Kronisk prostatit

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Kronisk prostatit

Oläst inläggav anonym » 22 jul 2013, 19:48

Min man har nyligen fått veta att han kronsik prostatit. Han fick först både antibiotika och värkmedicin för sina besvär, han blev bättre och nästan helt återställd.
Efter att ha varit bra i ca 2 veckor så fick han nu tillbaka det igen, det kom lite smygande precis som första gången. Eftersom den inte är bakteriell som det också finns så hjälper ju ingen antibiotika alls så det är bara värkmedicin som gäller.

Vi försöker bli gravida och givetvis finns ju tankarna kring att det kommer sätt stop för det. Läkarna säger att det inte påverkar fertiliteten men å andra sidan läser man att det inte forskats tillräckligt kring detta så man vet inte med 100% om det faktiskt kan påverka. Det är ju trots allt en sorts infektion i prostatan och alla sorters infektionen kan ju missgynna kvaliteten på spermierna. Vi har barn så det är syskon vi vill skaffa.

Jag har också läst att detta inte är så ovanligt, vilket betyder att det borde finnas fler med detta problem, ni som är i samma sits, har ni nå tips på vad som skulle kunna lindra? det känns ju inget vidare att sitta bredvid och se på när ens man har ont och äter massa värkmedicin men det verkar som om det inte finns något annat man kan göra?
Vårt liv påverkas ju av detta såklart. Mannen blir trött och irriterad av sina besvär, samlivet funkar inte optimalt och som sagt försöker man bli gravid är ju detta även en frustration att inte veta hur det kommer gå.
Jag vill gärna ha alla tips jag kan få över hur jag kan hjälpa honom på bästa sätt.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Re: Kronisk prostatit

Oläst inläggav borgbacken » 23 jul 2013, 12:34

Om det är frågan om en infektion kunde det kanske vara värt att kolla upp ett medel som heter kolloidalt silver. Vet inte om det funkar just mot denna typ av besvär, men tar ofta på mikrober och andra partiklar som inte atibiotika rår på, (till och med malaria, MRSA och vissa virus).

Kronisk prostatit kan enligt vad jag förstått bero på att musklerna i bäckenbotten är för spända, låser sig och bli inflammerade till slut. Kanske det finns andra orsaker också? Kanske man kunde kontakta en fysioterapeut eller dylikt för att få råd hur man ska lära sig att slappna av i bäckenbotten och ge utrymme för prostatiten att läka? Eller muskelavslappnande medicin som man ger som kur, så som det ofta görs vid andra muskelinflammationer?? Verkmedicin tar ju bara bort smärtan en viss tid, men gör ju inget åt själv problemet..
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav anonym » 24 jul 2013, 07:16

Tack det ska jag genast kolla upp.

Ja precis, värkmedicin är ju ingen långvarig lösning på problemet. Jag har läst allt jag kommit över på internet kring detta och också just läst om att det kan bero på bäckenbotten som är spänd, min man har haft stressigt den senaste tiden på jobbet så det är inte helt omöjligt att det kan påverka.
Sen så klagar han en del på att han har ont i ryggen så kan det ju i sin tur leda till att han spänner bäckenbotten och det känns ännu mer.
Ibland verkar det vara lite lika från dag till dag hur han känner, vissa dagar är han riktigt trött och irriterad och då känns den mer, vissa dagar är bra och då säger han inget om att det känns så det låter ju troligt att stress och spänning kan ställa till det.
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Klösamaja » 27 jul 2013, 11:15

Min man har samma problem. Även i hans fall har han svårt att säga om det är den sjuka korsryggen som orsakar prostatiten eller tvärtom. Allt e ju så sammankopplat. Men för honom hjälper det med en kur anti-inflammatorisk medicin t.ex. ibuprofen. Läkaren sa också att det är viktigt att "tömma sig" regelbundet. Det tycks hjälpa både i förebyggande och i läkande syfte. Men då tar det ont, säger mannen. Han har ganska ofta problem nog. Funderade också på om det orsakade fertilitetsproblem, sädesvätskan blir ju annorlunda, mer som tapetklister till utseendet. I varje fall så var det svårt att få till bebi nr 2 hos oss och genast som han fick prostatiten bort så blev jag gravid. Så tror helt klart att det kan inverka. Kanske spermierna har svårt att simma i den klibbigare sädesvätskan?
L 01/10 R 03/12 E 11/13
Klösamaja
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex