Hur lindra sockerbehovet?

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Hur lindra sockerbehovet?

Oläst inläggav Energina » 31 aug 2013, 21:15

Hur skall man bli av med sötsaksbehovet?! Min vikt har börjat stiga sakta mak och det känns som att jag inte kan hindra det. :scared: Jag äter hälsosamt för det mesta, och inte mycket fett, men godis, glass och kakor, mums :roll: Finns det t.ex. något naturpreparat som hjälper? Jag har provat krom, men det hjälper nog inte... Jag äter godis varje dag, och glass. Suget bara finns där, och är så svårt att kontrollera. Argh! Alla tips och råd tas emot! :thx:
Energina

Re: Hur lindra sockerbehovet?

Oläst inläggav goldilocks » 01 sep 2013, 22:14

Lågkolhydratkost, "karppaus" på finska. Det hjälper faktiskt, det kan jag intyga! På köpet får man bättre hälsa, (även tandhälsa), jämnare humör, bättre hy, minskad över- eller undervikt, etc etc.
Läs in dig på t.ex. http://www.kostdoktorn.se/lchf eller om du läser finska, http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Etusivu
För mig tog det flera år innan jag tog steget - dethär KAN ju bara inte fungera; men det gör det :tumme:
goldilocks
Silvermedlem

Oläst inläggav Teskedsgumman » 02 sep 2013, 22:40

Håller med ovanstående kommentar fullständigt! :nicka: Trodde aldrig det var möjligt att leva helt utan sötsug, men det är det! Minskade på kolhydraterna rejält för några år sedan (inget pasta, ris, potatis) och hoppade över allt sockrat samtidigt som jag bytte ut alla lågfettprodukter mot fullfeta varianter. Resultatet blev ganska snabbt -20 kg, bättre hy, jämnt och fint humör, massor av energi, bättre sömn och immunförsvar osv. osv... och alltid då jag slarvar får jag lida av det mycket tydligt med spända byxor, skitdåligt humör och finnar på hakan... :roll: och sötsuget kommer som ett brev på posten...
Vill du ha hjälp med att hitta en säker bilbarnstol? http://bloggen.fi/bilstolslotsen/

Vill du ha allsidig info om vacciner? http://vaccin.me/
Teskedsgumman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav borgbacken » 03 sep 2013, 19:47

Måste även jag hålla med de andra som kommenterat och rekommenderat lågkolhydratkost. Under senaste graviditet höll jag det, men inte sådär superstrikt. Sen i något skede glömdes det bort, och nu harjag i lite på en månads tid kört kolhydrat-, socker-, mjölk- och jästfri diet! Dessutom håller jag bort riktigt söta frukter som bananer, vindruvor etc. Och jisses direkt jag slarvar, magen blir uppblåst, får dålig hud, ont i magen, orkar sämre, har sämre tålamod och får snabbt igen ett sug efter socker... :roll: Testa vet ja!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lulu75 » 04 sep 2013, 09:16

Jag har lite samma och har märkt att sötsuget ofta kommer vid samma tid på dygnet varje dag, som om kroppen vänjer sig vid det söta! T.ex. vid tre-tiden på eftermiddagen vill min kropp ha choklad :blink: Men jag har märkt att bara jag inte äter den där chokon 2-3 dagar i sträck så försvinner sötsuget just vid den tiden i alla fall. Annars så brukar jag dra på det lite, typ att "jag vill ha godis men jag får ta tidigast om 15 minuter om jag fortfarande är godissugen då". Ofta så har jag hunnit ta itu med något annat och sen har jag glömt bort sötsuget, åtminstone för en stund. Eller så äter jag något annat, mera hälsosamt, en bit knäckebröd eller något. Ofta är det ju så att man bara vill sätta något i munnen och då kan ju vad som helst slinka ner. Eller så stålsätter man sig själv, tänker på att man inte vill gå upp i vikt och helt enkelt vägrar ge efter inför sötsuget men det är svårt! :nicka:
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex