Mjölk igen i brösten ca 7 mån efter avslutad amning?!

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Mjölk igen i brösten ca 7 mån efter avslutad amning?!

Oläst inläggav Piglet » 06 maj 2014, 15:07

Måste fråga om det är någon annan som upplevt samma som mig och vad det månne kan bero på?

Fick barn Mars -13 och slutade amma ungf i Oktober -13, då tjejen självmant inte längre ville ha bröstet. Var inget problem med övergången, utan brösten klarade det fint. Mjölken minskade helt normalt och jag märkte ingen ömhet, svullenhet osv.

Nu idag märkte jag det märkligaste; det kom mjölkdroppar ur båda brösten när jag klämde på dem! :shock: Har känt att körtlarna faktiskt varit litet ömma på sistone, när något tryckt upp efter dem, alt. jag lagt mig platt på något. Men det har jag ju inte tänkt desto mera på. Tycker också dom på något sätt sett större ut på senare tid? *lol* Har ju känts lite mindre och "tommare" efter avslutad amning.
Nu till min fråga alltså; är det vanligt/normalt att man kan få råmjölk i brösten på nytt, såhär långt efter avslutad amning?! Mens hade jag som tog slut i Torsdags, så kan inte förstå jag skulle vara gravid; vår tjej fick vi m.h.a. flera års försök med IVF. Mensen före kom helt plötsligt 4 dgr för tidigt dock.

Tack på förhand! :thx:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Piglet
Supermedlem
Supermedlem

Re: Mjölk igen i brösten ca 7 mån efter avslutad amning?!

Oläst inläggav Jason » 06 maj 2014, 16:48

Man kan ha mjölk i brösten flera år efter avslutad amning så det är nog helt normalt att du kan klämma ut lite mjölk. Så för alla som ångrat att de slutat amma eller undrar hur långt efter förlossningen man kan börja så är det bara att amma på! :tummenupp:
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Re: Mjölk igen i brösten ca 7 mån efter avslutad amning?!

Oläst inläggav milla82 » 07 maj 2014, 11:49

Jepp, jag hade efter första barnet ungefär 4-5 år!! mjölk ännu kvar. Blev då undersökt eftersom läkare tyckte det var i längsta laget. Men allt var nog ok. Efter att jag slutade amma andra barnet hade jag mjölk tills jag började amma trean vilket var ca. 1,5 år. Nu ammar jag inte alls mera men visst finns det mjölk kvar. Sku säkert kunna återuppta ammningen med trean som självmant slutade för 2 månader.
N 08/00 M 07/10 C 02/13 BF 10.4
milla82
Guldmedlem

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex