo till bra pris. Från Dermoshop har jag hittat dermonature lip balm som är en favorit. Har just köpt deras mineralstensdeo, ska bli spännande att se om den funkar.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 10 maj 2013, 18:26

Vi använder schampo, balsam, duschtvål och handtvål från inhemska Ole hyvä. Har också provat nån av Urtekrams schampon och också Rosenseriens schampo. Har också olivtvål för handtvätt (och fläckborttagning). Ganska länge använde jag Rosenseriens ansiktskräm för torr/normal hud, men nu provar jag Jurlique och gillar den bättre. Mer ekologiska än så är vi inte hos oss tillsvidare :wink:.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kileane » 11 maj 2013, 20:46

Flippan skrev:Tack Kileane för solkrämstipset. Har gått och funderat på var jag sku hitta en solkräm som uppfyller alla kriterier. Vet någon om Badger-krämerna hittas i Finland? Laveras har vi använt förr, men barne (och jag) tycker att den luktar illa. Har dessutom för mig att den inte skyddar mot både uva och uvb-strålar.

Jag vet tyvärr inte om man kan hitta dem i Finland, ifjol fanns de inte ens att köpa i Sverige så jag var med på ett samköp från USA. Men nu i år säljs de alltså i Sverige så det är ju iaf. lite enklare, jag har dock inte kollat finska sidor. Man kunde ju också börja gå och fråga efter dem till någon hälsokostaffär så kanske de tas in i sortimentet :)
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Flippan » 12 maj 2013, 20:00

Utanför ämnet: Jag har nu beställt Badger solkrämen från ecco-verde.com. Det blev betydligt billigare att ta den därifrån än från Sverige. Googlande gav inget napp i Finland. Är så glad att jag hittat en solkräm som jag kan smörja på utan att få dåligt samvete över att det är rena giftet jag smörjer in barnen med. Hoppas de accepterar lukten, valde oparfymerad så förhoppningsvis.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Digestivethess » 26 aug 2013, 13:06

Till håret använder jag gurkörtsolja istället för ricinolja. Den är nämligen mer anpassad för min hårtyp (torr) och upplever inte att ricinoljan funkar. Gurkörtsoljan funkar ju även för ansikte och kroppen så det är ett jätteplus. Sen innehåller den ju inga kemikalier heller :) Det finns en del leror och oljor där jag köper det mesta av mina grejer här: www.lenaturel.se
Go go!
Digestivethess

Oläst inläggav Linornas mami » 29 okt 2013, 21:16

Jag använder ekologiskt schampo och balsam av märket Lavera. Det är i mitt tycke det bästa schampot jag någonsin testat. I övrigt använder jag inte så många andra ekologiska hudvårdsprodukter. Fast nu har jag beställt en ansiktskräm samt hudolja och hudlotion från Lavera också; jag kan komentera mera om dem, då jag hunnit pröva dem :nicka: .

Någon nämnde redan tidigare webbshoppen ecco-verde och jag måste instämma att man får mycket billigare beställt t.ex. Laveras produkter därifrån. T.ex. schampot jag använder kostar på inhemska webbshoppar ca 9 € och från ecco verde beställer jag den för 4 €. De har en hel del med olika ekologiska märken, så lönar sej att kolla in. Om man beställer för över 60 € är leveransen gratis (levereras framtill dörren :tummenupp: ). Det har funkat jättebra att beställa. Detta bara som ett tips =) .
Linornas mami
Silvermedlem

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex