Kyssar o sex i parförhållandet!

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Re: Kyssar o sex i parförhållandet!

Oläst inläggav Florence » 23 nov 2013, 12:18

Kolla Familjelivs podcast från imorse, den behandlar precis detta ämne. Väldigt bra program!! http://arenan.yle.fi/radio/2093438

Vi kramar varann varje dag, håller om varann varje kväll, rör varann otaliga gånger om dagen, pussas ibland. Barnen har definitivt sett oss pussas. Men inte nödvändigtvis såna där franska kyssar som man ser på TV :) Men å andra sidan är det ju inte "gamla" par som kysser så framför sina barn i TV:n heller. Vi har varit gifta 16,5 år, tillsammans 18,5 år.

Vi har möjligtvis haft perioder när vi inte rört varann lika mycket där för kanske 8 eller 10 år sedan. Men liksom sägs i Familjelivs program så har vi aldrig slutat prata med varann. Betydelsen av att tala med varann om viktiga saker (inte bara praktiska saker!) samt att vara öppen om sina innersta känslor och tankar och drömmar och önskemål är otroligt stor.
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav bullamamma » 23 nov 2013, 15:06

Florence skrev:Kolla Familjelivs podcast från imorse, den behandlar precis detta ämne. Väldigt bra program!! http://arenan.yle.fi/radio/2093438

Vi kramar varann varje dag, håller om varann varje kväll, rör varann otaliga gånger om dagen, pussas ibland. Barnen har definitivt sett oss pussas. Men inte nödvändigtvis såna där franska kyssar som man ser på TV :) Men å andra sidan är det ju inte "gamla" par som kysser så framför sina barn i TV:n heller. Vi har varit gifta 16,5 år, tillsammans 18,5 år.

Vi har möjligtvis haft perioder när vi inte rört varann lika mycket där för kanske 8 eller 10 år sedan. Men liksom sägs i Familjelivs program så har vi aldrig slutat prata med varann. Betydelsen av att tala med varann om viktiga saker (inte bara praktiska saker!) samt att vara öppen om sina innersta känslor och tankar och drömmar och önskemål är otroligt stor.

Jo tack! Jag lyssnade på de. De ändrar ju int saken för mig men de kan ju hjälpa andra.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma eva » 23 nov 2013, 16:40

Vore intressant att få höra andra partens version, och få honom att öppna sig och tala ut om hur han upplever er relation. Känns som att ni båda är lite låsta i era positioner och att ingen av er riktigt vill ta in något då nu detta inte hjälper dig, kanske du inte vill bli hjälpt utan köra vidare till dendär upptagna drömmannen?! Ska ni ha en chans tillsammans du och din karl så borde ni få igång en dialog där inte enbart en mening räcker som svar utan att det blir ett samtal och vidare utveckling när spärrarna lossnar. Önskar er lycka till och att det reder sig på ett eller annat sätt framöver för nu stampar det bara på stället i varsin hörna och inget riktigt möte på mitten kommer till.
Life's short, talk fast! And enjoy a cup of coffee!Bild

så länge hjärtat är varmt så fryser man inte...

i himmelen så ock på jorden är ni mina älskade barn av hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav bullamamma » 23 nov 2013, 23:01

mamma eva skrev:Vore intressant att få höra andra partens version, och få honom att öppna sig och tala ut om hur han upplever er relation. Känns som att ni båda är lite låsta i era positioner och att ingen av er riktigt vill ta in något då nu detta inte hjälper dig, kanske du inte vill bli hjälpt utan köra vidare till dendär upptagna drömmannen?! Ska ni ha en chans tillsammans du och din karl så borde ni få igång en dialog där inte enbart en mening räcker som svar utan att det blir ett samtal och vidare utveckling när spärrarna lossnar. Önskar er lycka till och att det reder sig på ett eller annat sätt framöver för nu stampar det bara på stället i varsin hörna och inget riktigt möte på mitten kommer till.

Jag ha nog hört hans åsikt. Senast nu ikväll igen. Men de hjälper int att prata om de. Allt fortsätter lika o inget förändras!
De e ju klart att jag har mina brister också som påverkar honom.
Definiera lycklig! O älska!
Jag sku vilja veta.
Jag känner trygghet hos egen karl. Vill int heller leva otryggt. Han e stabil.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma eva » 24 nov 2013, 10:59

Vet inte om du ville att jag skulle svara men älska för mig= hålla av,vilja ta hand om och se med blida ögon på den man älskar. Älska kan man göra på många vis, sina barn älskar eller visar man sin kärlek till på annat vis än sin partner,skriver så för att alla olika stadier av förhållandet ska rymmas från pojk/flickvän till make/maka,och kärlek jämte förhållanden har ju sina faser med rus och lycka till mer på tomgång gående eller i kris varande. Prövningar kommer och de kan vara skiftande, allt från sjukdom till ekonomiska kriser eller att man känner oro och inte vet sin roll i förhållandet man befinner sig i och man får hantera det utgående från om man väger plus och minus och så länge plus överväger har man nog att försöka rida ut det tills man landar i en uppåt kurva och det åter tänds en gnista. Ibland kan man ha så mycket med sig själv att den andra blir lidande och i din mans fall vore det nog bra om han kunde se sin egen roll i ert förhållande att han borde ge lite mer av ömhetsbetygelser så att du fysiskt kunde känna att du är hans hjärtas käresta än, han vill ju inte ha någon annan och matar man inte hästen dör den ju till sist. Kanske han inte gillar kyssar och kramar för egen del så mycket men han borde kunna förstå att du gillar dem och då ge lite och sen få en leende partner i dig om han tar sina steg mot mitten, it takes two to tango s a s.

Lycka,lycklig hm, att man känner tillfredställelse och njuter av någon eller någonting man har, för att hitta något du skrev så kan du känna lycka över en stabil karl som du kan känna trygghet med, många som saknar den lyckan! En aspekt är ju att han inte ska kännas enbart som den stabila fadersfiguren för dig utan också väcka dina lustar till livs så din karl kan bli drömmannen i ditt liv :heart:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav bullamamma » 24 nov 2013, 11:34

mamma eva skrev:Vet inte om du ville att jag skulle svara men älska för mig= hålla av,vilja ta hand om och se med blida ögon på den man älskar. Älska kan man göra på många vis, sina barn älskar eller visar man sin kärlek till på annat vis än sin partner,skriver så för att alla olika stadier av förhållandet ska rymmas från pojk/flickvän till make/maka,och kärlek jämte förhållanden har ju sina faser med rus och lycka till mer på tomgång gående eller i kris varande. Prövningar kommer och de kan vara skiftande, allt från sjukdom till ekonomiska kriser eller att man känner oro och inte vet sin roll i förhållandet man befinner sig i och man får hantera det utgående från om man väger plus och minus och så länge plus överväger har man nog att försöka rida ut det tills man landar i en uppåt kurva och det åter tänds en gnista. Ibland kan man ha så mycket med sig själv att den andra blir lidande och i din mans fall vore det nog bra om han kunde se sin egen roll i ert förhållande att han borde ge lite mer av ömhetsbetygelser så att du fysiskt kunde känna att du är hans hjärtas käresta än, han vill ju inte ha någon annan och matar man inte hästen dör den ju till sist. Kanske han inte gillar kyssar och kramar för egen del så mycket men han borde kunna förstå att du gillar dem och då ge lite och sen få en leende partner i dig om han tar sina steg mot mitten, it takes two to tango s a s.

Lycka,lycklig hm, att man känner tillfredställelse och njuter av någon eller någonting man har, för att hitta något du skrev så kan du känna lycka över en stabil karl som du kan känna trygghet med, många som saknar den lyckan! En aspekt är ju att han inte ska kännas enbart som den stabila fadersfiguren för dig utan också väcka dina lustar till livs så din karl kan bli drömmannen i ditt liv :heart:

Helt otroligt bra svar!
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 27 nov 2013, 13:42

Jag tycker de här
ÄLSKA
LYCKLIG
e flummigt!

Många säger jag älskar dig till den andra men vet egentligen int va de innebär. De kan va lätt att säga men int mena.
Lika lätt kan de va svårt att komma ihåg att säga -Jag älskar dig! till den andra även om man gör de.

O lycklig. Hur känns de? Tar man de förgivet och inser int att man borde va lycklig.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 27 nov 2013, 13:50

mamma eva skrev:Vet inte om du ville att jag skulle svara men älska för mig= hålla av,vilja ta hand om och se med blida ögon på den man älskar. Älska kan man göra på många vis, sina barn älskar eller visar man sin kärlek till på annat vis än sin partner,skriver så för att alla olika stadier av förhållandet ska rymmas från pojk/flickvän till make/maka,och kärlek jämte förhållanden har ju sina faser med rus och lycka till mer på tomgång gående eller i kris varande. Prövningar kommer och de kan vara skiftande, allt från sjukdom till ekonomiska kriser eller att man känner oro och inte vet sin roll i förhållandet man befinner sig i och man får hantera det utgående från om man väger plus och minus och så länge plus överväger har man nog att försöka rida ut det tills man landar i en uppåt kurva och det åter tänds en gnista. Ibland kan man ha så mycket med sig själv att den andra blir lidande och i din mans fall vore det nog bra om han kunde se sin egen roll i ert förhållande att han borde ge lite mer av ömhetsbetygelser så att du fysiskt kunde känna att du är hans hjärtas käresta än, han vill ju inte ha någon annan och matar man inte hästen dör den ju till sist. Kanske han inte gillar kyssar och kramar för egen del så mycket men han borde kunna förstå att du gillar dem och då ge lite och sen få en leende partner i dig om han tar sina steg mot mitten, it takes two to tango s a s.

Jag ha nu fundera på de va du sa. O kommi fram till att jag har de bra. O sambon ha nog försökt nu ha mer sex för jag har lust hela tiden o tänder nog på honom. Pussas har vi int. Men kramats ibland o någongång försökt smekas. Nu tänker jag ännu på drömmannen men de e bara en fantasi. Inget verkligt me de.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma eva » 27 nov 2013, 19:53

^
Låter bra som du skriver! Jag är glad att ni försöker båda två och att du nog kanske får liv i din karl :-) Bra att du har lust och att du får något till livs åt din lust med och att han i fantasin är ännu lite med i bild bleknar kanske med tiden ifall trenden håller i sig! Du kan uppdatera i tråden om du vill och vill du prata via pm går det bra med,kram från mig :heart: :kram:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav bullamamma » 01 feb 2014, 16:04

Uppdaterar: De gick så långt att nu blir de terapi till näst.
Kom på vad saknas: respekt, närhet, ömhet, kärlek, och nu också förtroende. Kyssarna o sexet e bara ett symtom på att de andra byggstenarna saknas.
Jag gick in på väestöliittos internetsidor sökte under parförhållande o hittade flera tester. Vi svarade båda på frågorna. De va dåliga resultat vi båda fick. Rekomenderar åt andra par att testa!
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamma eva » 04 feb 2014, 15:33

Sköt om dig landebo :kram: :heart:

Användarvisningsbild
mamma eva
Mme moderateur
Mme moderateur

Oläst inläggav bullamamma » 04 feb 2014, 16:23

mamma eva skrev:Sköt om dig landebo :kram: :heart:

tack! :kram:
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bullamamma » 18 feb 2014, 21:55

Nu har vi varit första gången ti familjerådgivningen, parterapi. Vi hade hamnat i den onda cirkeln. Vi ska dit en gång i veckan nu i början. De finns mycket att jobba med. Men de kom int upp något nytt när sambon prata då vi förberett oss o pratat om de tisammans i förväg. Men vi fick nya tankar av terapeuten. Jag har nu varit helt uppriktig o berättat själv allt va jag sysslat me o va jag gjort till sambon. Han blev nog överraskad. Trodde int jag kunde göra såna saker. Jag e en-mans-kvinna, sa han. Han tycker fortfarande att jag har varit så pålitbar o skött mig bra tills nu. O jag ha kommit fram till att den här fd. drömmannen kommer fram bara då vi har dåliga perioder i förhållandet och att de int har me sex att göra. Bara me de just att jag int blir berörd alls. Sambon e glad att vi ha börja göra någo åt saken för han visste int ens om att vi hade de så här dåligt för han hade int förstått hur illa de va. Sambon ha de senaste dagarna ändrat sin personlighet o sitt beteende helt o hållet men jag har svårt att lita på att de kommer hålla i sig. Nu verkar han må bra o e aktiv. O båda ha kunna va glada igen. De ha vari mycket länge sen vi kunnat skratta ihop.Vi måst ge varandra mer närhet o ömhet o kärlek o förspel som fattats helt o hållet. O nu när vi börja gå ti grunden me våra problem så har han stånd mest hela tiden. Före va de sällsynt! Jag som trodde de va någo fel på mitt utseende när han int kunde tända på mig. De va då bara de att vi int hade mysigt ihop.
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav slipsten » 20 feb 2014, 07:40

Jag sa ju att han behöver bara väckas för att inse vad han kan förlora. Önskar själv jag hade blivit väckt innan fruns otrohet gick för långt. Nu är det kört för min del, vi har flyttat isär. Lycka till Landebo!
slipsten

Oläst inläggav bullamamma » 21 feb 2014, 14:17

slipsten skrev:Jag sa ju att han behöver bara väckas för att inse vad han kan förlora. Önskar själv jag hade blivit väckt innan fruns otrohet gick för långt. Nu är det kört för min del, vi har flyttat isär. Lycka till Landebo!

Du ha nog hjälpt mig så att jag fått honom väckt. Tack för de! De va nu int min plan. De bara blev så. Min ursprungstanke va bara att fråga hur du mår, då jag tyckte synd om dig. Vi hade int sökte oss till parterapi om du int hade övertalat mig o om int de hade spårat ut på ett behärskat sätt så hade han int förstått mig. :swoon:
bullamamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex