bearbeta förlossning

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

bearbeta förlossning

Oläst inläggav sötnos » 08 maj 2013, 09:47

Efter en tung graviditet är det nu ett år sedan vår dotter föddes med brådskande kejsarsnitt. Hon var liten till växten och reagerade på små sammandragningar. Tre timmar efter läkaren berättat för mig att det blir kejsarsnitt var vår solstråle född och mådde väldigt bra!

Efter tolv veckor med regelbunden sårvård hade såret äntligen läkt. Ett halvt år bearbetade jag förlossningen och tiden på bb. var och varannan dag tänkte jag på vad som egentligen hänt och jag beställde hem pappren från sjukhuset och gick igenom. Jag fick aldrig träffa läkaren som gjort snittet utan bara någon utomstående som läste upp för mig vad som hänt. Jag hade hemska smärtor, först i såret och sedan dök huvudvärk och muskelvärk upp som följd av epiduralen. Jag kände att jag inte togs på allvar då det gjorde så fruktansvärt ont.

Nåväl, sex månader efter förlossningen kändes det helt okej och som att jag lyckats bearbeta allt. Men nu har jag i 1-2 månader funderat på det nästan dagligen igen. Jag går igenom hela förloppet om och om igen :ledsen:

Är det någon annan som känner/har känt likadant såhär länge efter förlossning?
sötnos

Re: bearbeta förlossning

Oläst inläggav anonym » 08 maj 2013, 11:58

Min första förlossning hade ett väldigt utdraget krystningsskede, jag kaskadspydde hela förlossningen och det hela slutade med klipp och sugkopp. Jag hade väldigt ont efteråt. Det kändes som om allt skulle "falla ut" i flera månader efteråt. Dessutom drabbades jag av infektion i livmodern som ingen verkade ta på allvar. Jag fick bara antibiotikakur efter antibiotikakur. Jag gick sen till en privat gynekolog som konstaterade att jag hade bitar av fosterhinnan kvar och dessa förorsakade infektionen. Infektionen gjorde också att jag hade väldigt ont de tre-fyra första månaderna. Men som förstagångsföderska visste man ju inte hur man skulle må efter en förlossning. Födde på ett större sjukhus och precis som du fick jag en som bara läste upp för mig vad som hänt under förlossningen.

Trodde jag inte hade större men efter förlossningen men när nästa förlossning närmade sig fick jag panik. För varje dag som förlossnngen närmade sig växte paniken. Satt hemma och våndades och grät och det slutade med att jag bröt ihop på rådgivningen. Hon var väldigt förstående och jag fick remiss till "synnytyspelkopoli". Där fick jag prata igenom den föregående förlossningen och säga mina önskemål och farhågor för den kommande förlossningen. Det kändes skönt att någon lyssnade på mig och att jag fick bearbeta det skedda. Den andra förlossningen skedde på ett mindre sjukhus och jag känner att jag fick mycket bättre och personligare vård. Denna förlossning gick betydligt bättre än den första och jag var nästan helt återställd några dagar efteråt.

Har ännu ochså fysiska men av den första förlossningen bl.a. genom träningsinkontinens.

Kan du ta upp saken t.ex. på barnrådgivningen så att du skulle få komma och prata med nån? Det hjälper.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav jen75 » 08 maj 2013, 12:50

Håller med anonym om att det hjälper att prata med någon, t.ex. via barnrådgivningen. Jag födde också på ett stort sjukhus med kejsarsnitt (brådskande men inte akut) och jag mådde väldigt dåligt efteråt och bröt ihop efter ett par dagar och bara grät. Jag hade då turen att få prata med en del av operationsteamet, det var faktiskt en av sköterskorna på avdelningen som frågade om jag ville prata och sen kom de som gjort ingreppet följande dag och gick igenom hela händelsförloppet med mig och förklarade vad som hänt och varför. Efter det kunde jag hantera det själv och komma vidare. Fy vad hemskt att bara få allt uppläst från ett papper! :curse: Så borde det ju inte gå till.
Bild
jen75
Silvermedlem

Oläst inläggav sötnos » 08 maj 2013, 13:19

Det känns lite fel att få allt bara uppläst, läkaren kunde ju inte besvara några frågor.
Vi ska om två veckor till rådgivningen på tösens ettårskoll, kanske jag kan ta upp det där. Det börjar vara väldigt tungt att fortfarande gå och älta allt, speciellt eftersom jag trodde under några månaders tid att jag bearbetat det färdigt.
sötnos

Oläst inläggav Piper » 25 mar 2014, 13:06

sötnos: jag har också varit med om brådskande kejsarsnitt, och som du velat läsa igenom pappren efteråt många gånger. det har varit ett bra sätt att bearbeta händelsen. mitt kejsarsnitt skedde för flera månader sedan, och jag hade en "paus" här emellan då jag inte funderade så mycket på det. Nu har det börjat dyka upp tankar igen om att varken jag eller babyn kanske hade klarat oss ifall vi skulle ha råkat i denna situation för typ 80 år sedan...Allt har ju gått bra och jag är tacksam för att vi fick genomgå ett kejsarsnitt och alla är friska, men dessa tankar kastar en skugga över förlossningen. Jag funderar nu också att jag kanske borde ha bett att få diskutera med någon professionell om förlossningen/kejsarsnittet efteråt.
Piper

Oläst inläggav mammamuu_84 » 25 mar 2014, 20:57

Det lönar sig nog att diskutera!! Jag hade också en väldigt svår första förlossning, lång och utdragen både öppningskskedet och krystskedet. Som sedan slutade med klipp och metallisk sugklocka eftersom den mindre inte hade tillräcklig effekt då bebisen fastnat så rejält! Och även om ansvariga barnmorskan pratade igenom förloppet innan jag lämnade BB så fanns många frågetecken kvar. Man är kanske inte heller så mottaglig för sådan information strax efter en förlossning? Så nu när jag väntar vårt andra barn har alla frågor väckts igen och jag har varit till "pelkopoli" och fått prata igenom min förra förlossning samt fått förklarat vissa delar av den och varför de gjorde som de gjorde. Iof läste hon ju från ett papper men det var skönt att få funderat lite med henne och fått förklarat vad som riktigt gick "fel". Visst, är jag fortfarande rädd för den kommande förlossningen men diskussionen var väldigt nyttig och tror att det är bra att prata ut även om man inte planerar fler barn.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex