min man vill ej ha fler barn

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

min man vill ej ha fler barn

Oläst inläggav anonym » 09 jul 2013, 22:07

Jag söker stöd och erfarenheter, förståelse... Jag är så upprörd över min situation... Min gyn har sagt att jag antagligen inte länge till kan få barn ( har kommit in i en för tidig menopaus, vid 36 års ålder :( ), och nu önskar jag av hela mitt hjärta ett barn till. Men problemet är att min man ej vill, han anser att han kanske skulle ha kunnat tänkt sig det efter något år men inte nu. Jag vet inte vad jag skall ta mig till. Det gör så ont att tänka att vi kanske aldig mer kan få barn om vi väntar. Ifall det blir så så undrar jag bara att går sorgen någonsin om, eller kommer jag för evigt att sörja "barnet jag aldrig fick". Någon i samma/liknande sits?!
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Re: min man vill ej ha fler barn

Oläst inläggav borgbacken » 17 jul 2013, 21:45

Jag förstår din frustration... Är inte i riktigt samma sits, men önskar fler barn också. Är endast 26 år gammal och har ej haft problem att bli gravid. Däremot har jag många vänner i samma ålder som mig som kämpar, en av dessa har plötsligt fått "diagnosen" att ha äggstockar som en femtioåring... Så man funderar ju. Min man vill inte ha fler barn än, om ens några till alls. Men väntar vi tio år till kan man plötsligt vara i samma sits som er. Jag vet inte om jag är beredd att ta den chansen. Min man tycker det är tillräckligt fullt upp med dessa två vi har, och menar att han aldrig skulle orka med fler. Men han förstår också den synpunkten att barnen blir äldre, vi är mitt i den "värsta" fasen då de behöver hjälp med ALLT! Barnen växer och blir stora, har man en eller två är sannolikheten att de flyttar längre bort från föräldrarna, skapar sitt eget liv där, coh plötsligt har man inte samma kontakt med sina eventuella barnbarn som om de skulle bo närmare. Har man fler barn stannar förhoppningsvis ens någon av dem i trakterna och man inte behöver vara ensam... :osaker:

I mitt huvud spökar min svärmors ord då jag tänker på detta. Hon var 30 år då hon fick sitt tredje barn, och redan då ville hon ha en till. De har tre fina gossar och hon önskade så ett till, kanske det skulle ha blivit till en tjej som hon så hårt önskade. Hon gav sig till slut, efter många års försök av övertalan. Ännu i dag är hon i smyg bitter på sin man, sorgsen över att de aldrig fick ett fjärde barn och eller aldrig ens försökte.

Jag vill inte vara bitter över en sådan sak. Om man har möjlighet att sätta ett barn till världen och man har möjlighet att ta hand om och kärlek att ge så varför inte! Jag vet att det är en sak man ångrar. Jag har sett det. Man ångar aldrig ett barn!

Hoppas du får din man att förstå din läntan och frutration. Hur du ska få honom att förstå vet jag ej, men jag skulle ju önska att han skulle ta sig tid att fundera hur du kommer att eventuellt må av detta om det var han som satte stopp för att ens försöka. Blir du inte gravid så är det så, men att inte ens ge det chansen kan sätta djupa spår..

Kram :kram:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Natasha » 18 jul 2013, 08:05

Varför vill han inte ha fler barn? Det är där du måste börja. Är det för att han är osäker på ert förhållande, är det ointresse för att uppfostra ännu ett barn? Är det så att han vill ge allt åt de barn ni har? Ålder? Rädslor för sjukt barn? Ekonomiskt?

Vi har tre barn. Äldsta är 6 och minsta ett halvt år. Äldsta kan hjälpa till massor. Det är inte alls lika tungt nu med baby till stor del tack vare henne.

Själva har vi inte råd med fler barn men hjärtat blöder. Vi vill ha ett barn till. Och åldern kommer emot. Min man är 46. Jag orkar inte heller nu med en graviditet utan det skulle av olika skäl bli tidigast om tre år. Då är jag själv 40. Och han är 49. Jag känner också att jag vill .hinna ge tid åt alla barn. Därför vill jag inte heller ha fjärde helt nu genast. Kan det vara så att din man har några liknande tankar? Hoppas ni löser situationen. Jag tycker ingens önskan om barn borde få kväsas. Så känns det för mig.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Wilmina » 20 jul 2013, 07:54

borgbacken skrev:Man ångar aldrig ett barn

Tar nu detta lite ut ur sn kontext men tänkte bara kommentera, utan att alls försöka förringa TS känslor och vånda, att det stämmer ju nog inte helt. Antar ju nog att de flesta sen älskar sina barn så att de är glada över att de fått ett men det finns ju nog barnskyddexempel på fall där det inte gått så. Det finns ju föräldrar som sticker. Såna som sen inte orkar bära sitt ansvar. Bättre blir det ju inte av att man sen har förväntningar även från partnern. Om man inte vill, kan man ju också bli bitter på sin partner, och då går det ju nog också över förhållandet och det oskyldiga barnet.

Men alltså, jätteknäpig sits TS! För det här ju nog en så stor fråga, trots det jag skrev ovan förstår jag ju nog din vånda. Det är ju en fråga där båda har lika stor rätt till sin åsikt men endast den ena kan få sin vilja igenom. Det fnns ju inte riktigt nån möjlighet till kompromiss. Tror nog Natasha har en poäng i det att det lönar sig att börja med varför din man inte vill. Och varför du vill - blev önskan så stark nu när du fick veta att du snart inte mera kan? Eller har du haft den önskan redan tidigare? Kanske det inte spelar nån roll. Men tänker bara på något en av mammas väninnor berättade: även om hon hade låtit sterilisera sig efter sina 2 barn för att hon inte ville ha fler, fick hon först en stark längtan efter fler barn, och sen sörjde hon att hon inte mera hade chans för fler, när hon kom in i klimakteriet. Jag tror att det lite hör till klimakteriet att sörja det att an frlorar chansen till något. Värre blir det ju säkert när man plötsligt ställs in för det mycket tidigare än man tänkt sig? Vet nu inte om detta är relevant, men kanske ett annan synvinkel att ta in när ni tillsammans funderar på detta. Jag hoppas att ni hittar fram till en lösning som ni båda får ro med.
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav anonym » 22 jul 2013, 22:43

Tack för era underbara svar! Det känns så bra att ni gett er tid att svara, (någon bryr sig)... För det här är sådant som jag inte vill tala om med någon, förutom med min man då förtsås.
Vi har tagit lite "timeout" för att vi båda skall få fundera över våra känslor och vad vi vill. Tack än en gång för era råd och ert stöd! Det värmer. :heart:
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Natasha » 25 jul 2013, 21:44

Önskar er lycka till!
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex