Ni som tar/ har tagit Thyroxin

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Ni som tar/ har tagit Thyroxin

Oläst inläggav Molli » 27 aug 2013, 09:47

Hej! Vi har gjort tre IVF och när vi började tyckte läkaren att mitt TSH värde var för högt, tror att det var 3,4.. Fick medicin och värdet blev bra. När vi gjorde senaste IVF var jag på blodprov via jobbet av andra orsaker och då var TSH blötsligt 3,8 alltså högre än då jag började med medicinen. Ringde kliniken och de ville att jag skulle ta dubbel dos. Jag var gravid en vecka, sen blev det missfall. Nyligen tog jag blodprov igen och då var värdet strax över 0, så läkaren ville att jag skulle börja ta två tabletter varannan dag och en tablett varannan. Nu till saken. Jag har ända sedan i våras mått dåligt psykiskt. Det har varit både stress och stora problem och jag har utvecklat mycket jobbig hypokondri och ångest. Den senaste veckan har jag mått riktigt dåligt. Tänkte ikväll att den senaste tiden har jag mått ok varannan dag och skit varannan, och då slog det mig, kan det vara så attt det är sköldkörtelmedicinen som gör att jag mår så dåligt psykiskt? Vet någon om det finns ett samband? Har någon av er erfarenhet av liknande? Ytterst tacksam för svar.
Molli

Re: Ni som tar/ har tagit Thyroxin

Oläst inläggav Energina » 31 aug 2013, 22:06

Det kan ta tid att hitta balans med TSH värdena. Innan man hittar balansen är det vanligt att må dåligt psykiskt. Det brukar vara övergående bara du hittar en dos som passar dig. (Jag har inte egen erfarenhet, men stött på många via arbetet). Hör av med din läkare, hur du skall göra. Lycka till, hoppas du snart börjar må bättre!
Energina

Oläst inläggav Mike » 01 sep 2013, 06:24

Precis som föregående säger kan det ta många år av provande före man hittar rätt dos. Man kan inte göra stora ändringar i doseringen för då går det bara åt andra hållet. Min erfarenhet är att man måste göra mycket små förändringar, typ +- en halv tablett var fjärde dag, köra några månader och sedan testa. Jag fick också rådet "dubbla dosen " en gång av en läkare som kanske inte riktigt hängde med, men det ledde bara till superhögt hormonvärde vid nästa test. Sedan kan idealvärdet variera något från person till person. Jag har märkt att jag mår bäst då värdena är i övre kanten av det medicinska/teoretiska "bra värden-intervallet".

Mycket höga eller låga värden påverkat psyket något märkte jag. Men för mej har symptomen alltid varit mera "kroppsliga". Nu efter några år har jag lärt mej känna av när dr inte är OK, och den vägen kunnat fintrimma min dos. Om jag har för lite hormon känns det litet underligt då jag sväljer, troligtvis för att körteln sväller litet. Om jag har för mycket hormon i kroppen märks det att musklerna runt ögonen blir spända.

Om man följer med och är uppmärksam på hur det känns i kroppen, och kombinerar det med prov minst två ggr per år, får man nog nivåerna stabiliserade så småningom, men det kan ta flera år. Viktigt är också att man själv dokumenterar dosering, provresultat, och egna iakttagelser. Detta eftersom läkaren som tolkar provresultaten alltid olika, och aldrig kan eller hinner lägga sig in i case-historien ordentligt. Man måste kunna diskutera och argumentera. Sen måste man vara mycket noggrann och ta sina piller varje dag punktligt. Man kan till exempel inte inte "spara ihop" och ta alla piller en gång i veckan.
Användarvisningsbild
Mike

Oläst inläggav borgbacken » 05 sep 2013, 20:34

Molli skrev:Hej! Vi har gjort tre IVF och när vi började tyckte läkaren att mitt TSH värde var för högt, tror att det var 3,4.. Fick medicin och värdet blev bra. När vi gjorde senaste IVF var jag på blodprov via jobbet av andra orsaker och då var TSH blötsligt 3,8 alltså högre än då jag började med medicinen. Ringde kliniken och de ville att jag skulle ta dubbel dos. Jag var gravid en vecka, sen blev det missfall. Nyligen tog jag blodprov igen och då var värdet strax över 0, så läkaren ville att jag skulle börja ta två tabletter varannan dag och en tablett varannan. Nu till saken. Jag har ända sedan i våras mått dåligt psykiskt. Det har varit både stress och stora problem och jag har utvecklat mycket jobbig hypokondri och ångest. Den senaste veckan har jag mått riktigt dåligt. Tänkte ikväll att den senaste tiden har jag mått ok varannan dag och skit varannan, och då slog det mig, kan det vara så attt det är sköldkörtelmedicinen som gör att jag mår så dåligt psykiskt? Vet någon om det finns ett samband? Har någon av er erfarenhet av liknande? Ytterst tacksam för svar.

Japp det hänger säkert ihop! Det finns tre stycken endokrina körtlar som hänger supertajt ihop, sköldkörteln-binjurarna-äggstockarna. Har man dominans i ena pga av någonsorts hormonrubbning sätts hela systemet lätt ur spel. Binjurarna utsöndrar ju kortisol och utsöndringen påverkas direkt av stress, speciellt långvarig sådan!

Har läst att ca 90% av de som hypotyreos egentligen lider av progesteronbrist (samt normal till hög halt av östrogen). Om man har för höga halter av östrogen och för låga av progesteron kommer sköldkörteln inte att kunna göra sitt jobb korrekt eftersom östrogen är en antagonist till sköldkörtelhormon. Om du inte läst tidigare om sambandet kan du läsa mera tex här http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/MichaelLam.html

Jod, selen och koppar lär vara mineraler som man bör se till att få i sig för att ge skölkörteln en chans att jobba som den ska. Sen angående tyroxin, det lär finnas ett naturligt preparat "armour thyroid" som visat sig vara rätt effektivt (läste att ca 70% som tar levaxin (tyroxin) får inte hjälp med sina sköldkörtelvärden, om det stämmer vet jag ej, har inte kollat upp det!). Sen ska man väl inte ta levaxin om man har försvagade binjurar, vilket många med hypotyreos gör vilket i sin tur rubbar kortisolutsöndringen åter osv osv.

Bara en tankeställare ifall du inte hört om sambandet från förr. Själv tycker jag att man inte bör medicinera bort problemen innan man vet varifrån dom härstammar, kanske går det att återställa problemen utan medicinering?
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex