Hårborttagning, överläpp, hur gör ni?

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Hårborttagning, överläpp, hur gör ni?

Oläst inläggav anonym » 10 jul 2013, 22:22

Jag börjar allt mera störas av behåring på överläppen. Tycker håren har blivit mörkare, inte alla men vissa. Åtminstone så skäms jag över det och gillar det inte alls. Plockar bort de värsta ibland med pincett, men det gör ju så attans ont och dessutom tycker jag att de växer mer än de andra som jag inte har rört. Nångång har jag funderat på att vaxa, men är rädd att måsta gå omkring med röd och svullen överläpp flera dar. Och så undrar man hur snabbt det sen växer ut igen och kanske besvärligare än förut. Även näshåren är ett problem men det är lättare att plocka bort dom, även om det är ett "projekt".

Men jag kan knappast vara ensam med detta problem? Hur gör ni andra, vad har ni kommit fram till, vad är bäst och vad håller längst? Laser tror jag inte kommer på fråga, har nog inte råd med det.. Kan man testa Veet?
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Re: Hårborttagning, överläpp, hur gör ni?

Oläst inläggav mipima » 12 jul 2013, 13:45

Jag använder en epicare "pinne" för att ta bort hår i ansiktet, det är som en fjäder med två plastbitar i var sin ända. Man rullar den mot ansiktet och då tar den bort hår. Det känns nog när man gör det men behöver inte göra så ofta som när man plockar dem med pinsetten. Dessutom är den perfekt för att ta bort de mindre håren som pinsetten inte vill få tag i. Har köpt min i Ekenäs i en hälsokostbutik men de har också en svensk hemsida: http://www.epicare.se/
mipima

Oläst inläggav Katerina » 14 jul 2013, 21:41

Jag använder oftast veet kallvaxremsor. Ibland tar jag bort med epilatorn. Den där fjädern verkade intressant, kunde nästan testa på det.
Användarvisningsbild
Katerina
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav borgbacken » 17 jul 2013, 21:16

Jag har nog inte själv hårväxt i ansiktet men min mor har kämpat med dessa tjocka strån i åratal så kanske jag kunde komma med några synpunkter och idér.
Då jag var liten minns jag att hon rakade, epilerade och vaxade om vart annat. Inget minskade växten. Sen gick hon till någon kosmetolog som behandlade oönskad hårväxt i ansiktet med att föra in en supertunn nål i hårsäcken och ge den en elstöt så att den dog. Inga av dessa hårstrån kom upp igen nånsin. Men det gjorde attans ont minns jag att hon sade.

Själv går jag till en kosmetolog regelbundet för "sokerointi" (sugaring på engelska) för att ta bort oönskad hårväxt på andra delar av kroppen. Har fört en del konversationer om detta ämne med henne, och hon påstår att med epilering och vaxning får man bort endast en pytteliten del av hårstånas rötter, att de flesta går av. Därmed blir det samma resultat som med rakning, hårstrået blir grovt och roten får växa till sig och bli ännu stadigare. Desto stadigare rot, desto ondare tar det att rycka loss. Med sugaring har jag märkt att hårväxten nu minskat radikalt! Första gången tog det lite ont (men konstigt nog inte lika ont som att vaxa eller epilera) men redan andra gången var det mycke smidigare. Nu har jag gått ca 5 ggr (4-5 veckors mellanrum) och senast jag sockrade var för 4 veckor sedan och har inga behov att gå än på någon vecka! Vart efter minskar hårväxten och det är så skönt att inte mera ha en "matta" av utväxt tex på benen!

Jag tror det kunde funka lika bra på hår i ansiktet. Kolla upp! Jag rekommenderar varmt i alla fall!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Boa » 19 jul 2013, 07:54

jag använder också epicare pinnen, den är helt super :tummenupp:
Tre prinsessor, Stora L 08/06, Storalilla M 09/08 och Lilla E 06/11

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Boa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav anonym » 20 jul 2013, 20:05

mipima skrev:Jag använder en epicare "pinne" för att ta bort hår i ansiktet, det är som en fjäder med två plastbitar i var sin ända. Man rullar den mot ansiktet och då tar den bort hår. Det känns nog när man gör det men behöver inte göra så ofta som när man plockar dem med pinsetten. Dessutom är den perfekt för att ta bort de mindre håren som pinsetten inte vill få tag i. Har köpt min i Ekenäs i en hälsokostbutik men de har också en svensk hemsida: http://www.epicare.se/

Hej! Jag kollade in produkten och beställde genast en åt mig! Snabb frakt, fick paketet ren på tisdagen! (Det gick bra att betala med Mastercard och Visa)Så nu har jag testat den också och den verkar superbra! Visst "kniper" det lite, men inte så farligt, det är nog mycket värre med pincett, då man bara får ett hårstrå i taget. Känner mig superfräsch nu, tack!

PS. Googlade lite runt och det lär finnas billiga och dåliga kopior på marknaden också, någon som hade köpt en sån och berättade att det verkligen är skillnad, och hon rekommenderade äkta vara!
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav bess2 » 23 jul 2013, 07:18

epicare låter intressant. funderar på att köpa också. har en fråga till er som har använt den längre tid redan - på webbsidan står det att man måste byta epicare med 6-12 månaders mellanrum. stämmer det? också, har ni märkt att hår har blivit svagare och ni behöver inte använda epicare lika ofta som i början?
Bild

Bild
bess2
Guldmedlem

Oläst inläggav anonym » 23 jul 2013, 12:17

bess2 skrev:epicare låter intressant. funderar på att köpa också. har en fråga till er som har använt den längre tid redan - på webbsidan står det att man måste byta epicare med 6-12 månaders mellanrum. stämmer det? också, har ni märkt att hår har blivit svagare och ni behöver inte använda epicare lika ofta som i början?

TS här. Jo, jag reagerade också på det, men i förpackningen står det lite annorlunda, att den ska hålla minst 6-12 mån. Jag tror den håller längre, så hård skäggväxt har jag inte :wink: Hur som helst är det billigare än att ta sig till någon salong och få det gjort.

Jag har också sockrat benen nångång, resultatet blev bra, men tyckte det var så klottigt, så gjorde det inte så många gånger. Använder nu epilator till benen och värre utväxt får man nog efter traditionell rakning, min hårväxt har nog platsvis minskat, försvunnit helt efter år av epilering. Vintertid rakar jag bara vid behov.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex